Mining Ravencoin (RVN): Panduan Langkah demi Langkah

Oleh kerana Bitmain dan pengeluar ASIC lain terus melepaskan rig baru untuk melombong algoritma baru, komuniti cryptocurrency semakin beralih kepada algoritma dan syiling tahan ASIC dalam usaha mengekalkan desentralisasi yang dijanjikan oleh cryptocurrency.

Satu duit syiling yang mendapat banyak minat beberapa bulan yang lalu di Reddit dan Twitter, dan tetap popular dan menguntungkan bagi pelombong rumah, adalah Ravencoin (RVN).

Terdapat duit syiling yang lebih menguntungkan, tetapi Ravencoin masih berada di kedudukan teratas dalam hal keuntungan, dan kemungkinan akan berterusan, berkat ketahanan ASIC algoritma yang digunakan oleh duit syiling. Sekiranya anda belum pernah mendengar tentang Ravencoin sebelum panduan berikut akan membuat anda dalam perjalanan untuk melombong duit syiling kecil yang kemas ini dengan Nvidia atau AMD GPU.

Panduan di bawah ini akan memberi anda pautan ke semua sumber yang anda perlukan dari perisian perlombongan Ravencoin ke kolam perlombongan. Mari kita mulakan.

Apa itu Ravencoin?

Ravencoin dikembangkan sebagai rangkaian peer-to-peer sumber terbuka dan terdesentralisasi yang menerapkan blockchain yang direka khusus untuk memindahkan aset dari satu pihak ke pihak lain. Sekiranya anda ingin menyelami projek dan kemampuannya dengan lebih mendalam, berikut adalah pautan ke Buku putih Ravencoin.

Statistik Rangkaian Ravencoin

Ravencoin RVN Coin dan statistik rangkaian. Sumber: rvnstats

Ravencoin adalah projek yang agak baru, telah dilancarkan pada Januari 2018 sebagai garpu Bitcoin. Seperti Bitcoin ia dicipta tanpa pra-lombong dan tanpa ICO. Tambahan pula, ia adalah koin bukti kerja yang lengkap dengan rangkaian yang dilindungi sepenuhnya oleh pelombong. Ia menggunakan algoritma X16R unik yang direka khusus untuk rintangan Ravencoin dan ASIC.

X16R & Rintangan ASIC

Salah satu sebab Ravencoin mendapat populariti dengan cepat adalah algoritma X16R yang digunakannya untuk perlombongan bukti kerja.

Algoritma X16R sebenarnya adalah 16 algoritma yang berbeza, yang digunakan secara rawak semasa perlombongan dan susunannya bergantung pada hash blok sebelumnya. Oleh kerana keserakahan ini, sangat sukar untuk memprogramkan mesin ASIC untuk menambang algoritma X16R. Dan sekiranya seseorang cuba membuat ASIC untuk algoritma, pembangun boleh mengubah algoritma yang digunakan dalam X16R.

Beli Nicehash Sekarang

Oleh itu, cukup selamat untuk menganggap bahawa algoritma X16R akan kekal tahan ASIC untuk jangka masa yang lama.

Dompet Ravencoin

Seperti mana berlaku untuk perlombongan, anda memerlukan dompet untuk menghantar duit syiling anda. Anda boleh mendapatkan versi rasmi terkini Dompet Raven dari Github, di mana ia tersedia untuk Windows, Mac, Linux, Ubuntu, cenos7 dan fedora27. Muat turun dompet dan pergi ke Fail -> Menerima Alamat untuk membuat alamat dompet baru.

Muat turun dompet teras Ravencoin

Ravencoin Proprietary Wallet GUI

Anda juga harus menyulitkan dompet dengan pergi ke Tetapan -> Enkripsi dan ikuti arahan.

Seterusnya anda ingin memuat turun perisian perlombongan yang sesuai untuk GPU anda.

Perisian Perlombongan Ravencoin (X16R)

Untuk perisian perlombongan terdapat beberapa pilihan yang tersedia, dan jika anda melihat forum perlombongan tegar, anda akan mendapati perbincangan kadang-kadang hangat mengenai pelombong mana yang menghasilkan hasil terbaik. Kebenarannya adalah hasil anda sangat bergantung pada penyediaan mesin anda sendiri, dan secara jujur ​​kebanyakan pelombong menghasilkan hasil yang serupa.

Oleh itu, jangan terlalu menekankan pilihan anda terhadap pelombong Ravencoin. Berdasarkan apa yang telah kami baca, konsensus umum adalah bahawa untuk kad Nvidia adalah pelombong terbaik zealot / musuh-1.08. Kelemahan pelombong ini adalah sumber tertutup dengan bayaran pemaju 1%.

Saya tidak mengesyorkan menggunakan penambang tertutup kerana anda tidak pernah tahu apa lagi yang mungkin disembunyikan dalam kod tersebut. Pilihan sumber terbuka merangkumi Suprminer 1.6 (Yuran dev 1%), Tidak Lagi 0.2.3 (tanpa bayaran) atau Ravencoin Miner v2.6.

Sekiranya anda menggunakan kad AMD, perisian perlombongan paling popular adalah Avermore 1.4.1, yang oleh pembangun yang sama dengan perisian perlombongan Nevermore 0.2.3 untuk X16R.

Untuk mana-mana pelombong, anda perlu memuat turun dan membuka zip failnya. Perhatikan bahawa Windows Defender atau anti-virus anda kemungkinan besar akan menandakan perisian tersebut sebagai berniat jahat dan anda perlu membenarkannya atau menambahkan pengecualian.

Kolam Perlombongan Ravencoin

Bahagian terakhir teka-teki perlombongan anda adalah memilih Kolam Perlombongan Ravencoin. Sebaiknya gunakan kolam perlombongan daripada cuba menambang sendiri. Walaupun Ravencoin tahan ASIC, masih sukar untuk saya lakukan melainkan anda mempunyai ladang GPU. Anda akan mendapat banyak kolam yang tersedia dengan bayaran antara 0% hingga 2%. Berikut adalah beberapa kolam yang paling popular dan hasratnya. Perhatikan bahawa tidak selalu terbaik untuk memilih kumpulan yang paling popular kerana ini mendorong pemusatan.

Perlu diingat bahawa pada penghujung hari (atau minggu seperti itu) penghasilan anda akan meningkat tidak kira kumpulan mana yang anda gunakan. Ini bermakna tidak ada kolam terbaik, hanya kumpulan dengan bayaran yang lebih rendah dan jenis dan minimum pembayaran yang berbeza. Pilih kolam yang sesuai dengan anda dan ia akan menjadi yang terbaik untuk anda.

Untuk panduan ini, saya menggunakan Ravenpool, tetapi itu tidak bermaksud ia adalah yang terbaik.

Perlombongan Ravencoin (RVN) dengan Nvidia dan AMD

Setelah memuat turun dan mengekstrak program perlombongan, anda akan melihat beberapa fail, salah satunya adalah fail kumpulan. Dalam kes saya, saya menggunakan Suprminer dan fail batch disebut mybat.bat, tetapi untuk orang lain anda mungkin hanya melihat file batch yang disebut “contoh”.

Direktori fail Ravencoin

Direktori fail Ravencoin Miner

Walau apa pun, anda perlu mengklik kanan batch file dan memilih “Open with”. Anda boleh menggunakan Notepad atau Wordpad atau penyunting teks lain yang telah anda pasang di komputer anda.

Apa yang anda lihat bergantung pada penambang yang anda gunakan, tetapi secara amnya ia akan mengikuti format ini:

ccminer -a x16r -o [pool url] -u [alamat dompet] -p [kata laluan] -i 19

Anda perlu melengkapkan “url kolam“,”alamat dompet“Dan” kata laluan. Sekiranya pelombong Ravencoin, semua ini sudah diisi sebelumnya, tetapi perlu diubah untuk mencerminkan maklumat anda sendiri. Dan dalam kebanyakan kes –P bidang tetap kosong.

Tetapan Ravencoin Miner

Perhatikan sebutan “ccminer” di awal baris. Dalam kes pelombong musuh, ini adalah “z-musuh” dan dalam kes penambang Averminer untuk AMD ini adalah “sgminer”.

Nilai url kumpulan, pengguna dan kata laluan semuanya berasal dari kumpulan perlombongan anda. Dalam kes saya, saya telah menggunakan kumpulan Ravenminer dan tetapan saya seperti berikut:

tetapan fail .bat untuk Ravencoin

.tetapan fail kelawar untuk Ravencoin

Simpan fail kumpulan dan kemudian klik dua kali untuk menjalankannya. Tetingkap arahan harus dibuka dan pelombong Ravencoin akan menyambung dan memulakan perlombongan RVN.

Ravencoin Miner Berlari

Ravencoin Miner berjalan di Command Window

Penalaan dan Penyelesaian Masalah

Terdapat sebilangan kesalahan yang boleh berlaku semasa menyiapkan perisian perlombongan dan saya tidak dapat merangkumi semuanya di sini. Ingat bahawa Google adalah rakan anda. Sekiranya anda mendapat mesej ralat, anda pasti bukan orang pertama yang mendapat kesalahan itu dan carian Google mungkin akan menemui jalan keluarnya.

Terdapat juga sejumlah pengaturan yang berkaitan dengan intensiti perlombongan dan parameter lain. Saya juga tidak akan menyentuh mereka kerana mereka benar-benar untuk pengguna lanjutan. Perlombongan dengan tetapan lalai akan baik-baik saja.

Satu perkara lain yang perlu diperhatikan ialah hasrat dengan X16R tidak stabil kerana pertukaran berterusan antara algoritma. Pelombong kadang-kadang membeku atau mogok juga, dan dalam banyak kes menurunkan tetapan overclock anda dapat menyelesaikan masalah ini.

Kalkulator Keuntungan RVN

Terdapat beberapa cara untuk menganggarkan keuntungan perlombongan anda dengan Ravencoin. Yang pertama adalah melalui WhattoMine.com. Yang kedua ialah RavenCalc, yang memberi anda maklumat yang sama dengan WhattoMine.

Akhirnya, anda boleh menggunakan bot di Saluran Ravencoin Discord dengan memasukkan “!hash xx“, Dimanakah “xx“Digantikan dengan kekuatan hash anda. Botnya cukup tepat.

Kesimpulannya

Semoga panduan ini memberi anda apa yang anda perlukan untuk memulakan perlombongan Ravencoin. Terdapat beberapa syiling yang akan tetap tahan ASIC dan selama Ravencoin, yang bermaksud anda harus dapat terus menambanya dengan GPU anda untuk waktu yang sangat lama. Perkara yang sama tidak berlaku untuk banyak altcoin.

Sekiranya anda tidak mengklik untuk memeriksa bot Ravencoin Discord, anda semestinya benar, jika hanya untuk menyertai komuniti di sana, yang kini lebih dari 10,000 pengguna dan cukup aktif. Mereka boleh membantu anda dengan masalah atau pertanyaan berkaitan Ravencoin yang mungkin anda ada.

Selain dapat menggunakan GPU, projek ini juga difokuskan untuk memberi produk blockchain yang berguna. Dengan komuniti yang kuat dan ketelusan yang lengkap, projek ini terus berkembang. Saya juga menyukai kenyataan bahawa Ravencoin dilancarkan tanpa pra-lombong dan tanpa ICO, dan mengelakkan penggunaan masternodes dan bertaruh untuk perlombongan, yang merupakan mekanisme konsensus yang jauh lebih terdesentralisasi.

Gambar pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me