Bitcoin Mempool: Panduan Pemula & Hacks Transaksi

Dalam panduan ini, saya ingin membongkar misteri satu aspek Bitcoin – kumpulan memori, atau seperti yang lebih dikenali, mempool.

Sekiranya anda pernah menyelesaikan transaksi Bitcoin dan sepertinya perlu selamanya untuk melaluinya, anda telah mengalami Bitcoin. Pada masa ketika rangkaian Bitcoin melihat penggunaan yang besar, ada orang yang harus menunggu berjam-jam, dan dalam beberapa kes beberapa hari, untuk transaksi disahkan.

Ini berlaku apabila ukuran mempool tumbuh sangat besar. Sebenarnya, pengendali sokongan pertukaran akan sering menggunakan mempool sebagai alasan penangguhan pengeluaran. Mereka akan memberitahu anda bahawa mempool telah meningkat dan pengesahan, sehingga pengeluaran, mengambil masa lebih lama dari biasanya.

Dalam catatan ini, saya akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai Bitcoin Mempool. Saya juga akan memberikan beberapa petua terbaik untuk mempercepat urus niaga anda.

Bitcoin Mempool

Seperti yang saya sebutkan sebelumnya, kata ‘mempool’ adalah bentuk pendek dari Kolam Memori. Ia adalah tempat di mana data disimpan untuk menunggu pemprosesan. Dalam kes mempool Bitcoin, data yang disimpan adalah data transaksi rangkaian Bitcoin. Oleh kerana itu, anda kadang-kadang akan mendengar mempool disebut sebagai kumpulan transaksi.

Bitcoin mempool adalah tempat semua urus niaga menunggu untuk diambil oleh pelombong, yang akan mengesahkannya dan menambahkannya ke blok seterusnya di blockchain.

Saiz Mempool Bitcoin

Bitcoin Mempool sejak setahun yang lalu

Walaupun mempool dikaitkan dengan blockchain itu bukan bahagian dari blockchain. Mempool bukan satu lokasi. Sebaliknya setiap node Bitcoin mempunyai mempool sendiri, dan masing-masing mempool mempunyai kapasiti memori sendiri. Nod ini dikendalikan oleh pelombong Bitcoin dan pengguna Bitcoin yang memilih untuk menjalankan node penuh di komputer mereka untuk membantu desentralisasi dan keselamatan rangkaian.

Sekarang mari kita pelajari bagaimana transaksi masuk ke mempool di tempat pertama, dan bagaimana mereka keluar dari mempool dan disimpan di blok di blockchain.

Sebelum Mempool

Sebelum sesuatu berlaku seseorang perlu melakukan transaksi. Ini adalah ketika dompet Bitcoin dibuka dan pengguna memasukkan alamat tujuan dan jumlah yang akan dihantar dan kemudian mengklik butang kirim. Transaksi Bitcoin baru sahaja dimulakan.

Seperti yang kita semua maklum bahawa transaksi ini tidak akan segera menghantar Bitcoin ke alamat dompet penerima. Sebaliknya, transaksi disiarkan ke node lain dalam rangkaian. Siaran ini berlaku apabila transaksi ditandatangani dengan kunci peribadi pengirim dan output yang tidak dibelanjakan dipilih untuk membuat transaksi.

Terdapat juga beberapa siri pemeriksaan yang tidak akan saya sampaikan secara terperinci di sini. Setelah pemeriksaan ini selesai, transaksi akan ditambahkan ke mempool transaksi Bitcoin yang belum disahkan.

Apa yang berlaku di Mempool?

Urus niaga anda tiba di mempool dan bergabung dengan ribuan dan puluhan ribu transaksi lain menunggu pengesahan di mempool.

Pengesahan datang dari pelombong. Setiap transaksi di blockchain Bitcoin memerlukan sekurang-kurangnya satu pengesahan sebelum sampai ke alamat penerima. Ini kerana pengesahan pertama ini menggabungkan urus niaga menjadi blok dan kemudiannya akan ditambahkan ke blok block secara kekal.

Transaksi Bitcoin Mempool

Kitaran hidup transaksi Bitcoin dengan Mempool. Imej Sumber

Hanya kerana transaksi anda dalam mempool, itu tidak bermaksud pelombong harus mengambilnya dan mengesahkannya. Dan jika tidak diambil lama, ia boleh dibatalkan dan dikembalikan kepada anda dari mempool. Saat ini, masa tamat transaksi dari mempool ditetapkan menjadi 2 minggu.

Ini bermaksud sebarang transaksi yang masih ada di mempool lebih dari 2 minggu akan mengembalikan dana kepada pengirim. Kedaluwarsa ini dilaksanakan agar mempool tidak menjadi kembung dengan transaksi yang belum disahkan.

Jadi, apa yang membolehkan beberapa transaksi dikonfirmasi dalam 10 minit, sementara yang lain akhirnya dapat dikembalikan kepada pengirim setelah duduk di mempool selama 2 minggu? Terdapat beberapa faktor, tetapi ada dua yang paling penting dalam menentukan seberapa cepat transaksi diambil dari mempool dan disahkan.

Yuran Transaksi Bitcoin

Saya pasti anda menyedari bahawa ada yuran transaksi untuk setiap transaksi Bitcoin. Bayaran tersebut ditetapkan oleh pengirim dan kebanyakan dompet membolehkan anda menukar yuran transaksi yang ingin anda bayar. Biasanya yuran transaksi adalah kecil sehingga anda sukar menyedarinya. Bayaran urus niaga itu adalah insentif tambahan yang diberikan kepada ganjaran penambangan (kini 12.5 BTC) yang dibayar ketika pelombong menemui blok.

Transaksi Anggaran Bitcoin

Anggaran yuran dan masa transaksi di Kalkulator Bayaran Bitcoin

Kerana terdapat beribu-ribu transaksi dalam satu blok, bayaran transaksi kecil ini akan bertambah. Sama seperti anda dapat menetapkan yuran transaksi, pelombong dapat memilih transaksi mana yang hendak dikonfirmasi.

Dan tentu saja, mereka memilih mereka dengan bayaran transaksi tertinggi. Itu bermakna apabila mempool sangat penuh, anda melakukan transaksi dengan sedikit bayaran yang mungkin tidak dapat diambil. Dan itu membawa kita kepada sebab kedua untuk transaksi yang tertangguh.

Saiz Mempool Bitcoin

Setelah blok disahkan, semua transaksi di dalamnya akan dikeluarkan dari mempool. Itu perlu untuk mewujudkan ruang di mempool untuk transaksi masuk baru. Apabila blok disahkan, anda akan melihat penurunan ukuran mempool.

Ukuran mempool sentiasa berubah-ubah ketika transaksi disahkan dan transaksi baru diletakkan di mempool. Kadang-kadang mempool semakin kecil, dan kadang-kadang semakin besar. Ingatlah bahawa blok dibuat sekali setiap sepuluh minit, dan setiap blok hanya dapat menahan sejumlah transaksi.

Saiz Transaksi Mempool

Mempool berdasarkan ukuran transaksi selama 30 hari yang lalu. Imej melalui Jochen-Hoenicke

Namun, tidak ada batasan berapa banyak transaksi yang dapat dikirim ke mempool. Ini bermaksud kadang-kadang terdapat lebih banyak transaksi baru yang tiba di mempool daripada ada transaksi yang disahkan dan dikeluarkan. Dan apabila ini berlaku, terdapat kelewatan transaksi yang disahkan.

Terdapat juga had jumlah transaksi yang belum disahkan yang dapat disimpan, yang ditentukan oleh jumlah nod di rangkaian Bitcoin. Kerana ada batasan memori yang tersedia, mempool diprogramkan untuk menetapkan biaya minimum setelah mencapai batas ukuran yang ditetapkan.

Segala urus niaga dengan biaya yang lebih rendah daripada minimum ini dikeluarkan dari mempool, dan hanya transaksi baru dengan biaya yang cukup besar yang diterima ke dalam mempool.

Mempercepat Transaksi Anda

Sekarang setelah anda memahami dengan tepat tentang apa itu mempool Bitcoin dan cara kerjanya, ini membantu melihat beberapa kaedah yang dapat anda gunakan untuk mempercepat transaksi anda dan menghindari status “tidak disahkan” yang ditakuti.

Berikut adalah beberapa langkah teratur yang boleh anda ambil untuk mendapatkan transaksi yang lebih pantas.

1. Gunakan SegWit Wallet

Segregated Witness (SegWit) adalah peningkatan yang agak baru ke rangkaian Bitcoin yang membantu mengosongkan ruang dalam blok Bitcoin. Pada dasarnya, semasa anda menghantar transaksi yang diaktifkan SegWit, semua data yang berkaitan dengan tanda tangan akan dikeluarkan dari transaksi.

SegWit diaktifkan di rangkaian Bitcoin pada 23 Ogos 2017 dan sejak itu, terdapat sejumlah dompet yang mempunyai sokongan untuk jenis transaksi baru. Ini termasuk suka Elektrrum, Lejar, Samourai dan banyak lagi.

Ini adalah sesuatu yang mesti anda pilih semasa anda mula-mula menyiapkan dompet anda. Anda akan mendapat pilihan untuk memilih SegWit atau “Legacy”.

2. Pilih Yuran yang Lebih Tinggi

Seperti disebutkan di atas, biaya yang Anda pilih untuk transaksi akan mempengaruhi kecepatan di mana ia diambil oleh para penambang. Oleh itu, bayaran yang lebih tinggi bermaksud ia lebih cenderung untuk dijemput lebih awal.

Electrum Transaksi Bitcoin

Memilih yuran transaksi di Dompet Bitcoin Electrum

Sudah tentu, anda tidak mahu membayar yuran yang tinggi jika tidak diperlukan untuk jangka masa yang anda inginkan. Sebilangan besar dompet akan memberi anda petunjuk berapa blok yang diperlukan untuk transaksi berdasarkan dengan bayaran yang ditetapkan. Ini akan membolehkan anda menganggarkan masa yang diperlukan.

Petua Pro?: Terdapat sebilangan besar kalkulator yuran itu akan memberi anda petunjuk mengenai bayaran yang perlu dikenakan dan berapa minit yang diperlukan.

3. Buat Masa Transaksi dengan berhati-hati

Bitcoin mempool dan urus niaga yang tidak disahkan yang berkaitan dengannya sentiasa berubah. Oleh itu, jika transaksi tidak mendesak, anda boleh menunggu sehingga mempool menyusut dan kemudian memulakan transaksi anda.

Ada sejumlah laman web yang dapat Anda gunakan untuk melacak mempool dan juga jumlah transaksi yang belum disahkan. Anda boleh lihat Blockchain.com untuk ukuran mempool atau anda boleh melompat ke BTC.com untuk jumlah urus niaga yang belum disahkan.

Berapa lama masa yang diperlukan sebelum transaksi yang belum disahkan dibersihkan dan mempool untuk mati benar-benar sukar untuk dinyatakan. Terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi perkara ini, jadi anda perlu memutuskan sama ada mahu terus atau bertahan.

4. Gunakan Transaction Accelerator

Sekiranya anda menghantar transaksi dan kebiasaannya buntu kerana yurannya terlalu rendah, maka anda selalu dapat menggunakan pemecut transaksi Bitcoin. Perkhidmatan ini disediakan oleh penambang dan memungkinkan pengguna meminta operator untuk “mendorong” transaksi mereka melalui.

Petua Pro?: ViaBTC menawarkan transaksi percuma perkhidmatan pecutan. Walaupun keutamaan tidak dijamin, mungkin patut dicuba pada mulanya.

Sekiranya anda ingin memastikan bahawa transaksi anda diselesaikan maka anda boleh menggunakan perkhidmatan berbayar. Ini adalah perkhidmatan yang dijamin dan urus niaga pengguna dilakukan sebagai keutamaan.

Kesimpulannya

Mempool adalah kawasan penahanan transaksi kerana mereka menunggu pelombong mengesahkannya dan menambahkannya ke blok. Dalam beberapa keadaan, mempool boleh menjadi terlalu padat, menyebabkan kelewatan dalam pengesahan transaksi, dan biaya yang lebih tinggi.

Sudah tentu, mengetahui dengan tepat apa itu mempool Bitcoin adalah langkah pertama. Sebaik sahaja anda memahami dengan tepat bagaimana ia berfungsi dan bagaimana ia mempengaruhi transaksi anda, anda dapat menyesuaikan transaksi ini untuk mendapatkan keuntungan yang paling besar (baca “satoshi”).

Setelah mengatakan ini, peranan yang akan dimiliki oleh mempool dalam urus niaga lambat akhirnya boleh menjadi perkara masa lalu.

Ini kerana penyelesaian penskalaan luar rangkaian seperti Lightning Network. Terdapat banyak saluran pembayaran Lightning yang telah dibuka dan melepaskan tekanan dari blockchain Bitcoin. Akan menarik untuk melihat bagaimana ukuran Mempool berkembang seiring dengan penerapan Lightning.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me