Apa itu Kontrak Pintar Ethereum

Salah satu teknologi asas yang menyokong jaringan Ethereum adalah pengembangan “Kontrak Pintar”. Walaupun Bitcoin dan cryptocurrency lain dikembangkan untuk tujuan tunggal sebagai mata wang digital Peer-to-Peer, Ethereum dikembangkan sebagai konsep untuk menjalankan aplikasi terdesentralisasi.

Dalam bentuk termudah mereka, kontrak pintar adalah potongan kod komputer yang mempunyai logik dan keadaan yang menentukan hasilnya. Mereka juga dijalankan secara terdesentralisasi oleh semua komputer di rangkaian (node) dan disimpan dan direplikasi pada lejar (blockchain).

Program ini tidak lebih dari sekadar program sederhana yang akan menjalankan fungsi “jika ini maka itu” berfungsi. Oleh itu, tidak seperti rantaian blok sederhana yang akan menyimpan data secara terdesentralisasi, kontrak pintar akan dijalankan sebagai pengiraan yang terdesentralisasi. Mereka pertama kali berteori oleh Nick Szabo pada tahun 1994 sebagai cara mendigitalkan kontrak yang dapat dijalankan sebagai kod komputer.

Contoh Kontrak Pintar

Walaupun Kontrak Pintar pada mulanya terdengar seperti disiplin yang cukup rumit, melihat aplikasi kontrak pintar dengan contoh dunia nyata membantu penjelasannya. Berikut adalah beberapa aplikasi mudah di mana kontrak pintar dapat meningkatkan kecekapan.

Kontrak Perundangan

Kita semua tahu bahawa peguam cukup tekun ketika berbicara mengenai dokumen undang-undang. Kontrak pintar paling mampu mengubah cara pembuatan kontrak komersial. Dalam undang-undang komersial, misalnya, ada sejumlah syarat yang harus dipenuhi pada berbagai tahap perjanjian sebelum wang dipindahkan.

Syarat penjualan ini juga tidak lebih dari sekumpulan “jika ini maka itu“Syarat. Sebagai contoh, dalam penjualan rumah, ada beberapa syarat yang harus dipenuhi oleh penjual sebelum pembayaran dapat dipermudah. Sekiranya terdapat perselisihan mengenai syarat yang tidak dipenuhi dalam kontrak, maka penjualan tidak akan selesai.

Ini adalah sesuatu yang mudah dikodkan ke kontrak pintar. Kod ini akan melaksanakan syarat-syarat perjanjian pada rangkaian desentralisasi pada semua komputer. Ada juga yang mengatakan bahawa kontrak pintar ini juga akan menjalankan fungsi yang dikodkan lebih baik daripada peguam yang membaca kontrak tersebut. Kontrak pintar tidak dikenakan nuansa linguistik.

Lebih-lebih lagi, kerana kontrak pintar ini bersifat umum dan diedarkan secara meluas, terdapat persetujuan umum mengenai syarat-syarat yang dikodkan ke dalam kontrak. Kedua-dua pihak menyedari bahawa kod terbina dalam akan melaksanakan kontrak pintar berdasarkan syarat yang mereka berdua setuju.

Kontrak Pintar dan Akaun Bank

Akaun bank boleh berkelakuan seperti kontrak pintar. Sebagai contoh, hampir semua dari kita akan mempunyai pembayaran tetap yang akan keluar dari akaun bank kita dan dihantar kepada pihak ketiga yang dipilih. Ini mungkin untuk membayar balik kad kredit atau untuk memenuhi pesanan debit dll. Syarat-syarat di sekitar pembayaran ini biasanya berdasarkan tarikh (pertama bulan).

Pada awal bulan ketika pembayaran seharusnya dilakukan, ada peraturan yang sangat sederhana yang akan dilaksanakan oleh bank. Mereka akan memeriksa jumlah yang perlu dibayar serta adakah dana tersebut ada di dalam akaun. Mereka juga dapat memeriksa untuk melihat apakah ada “penangguhan” lain yang ditempatkan di akaun kerana pembayaran lain.

Sekiranya terdapat cukup dana di akaun dan tidak ada penahanan lain yang ditempatkan di atasnya, pembayaran akan diserahkan kepada pihak ketiga. Ini juga mungkin merupakan kontrak pintar yang sangat sederhana yang akan mencari syarat sebelum pembayaran dilakukan antara pihak. Namun, itu tidak akan ditentukan oleh bank di lokasi pusat tetapi akan dilaksanakan pada jaringan desentralisasi.

Contoh Kontrak Pintar

Kini masuk akal untuk melihat kontrak pintar sebenar dan kod yang mendasarinya untuk lebih memahami asas transaksi.

Contoh Kontrak Pintar Ethereum

Contoh kontrak dari https://www.ethereum.org/token

Dalam kontrak di atas, kami membuat susunan semua dompet. Kemudian, pencipta mendapatkan bekalan token awal. Kemudian, kontrak akan memeriksa sama ada pengirim mempunyai dana yang mencukupi untuk menghantar jumlah yang diminta, akan memeriksa limpahan dan kemudian akan memulakan transaksi.

Hujah untuk Kontrak Pintar Terdesentralisasi

Salah satu faedah terpenting mengenai kontrak pintar adalah bahawa ia dilaksanakan pada blockchain awam dan lejar bersama. Ini bererti bahawa dua pihak yang biasanya tidak saling mempercayai sekurang-kurangnya boleh bersetuju dengan keadaan lejar umum semasa. Selagi sebahagian besar peserta rangkaian setuju dengan keadaan semasa, maka kontrak pintar yang dilaksanakan pada rangkaian itu juga harus dipercayai sepenuhnya.

Kita dapat melihat contoh ketika kontrak pintar dapat membantu sesuatu yang disebut transaksi derivatif OTC (Over the Counter). Ini biasanya merupakan urus niaga yang dilakukan oleh dua peserta yang bersetuju dengan syarat perdagangan. Tidak seperti dengan pusat penjelasan pusat yang bertindak sebagai pihak ketiga untuk perdagangan, transaksi OTC adalah langsung dan tidak mempunyai pusat penjelasan.

Ini adalah perdagangan yang biasanya dilakukan oleh institusi besar di pasaran kewangan. Mereka akan menyelesaikan syarat-syarat perjanjian OTC tertakluk kepada syarat-syarat tertentu yang dipenuhi. Perjanjian OTC akan ditulis dalam perjanjian undang-undang yang boleh diakses oleh kedua-dua pihak. Oleh itu, harus jelas dari perjanjian yang harus membayar siapa pada hasil perdagangan tertentu.

Namun, masih ada ruang untuk salah faham dan perselisihan antara kedua-dua pihak. Sebagai contoh, mungkin terdapat salah tafsiran klausa tertentu (yang akan diperjuangkan oleh peguam) atau akan ada perselisihan antara sama ada perdagangan tersebut telah memenuhi syarat luaran.

Kontrak OTC Pintar

Kontrak OTC Pintar

Dengan kontrak pintar, bagaimanapun, hanya ada satu kontrak yang ditulis dalam kod dan semasa penggunaan tidak berubah (tidak dapat diubah). Kontrak pintar akan melaksanakan kod dengan tepat seperti yang diharapkan dan tidak boleh salah tafsirkan syarat. Secara semula jadi pelaksanaan kontrak, kedua-dua pihak memperhatikannya.

Tambahan pula, tidak bergantung kepada pihak untuk memutuskan apakah faktor-faktor yang mencetuskan pembayaran OTC telah dicapai. Ini ditentukan oleh sama ada syarat-syarat yang dikodkan dalam kontrak pintar telah dipenuhi. Sekiranya harga saham telah mencapai tahap tertentu maka syaratnya telah dipenuhi dan kontrak pintar akan melaksanakan JIKA keadaan.

Selain hanya mengesahkan hasil perdagangan, kontrak Pintar juga dapat mempermudah pergerakan dana dari pihak yang kalah ke pihak yang menang. Kontrak Pintar akan melaksanakan pembayaran di blockchain. Oleh itu, ia akan bertindak sebagai pusat penjelasan kuasi yang terdesentralisasi. Kedua-dua pihak akan memulakan transaksi dengan baki cagaran permulaan yang diperlukan yang dipertaruhkan pada perdagangan.

Faedah Lain dari Kontrak Pintar

  • Keselamatan: Rantai blok di mana kontrak pintar disimpan menggunakan kriptografi moden. Ini bermaksud bahawa mereka sangat selamat dan hampir mustahil bagi penggodam untuk berkompromi dengan sistem dan mengubah syarat kontrak pintar.
  • Berautonomi: Kontrak pintar dijalankan sendiri secara automatik di rangkaian. Tidak perlu memantau, mengaktifkan atau memprosesnya. Ini juga berkaitan dengan aspek kepercayaan dan keselamatan. Memandangkan tidak ada otoritas pusat yang memiliki kendali atas kontrak, ada lebih banyak kepercayaan yang mereka akan laksanakan sebagaimana yang diharapkan.
  • Sandaran Massa: Memandangkan pada blockchain, semua komputer di rangkaian memiliki salinan kontrak, tidak perlu membuat sandaran biasa. Lebih-lebih lagi, kehilangan data tidak seharusnya menjadi perhatian orang yang meletakkan data mereka di blockchain.
  • Kepantasan: Kertas kerja boleh menjadi urusan sulit. Selalu ada jalan bolak-balik antara pihak-pihak apabila syarat-syarat kontrak dipenuhi. Kadang kala kontrak juga harus dihantar dalam bentuk hardcopy yang bermaksud mereka harus bergerak secara fizikal antara pihak. Walau bagaimanapun, dengan kontrak pintar, kod dilaksanakan dalam beberapa saat. Tidak perlu berulang-alik antara kedua pihak kerana semua kerja sedang dilakukan dengan kontrak di blockchain.
  • Murah: Oleh kerana kontrak pintar dimeterai secara langsung di antara kedua-dua pihak tanpa bantuan orang tengah, mereka agak murah. Tidak perlu peguam membuat perantaraan transaksi. Tidak perlu pertukaran pusat dalam kes perdagangan. Tiada pihak ketiga kepada perantaraan yang mengurangkan kos.
  • Tepat Sepenuhnya: Tidak ada kesalahan dalam hal kontrak pintar. Selama mereka dikodekan secara efektif, mereka akan dijalankan sebagaimana mestinya. Juga tidak ada ruang untuk salah tafsir mengenai apa syarat atau hasilnya. Mereka dimasukkan ke dalam kontrak dan dijalankan 100% dengan cekap.

Manfaat kontrak Smart mungkin dapat dijumlahkan oleh Jegg Garzik yang memiliki Bloq

Kontrak pintar… menjamin satu set hasil yang sangat spesifik. Tidak pernah ada kekeliruan dan tidak perlu ada proses pengadilan.

Masa Depan Besar untuk Kontrak Pintar

Walaupun kontrak pintar tidak diragukan lagi revolusioner, ada beberapa masalah yang mungkin timbul dari penggunaannya. Sudah tentu, selalu ada kemungkinan terdapat kesalahan dan bug pengekodan yang tidak dijangka dalam kontrak. Ini dapat menghasilkan hasil yang tidak diharapkan oleh pihak. Begitu juga, bagaimana pemerintah mengatur kontrak tersebut dan bagaimana mereka dapat membatasi penyalahgunaan?

Memang ada perkara lain yang wujud dalam kontrak tradisional seperti Force Majeure yang memungkinkan kelonggaran sekiranya berlaku peristiwa atau keadaan luar biasa yang tidak berada dalam kawalan pihak-pihak. Dengan kontrak pintar, kod tersebut akan dilaksanakan tanpa mengira peristiwa ini.

Namun, tidak ada alasan bahawa masalah yang berpotensi ini tidak dapat diatasi. Penyelidik di Teknologi Cornell dari pelbagai bidang sedang berusaha mencari penyelesaian untuk menjadikan kontrak pintar sebagai sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Peguam dapat bekerjasama dengan pemaju untuk membuat templat kontrak pintar untuk penggunaan komersial. Peluang untuk bekerjasama ke arah penggunaan secara besar-besaran tidak diragukan lagi.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me