Apa itu Saksi Berasingan?

Saksi berasingan, atau SegWit seperti biasa, baru saja dilaksanakan di Bitcoin Blockchain dan dikerahkan di rangkaian LiteCoin pada bulan Mei tahun ini. Walaupun ini telah menjadi banyak leksikon umum, anda mungkin tidak tahu apa itu Segregated Witness.

Pada dasarnya, SegWit adalah inisiatif penjimatan ruang untuk membebaskan penyimpanan di Bitcoin Blocks antara lain. Semua data yang berkaitan dengan tandatangan urus niaga dikeluarkan. Harapannya ialah pembebasan ruang pada blok ini dapat bererti lebih banyak transaksi per blok.

Idea SegWit dikeluarkan pada bulan Oktober 2016. Ini adalah hasil perbincangan dan kerja selama satu tahun yang dilakukan pada Persidangan Penimbangan Bitcoin di Hong Kong. Ideanya adalah cadangan awal oleh Pieter Wuille yang merupakan sebahagian daripada pasukan teras Bitcoin.

Penjelasan Teknikal Saksi Berasingan

Kami telah membahas blok Bitcoin dan penambangan dengan lebih terperinci sebelumnya, jadi untuk penjelasan ini, kami akan menganggap bahawa anda mempunyai pemahaman asas. Dalam setiap transaksi Bitcoin terdapat scriptSig dan scriptPubKey. Yang pertama adalah tempat data tandatangan disimpan sedangkan yang kedua adalah maklumat mengenai kunci awam.

Apa yang diperhatikan mengenai cara penyimpanan data tandatangan adalah bahawa tanda tangan memakan sekitar 60% ruang tetapi hanya diperlukan pada masa pengesahan blok. Oleh itu, idea untuk memisahkan kod buka kunci ini dari transaksi di a saksi berasingan.

Bahagian transaksi yang terpisah ini tidak akan dicincang bersama dengan data transaksi yang lain. Struktur baru transaksi Bitcoin ini serasi ke belakang dan oleh itu dapat dilaksanakan dengan garpu lembut. Tidak semua pelombong harus dapat mengesahkan urus niaga saksi yang diasingkan. Agar ia berfungsi dengan berkesan, sekurang-kurangnya 95% pelombong harus memberi isyarat sokongan mereka terhadapnya.

Apakah Faedahnya

Seperti yang telah diambil oleh kebanyakan pengguna Bitcoin baru-baru ini, transaksi Bitcoin memakan masa lebih lama daripada biasanya. Ini berkaitan dengan kekangan kapasiti biasa yang mempengaruhi kelajuan rangkaian. Had ukuran blok juga menjadi titik pertikaian.

Namun, dengan memisahkan data tandatangan sebagai saksi terpisah, lebih banyak ruang disimpan dan dengan itu lebih banyak transaksi dapat diproses setiap blok. Terdapat beberapa faedah lain untuk cadangan Saksi Berasingan.

Pembaikan Kelenturan Transaksi

Kelenturan transaksi adalah apabila ID transaksi dapat diubah dengan mengubah maklumat yang terdapat dalam kod buka kunci. Pada dasarnya, apabila anda menghantar transaksi di rangkaian, nod lain mempunyai kemampuan untuk menukar ID transaksi sebelum meneruskannya ke nod seterusnya. Ini agak mengganggu bagi pengguna yang mengesan transaksi mereka.

Dengan Segwit, data penandatanganan tidak termasuk dalam data transaksi sehingga tidak ada simpul yang dapat mengubah ID transaksi. Ini akan menjadikan transaksi boleh dipercayai. Ia juga akan menguntungkan semua individu yang melakukan transaksi yang belum disahkan. Namun, yang paling penting, ini meletakkan asas untuk pelaksanaan Lightning Network.

Peningkatan Keselamatan untuk Transaksi Multisig

Protokol keselamatan semasa untuk transaksi Multi Signature adalah P2SH yang menggunakan fungsi hash 160 bit. Dengan menggunakan sumber komputer yang sangat kuat, penyerang dapat mencuba dan mencari “perlanggaran” antara alamat yang sah sebagai sebahagian daripada skrip multisig dan skrip yang memindahkan semua dana kepada mereka.

Dengan SegWit, pembayaran skrip dicincang dengan algoritma hash 256-bit SHA256. Ini bermaksud bahawa kemungkinan perlanggaran dari serangan brute force dikurangkan secara dramatik untuk pembayaran multisig. Ini juga bermanfaat bagi sesiapa yang membayar melalui kontrak multisig atau pintar.

Penskalaan Linear Operasi SigHash

Ketika datang jumlah data yang harus dicincang untuk transaksi, protokol saat ini menjadikannya sebagai fungsi kuadratik dalam operasi tanda tangan. Menggandakan ukuran transaksi biasanya menggandakan jumlah operasi tandatangan dan juga jumlah data yang harus dicincang untuk tandatangan tersebut.

SegWit dapat menyelesaikannya dengan mengubah perhitungan hash transaksi untuk tandatangan sehingga setiap bait data hanya harus dicincang sekali. Ini bermaksud bahawa masa pengesahan adalah fungsi linear. Ini akan menjadikan ukuran blok penskalaan lebih selamat dan memungkinkan transaksi yang lebih besar seperti yang dibayar kepada pelombong atau crowdfunders.

Maju kehadapan

Keperluan konsensus 95% akhirnya dipenuhi dan SegWit diaktifkan secara rasmi di rangkaian Bitcoin pada 23 Ogos 2017. Terdapat sebilangan pihak untuk meraikan peristiwa penting ini dalam perjalanan Bitcoin. Sesungguhnya, banyak dari mereka yang telah menunggu saat ini sangat gembira dengan implikasi pelaksanaan Lightning Network yang akhirnya.

Berapa lama masa yang diperlukan sebelum sebahagian besar transaksi adalah transaksi SegWit tidak pasti tetapi anda dapat dengan mudah mengesan penggunaannya di laman web seperti segwit.party.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me