Dompet Tezos Terbaik: 7 Pilihan Penyimpanan Teratas untuk XTZ Anda

Tezos (XTZ) adalah rangkaian blockchain yang terdesentralisasi yang mempromosikan pemerintahan masyarakat. Keputusan mengenai perubahan protokol di jaringan Tezos dibuat melalui konsensus masyarakat, dengan setiap pemegang Tezos memiliki suara dalam setiap perubahan yang diusulkan ke jaringan.

Tezos telah memberi inspirasi bagi banyak pengguna cryptocurrency sebagai rangkaian blockchain yang menjadikan penggunanya berada di depan dan pusat semua keputusan. Walaupun semua ini sangat baik, ada satu masalah dengan Tezos, dan itu adalah kekurangan dompet rasmi untuk menyimpan token XTZ.

Artikel ini akan memberi anda beberapa pilihan pihak ketiga yang bagus untuk menyimpan token XTZ. Sudah pasti anda akan dapati yang memenuhi keperluan anda.

Dompet 7 Tezos Teratas

Terdapat sebilangan syarat yang kami ada ketika mencari dompet Tezos terbaik. Ini merangkumi faktor-faktor seperti keselamatan dompet, sokongan komuniti, fungsi dan kemudahan penggunaan. Dompet yang dimaksudkan juga mempunyai kemampuan untuk mempertaruhkan Tezos anda.

Memandangkan Tezos juga menggunakan mekanisme konsensus Proof-of-Stake, pemegang token berpeluang memperoleh lebih banyak token dengan memasukkan token XTZ mereka sekarang dan berpartisipasi untuk mengamankan rangkaian. Oleh itu, bukan sahaja mempertaruhkan Tezos anda menjadikan rangkaian lebih selamat tetapi juga memberi anda pulangan.

Senarai di bawah merangkumi pelbagai pilihan dari perkakasan hingga dompet mudah alih dan kertas. Mungkin ada dompet yang kami kecualikan dalam senarai ini tetapi jika anda akan menggunakan perisian pihak ketiga yang lain, anda harus memastikan bahawa ada sokongan yang mencukupi untuknya di komuniti.

Trezor (Dompet Perkakasan)

Trezor adalah dompet perkakasan cryptocurrency pertama, dan ia tetap menjadi pilihan ramai. Ini adalah kecil dan selamat, memberikan anda perlindungan PIN, pengesahan transaksi manual, pengesahan 2 faktor, dan kriptografi lanjutan.

Model Trezor T Tezos

The Trezor Model T. Imej melalui Trezor.io

Trezor bukan sahaja menyokong Tezos, tetapi juga semua cryptocurrency utama lain dan ratusan altcoin. Trezor juga mempunyai kumpulan pemaju aktif yang terus melakukan penambahbaikan.

Terdapat dua jenis Trezor, Trezor One yang asli dan Trezor Model T. generasi kedua. Walaupun Model T lebih maju dan selamat, ia juga lebih mahal, dan ini adalah satu-satunya model Trezor yang mempunyai sokongan untuk token Tezos. Sudah tentu itu juga satu-satunya dompet perkakasan dengan sokongan untuk token Tezos, jadi mereka yang menginginkan keselamatan yang diberikan oleh dompet perkakasan cenderung dengan senang hati membeli Trezor Model T.

Model Trezor T bermula pada € 149 + VAT, yang mungkin mahal bagi sesetengah orang, tetapi merupakan pelaburan yang baik bagi mereka yang mempunyai sejumlah besar cryptocurrency untuk menyimpan.

TezBox (Dompet Desktop / Dalam Talian)

The TezBox adalah dompet GUI pertama yang dikeluarkan untuk Tezos. Ia dikembangkan oleh salah satu anggota komuniti Tezos, dan dikeluarkan selama tempoh ICO untuk token tersebut. Pengguna menghargai antara muka TezBox yang mesra, dan ia mempunyai sokongan untuk Windows dan MacOS.

Terdapat juga pelanjutan Chrome untuk dompet, dan versi mudah alih untuk Android dan iOS sedang dikembangkan. Dan pengguna Linux akan senang mengetahui bahawa versi Linux juga sedang dalam pengembangan.

Dompet TezBox

Sokongan Desktop, Mudah Alih dan Lejar TezBox

TezBox juga telah mengembangkan sokongan untuk kedua-dua integrasi Trezor dan Ledger, walaupun laman web Ledger tidak menunjukkan sokongan untuk Tezos. Trezor tentu saja melakukannya, jadi memandangkan kedua-dua penyelesaian itu mungkin lebih baik disokong oleh Trezor.

TezBox tetap menjadi pilihan yang selamat untuk menyimpan Tezos anda kerana alamat awam dan peribadi tidak pernah meninggalkan peranti pengguna.

Tezos.blue (Dompet Desktop / Mudah Alih)

The Tezos Biru wallet adalah dompet mudah alih ringan yang tersedia di gedung Google Play untuk Android dan Microsoft Store untuk Windows 10. Ia tersedia untuk pengguna iOS, tetapi hanya sebagai sebahagian daripada program Apple Test Flight. Tidak ada petunjuk kapan ia boleh didapati di Apple App store.

Walaupun ini adalah dompet ringan, sama sekali tidak menggunakan ciri atau keselamatan. Kerana ini adalah aplikasi asli, ia mendapat perlindungan yang kuat langsung dari sistem operasi, tetapi menambahnya dengan penyulitan kunci peribadi anda pelbagai peringkat. Ini menjadikan penggodaman dompet ini sangat sukar.

Tezos Blue adalah dompet yang sangat berkemampuan. Sekiranya kami mempunyai aduan, ini adalah kekurangan pengemaskinian pada dompet selama setahun terakhir.

Kukai (Dompet Dalam Talian)

Kukai dompet sumber terbuka dalam talian untuk menyimpan Tezos. Ini adalah satu-satunya dompet berasaskan web sejauh yang kita tahu. Ini membolehkan anda membuat dompet yang sama sekali baru, atau mengimport dompet yang ada menggunakan fail .tez atau frasa benih mnemonik. Mereka yang mungkin masih mempunyai kelayakan ICO dapat menggunakannya untuk membuat dompet dan mengumpulkan Tezos mereka juga.

Membuat dompet baru sangat mudah, dan laman web menggunakan pergerakan tetikus anda untuk menambahkan entropi tambahan pada frasa benih ketika membuat dompet baru. Ini membantu mengamankan dompet lebih jauh dan memastikan hampir mustahil untuk memecahkan frasa biji atau kunci induk.

Dompet Kukai

Antara Muka Pengguna Mudah dari Dompet Kukai Dalam Talian

Jelas sekali dompet itu dapat digunakan untuk mengirim atau menerima XTZ dan ia adalah sambungan langsung ke rangkaian Tezos. Mungkin ciri dompet yang paling unik dan berguna adalah kemampuan untuk menandatangani urus niaga di luar talian, sehingga memastikan kunci anda tidak pernah terdedah ke internet. Setelah transaksi ditandatangani di luar talian, ia kemudian boleh disiarkan setelah sambungan internet dibuat semula.

Jangan kecewa dengan kesederhanaan laman web kerana ini adalah dompet yang baik yang telah mendapat banyak pujian dan sokongan dari komuniti Tezos.

Wetez (Dompet Mudah Alih)

Wetez adalah salah satu syarikat terawal yang menyediakan dompet mudah alih untuk menghantar, menerima dan meletakkan token XTZ. Syarikat di sebalik dompet Wetez berpusat di China.

Dompet mudah alih tersedia untuk kedua-dua sistem operasi Android dan iOS dan ia menggabungkan sepenuhnya dengan perkhidmatan delegasi Tezos, yang membolehkan anda mempertaruhkan token dan menerima dividen XTZ anda.

Dompet Kertas Tezos

Pada masa ini (awal Disember 2018) tidak ada penjana dompet kertas Tezos rasmi. Sudah tentu anda boleh membuat dompet kertas anda sendiri dengan menuliskan frasa benih mnemonik dan / atau kunci awam anda.

Walaupun begitu, nampaknya akan ada penjana dompet kertas yang akan datang dalam waktu terdekat. Pada bulan September 2018 telah diadakan pertandingan 99 reka bentuk untuk membuat reka bentuk untuk dompet kertas Tezos. Terdapat dua reka bentuk kemenangan yang dipilih dan anda boleh pergi ke halaman pertandingan 99 reka bentuk untuk melihatnya jika anda mahu.

Peraduan ini dianjurkan oleh SimpleStaking.com, yang nampaknya merupakan dompet Tezos desktop yang sedang dalam pengembangan. Anda boleh memuat turun beta untuk memeriksanya, tetapi tidak ada jaminan ia selamat. Saya menganggap bahawa dompet kertas akan dilepaskan setelah dompet desktop habis beta.

Ledger Nano S (Pengetahuan CLI)

Dompet perkakasan lain yang sangat popular yang boleh anda gunakan untuk penyimpanan dan penyimpanan adalah Ledger Nano S. Memandangkan bahawa ini adalah dompet perkakasan, ini bermaksud bahawa kunci anda disimpan dengan selamat dalam persekitaran luar talian. Ia juga sedikit lebih murah daripada Trezor Model T yang berharga hanya $ 99.

Walaupun ini lebih selamat daripada sebilangan dompet lain di atas, ia tidak begitu mesra pengguna. Ini kerana untuk menggunakan Ledger Nano dengan Tezos anda, anda harus mengetahui cara menggunakan alat Command Line. Namun, ada langkah demi langkah panduan yang boleh menjadikan proses ini menjadi lebih mudah.

Lejar Nano S Tezos

Lejar Nano S dengan Dompet Tezos Dimuat. Sumber: Sedang

Seperti yang telah disebutkan, pemaju TezBox juga telah menambahkan dukungan untuk Ledger Nano. Oleh itu, jika anda berpendapat bahawa penyediaan baris perintah di atas agak keterlaluan, maka anda selalu boleh menyiapkan peranti anda dengan perisian desktop TezBox. Pengarang yang sama telah mencipta panduan ini dengan langkah-langkah untuk menyelesaikan ini.

Keselamatan Dompet Tezos

Tidak kira dompet mana yang anda pilih, anda harus memastikan bahawa anda mengikuti amalan terbaik keselamatan dompet. Ini merangkumi beberapa faktor berikut:

  • Sandarkan Benih Anda: Ini mungkin merupakan salah satu langkah terpenting yang perlu anda lakukan semasa menyiapkan dompet anda. Kata-kata penting anda adalah satu-satunya perkara yang memisahkan anda dari pemulihan kata laluan dan kemungkinan penyesalan jangka panjang. Simpan cadangan kata benih ini di tempat yang selamat dan jauh dari pandangan orang lain yang ingin tahu.
  • Berhati-hati dengan perisian hasad: Peretas sedang membangunkan beberapa perisian hasad mencuri kunci yang cukup bijak hari ini. Kadang kala ini dapat mengelakkan perisian anti-virus. Oleh itu, skeptisisme yang sihat adalah satu-satunya garis pertahanan antara anda dan penggodam. Jangan memuat turun fail zip yang mencurigakan dan jangan gunakan dompet tiruan Tezos.
  • HODL secara tertutup: Walaupun mungkin ada sebilangan orang yang merasa perlu membanggakan pegangan cryptocurrency mereka yang besar, ini mungkin bukan langkah yang sangat bijak. Anda bukan sahaja menghadapi ancaman daripada penggodam dalam talian tetapi anda juga akan menghadapi risiko keganasan fizikal dan kecurian. Ini telah berlaku pada sebilangan pedagang Bitcoin pada masa lalu dan ia boleh berlaku dengan mudah pada penipu Tezos. Pepatah kuno berlaku, kesunyian adalah keemasan.

Mungkin juga bijak untuk menyimpan XTZ anda dalam lebih daripada satu dompet dalam lebih daripada satu bentuk. Sebagai contoh, anda boleh menyimpan sebahagian besar XTZ anda dalam peranti perkakasan anda sambil menyimpan baki yang lebih kecil di dompet desktop atau mudah alih. Imbangan perkakasan dapat digunakan untuk tujuan penyimpanan aman di mana telefon bimbit / desktop dapat digunakan untuk transaksi setiap hari.

Kesimpulannya

Dari senarai di atas, anda dapat melihat bahawa dompet perkakasan adalah pilihan paling selamat. Ini membolehkan kunci peribadi anda berada di luar jangkauan penggodam. Ya, mereka memerlukan wang tetapi dalam jangka masa panjang ini tidak signifikan berbanding dengan kos kerugian.

Semasa Tezos mengembangkannya lebih banyak kemungkinan bahawa lebih banyak pilihan dompet XTZ dapat hadir sendiri. Terdapat beberapa dompet lain yang tersedia, dan beberapa dompet masih dalam pembangunan (seperti dompet desktop SimpleStaking yang disebutkan). Sekiranya dompet ini memenuhi pilihan keselamatan minimum maka ia boleh dianggap calon yang layak.

Sudah tentu, kebaikan Melakukan Penyelidikan Sendiri (DYOR) juga merupakan kunci pemilihan dompet. Anda harus memastikan bahawa dompet pilihan Tezos anda mempunyai sokongan masyarakat yang besar dan pasukan pembangun yang berwibawa di belakangnya.

Tempat Terbaik untuk Membeli XTZ:

  • Kraken
  • HitBTC

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me