3 Aplikasi Dunia Bukti Pengetahuan Sifar

Mengaplikasikan teknologi canggih boleh menjadi sangat mencabar, terutamanya apabila teknologi itu sendiri tidak sepele untuk dijelaskan.

Lebih sukar untuk meningkatkan kesedaran mengenai teknologi yang sangat kompleks dan sangat teoritis. Dan, untuk penggunaan dan penggunaan teknologi apa pun, kesedaran adalah kunci. Seseorang tidak dapat membina aplikasi baru sekiranya anda tidak mengetahui konstruk teori terkini.

Salah satu contoh pembinaan teknologi adalah bukti sifar pengetahuan (ZKP). Ini adalah teknologi baru yang mempunyai banyak aplikasi untuk kes penggunaan blockchain dan bukan blockchain.

Dalam catatan ringkas ini, kita akan melihat beberapa kes penggunaan yang paling relevan untuk teknologi pada zaman sekarang.

Gambaran Keseluruhan Bukti Pengetahuan Sifar

ZKP adalah kaedah kriptografi yang membolehkan seseorang (pengesah) mengesahkan tuntutan yang dilakukan oleh pihak kedua (peribahasa), tanpa memerlukan peribahasa untuk mendedahkan maklumat yang mendasari mengenai tuntutan tersebut. Decentriq membuat siri blog di ZKP jika anda mahukan lebih banyak maklumat.

ZKP baru-baru ini mendapat perhatian umum dengan minat yang semakin meningkat dalam teknologi blockchain, walaupun teknologi itu ada pertama dijelaskan oleh Goldwasser, Micali dan Rackoff pada tahun 1985, lebih dari 20 tahun sebelum penerbitan buku putih Satoshi Nakamoto di Bitcoin.

Sergey Brin Google

Sumber: Twitter

Hanya pada tahun 2018, lebih dari 30 tahun selepas penubuhannya, ia digunakan secara meluas dengan cara praktikal. Ia juga mempunyai penyokong berprofil tinggi termasuk pengasas bersama Google di atas.

Kes Penggunaan ZKP

Integriti data, privasi data, dan pengkomputeran yang disahkan adalah cabaran dan peluang utama dalam persekitaran yang didorong oleh teknologi.

Setiap kali kita bertukar data, kita akan terdedah kepada kemungkinan pelanggaran data. Lebih-lebih lagi, penerima data harus memastikan integriti data yang dihantar dengan cara yang betul.

Ini kemudian memberi kita kes penggunaan sempurna untuk bukti pengetahuan sifar (ZKP) dan teknologi penambahbaikan privasi mereka yang dapat disahkan.

Sudah tentu, lebih sukar untuk memahami implikasi teknologi tersebut dari perspektif teori semata-mata. Oleh itu, kami telah memutuskan untuk mengumpulkan tiga kes penggunaan ZKP yang paling relevan hari ini.

Pengetahuan sifar adalah teknologi transformatif, dengan aplikasi mulai dari skalabilitas on-chain dan pengundian tanpa nama hingga pemeliharaan maklumat sensitif dalam pertukaran data B2B – Valentin Ganev

Pengundian Boleh Disahkan Tanpa Nama

Ketika datang ke teknologi buku besar yang diedarkan, mewujudkan protokol pemerintahan yang jelas selalu sukar. Untuk memastikan struktur tadbir urus yang sesuai, pengundian tanpa nama dan boleh disahkan adalah sangat penting.

Pengundian juga merupakan bahagian penting dari setiap demokrasi dari negara hingga ke penyertaan pemegang saham syarikat. Oleh itu, dengan negara-negara bergerak menuju pendigitan dan dengan peningkatan token keselamatan, permintaan untuk penyelesaian pengundian yang selamat dan tanpa nama pasti akan meningkat.

Di sini, ZKP menawarkan penyelesaian yang menjanjikan.

Mengundi dengan Bukti Pengetahuan Sifar

Sumber: Santeri Viinamäki

Ini secara khusus bergantung kepada bagaimana ZKP menangani pengundian yang boleh disahkan tanpa nama. Dengan merakam suara di blockchain awam, tidak ada lagi keperluan pihak ketiga yang dipercayai untuk mengesahkan hasilnya. Lebih-lebih lagi, kemungkinan sebarang penapisan dihapuskan.

Dengan menggunakan ZKP, pemilih yang layak dapat membuktikan hak mereka untuk memberikan suara tanpa mengungkapkan identiti mereka, menjadikan sistem pengundian tanpa nama. Di samping itu, ZKP memungkinkan pengundi untuk meminta bukti yang dapat disahkan bahawa suara mereka dimasukkan dalam penghitungan akhir oleh entiti yang melaporkan hasilnya.

Ini menjadikan hasil undian dapat diaudit oleh badan pilihan raya, walaupun undi itu sendiri tidak dapat dilihat di blockchain awam.

Pertukaran Persendirian & Penyelesaian Aset Digital

Sesungguhnya ketelusan pada blockchain awam adalah salah satu faktor yang memberikan kepercayaan, ia mempunyai kelemahan besar. Walaupun beberapa data harus tersedia untuk disahkan secara terbuka, terdapat sejumlah besar maklumat lain yang lebih baik dirahsiakan.

Salah satunya adalah pertukaran token digital seperti token ekuiti.

Termasuk lapisan privasi sangat penting untuk memastikan bahawa jumlah yang ditransaksikan dan peserta yang mengambil bahagian dalam setiap transaksi tetap tidak diketahui. ZKP menyelesaikan masalah ini. Dengan semua maklumat transaksi yang berkaitan disembunyikan, masalah seperti pesanan di muka dapat dielakkan dengan mudah.

Selanjutnya, jika ada keperluan untuk mengaudit pesanan tertentu maka fungsi ini juga dapat disertakan.

Sebagai contoh, dari segi penyelesaian aset, pelaksanaan pesanan yang terbaik dapat disahkan tanpa mendedahkan buku pesanan yang lengkap. Ini memungkinkan prosedur audit yang cekap kerana proses verifikasi dibuat secara automatik. Ini juga akan mengurangkan risiko pertikaian antara rakan-rakan.

Di samping itu, ia membolehkan pengendali pertukaran menyimpan rahsia maklumat sensitif, jika diperlukan. Teknologi ini dapat digunakan pada pertukaran terpusat dan desentralisasi.

Pertukaran Aset Digital dengan ZKP

Sumber: Fotolia

Ini sangat relevan sekarang kerana sejumlah pertukaran sedang mengembangkan alternatif terdesentralisasi berdasarkan blockchain mereka sendiri. Sekiranya mereka memasukkan teknologi ZKP ke dalam bursa terdesentralisasi (DEX) ini, maka mereka dapat meredakan pelanggan mereka dan keperluan mereka untuk privasi.

Privasi di Blockchain Awam

Rangkaian blok awam seperti Ethereum, Cardano dan Tezos sudah menjadi protokol yang cukup maju. Walau bagaimanapun, untuk membuka kunci potensi penuh data mereka perlu diaktifkan. Tidak ada syarikat yang memerlukan privasi untuk data berharga mereka yang akan menggunakan blockchain sepenuhnya telus.

Sebagai contoh, ketika datang ke syarikat yang menggunakan blockchain untuk mengesan rantaian bekalan mereka, mereka lebih suka merahsiakan maklumat pembekal berharga mereka. Oleh itu lapisan privasi tertentu perlu dilaksanakan. Ini juga berlaku untuk blockchain peringkat perusahaan swasta.

ZKP dapat memberikan privasi yang diperlukan ini.

Dalam kes blockchain, pelaksanaan ZKP tertentu sedang digunakan. Ini adalah zk-SNARKS, yang dibina ke dalam protokol sejumlah blok block pada masa ini. Ini termasuk seperti Zcash, Horizen dan Komodo.

Mereka bukan sahaja dapat membantu melindungi maklumat mengenai blockchain awam tetapi juga dapat membantu mengurangkan masalah yang berkaitan dengan penskalaan.

Pada tahun-tahun mendatang, akan menarik untuk melihat protokol mana yang akan menjadi yang terdepan dalam penyelidikan dan pelaksanaan ZKP. Beberapa protokol sudah meletakkan landasan dengan membiayai institusi penyelidikan atau bermitra dengan pakar industri.

Sebagai contoh, Zcash kini dalam proses melancarkan kemas kini lebih lanjut untuk protokol zk-SNARK berasaskan ZKP mereka. Ini semua diselesaikan sebagai sebahagian daripada peningkatan sapling mereka yang akan menyaksikan kerumitan yang terlibat dalam pembinaan ZKP sangat berkurang.

Sekiranya peningkatan sapling memberikan hasil yang diharapkan, maka kos dan masa transaksi Zcash terlindung kemungkinan akan jatuh. Ini bermaksud bahawa ZEC perlahan-lahan dapat mendekati matlamat mereka untuk menjadi setara digital dengan wang tunai sejuk yang tidak dapat dikesan.

Kesimpulannya

ZKP tidak diragukan lagi merupakan teknologi yang revolusioner. Kerumitan mereka dibuktikan dengan jangka masa yang diperlukan untuk digunakan dengan cara praktikal sejak berteori.

Walau bagaimanapun, pengalaman kami baru-baru ini dengan pelanggaran data dan masalah privasi lain telah mendorong permintaan untuk pilihan baru. Hanya ketika cryptocurrency sedar privasi mula menggunakan ZKP dalam protokol mereka, kami dapati kekuatan sebenarnya.

Kini apabila manfaat ZKP diketahui, kita dapat melihat penerapannya yang lebih luas di persekitaran terpusat dan terdesentralisasi. Dari pengundian yang dapat disahkan tanpa nama hingga privasi di rantaian blok awam, teknologi itu adalah jawapan kepada banyak cabaran yang kita hadapi di dalam dan di luar blockchain.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me