Apa itu Bitcoin? Pengenalan Ringkas

Bitcoin adalah mata wang digital yang dikenali sebagai mata wang kripto. Ia tidak seperti wang yang mungkin anda gunakan sebelumnya. Anda boleh menghantarnya kepada sesiapa sahaja di rangkaian dengan bayaran yang agak sedikit dan hampir tidak ada halangan. Ia dikendalikan oleh anda sendiri dalam dompet digital pada PC anda.

Apa yang menjadikan Bitcoin benar-benar unik adalah sifatnya yang terdesentralisasi. Bitcoin tidak dikawal atau diawasi oleh satu badan. Ia diedarkan sepenuhnya ke seluruh rangkaian komputer dengan cara peer to peer. Transaksi boleh dilakukan tanpa nama antara peserta. Tidak ada akaun bank yang dikaitkan dengan nama individu. Ini memang merupakan salah satu prinsip panduan pencipta, Satoshi Nakamoto.

Bitcoin telah merevolusikan cara orang berfikir tentang wang dan aset. Apa yang pernah dilihat sebagai idea baru muncul sebagai hobi telah mengubah sistem kewangan global. Terdapat banyak orang yang mengatakan bahawa Bitcoin akan melakukan untuk membiayai apa yang dilakukan oleh internet terhadap sistem maklumat.

Akan tetapi, ini nampaknya agak rumit bagi mereka yang baru dalam konsep ini. Kami menyelidiki prinsip asas Bitcoin dalam catatan berikut.

Mata Wang Crypto dan Aset Digital

Walaupun Bitcoin disebut sebagai mata wang “digital”, ini mungkin sedikit membingungkan bagi sesetengah orang. Ini kerana ia sebenarnya bukan aset dalam pengertian tradisional. Ia bahkan bukan aset digital atau fail di komputer anda. Ini sebenarnya merupakan catatan transaksi yang menunjukkan bahawa seseorang telah mengirimkan sesuatu yang bernilai kepada anda sebelumnya.

Perkara yang bernilai ini adalah Bitcoin. Bitcoin adalah mata wang kripto yang “ditambang” oleh komputer. Pada dasarnya, komputer ini menumpukan sumber daya (elektrik dan kuasa pemprosesan) untuk menyelesaikan masalah kriptografi yang rumit. Sama dengan teori ekonomi klasik, karya pelombong ini adalah tenaga kerja dan modal yang dimasukkan ke dalam sumber (Bitcoin).

Bitcoin ini, walaupun bukan aset ketara, mempunyai nilai dan oleh itu dapat digunakan sebagai mata wang. Anda boleh menghantarnya kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia seperti wang FIAT. Ini dihantar kepada orang lain melalui urus niaga dari dompet dan alamat awam anda ke alamat penerima. Urus niaga ini kemudian disahkan oleh para penambang dan masukkan ke blockchain Bitcoin.

Bitcoin Blockchain

Bitcoin BlockchainBlockchain Bitcoin adalah lejar terdesentralisasi yang mengandungi semua transaksi di rangkaian Bitcoin sejak awal waktu. Anggaplah ia sebagai buku perakaunan yang besar dengan banyak debit dan kredit. Setiap transaksi di rangkaian Bitcoin dapat dikesan di blockchain.

Blockchain ini terdesentralisasi yang bermaksud bahawa ia tidak disimpan di satu lokasi tertentu. Sesuai dengan sifat Bitcoin, blockchain dijaga oleh semua nod rangkaian (komputer) di ekosistem Bitcoin. Ini bermaksud bahawa blockchain adalah umum. Sesiapa sahaja dapat melihat transaksi yang berlaku di rangkaian. Anda dapat melihat bitcoin terkini di lejar blockchain.info.

Buku besar yang terdesentralisasi ini disebut “rantai” kerana semua blok dihubungkan dengan blok sebelumnya. Dengan menggunakan prinsip kriptografi lanjutan, setiap blok akan mengandungi data mengenai blok sebelumnya. Ini membolehkan urus niaga ini tidak berubah, konsep yang menghilangkan kemungkinan perbelanjaan berganda. Kami akan membincangkannya dengan lebih terperinci di bawah.

Alamat Awam Bitcoin

Transaksi BitcoinSeperti yang disebutkan di atas, Bitcoin tidak dikenali. Tidak ada akaun Bitcoin di mana anda menyimpan wang anda. Tidak ada yang dapat melihat identiti individu yang menghantar atau menerima wang. Seseorang dapat menghantar Bitcoin kepada orang lain di rangkaian dengan menggunakan alamat Bitcoin awam mereka. Ini adalah rentetan huruf dan angka yang dihasilkan dari dompet. Contohnya ialah ini 1PzNiHPM9iVRd2fBpqcMv78m5pgQsag3pn.

Dompet hanyalah sekumpulan fail yang menyediakan akses ke sejumlah alamat awam. Ini unik untuk dompet yang anda miliki dan dapat digunakan secara berterusan atau dibuang setelah pembayaran diterima. Apabila alamat ini dibuat, anda sebenarnya menghasilkan “pasangan kunci kriptografi” yang terdiri daripada kunci peribadi dan kunci awam. Kunci peribadi hanya diketahui oleh anda dan kunci awam diketahui oleh seluruh rangkaian (alamat awam unik anda).

Apabila anda menghantar Bitcoin kepada orang lain, transaksi tersebut perlu “ditandatangani” secara kriptografi oleh kunci peribadi anda. Kunci awam membolehkan rangkaian dan pelombong mengesahkan bahawa mesej itu benar-benar ditandatangani dengan kunci peribadi yang betul.

Penting untuk diperhatikan bahawa tidak ada yang dapat memalsukan kunci peribadi anda. Ini kerana ia dihubungkan dengan kunci awam anda menggunakan konsep yang disebut fungsi kriptografi dan hash asimetri. Penjelasan yang tepat adalah di luar pengenalan awal ini tetapi yang perlu anda fahami adalah mustahil untuk meniru kunci peribadi. Walaupun perubahan seminit kepada faktor kunci peribadi akan menghasilkan kunci awam yang sama sekali berbeza.

Begitu juga, fungsi hash yang menghasilkan kunci awam dari kunci peribadi adalah fungsi sehala. Ini bermaksud bahawa anda dapat mengira awam dari kunci peribadi tetapi tidak ada cara untuk menghitungnya dengan cara yang lain. Terdapat satu lagi tahap hash algoritma yang berlaku pada kunci awam anda sebelum dibuat menjadi alamat bitcoin yang boleh dibaca oleh manusia. Fungsi hashing yang digunakan dalam Bitcoin adalah algoritma SHA 256. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai fungsi hash kriptografi secara mendalam sekiranya ia menarik minat anda.

Keselamatan Bitcoin

Salah satu kebimbangan yang dimiliki pengguna baru Bitcoin adalah seberapa selamatnya blockchain itu. Apa yang menghalang seseorang daripada menghabiskan dua kali ganda Bitcoin mereka? Apa yang hendak menghentikan penggodam daripada menukar transaksi di blockchain dan memberikan lebih banyak wang kepada diri mereka sendiri?

Sudah tentu, keselamatan dan kepercayaan berganding bahu. Anda tidak boleh memiliki mata wang yang terdesentralisasi tanpa semua peserta mempunyai keyakinan 100% dalam rangkaian. Secara teorinya, melainkan jika 51% rangkaian dikendalikan oleh satu pihak, blockchain itu benar-benar tidak berfungsi. “Peraturan 51” ini adalah inti dari protokol Bitcoin dan alamatnya dalam yang asli kertas putih oleh Satoshi.

Pada hakikatnya, jika ada perselisihan struktur blockchain, rangkaian akan menimpa dan memilih rantai yang sedang dipersembahkan oleh majoriti penambang di rangkaian.

Berkenaan dengan penggodam yang dapat mengubah transaksi sebelumnya dan memberikan lebih banyak Bitcoin kepada diri mereka sendiri, ini mustahil kerana kebolehubahan blockchain. Semua blok dengan transaksi di dalamnya dihubungkan ke blok sebelum mereka. Pautan ini juga melalui fungsi hashing yang serupa seperti yang dijelaskan untuk kunci peribadi dan awam.

Bahkan perubahan satu minit ke transaksi pada blok sebelumnya pada rantai akan menghasilkan blockchain yang sama sekali berbeza daripada yang telah ditetapkan. Oleh itu, pelombong akan menyedari bahawa ini adalah blockchain yang salah dengan segera dan kemudian kembali kepada yang disepakati oleh majoriti mereka.

Perlombongan Bitcoin

Perlombongan BitcoinBitcoin adalah emas digital. Orang melihatnya sebagai aset tempat perlindungan yang terhad dalam penawaran dan oleh itu akan selalu mendapat permintaan. Seperti emas, Bitcoin mesti dilombong untuk dicipta. Walau bagaimanapun, perlombongan ini dilakukan oleh komputer yang menyelesaikan masalah matematik yang rumit menggunakan pengkomputeran brute force. Setelah pelombong menyelesaikan masalah ini, ia akan mendapat ganjaran dalam Bitcoin. Di sinilah Bitcoin baru memasuki bekalan.

Penting juga untuk diperhatikan bahawa terdapat had atas jumlah Bitcoin yang boleh dibuat. Ini terhad pada 21m BTC. Oleh itu, Bitcoin secara semula jadi deflasi. Rangkaian ini juga dapat mengatur jumlah Bitcoin yang ditambang dengan menyesuaikan kesukaran pengiraan masalah. Oleh kerana semakin sukar, menjadi lebih mahal untuk menyelesaikan masalah dan dengan itu menambang Bitcoin.

Inilah sebabnya mengapa ia agak setanding dengan perlombongan untuk sumber semula jadi. Contohnya, ketika pertama kali melombong emas, ia berada di permukaan dan senang ditarik. Oleh kerana semakin banyak emas dilombong, mereka harus menggali lebih dalam yang memerlukan lebih banyak wang. Akhirnya emas yang dibekalkan ke pasaran akan mula perlahan. Hanya ada sejumlah emas terbatas di planet bumi yang boleh dilombong.

Apa Itu Di dalam Blok?

Blok BitcoinKami telah menyebutkan blok di blockchain tanpa melalui penjelasan mengenai apa sebenarnya blok tersebut. Blok Bitcoin menyimpan semua maklumat transaksi untuk jangka masa tertentu. Mereka juga menyimpan data lain seperti cap waktu (mengenal pasti kapan ia diambil) dan yang paling penting, hash blok sebelumnya. Setiap blok mempunyai had ukuran blok 1MB.

Memandangkan blok semasa mempunyai hash blok sebelumnya, ia tidak dapat dipisahkan dengan blok tersebut. Oleh itu, tidak ada perubahan pada blok sebelumnya tanpa mengubah struktur fungsi hash. Anda juga mungkin tertanya-tanya bagaimana blok tersebut dapat memuat maklumat semua blok sebelumnya dan tetap berada dalam had ukuran. Ini melalui disiplin kriptografi yang disebut Pokok Merkle. Ini berada di luar ruang lingkup siaran ini tetapi dapat menyatukan semua transaksi dengan berkesan dan menyimpannya dengan cekap di bawah had.

Apabila pelombong Bitcoin dapat membersihkan blok maka mereka bukan sahaja akan mendapat pembayaran dalam Bitcoin untuk menyelesaikan masalah itu, tetapi mereka juga akan mendapat bayaran transaksi untuk semua transaksi. Penting untuk diperhatikan bahawa ini adalah Bitoin yang sudah beredar dan oleh itu tidak akan mempengaruhi bekalan Bitcoin. Dari segi had 1MB saat ini ada cadangan untuk meningkatkan had ukuran blok pada bulan November menjadi 4MB. Ini semua adalah hasil pelaksanaan penskalaan SegWit2.

Kos menggunakan Bitcoin

Bila-bila masa anda ingin menghantar dana di rangkaian Bitcoin, anda diminta membayar yuran tertentu untuk memberi insentif kepada penambang untuk mengesahkan transaksi ini. Namun, tidak seperti menggunakan sistem perbankan tradisional dan pemprosesan pembayaran dalam talian, bayaran ini agak tidak penting. Walaupun dengan kos penggunaan rangkaian Bitcoin yang baru ditambahkan, yuran ini jelas lebih rendah.

Ketika menghantar wang dalam talian dengan pedagang dalam talian seperti PayPal, bayaran anda biasanya sekitar 2-3% dari jumlah transaksi. Dengan Bitcoin, semasa anda menghantar syiling, anda biasanya dikenakan bayaran kira-kira 0.1mBTC (seperseribu Bitcoin) setiap 1,000 bait. Sekiranya seseorang mempertimbangkan rata-rata ukuran dan jumlah urus niaga Bitcoin maka seseorang dapat memperoleh idea mengenai jumlah peratusan keseluruhan jumlah pembayaran yang dibayar. Pada masa ini, bayaran Bitcoin untuk menggunakan rangkaian adalah sekitar 0.760% yang jauh lebih rendah daripada PayPal.

Sudah tentu ada persoalan pembayaran antarabangsa di luar negara. Sekiranya ada yang harus melakukan pembayaran SWIFT, mereka akan tahu berapa lama masa yang diperlukan dan berapa harganya. Biasanya terdapat sebilangan bank perantara yang harus dilibatkan yang dapat mempermudah urus niaga. Pembayaran boleh berlaku dari 3-4 hari bekerja. Sebagai perbandingan, pada masa pengesahan rata-rata rangkaian Bitcoin adalah sekitar 25 minit.

Apa yang Masa Depan Tahan

Cara di mana mata wang global pemerintahan sendiri yang terdesentralisasi dapat mengubah cara kita berfikir tentang dunia benar-benar menarik. Tidak akan ada bank yang akan mengenakan bayaran yang terlalu tinggi. Tidak akan ada bank pemerintah pusat yang dapat menurunkan nilai uang seseorang dengan inflasi dan pelonggaran kuantitatif.

Walau bagaimanapun, jika berlaku gangguan, teknologi rantai blok yang mendasari berpotensi benar-benar mengubah dunia. Sudah ada sejumlah syarikat yang berusaha menggunakan lekapan terdesentralisasi untuk menguruskan rantaian bekalan, mengumpulkan dana melalui pendanaan orang ramai, meningkatkan keselamatan, daftarnya terus berjalan. Terdapat juga sejumlah mata wang kripto lain yang telah dikembangkan yang telah bertambah baik berdasarkan protokol Bitcoin dan termasuk dapat difokuskan pada privasi seperti Monero atau teknologi kontrak pintar seperti Ethereum.

Video Bitcoin Ringkas

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me