Analisis Teknikal Crypto: Panduan Pemula Lengkap untuk TA

Apa kesungguhan dengan Analisis Teknikal? Bolehkah anda benar-benar menggunakannya untuk membuat pulangan perdagangan secara konsisten?

Memang, ini adalah soalan lama yang lama mendahului perdagangan cryptocurrency. Sebilangan peniaga akan bersumpah dengannya sementara yang lain menganggapnya tidak lebih dari sekadar membaca kad tarot kewangan.

Seperti kebanyakan perkara yang berkaitan dengan perdagangan, jawapan untuk soalan ini biasanya ada pada individu peniaga dan aset yang diperdagangkan. Ia bukan hanya adakah ia digunakan tetapi bagaimana ia digunakan.

Dalam catatan ini, kami akan melihat lebih mendalam mengenai teori analisis teknikal dan adakah ia dapat digunakan secara berkesan dalam portfolio cryptocurrency anda.

Tetapi pertama, mari kita mulakan dengan beberapa asas …

Apa itu Analisis Teknikal?

Analisis teknikal ditakrifkan secara meluas sebagai amalan menggunakan maklumat harga masa lalu pada aset tertentu untuk membuat ramalan mengenai arah masa depan aset tersebut.

Tidak seperti analisis asas yang menganalisis aset pendasar itu sendiri, analisis teknikal hanya berkaitan dengan tahap harga, trend dan jumlah. Ini adalah pengembangan teori mengenai konsep tingkah laku ekonomi.

Mereka percaya bahawa trend harga cenderung berulang kerana tingkah laku kolektif para pelabur ini. Juruteknik mendasarkan analisis mereka pada psikologi orang ramai dan tingkah laku pelabur yang berpola.

Penyediaan Dagangan Analisis Teknikal Crypto

Penyediaan perdagangan kripto dengan banyak carta. Sumber: Reddit

Memandangkan analisis teknikal hanya berkaitan dengan data harga, analisis dapat digunakan untuk memetakan harga aset apa pun dalam jangka waktu apa pun. Oleh itu, mereka telah digunakan dalam pelbagai kelas aset dengan analisis merangkumi dari tahun hingga beberapa jam.

Walaupun ini adalah definisi buku teks mengenai analisis teknikal, banyak juruteknik tahu bahawa itu tidak boleh dianggap sebagai sains yang tepat. Mereka melihatnya sebagai strategi yang dapat memberitahu perdagangan mereka dan meningkatkan peluang mereka untuk berjaya jangka panjang.

Sekarang kerana anda mempunyai idea yang munasabah mengenai analisis teknikal itu, mari kita lihat sisi lain dari hujah tersebut.

Hujah Terhadap Analisis Teknikal

Salah satu hujah yang paling banyak dikutip terhadap kepentingan analisis teknikal adalah bahawa Hipotesis Pasaran yang cekap (EMH). Ini pada dasarnya menegaskan bahawa harga aset sepenuhnya menggambarkan semua maklumat yang ada dan pergerakan harga mengikuti apa yang disebut “Random Walk”.

Dengan kata lain, harga aset akan menggambarkan semua maklumat yang ada di pasaran dan harganya betul. Sekiranya terdapat pergerakan dalam satu cara atau yang lain, ini akan berkaitan dengan peluang murni dan tidak dapat dimodelkan atau diramalkan.

Random Walk Down Wall Street

Berjalan secara rawak di Wall Street

Sudah tentu, EMH itu sendiri merupakan teori dogmatik yang sering juga digunakan untuk menolak bentuk pelaburan lain seperti analisis fundamental. Dalam bentuk yang paling ketat, EMH menegaskan bahawa strategi pelaburan yang paling optimum adalah “membeli dan menahan” pasaran kerana bentuk pengurusan aktif yang lain tidak dapat memberikan pulangan yang berlebihan dalam jangka panjang.

Walaupun kebanyakan orang akan menghindari pendekatan kaku ini ketika menentang analisis teknikal, ini adalah beberapa hujah lain yang dibuat:

  • Tafsiran Corak Subjektif: Semasa juruteknik berusaha mengenal pasti carta dan corak harga aset, mungkin bagi mereka untuk “melihat” suatu corak ketika ia benar-benar subjektif. Dengan kata lain, mungkin seorang penganalisis teknikal akan mengenal pasti corak kepala dan bahu ketika orang lain tidak mungkin melihatnya. Jadi keberkesanan strategi perdagangan berdasarkan tafsiran subjektif sukar dinilai.
  • Bias Perlombongan Data: Ini adalah ketika penganalisis teknikal akan memilih satu indikator daripada yang lain kerana indikator ini mengesahkan pandangan mereka tentang ke mana arah pasaran. Walaupun indikator itu bertentangan dengan sejumlah petunjuk teknikal lain.
  • Persaingan yang Lebih Kuat: Walaupun terdapat kes-kes ketika maklumat harga masa lalu memberitahu harga masa depan, juruteknik mempunyai persaingan yang cukup sengit daripada dana lindung nilai kuantitatif dan firma perdagangan frekuensi tinggi. Firma-firma ini menggunakan strategi perdagangan algoritma AI yang rumit yang dapat membaca aliran dan pergerakan pesanan dengan lebih cepat daripada rata-rata penganalisis teknikal yang dapat.

Sesungguhnya, sebilangan pelabur yang terkenal seperti Warren Buffet tidak melihat analisis teknikal terlalu baik. Dia terkenal pernah berkata:

Saya menyedari bahawa analisis teknikal tidak berjaya apabila saya membalikkan carta dan tidak mendapat jawapan yang berbeza

Oleh itu, adakah hujah-hujah ini mempunyai asas sebenarnya?

Menentang Kritikan

Hujah-hujah ini terhadap analisis teknikal cenderung ketinggalan dalam beberapa cara. Ini kerana mereka menganggap bahawa mereka yang melakukan analisis teknikal menganggapnya sebagai semacam teks ilahi yang tidak dapat dipersoalkan.

Sebilangan besar juruteknik menggunakannya sebagai asas untuk memberitahu pendapat mereka dan menguruskan risiko. Mereka tidak beroperasi secara silo tanpa mempertimbangkan faktor lain yang boleh mendorong harga aset tersebut.

Mari kita perhatikan lebih dekat beberapa hujah di atas dan bagaimana ia dapat disangkal dengan mudah:

Hipotesis pasaran yang cekap:

Inilah sebenarnya namanya, hipotesis. Ini berdasarkan teori matematik bahawa pasaran selalu rasional dan tidak pernah berlaku salah. Terdapat banyak kajian dan penyelidikan empirik yang dapat menyangkal hipotesis ini.

Contohnya, kajian seperti yang dilakukan oleh Jegadeesh & Titman telah menunjukkan kepentingan statistik strategi perdagangan berasaskan momentum. Terdapat sejumlah kajian lain yang menunjukkan kepentingan statistik yang sama di pasaran lain.

Prestasi Strategi Momentum

Prestasi Kumulatif Strategi Berasaskan Momentum. Sumber: Upenn

Kajian momentum digunakan secara berkala dalam analisis teknikal dan mereka dengan jelas menunjukkan bahawa pulangan masa lalu berkaitan dengan pulangan masa depan.

Tafsiran Corak

Ya, ada kemungkinan bahawa seorang juruteknik memerhatikan corak yang sepenuhnya subjektif, namun argumen ini membuat generalisasi. Ini mengandaikan bahawa semua penganalisis teknikal kurang disiplin dan akan “menalak” jalan mereka untuk mengenali dan mengesahkan suatu corak.

Penganalisis teknikal yang berdisiplin akan mempunyai garis panduan mental dan peraturan yang jelas yang akan mereka gunakan ketika mengenal pasti corak dan formasi yang tepat. Mendapatkan persediaan dengan betul adalah mustahak dan corak yang lemah mungkin merupakan petanda yang kurang memberi petunjuk bagi penganalisis teknikal.

Bias Perlombongan Data

Ini juga bergantung pada profesionalisme penganalisis teknikal. Sangat sedikit juruteknik yang akan menggunakan satu atau dua petunjuk sahaja. Mereka akan mencuba dan menggabungkan sejumlah daripadanya untuk mengesahkan isyarat yang diberikan oleh petunjuk tertentu.

Sekiranya mereka mempunyai bacaan yang bertentangan dari satu atau yang lain maka mereka cenderung melakukan lebih banyak kajian dan bukannya memilih satu-satunya petunjuk yang mengesahkan pandangan mereka.

Selain itu, penganalisis teknikal yang mahir juga akan meminjam kajian dari disiplin lain untuk mengesahkan pandangan mereka. Peniaga tidak boleh beroperasi dalam keadaan hampa dan memusuhi analisis dan kaedah lain

Persaingan yang Lebih Kuat

Hujah ini sebenarnya tidak berkaitan dengan persoalan yang lebih luas.

Jadi bagaimana jika dana lindung nilai yang besar dan canggih dapat memperoleh pulangan yang lebih baik daripada anda? Itu bukan persoalan yang mendasari. Yang penting ialah sama ada analisis teknikal dapat memberi anda alat dan petunjuk yang tepat untuk mendapatkan pulangan yang lebih baik daripada yang anda lakukan sekiranya anda tidak menggunakannya.

Adakah peniaga Frekuensi Tinggi dapat memperoleh tahap yang lebih baik dan pelaksanaan yang lebih cepat tidak relevan dengan keputusan anda sama ada anda harus menggunakannya. Sistem mereka berharga berjuta-juta dolar untuk dibangunkan dan dikendalikan, PC rumah anda tidak dapat dibandingkan. Ini benar-benar membandingkan epal dan pir.

Lebih-lebih lagi, ia kehilangan titik yang lebih luas mengenai syarikat-syarikat ini. Sebilangan besar algoritma perdagangan yang dijalankan oleh firma-firma ini beroperasi berdasarkan input yang serupa dengan yang digunakan dalam analisis teknikal. Ini akan menambahkan lagi hujah bahawa analisis teknikal dapat berfungsi apabila diterapkan dengan betul.

Teknikal vs Fundamental

Tidak ada peniaga yang harus melakukan analisis mereka secara terpisah. Mereka harus mencuba dan memasukkan sudut pandang dan analisis lain ke dalam pembuatan keputusan mereka untuk membina gambaran yang lebih lengkap.

Oleh itu, terdapat sekurang-kurangnya dua kelebihan yang dimiliki oleh Analisis Teknikal berbanding dengan analisis fundamental yang lebih banyak penyelidikan.

Kurang Pendapat

Laporan penyelidikan luaran yang berdasarkan input asas sering kali lebih subjektif. Anda harus membuat kesimpulan mengenai prospek jangka panjang syarikat, komoditi atau cryptocurrency berdasarkan pelbagai faktor yang berbeza (Pertumbuhan ekonomi, pertumbuhan sektor, visi CEO).

Analisis Teknikal vs Fundamental

Analisis teknikal dan Berbanding Fundamental. Imej Sumber

Ini jauh lebih subjektif daripada koleksi tahap harga yang dapat disahkan sepenuhnya. Semasa anda cuba mentafsirkan carta, hanya analisis anda yang penting. Anda tidak mungkin terpengaruh dengan pandangan orang yang sedang membuat laporan penyelidikan.

Lebih baik untuk Pengurusan Risiko:

Apabila pelabur memasuki kedudukan berdasarkan kajian asas mereka, mereka melakukannya berdasarkan penilaian nilai saksama harga aset tersebut. Ini bermaksud bahawa mereka biasanya akan menyimpan aset tersebut dalam jangka masa yang panjang dengan harapan harganya akhirnya akan mencerminkannya.

Masalah dengan ini adalah bahawa mereka meninggalkan sedikit ruang untuk analisis mereka salah. Mereka telah meluangkan waktu dan usaha dalam penyelidikan mereka dan cenderung untuk tidak menyerah pada perdagangan walaupun ia menentang mereka.

Penganalisis teknikal, sebaliknya, kebanyakannya berdagang dengan stop loss. Mereka sering menggabungkan kedudukan stop loss, had dan take profit berdasarkan tahap teknikal. Oleh itu, jika trend tidak mengesahkan analisis mereka, mereka akan mempunyai sokongan yang mencukupi.

Pedagang teknikal boleh dianggap lebih metodis dalam pengertian ini. Mereka tidak memiliki keraguan dalam menghentikan perdagangan dan dengan cepat mengurangi kerugian jika nampaknya mereka salah.

Analisis Teknikal Crypto

Oleh itu, jelas bahawa analisis teknikal dapat berfungsi apabila digunakan dengan cara terkawal risiko oleh peniaga yang berdisiplin. Tetapi boleh digunakan dengan berkesan di pasaran cryptocurrency yang baru muncul?

Ia bergantung pada duit syiling yang anda jual.

Analisis teknikal cenderung berfungsi dengan lebih berkesan di pasaran yang cair dan di mana terdapat volume yang lebih besar dalam pelbagai pertukaran. Cuba membaca carta beberapa syiling topi dan topi mikro jauh lebih berkesan.

Ini kerana terdapat banyak manipulasi pasaran yang berlaku dalam syiling cap pasaran yang lebih kecil. Terdapat kumpulan pump-and-dump dan crypto whales yang akan mencuba dan membuat pergerakan dan minat pada duit syiling untuk mendapatkan wang tunai kepada pelabur yang kurang berpengalaman.

Pump and Dump Crypto

Risiko aktiviti Pump-and-Dump dalam syiling topi rendah

Apa yang anda boleh tafsirkan sebagai harga yang telah melanggar garis arah aliran hanyalah tindakan beberapa peniaga jahat yang pergi ke arah yang kurang berpengalaman. Pump-and-dump juga membawa volume yang biasanya merupakan petunjuk penting lain yang digunakan dalam perdagangan teknikal.

Lebih-lebih lagi, dengan pasaran yang tipis, harga cenderung akan jauh lebih mudah. Ini bermaksud bahawa tahap dapat dengan mudah melepasi pesanan berhenti anda atau sukar untuk keluar ketika anda mahu. Pasaran tiruan dan permintaan tiruan dapat menguras portfolio anda dengan cepat.

Apakah maksud ini?

Ikut dengan duit syiling yang anda tahu mempunyai banyak jumlah dan tidak terdedah kepada manipulasi pasaran. Contohnya, duit syiling yang berada di 10 teratas permodalan pasaran kemungkinan paling selamat dari sudut kecekapan pasaran.

Apa yang Menjadikan Pedagang Teknikal yang Baik?

Penting untuk diperhatikan bahawa analisis teknikal adalah alat dan seperti kebanyakan alat, ia boleh digunakan dengan betul dan tidak betul.

Sekiranya anda menggunakan perdagangan teknikal dan tidak melakukannya secara sistematik dan metodis maka anda berjudi. Sekiranya anda memulakan perdagangan berdasarkan satu atau dua tahap yang anda fikirkan mungkin mengesahkan pandangan anda maka anda menjadi tidak sistematik.

Memang, terdapat juga banyak pedagang teknikal yang cuba mengebom carta dengan beratus-ratus petunjuk dan cuba mengembangkan strategi yang tidak baik secara komik. Anda tidak seharusnya melakukan analisis teknikal hanya kerana anda boleh.

Analisis Teknikal Buruk

Buku mewarna atau analisis teknikal? Imej Sumber

Juga penting untuk menunjukkan bahawa emosi harus diabaikan sepenuhnya dalam perdagangan secara amnya dan dalam analisis teknikal secara khusus. Anda harus meletakkan dan keluar dari perdagangan anda hanya berdasarkan apa yang diberitahu oleh grafik dan analisis.

Anda tidak boleh menjalankan perdagangan yang buruk dan membuang henti rugi anda untuk mengejar kerugian. Anda harus mengambil keuntungan anda pada tahap yang ditentukan dan tidak membiarkan mentaliti “kemenangan beruntun” mengaburkan analisis anda.

Ini bukan roda rolet di Vegas. Ini adalah pasaran yang sangat sistematik tetapi kadangkala bersifat idiosinkratik yang memerlukan peniaga yang berdisiplin dan metodis untuk memanfaatkan ketidakefisienannya.

Analisis Pelengkap

Seperti yang disebutkan di atas, peniaga terbaik adalah mereka yang dapat menggabungkan analisis lain dan menggunakannya dengan cara yang saling melengkapi. Tidak perlu ada pilihan antara menggunakan analisis teknikal dan fundamental.

Ingat, analisis teknikal bukan sains dan berdasarkan pada meletakkan perdagangan yang cenderung menuju ke arah yang anda ramalkan. Sekiranya anda berdagang berdasarkan kemungkinan maka ia hanya dapat menambah kes sekiranya asas juga mengesahkan pandangan tersebut dalam jangka sederhana hingga panjang.

Contohnya, anda boleh membuat senarai duit syiling yang menurut anda masuk akal dari perspektif asas / nilai dalam jangka masa pendek hingga sederhana. Anda kemudian boleh menggunakan analisis teknikal untuk meletakkan waktu perdagangan dengan lebih baik dengan cara yang terkawal risiko.

Perkara yang sama boleh dikatakan untuk duit syiling yang anda fikir akan mengalami angin kencang dalam jangka pendek hingga sederhana. Ini mungkin calon utama untuk meletakkan kedudukan pendek dengan mengandaikan bahawa tahap dan indikator menunjukkan potensi penembusan lebih rendah.

Melakukan Penyelidikan Berkesan

Walau apa yang anda fikirkan mengenai kemampuan analisis teknikal anda, sangat berguna untuk mendapatkan pendapat dan penyelidikan orang lain. Ini juga dapat membantu anda mengelakkan sebarang jenis bias subjektif dalam bentuk corak membaca.

Terdapat sejumlah sumber yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan analisis yang cukup baik. Tempat-tempat terbaik mungkin terdapat dalam memetakan forum yang berfokus seperti Pandangan Perdagangan atau seumpamanya. Juruteknik yang memberikan analisis di sana mempunyai rekod prestasi yang dapat disahkan.

Penyelidikan Teknikal Pedagang Lain

Melengkapkan lebih banyak penyelidikan dengan peniaga lain. Sumber: Fotolia

Sekiranya anda dapat memasuki beberapa saluran Telegram dan Discord yang lebih profesional maka itu juga boleh menjadi tempat yang baik untuk anda menambah analisis anda.

Anda mungkin harus mengelakkan terlalu banyak membaca charting yang dilakukan di laman media sosial seperti Twitter, Facebook et al. Selalunya terdapat terlalu banyak bunyi di ruang ini kerana orang bersaing untuk mendapatkan pengikut yang lebih besar.

Kesimpulannya

Analisis teknikal adalah alat bantu yang dapat digunakan oleh pedagang untuk membuat perdagangan yang dikira dan dikendalikan risiko secara konsisten. Sudah tentu, bukan tanpa batasannya dan penting bagi pengguna untuk mengetahui batasan tersebut.

Ia bukan sains dan tidak boleh diikuti seperti Alkitab. Pedagang harus mencuba dan menambah analisis teknikal mereka dengan sejumlah petunjuk lain dan penyelidikan asas untuk memastikan bahawa mereka mempunyai peluang terbaik untuk berdagang dengan menguntungkan.

Anda juga harus memastikan bahawa perdagangan anda dilakukan secara sistematik. Bersikaplah berdisiplin di mana anda berhenti dan bagaimana anda keluar dari kedudukan anda. Pasar bukan kasino.

Pada akhirnya, analisis teknikal adalah seperti alat apa pun. Kegunaan alat bergantung hampir secara eksklusif bagaimana alat itu digunakan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me