0Chain Review (ZCN): Penyimpanan Awan Berasaskan Blockchain

0Chain, diucapkan “rantai sifar” adalah blockchain cepat, terukur, tanpa izin yang berfungsi sebagai rangkaian penyimpanan data yang berfokus pada privasi data dan perlindungan data. Satu kelainan yang menarik di 0Chain ialah tidak seperti platform penyimpanan data lain, ia tidak menyimpan data pada blockchain.

Ini, bersama dengan cara 0Chain membagi beban kerja untuk menyimpan blok dan mencapai konsensus menghasilkan jaringan ringan dengan kecepatan transaksi yang lebih cepat. Sekiranya ini terdengar menarik, anda boleh tonton video kami yang masuk ke lebih mendalam, atau hanya menggali di bawah ketika kita memeriksa perincian di sebalik 0Chain.

Mengenai 0Chain

Kejayaan cryptocurrency telah merangsang perubahan paradigma ke arah tokenisasi. Seiring berjalannya hari, lebih banyak syarikat melancarkan token proprietari. Oleh itu, keperluan untuk protokol yang berkesan dan berskala untuk mengendalikan aplikasi Web dan IoT berada pada tahap tinggi sepanjang masa. Dengan menyediakan awan terdesentralisasi dengan nilai sifar, 0Chain adalah yang berpatutan, cepat dan tanpa batas blockchain berskala dibuat untuk aplikasi Internet of Things dan Web.

Logo Rantai 0

0Rantai untuk privasi dan keselamatan data. Imej melalui 0chain.net

Pemalsuan sendiri yang dibina membolehkan aplikasi komponen menyesuaikan keperluan mereka secara berasingan dalam rantai berasingan tanpa menjejaskan kredibiliti blockchain yang lebih besar. Berbeza dengan model langganan awan konvensional, DApps dalam 0Chain harus menjadi pemegang token untuk mengakses blockchain. Oleh itu, pada dasarnya adalah awan yang dapat diskalakan, yang akan bertambah nilainya kerana semakin banyak aplikasi digital mendaftar untuk program ini.

Masalah yang Diatasi oleh 0Chain

Seperti yang kita semua ketahui dengan baik, sementara teknologi blockchain telah menjadi keuntungan besar, jauh dari sempurna. Terdapat beberapa masalah yang harus diatasi untuk menjadikan rangkaian blockchain berguna untuk pengguna perusahaan, atau untuk banyak orang. 0Chain menangani banyak masalah ini dengan cara tersendiri.

Skalabiliti

Skalabilitas adalah masalah yang ditangani oleh kebanyakan proyek blockchain, dan saat ini aplikasi blockchain tidak dapat membuat skala cukup untuk menjadikannya berguna untuk kumpulan besar. Di samping itu, kos konsensus pada rangkaian yang lebih besar menjadi semakin mahal. Sehingga masalah ini diselesaikan, teknologi blockchain tidak dapat dilaksanakan untuk Internet of Things, atau untuk sistem yang memerlukan transaksi mikro.

0Kedudukan Skala

Tidak akan ada batasan sejauh mana skala 0Chain dapat dibuat. Imej melalui 0Chain.net

0Chain menangani masalah skalabiliti dengan dua cara. Salah satunya adalah dengan menyimpan data di luar rantai, mengelakkan masalah kesesakan yang mungkin timbul kerana terlalu banyak data disimpan dan diakses dari blockchain. Sebagai tambahan, 0Chain memisahkan penyimpanan data ini dari tugas mencapai kata sepakat dan dari penyimpanan blok. Anda boleh mengetahui lebih lanjut dari 0Catatan Penyimpanan Rantaian.

Pembaziran Tenaga

Konsensus bukti kerja tradisional yang digunakan oleh Bitcoin dan banyak rantaian blok lain untuk mencapai kata sepakat dan membuat blok baru sangat memerlukan tenaga. Ini menjadikan proses ini sangat mahal, dan cenderung untuk memusatkan operasi perlombongan kerana peralatan khusus diperlukan untuk mengambil bahagian dalam perlombongan. Pemusatan ini bertentangan dengan prinsip desentralisasi, yang merupakan salah satu asas teknologi blockchain.

Kaedah Konsensus Perlombongan

Perlombongan PoW sangat mahal berbanding dengan konsensus PoS. Imej melalui Shutterstock

0Chain menghindari penggunaan tenaga yang berlebihan dalam membuat blok konsensus dan perlombongan dengan menggunakan mekanisme konsensus bukti-kepentingan yang meluas pada kerja protokol Dfinity yang dibuat sebelumnya. Selain menggunakan tenaga yang jauh lebih sedikit, konsensus 0Chain juga memberikan penyelesaian yang cepat dalam pembuatan blok. Anda boleh membaca lebih lanjut di Buku putih Konsensus Rantaian.

Penskalaan Sumber

Kami telah melihat dari rantaian blok lain apa yang boleh berlaku apabila keperluan sumber meningkat. Prestasi yang sangat perlahan dan kos rangkaian yang berlebihan adalah hasilnya. Ethereum adalah contoh yang sempurna. Ini menerapkan skrip yang selalu memantau bagaimana pengguna menyimpan, menggunakan, dan mengira data pada blockchain.

Untuk membatasi penggunaan rangkaian ini, Ethereum telah melaksanakan bayaran gas. Akibatnya, kos rangkaian meningkat kerana semakin banyak aplikasi berjalan di rangkaian Ethereum. Salah satu kaedah untuk mengelakkan kos gas adalah dengan menjalankan aplikasi di luar talian, namun ini tidak praktikal ketika mempertimbangkan peranti IoT yang perlu tetap dalam talian setiap saat.

Pada kadar gas semasa, peranti IoT khas mungkin membakar hampir seperempat juta dolar dalam kos gas setiap tahun, yang tidak dapat diterima.

Model Token 0chain

Token Locking menghasilkan transaksi percuma. Menarik! Imej melalui 0Chain.net

0Chain menangani masalah ini dengan membuat transaksi percuma melalui proses yang disebut “token locking.” Daripada membelanjakan token untuk bayaran transaksi, pemilik token (dikenali sebagai pelanggan) mengunci token untuk menghasilkan token baru sebagai hadiah untuk pelombong yang memasukkan transaksi dalam blok.

Model ganjaran penguncian token ini mengurangkan kesesakan pada blockchain dengan cara yang sama seperti yuran dalam protokol seperti Bitcoin dan Ethereum, tetapi tanpa memaksa pelanggan mengorbankan token mereka. Ketahui lebih lanjut mengenai model unik ini di 0Chain Buku putih Protokol Token Reward.

Palsu

Kami melihat forking mempengaruhi beberapa rantaian blok, dengan yang paling terkenal ialah banyak garpu Bitcoin. Garpu ini berlaku kerana blockchain perlu menambahkan kod baru untuk menambah ciri baru, tetapi seluruh komuniti mungkin tidak setuju mengenai ciri apa yang harus ditambahkan dan yang mana yang harus ditinggalkan dari blockchain. Apabila blockchain membelah, ini akan mengurangkan penglibatan komuniti dan juga boleh menyebabkan nilai token blockchain menjunam.

Garpu Bitcoin

Semua garpu ini tidak baik untuk rantai blok. Imej melalui VisualCapitalist.com

0Chain menangani masalah penempaan ini dengan pemerintahan ping-ping yang sederhana dengan putaran Ya / Tidak untuk mengemukakan cadangan. Diperkirakan ini akan mencegah serangan blok terakhir dan garpu keras. Anda boleh mengetahui lebih lanjut dengan membaca 0Raja Tadbir Urus Buku putih protokol

Inflasi dan turun naik

Cryptocurrency terkenal dengan turun naiknya, dengan harga turun naik turun pada kadar yang kadang-kadang mengejutkan. Di samping itu, banyak harga cryptocurrency sangat dipengaruhi oleh kekuatan luar, dan dalam beberapa kes manipulasi langsung.

Harga keseimbangan 0Chain Token

Pembacaan menarik yang menjelaskan ekonomi token ZCN. Imej melalui 0Chain.net

0Chain menangani masalah ini melalui Protokol Ekonomi yang telah menetapkan nilai token ZCN asalnya melalui kaedah matematik semata-mata. Oleh itu, nilai ZCN benar-benar intrinsik dan dipengaruhi oleh jumlah data yang disimpan di rangkaian, dan jumlah pengguna dan token yang dipertaruhkan. Tulisan yang disebut “Harga Keseimbangan 0Chain Token“Oleh dua profesor dari Imperial College London menerangkan bagaimana sistem ini berfungsi dengan baik.

Visi 0Chain

0Chain mempunyai pasaran perusahaan sebagai sasarannya, dan dengan adanya kerjasama dengan Oracle, Amazon Web Services, Coresite, dan Cogent, mereka sedang dalam perjalanan. Ini kerana 0Chain telah berjaya membuat blockchain yang dibina dari bawah ke atas yang memberikan penyelesaian yang cepat, ribuan transaksi sesaat, dan transaksi percuma tanpa mengorbankan keselamatan dan desentralisasi yang ditawarkan oleh teknologi blockchain.

Penyelesaian yang diberikan oleh 0Chain memungkinkan penyimpanan data yang terdesentralisasi menggunakan teknologi blockchain dan token ZCN asli. Ini diharapkan dapat mengganggu penyimpanan berasaskan cloud perusahaan setelah 0Chain dapat melakukannya melancarkan jaringan utama mereka. Terdapat beberapa bidang dalam pengembangan yang relevan dengan penggunaan perusahaan dan penggunaan teknologi yang luas. Ini termasuk:

  • sokongan untuk Blockchain sebagai Perkhidmatan (BaaS);
  • penyesuaian yang diperlukan;
  • sokongan untuk penyimpanan terdesentralisasi (dStorage).

Organisasi dan perniagaan yang ingin menyimpan data dengan selamat boleh membeli dan mengunci bilangan token ZCN yang diperlukan untuk melakukannya. Setelah tempoh penyimpanan dikontrak, perniagaan mempunyai pilihan untuk menjual token, memegangnya untuk digunakan kemudian, atau mengembalikannya untuk keperluan penyimpanan lain.

Walaupun kos awal untuk membeli token lebih tinggi, pendekatan ini menghilangkan caj bulanan untuk penyimpanan awan. Sebenarnya, jika token ZCN meningkat nilainya, perniagaan akan mendapat keuntungan pada akhir tempoh penyimpanan.

0Rangkaian Perlombongan Rantaian

Rangkaian Perlombongan di 0Chain. Imej melalui 0Chain

Semua ini bermaksud 0Chain berada pada posisi yang baik untuk bersaing dengan syarikat penyimpanan awan tradisional, dan dengan syarikat blockchain lain yang menyasarkan pengguna perusahaan. Di samping itu, 0Chain memiliki kemampuan untuk mengintegrasikan perisian perusahaan di rantai awam dan swasta, sementara juga memungkinkan perusahaan untuk menyimpan data mereka dengan selamat di rantai dengan kecepatan dan kebolehpercayaan sebanyak atau lebih besar jika dibandingkan dengan penyelesaian penyimpanan awan yang ada.

Ini sudah menjadi kenyataan kerana perkongsian 0Chain telah dibuat memungkinkan mereka memulakan kerja dengan klien perusahaan untuk membuat penyelesaian dan memindahkan infrastruktur yang ada ke 0Chain.

dSimpanan

dStorage adalah platform penyimpanan yang terdesentralisasi yang dibuat oleh 0Chain untuk memberikan pengguna keselamatan, kebolehauditan, prestasi dan ketersediaan yang tiada tandingannya. Pengguna dapat menyimpan dan menyandarkan data dengan mengetahui bahawa ia akan menjadi peribadi dan hampir mustahil untuk digodam oleh peretas, dan bahawa setiap tindakan disimpan dengan segera dan tidak berubah-ubah di blockchain.

dSimpanan

Platform privasi dan perlindungan data yang dikembangkan oleh 0Chain. Imej melalui 0Chain.net

dStorage mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Hampir mustahil untuk dilanggar;
  • Lebih pantas memuat naik dan memuat turun untuk penyimpanan dan pemulihan data yang lebih pantas;
  • Ketersediaan yang sangat tinggi;
  • Kos lebih rendah daripada storan berasaskan awan tradisional.

Bagaimana dStorage berfungsi

Platform dStorage membelah mana-mana fail yang tersimpan menjadi beberapa pecahan, menyulitkan setiap pecahan individu, dan kemudian menghantar setiap pecahan ke pelayan yang berbeza untuk penyimpanan. Setiap pelayan ini mempunyai kunci kriptografi sendiri, sehingga mustahil untuk mengakses data kecuali anda memiliki kunci.

Pengguna memerlukan sekumpulan pecahan untuk memulihkan data yang disimpan, dan mana-mana penggodam memerlukan subkumpulan semua kunci, bukan hanya satu kunci. Pengedaran ini juga bermaksud beberapa pelayan boleh gagal dan data dapat dipulihkan dengan subset pecahan. Prestasi di dStorage sangat ditingkatkan dengan mengalirkan data selari dengan pelayan, dan pengembangan data untuk ketahanan jauh lebih efisien daripada dengan replikasi lama biasa.

Peningkatan Keselamatan

Peningkatan keselamatan yang disediakan oleh protokol teknologi lejar diedarkan mungkin merupakan pertimbangan terpenting bagi mana-mana syarikat. Dengan menggunakan 0Chain untuk menghoskan alat perisian perusahaan (dengan BaaS), titik kegagalan tunggal yang mungkin menimpa pangkalan data perusahaan akan dihapuskan. Data di 0Chain dienkripsi, direplikasi di seluruh rangkaian, dan disimpan di beberapa pelayan.

Dengan 0Chain walaupun AWS turun, syarikat masih dapat mengambil data mereka dan rangkaiannya tetap meriah. Juga, walaupun syarikat itu mempunyai pelayan proprietari sendiri yang dikompromikan, data tetap dapat diambil, dan penyelesaian yang dihoskan di rantai tetap meriah.

0Rantai Keselamatan

Beberapa perkara lebih penting bagi syarikat daripada keselamatan. Imej melalui Pixelplex.io

Dengan begitu banyak peretasan firewall yang membawa kepada data yang dikompromikan, perusahaan telah mencari jalan keluar yang lebih baik untuk menjaga keselamatan data dan rangkaian mereka. Penyelesaian DLT seperti 0Chain adalah salah satu penyelesaian untuk mengamankan sistem data dan perisian perusahaan. Bukan hanya akan memberikan peningkatan desentralisasi dan keamanan, tetapi juga meningkatkan ketelusan dan memberikan perubahan pada setiap transaksi.

Kebolehauditan

Pengguna perusahaan juga dapat memanfaatkan Kebolehauditan sebagai Layanan (AaaS) untuk membantu mereka memenuhi kebutuhan mereka untuk akses data, keamanan, dan kepatuhan. Dengan AaaS, syarikat dapat menyimpan semua data transaksi untuk mana-mana sistem mereka.

Dengan mencerminkan data transaksional ke blockchain syarikat dapat mengakses data dan melakukan audit tanpa memberi kesan pada sistem yang ada atau memberi kesan kepada pelanggan mana pun. Sistem AaaS dapat digunakan di lingkungan awam dan swasta dan memanfaatkan prestasi yang dioptimumkan yang disediakan oleh 0Chain.

Kebolehauditan

Sebahagian dari keselamatan bagi pengguna perusahaan adalah pengauditan data dan transaksi. Imej melalui ScienceDirect.com

Ia juga memanfaatkan kekuatan yang ada pada platform blockchain, iaitu kemampuan untuk mengakses lejar yang tidak berubah secara real-time tanpa rasa takut akan data yang tidak tepat, dimanipulasi, atau dikompromikan. Perniagaan yang memilih untuk mengintegrasikan sistem Perancangan Sumber Perusahaan mereka dengan 0Chain akan mewujudkan pertanggungjawaban dan ketelusan yang ditingkatkan kerana setiap transaksi disimpan sebagai rekod awam yang tidak berubah.

Dalam lingkungan seperti itu, perusahaan dapat membangun dan menggunakan alat dengan cepat yang memungkinkan mereka untuk menanyakan data secara efektif, sambil memiliki dan mengendalikan data mereka untuk pengewangan atau tujuan lain.

Kes Penggunaan Perusahaan Lain

Walaupun keselamatan dan kebolehauditan adalah ciri utama yang akan membawa adopsi perusahaan, terdapat banyak aplikasi dan alat lain yang dapat menguntungkan pengguna perusahaan 0Chain.

Utiliti Blockchain

Sebilangan besar penggunaan blockchain dapat digunakan. Imej melalui Medium.com

Dari senarai aplikasi yang semakin meningkat ini, setiap perusahaan dapat memilih produk mana yang dapat diperbaiki dengan menambahkannya ke lejar yang tidak berubah melalui cara kriptografi. Sudah ada banyak alat dan sumber daya yang tersedia yang digunakan syarikat perusahaan untuk memberikan penyelesaian, berkolaborasi, dan mendidik, dan menambahkannya ke penyelesaian blockchain dapat menjadikannya lebih selamat, lebih cepat, dan lebih efektif.

0Produk Rantaian

0Chain telah melancarkan sejumlah produk yang meningkatkan platform dStorage, dan yang dapat memberikan pengguna keuntungan yang signifikan. Berikut adalah produk yang sudah ada:

0Stor

0stor boleh dikonfigurasi, dStorage selamat dengan perkongsian peribadi.

Proses Ostor

Proses yang digunakan oleh Ostor. Imej melalui Oracle Cloudmarketplace.

Seperti yang dinyatakan oleh Pengarah Kanan Pengurusan Produk Oracle Blockchain Mark Rakhmilevich dalam a artikel terbaru di blog Oracle “0Stor Data Protection Platform with Oracle Blockchain Platform menyelesaikan cabaran penyimpanan data peribadi dengan audit akses yang merupakan tonggak banyak inisiatif privasi, seperti GDPR di Eropah dan CCPA di California.

Ketelusan dan kebolehubahan rekod akses adalah pembina keyakinan yang penting bagi pengguna dan boleh menjadi faktor kritikal dalam sebarang audit atau tuntutan mahkamah. 0Stor stark yang dibatasi adalah penyelesaian yang kuat untuk perlindungan privasi data, dan kini dapat diperluas untuk menyediakan rekod akses berlabuh blockchain menggunakan blockchain Oracle. “

0Stor Peribadi

0stor Private dapat mengurangkan risiko sebarang data atau pelanggaran privasi lebih jauh. Dengan 0stor Peribadi:

  • Pengguna memiliki & mengawal kunci penyulitan
  • Terdapat demarkasi yang jelas, mengurangkan risiko Pengawal Bersama
  • Membina kepercayaan antara pelanggan, rakan kongsi, dan pekerja.
  • Lindungi daripada pelanggaran dalaman

0stor Peribadi

Privasi yang ditingkatkan untuk penggunaan perusahaan. Imej melalui 0Chain.net

0stor Private disertakan sebagai bahagian dari blockchain Oracle dan boleh didapati dari pasar Oracle di sini.

0 Peti Surat

0box adalah aplikasi mudah alih yang baru dikeluarkan yang menyediakan perkongsian fail peribadi dan tanpa nama tanpa e-mel atau log masuk yang diperlukan. Tersedia untuk kedua-dua sistem operasi iOS dan Android, membolehkan sesiapa sahaja berkongsi fail secara peribadi dan tanpa nama melalui pemberitahuan push. Ia dilengkapi dengan pelanggaran berterusan melalui cabaran berterusan yang tidak berat sebelah dan mempunyai ketelusan sepenuhnya.

0Box Storage

0Box peribadi dan tanpa nama – Pukul Dropbox ke bawah. Imej melalui 0Chain.net

Dengan 0box tidak perlu log masuk atau e-mel. 0box adalah alternatif yang terdesentralisasi, diswastakan, dan tanpa nama untuk penyelesaian terpusat seperti Dropbox. Cukup muat naik ke fail yang boleh anda kongsi dengan mudah kepada sesiapa sahaja.

0Wallet

Dompet yang anda mahukan menyimpan token ZCN anda dengan selamat, mengunci atau mempertaruhkannya, dan mendapat ganjaran. 0wallet mempunyai sekuriti 2FA kunci pemisah yang membolehkan pengguna memasang dan menjalankan dompet yang sama dari kedua-dua peranti mudah alih dan komputer riba menggunakan kunci pemisah yang dihasilkan.

0Wallet

Kunci & Dapatkan, Stake & Dapatkan, kunci Split 2FA Security. Imej melalui 0Chain.net

Anda boleh memuat turun dan menguji 0wallet di laman web mereka.

0Perkongsian Rantaian

0Chain telah bekerja keras selama beberapa tahun kebelakangan ini, menghabiskan ribuan jam membina dan menguji kod, menulis penyelesaian perisian khusus untuk mendahului pesaing, dan beroperasi dengan ketangkasan sebanyak yang anda jangkakan dari permulaan pada tahun-tahun pertama pembangunan.

Pada masa yang sama mereka juga telah bekerja tanpa lelah untuk membuat perkongsian baru di ceruk perusahaan yang akan membantu penerapan bootstrap setelah jaringan utama 0Chain dilancarkan pada suku pertama 2021.

Kerjasama yang dijalin dengan AWS dan Oracle sangat penting dalam memberikan kredibiliti 0Chain dengan pengguna perusahaan yang ragu-ragu. Dengan dikenali sebagai rakan kongsi dengan penyedia storan berasaskan awan yang mapan ini 0Chain mendapat akses ke pangkalan pelanggan mereka yang besar dan bervariasi, yang membolehkan mereka memulakan perbualan dan membuat lebih banyak kepercayaan terhadap penyelesaian blockchain.

0 Rakan Rantaian

0Chain sudah mempunyai sekumpulan rakan kongsi yang sangat kuat. Imej melalui 0Chain.net

Pengguna perusahaan sangat berhati-hati, dan mempunyai keprihatinan yang merangkumi dari keselamatan dan ketersediaan hingga kepatuhan dan pengauditan. Menangani masalah ini pada peringkat awal akan memberi banyak manfaat kepada 0Chain kerana ia berfungsi untuk berkembang.

Untuk membina permintaan yang berterusan untuk penyelesaian 0Chain di kalangan pengguna perusahaan, perkongsian dengan orang-orang seperti Oracle dan AWS sangat berguna. Ini betul-betul perkongsian yang memberikan kredibiliti kepada 0Chain, dan inilah yang diharapkan oleh CIO perusahaan dan VP IT sebelum melabur masa dalam mesyuarat awal atau ujian rintis platform dStorage.

Lebih baik lagi, setiap pelanggan perusahaan baru dapat membuka banyak pintu lain. Prospek terbaik sering datang dari rujukan oleh CIO ke CIO yang lain, membuka pintu yang sebaliknya mungkin akan ditutup selama bertahun-tahun. Dan apabila setiap pintu membuka, keraguan terhadap teknologi blockchain terhakis sedikit lagi, dan projek seperti 0Cain mendapat kredibiliti sedikit lebih.

Anda juga mempunyai yang baru-baru ini pengumuman oleh Fetch bahawa mereka akan bekerjasama dengan 0Chain. Ini akan membolehkan Fetch.ai meningkatkan semua fungsi ejen autonomi mereka dengan menggunakan penyelesaian penyimpanan data unik 0chain. Ini juga akan memberikan sudut unik kepada Fetch kerana mereka akan menjadi satu-satunya syarikat AI yang menggunakan penyelesaian penyimpanan yang terdesentralisasi (berbanding dengan Amazon Amazon dll).

Pasukan 0Chain

Pasukan 0Chain diketuai oleh dua pemegang PhD berwawasan yang mengetuai pasukan bertaraf dunia dalam banyak bidang termasuk kriptografi, pengkomputeran diedarkan dan infrastruktur awan.

0Kepimpinan Rantaian

Pengasas bersama 0Chain. Imej melalui 0Chain.net

Saswata Basu adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif 0Chain dan seorang usahawan berwawasan dengan pengalaman lebih dari 20 tahun dalam kecerdasan buatan, internet mengenai perkara, teknologi blockchain, teknologi cloud dan teknologi tanpa wayar. Dia memiliki MS dan PhD dari UCLA dan sebelumnya pernah bekerja untuk Intel, GuruHubb, Harris, Nortel, Aviat, dan Energous.

Thomas Austin adalah pengasas bersama dan CTO 0Chain, dengan pengalaman luas dalam memprogram keselamatan bahasa dan analisis perisian hasad. Dia memiliki PhD dalam Sains Komputer dari UC Santa Cruz, dan sebelumnya pernah bekerja untuk Mozilla dan CloudFlare.

Token Rantai 0 (ZCN)

ZCN adalah token asli 0Chain dan ia digunakan untuk penyimpanan dan terikat dengan data yang disimpan dalam sistem. Ia juga boleh dikunci atau diikat untuk menjana minat pemegang. Nilai ZCN didorong sepenuhnya secara matematik, dan berdasarkan jumlah data yang disimpan di rangkaian. Pada mulanya ini akan didorong oleh penggunaan 0box, tetapi kemudian penggunaan perusahaan diharapkan dapat menciptakan nilai lebih lanjut dalam token.

Ekonomi Token ZCN

Satu-satunya token yang bernilai berkadar langsung dengan penggunaan rangkaian. Imej melalui 0Chain.net

Walaupun token ZCN saat ini adalah yang terbesar ke-488 dari segi cap pasaran, harganya telah menunjukkan prestasi yang baik pada tahun 2020. Pada bulan Ogos 2020 harganya bergerak setinggi $ 0,45, walaupun masih malu-malu dengan kenaikan awal di atas $ 0,60 yang dicapai ketika token pertama kali bermula perdagangan pada Julai 2018.

Namun, harga telah meningkat lagi pada akhir tahun 2020, kerana penyokong projek itu menjangkakan pelancaran bersih utama pada suku pertama 2021. Itu hampir pasti akan meningkatkan lebih banyak keuntungan untuk token tersebut, dan jika ia dapat mulai diterima pakai peningkatan penggunaan keupayaan penyimpanan juga akan membantu meningkatkan harga token dalam kitaran yang baik.

Prestasi Harga ZCN

Seperti kebanyakan cryptocurrency 0Chain telah melihat bahagian turun naiknya. Imej melalui Coinmarketcap.com

Pada masa ini ZCN tidak disokong dengan baik oleh pertukaran. Ia tersedia sebagai pasangan perdagangan dengan ETH di Bilaxy, dan dengan WETH di Uniswap. Coinmarketcap.com menunjukkannya dipasangkan dengan USD di Bitfinex, tetapi jumlahnya sangat rendah. Ini juga menunjukkan pasangan ETH di IDEX, tetapi tidak ada data harga atau jumlah.

Kesimpulannya

0Chain mempunyai tujuan yang bercita-cita tinggi, dan telah berusaha tanpa henti sejak awal. Walaupun minat terhadap projek itu semakin berkurang setelah hari-hari awal pasukan terus berusaha mencapai visi mereka, membuat aplikasi baru dan menjalin kerjasama penting dengan AWS dan Oracle, antara lain.

Kerja keras ini kelihatan siap untuk dilunaskan ketika kita menuju ke 2021, dengan projek baru-baru ini mengeluarkan sejumlah alat (oBox dan oWallet) yang dapat membantu meningkatkan penggunaan, dan sebagai hasilnya meningkatkan harga token ZCN.

Juga di seberang cakrawala adalah pelancaran jaring utama projek, yang secara signifikan dapat meningkatkan penggunaan dengan membangun kredibiliti dari perusahaan perusahaan. Sesungguhnya penerapan oleh firma perusahaan yang menjadi sasaran projek tersebut kemungkinan akan menjadi rintangan terbesar yang akan dihadapi oleh 0Chain dalam waktu terdekat. Operasi perusahaan besar ini sangat perlahan dan berhati-hati, dan penggunaan platform baru bukanlah sesuatu yang dipandang ringan.

0Chain telah disebut sebagai tembakan panjang sebelumnya, bahkan oleh kami, dan sementara itu masih menjadi tembakan panjang, ia kelihatan lebih menjanjikan sekarang daripada pada masa lain dalam sejarahnya. Kami berpendapat bahawa ini pasti merupakan projek yang patut ditonton, bukan hanya kerana tumpuannya kepada pengguna perusahaan, tetapi kerana model ekonomi yang digunakan yang menjanjikan kenaikan harga token apabila jumlah data yang disimpan meningkat. Itu menarik dan boleh terbukti sangat menguntungkan bagi pengguna awal.

Kami juga akan melihat potensi 0Chain untuk digunakan sebagai platform pelayan media kerana ujian awal kelihatannya lebih efisien daripada penyelesaian lain yang sedang dipertimbangkan. Sekiranya demikian, ia boleh menjadi pesaing YouTube yang terdesentralisasi, dengan kelajuan dan kecekapan yang lebih tinggi dan tanpa sekatan untuk pengguna atau pencipta.

Ya, ini adalah masa yang sangat menarik untuk 0Chain sekiranya kita tidak tersilap.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me