10 Tahun seterusnya: Larian Tebing Batu Utara dan Hujah untuk Cryptocurrencies

Ini adalah beberapa gambar yang paling menggembirakan dari kemalangan kewangan – penglihatan antrian panjang yang terbentuk di luar cawangan Northern Rock ketika beribu-ribu pelanggannya berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menyelamatkan simpanan mereka sebelum bank itu berada di bawah.

Menjelang tahun 2007 Northern Rock adalah salah satu pemberi pinjaman terbesar di UK tetapi yang terpenting adalah pinjaman besar di pasaran antarabangsa. Ketika krisis gadai janji sub-perdana AS mulai menggigit, bank dengan cepat mendapati bahawa pasar-pasar ini tidak lagi bersedia memberikan kredit dan, dalam kata-kata Mervyn King, ia “kehabisan wang.” Ramai di antara mereka yang kehilangan banyak simpanan akibat kejatuhan yang luar biasa ini masih menunggu untuk mendapat ganti rugi satu dekad kemudian.

Pemandangan seperti itu disaksikan pada tahun 2007 adalah peringatan yang sangat jelas betapa dekatnya Britain dengan keadaan semasa krisis kewangan. Gordon Brown, perdana menteri pada waktu itu, kemudian mengakui bahawa ATM negara itu hanya beberapa jam dari kehabisan wang tunai sama sekali. Kita boleh dibilang bersyukur kerana perkara-perkara tidak berubah lebih buruk daripada yang sebenarnya.

Risiko Warisan

Sekarang, ketika ketakutan kemelesetan lain mulai berkumpul, kegagalan yang wujud dalam sistem perbankan dan mata wang semasa dibawa ke fokus yang lebih tajam.

Krisis Batu Utara adalah contoh yang baik dari apa yang boleh berlaku apabila aset menjadi terlalu terpusat; ribuan orang menderita akibat keputusan yang dibuat oleh segelintir orang yang berada di puncak. Akses pelabur setiap hari ke pasaran antarabangsa secara tradisinya terbatas dan mereka terpaksa bergantung pada sekumpulan orang lain yang melabur dan berspekulasi atas nama mereka. Ketelusan tidak ada dalam proses.

Dalam dunia pasca kemalangan hari ini, para pelabur semakin berhati-hati terhadap keburukan ini dan kerentanan entiti besar (bank, dana lindung nilai dll.) Yang mengawal aset pelaburan. Tetapi kisah kewangan besar tahun lalu nampaknya akan mengubahnya.

Teknologi Blockchain ke Penyelamat

Cryptocurrency seperti Bitcoin dan Ethereum – yang kini merupakan dua pemain terbesar di pasaran – dan penggunaan teknologi blockchain mereka membuka kemungkinan baru untuk pelabur dan membantu mewujudkan landskap kewangan yang lebih adil.

Sebagai permulaan, mata wang ini dibina sebagai sumber yang terhad – sebagai contoh, hanya sekitar 16 juta bitcoin setakat ini telah dilombong dan tersedia untuk dibeli. Ini mewakili pasaran yang lebih teratur daripada spekulasi kewangan semasa di barat. Kejatuhan 2007/8 sebahagian besarnya disebabkan oleh wang yang wujud hanya secara teori. Seperti halnya Northern Rock, ketika pelanggan memutuskan untuk melakukan pembayaran tunai, bank tidak dapat memenuhi kewajibannya.

Mungkin ironisnya berpendapat bahawa mata wang yang tidak mempunyai sokongan pemerintah dan hanya ada dalam talian dapat menawarkan alternatif yang selamat untuk model perdagangan semasa, tetapi kerana hanya ada sebilangan kecil bitcoin yang tersedia, mereka diterjemahkan menjadi komoditi yang layak. Pasaran global untuk cryptocurrency yang terus berkembang adalah bukti bahawa aset terdesentralisasi ini menjadi alternatif sebenar bagi pelabur.

Kunci kejayaan cryptocurrency adalah penggunaannya rantaian sekatan sebagai rekod semua transaksi yang dilakukan. Ada pihak yang percaya bahawa teknologi blockchain diatur untuk merevolusikan cara kita menggunakan internet dan implikasinya terhadap bidang utama seperti keselamatan data, perkongsian fail dan lalu lintas kewangan, berpotensi besar.

Kekuatan asas blockchain terletak pada kebobrokannya. Dari segi kewangan, pencatatan urus niaga pada blockchain memberikan rekod keberadaannya yang tidak dapat diubah, yang tidak dapat dihapus oleh siapa pun. Tidak ada satu entiti yang dapat mengawalnya dan tidak ada kawasan terpusat yang boleh gagal dan seterusnya memberi kesan kepada rangkaian yang lain.

Blockchain diatur untuk membawa a ketelusan baru kepada dunia kewangan, sehingga syarikat seperti Northern Rock tidak lagi dapat mengaburkan potensi risiko yang menyebabkannya mengeluarkan wang pelanggannya.

Sifat peer-to-peer blockchain juga diatur untuk menyederhanakan dan memaksimumkan kecekapan sistem kewangan, memotong perantara dan mengurangkan geseran yang disebabkan oleh kertas kerja, yuran dan kelewatan. Ini mewakili landskap kewangan yang baru dan demokratik, di mana kuasa diambil dari tangan syarikat besar dan berat dengan semua kelemahan mereka, dan diserahkan kepada individu dan perniagaan yang saling berdagang. Desentralisasi ini akan memudahkan pengguna dan lebih sukar bagi penggodam yang ingin memanfaatkan kelemahan semasa dalam sistem.

Dalam Crypto Yang Kami Percayai

Gelombang kemelesetan yang lain tidak akan hilang dalam sekelip mata dan ada banyak yang harus dilakukan sebelum manfaat teknologi blockchain benar-benar mulai memberi kesan yang dijanjikan potensinya. Tetapi perubahan sudah dilakukan dan jika ia berlangsung dengan cukup cepat maka ada kemungkinan gambar yang dilihat pada tahun 2007 akan terbatas pada sejarah.

Gambar Pilihan melalui Wikimedia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me