Apa itu Monero?

Kriptografer dan penyokong privasi selalu mencari Holy Grail transaksi tanpa nama tanpa nama.

Pada mulanya, banyak yang menganggap Bitcoin sebagai mata wang privasi de facto. Tidak ada nama yang terpasang di dompet dan wang dapat dikirim secara bebas dan mudah melintasi sempadan tanpa campur tangan agensi pengawalseliaan.

Namun, kerana semakin popular, orang telah menyedari bahawa sifat blockchainnya yang sangat umum bermaksud bahawa individu dapat memantau dan mengesan pembayaran secara dalam talian dengan berkesan.

Ini adalah salah satu motivasi utama di sebalik penciptaan Monero, mata wang digital yang berfokus pada privasi. Sebelum kita dapat menyelami teknologi Monero, kita harus memahami mengapa Bitcoin mungkin tidak bersifat peribadi seperti yang difikirkan oleh banyak orang.

Kekurangan Bitcoin

Walaupun teknologi di sebalik Bitcoin memang revolusioner, ia berusia lebih dari 8 tahun. Seperti yang telah kita lihat baru-baru ini, terdapat banyak pembangun yang berusaha memperbaiki protokol Bitcoin berkenaan dengan penskalaan, masa transaksi dan lain-lain.

Walaupun Bitcoin memang tidak dikenali, sifat Blockchain bermaksud bahawa orang dapat dengan mudah melihat aktiviti transaksi di dompet itu. Setiap kali wang harus mengalir di antara dompet ini, maka wang tersebut dimasukkan ke dalam lejar umum.

Alamat bitcoin anda, yang merupakan kumpulan rentetan dan digit rawak, tidak dapat dihubungkan dengan anda. Namun, rantai transaksi yang menghubungkan dompet anda ke akaun di pertukaran wang Fiat dapat dengan mudah mendedahkan anda. Terdapat syarikat seperti itu Chainalysis yang mempunyai perisian untuk mengenal pasti pergerakan dana dengan mudah.

Sebilangan orang berpendapat bahawa ini adalah trend positif kerana akan memungkinkan penggunaan mata wang kripto yang lebih utama dan akan menyingkirkan orang-orang seperti penjahat dan darkweb.

Walau bagaimanapun, masih terdapat sebilangan besar orang yang ingin menggunakan cryptocurrency mereka tanpa ada orang yang mengetahui berapa banyak yang mereka ada, kepada siapa mereka menghantar dan dari siapa mereka menerima.

Monero vs Bitcoin

Monero (XMR) juga merupakan cryptocurrency yang menggunakan teknologi blockchain untuk memudahkan transaksi. Transaksi ini juga ditambang oleh komputer yang mengesahkan transaksi.

Namun, tidak seperti Bitcoin, Monero menggunakan konsep grafik crypto canggih seperti “tandatangan cincin” untuk menyembunyikan transaksi anda dari blockchain serta berapa banyak wang yang anda ada di alamat dompet awam anda. Monero juga dapat menyembunyikan jumlah wang yang dihantar kepada anda.

Walaupun ini dapat memuaskan semua penyokong privasi, terdapat beberapa kelebihan lain dari Monero berbanding Bitcoin

  • Perlombongan Tahan ASIC: Ketika Bitcoin mula dilombong pada awal hari, orang dapat menambangnya di komputer rumah mereka menggunakan CPU. Ini kerana kesukaran komputasi tidak setinggi sekarang. Pada masa ini, terdapat Litar Bersepadu Khusus Aplikasi (ASIC) yang sangat mahal yang digunakan untuk melombong Bitcoin. Ini biasanya di tangan ladang perlombongan berskala besar yang telah melaburkan sejumlah besar wang. Oleh itu, sifat perlombongan yang terdesentralisasi menjadi lebih terpusat. Dengan Monero, algoritma perlombongan Cryptonote tahan terhadap jenis perkakasan ini dan dengan itu menjadikan perlombongan tidak terdesentralisasi
  • Saiz Blok Adaptif: Bagi mereka yang mengikuti perbahasan semasa dalam komuniti Bitcoin, meningkatkan had ukuran blok telah menjadi salah satu topik terpanas. Had ukuran blok Bitcoin menyebabkan kesesakan yang ketara di rangkaian. Monero dikodkan sedemikian rupa sehingga ukuran blok akan disesuaikan secara automatik sekiranya volume transaksi memerlukannya.
  • Protokol I2P: Semasa bertransaksi dengan Monero, semua urus niaga dilakukan melalui projek internet yang tidak kelihatan I2P. Ini akan memastikan bahawa tidak ada yang dapat mengintai aktiviti internet anda dan memantau apa yang anda lakukan. Ini bermaksud bahawa orang tidak akan dapat memberitahu bahawa anda menggunakan rangkaian Monero sama sekali semasa anda dalam talian.

Monero menerangkan

Bagaimana Transaksi Monero Berfungsi

Walaupun Monero kelihatan seperti konsep yang agak mudah, mekanik sebenar di sebalik transaksi Monero benar-benar terlibat. Ia menggabungkan beberapa konsep kriptografi moden dan sains komputer yang paling maju.

Bagi mereka yang berminat untuk mengkaji teknologi asas transaksi, yang asli Buku putih Monero tersedia untuk tatapan umum. Walau bagaimanapun, seseorang dapat memberikan keterangan tahap tinggi tentang bagaimana transaksi Monero berfungsi dan bagaimana ia tetap bersifat peribadi.

Menghantar Monero

Seperti Bitcoin, pengguna Monero akan mempunyai alamat awam yang merupakan rangkaian rentetan dan nombor. Walau bagaimanapun, tidak seperti Bitcoin tidak akan ada dana yang secara langsung berkaitan dengan alamat ini.

Apabila anda menghantar beberapa Monero kepada orang lain, alamat awam sementara akan dibuat. Alamat ini juga hanya dibuat untuk tujuan sebenar transaksi ini dan baru. Oleh itu, blockchain awam tidak mempunyai rekod transaksi tersebut.

Ini tentu saja berlaku dua hala. Semasa anda menghantar dana, sumber dana tersebut tidak dikenali sebagai alamat awam anda sendiri. Oleh itu, tidak ada yang dapat memberitahu bahawa anda menghantar Monero kepada orang lain di rangkaian. Gaun ini diistilahkan sebagai “penyamaran” dan tidak diketahui oleh siapa pun.

Mencari Monero Anda

Sudah tentu, penerima mesti dapat menuntut dana dari siluman dompet. Agar penerima menerima dana ini, mereka harus mengimbas blockchain Monero untuk mencari transaksi mereka. Untuk melakukan ini mereka menggunakan sesuatu yang disebut “kunci pandangan rahsia”. Ini memeriksa setiap transaksi untuk melihat mana yang berlaku untuk penerima.

Kunci rahsia ini hanya diketahui oleh penerima. Ini bermaksud bahawa tidak ada orang lain yang dapat melihat ke dalam blockchain dan mengenal pasti sebarang pembayaran yang tidak berkaitan dengan mereka. Anda juga boleh memberikan kunci rahsia ini kepada orang lain dan mereka juga dapat mengimbas blockchain untuk melihat apakah ada dana yang dikirimkan kepada mereka.

Percampuran Transaksi

Dengan urus niaga di atas, terdapat keterpisahan. Ini bermaksud bahawa tidak ada yang melihat blockchain Monero yang dapat menghubungkan transaksi ke alamat awam anda. Walau bagaimanapun, pengirim duit syiling asal masih dapat melihat kapan penerima menghantar dana. Untuk mengelakkan ini Monero menggunakan “tanda tangan cincin”.

Tanda tangan inilah yang memungkinkan percampuran transaksi. Ketika pengirim mengirimkan transaksi, mereka secara acak memilih dana pengguna lain untuk juga muncul dalam transaksi. Oleh itu, pengirim ini juga boleh menjadi sumber dana yang dihantar.

Semasa menggunakan tanda tangan cincin ini, tidak ada yang dapat memberitahu siapa sebenarnya yang mengirim dana, bahkan orang yang pada awalnya mengirim dana kepada penerima.

Jelas, dengan sifat orang ramai, semakin banyak orang yang ditambahkan ke dalam campuran semakin jelas urus niaga. Jumlah orang yang termasuk dalam campuran transaksi disebut sebagai “level mixin”. Anda boleh meningkatkan ukuran tahap mixin tetapi ini kemudian akan meningkatkan yuran untuk menggunakan sumber komputasi rangkaian.

Bagi orang yang menghantar dana kepada anda, walaupun anda tidak melakukan transaksi, ia akan kelihatan seperti anda. Semasa anda tersambung ke rangkaian, akan kelihatan bahawa anda akan terus mengirim wang kepada semua orang sepanjang masa.

Anda juga mungkin bertanya bahawa jika semua transaksi ditutup dan tidak ada yang dapat memberitahu siapa yang mengirim Monero ke seluruh jaringan, bagaimana pelombong memastikan bahawa Monero tidak dibelanjakan dua kali? Ini dimungkinkan dengan penggunaan “gambar utama”.

Imej utama adalah kunci kriptografi yang berasal dari output yang dibelanjakan dan merupakan sebahagian daripada setiap tanda tangan cincin pada blockchain. Hanya ada satu gambar utama untuk setiap output pada blockchain. Oleh kerana sifat-sifat kriptografi seseorang tidak dapat mengetahui output mana yang menghasilkan gambar utama. Semua gambar utama yang digunakan disimpan di blockchain sehingga pelombong dapat mengesahkan tidak ada transaksi yang dibelanjakan dua kali.

Teknologi tanda tangan juga digunakan untuk menyembunyikan berapa banyak wang yang dihantar. Ring Confidential Transactions (RingCT) adalah tambahan yang agak baru untuk protokol Monero yang menggunakan fungsi kriptografi yang menutupi jumlah transaksi dari blockchain tetapi bukan dari pengirim dan penerima.

Tempat Membeli dan Menyimpan XMR

Sekiranya anda ingin mendapatkan beberapa Monero, anda perlu pergi ke pertukaran cryptocurrency. XMR disenaraikan di sejumlah bursa yang berbeza tetapi beberapa yang terbesar termasuk seperti Binance dan Kraken. Yang pertama menghendaki anda terlebih dahulu menggunakan crypto lain seperti Bitcoin dll sedangkan yang kedua boleh digunakan sebagai pintu masuk fiat di mana anda boleh menghantar dana fiat.

Sebaik sahaja anda mempunyai XMR, anda mesti memindahkannya ke peranti penyimpanan yang selamat. Ini kerana tidak selamat untuk menyimpan sejumlah besar syiling di bursa memandangkan banyak risiko yang ditimbulkan. Kami telah merangkumi senarai lengkap dompet Monero di mana anda boleh menyimpan XMR anda dengan selamat.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me