Apa itu DAI Coin? Panduan Lengkap untuk Stablecoin MakerDAO

Duit syiling DAI adalah salah satu stablecoin yang lebih tua, telah dikeluarkan pada bulan Disember 2017 oleh Maker. Sekiranya anda tidak tahu apa itu koin stabil, itu adalah cryptocurrency yang direka untuk mengekalkan nilainya pada mata wang lain. Bagi DAI, ini adalah USD, dengan setiap DAI bernilai $ 1.

DAI berbeza dengan stablecoin lain kerana ia terdesentralisasi. Daripada memiliki otoritas terpusat yang menyokong nilai DAI dengan pemegangan dolar A.S., seperti Tether (USDT), DAI disokong oleh hutang cryptocurrency yang dijamin, dalam hal ini Ether. Ini sangat penting kerana ini bermaksud seperti cryptocurrency lain, DAI tidak dapat ditutup, dan tidak ada kepercayaan kepada pihak berkuasa pusat yang diperlukan.

Ini adalah perbezaan penting, dan menjelaskan mengapa DAI diperlukan. Tidak seperti stablecoin lain yang disokong oleh mata wang fiat fizikal, DAI tidak mudah terdedah. Tidak ada cara Pembuat dapat mencuri dana anda, tidak ada cara untuk entiti kerajaan untuk membuat cukai atau mencuri dana anda, dan tidak ada cara untuk kesalahan manusia untuk menjejaskan pegangan DAI anda.

Ia sepenuhnya berasaskan blockchain, tinggal di blockchain Ethereum dan dalam kontrak pintar.

Apa itu DAI?

Dengan termudah DAI tidak lebih dari pinjaman yang diambil terhadap Ethereum. Sesiapa sahaja yang mempunyai ETH dan kemampuan untuk menggunakan aplikasi yang terdesentralisasi (melalui MetaMask atau yang serupa) boleh membuat DAI.

Tinjauan Dai Stablecoin

Kestabilan USD dalam Cryptocurrency

Apa yang berlaku di sebalik tabir untuk membuat DAI dan tetap terpaut pada dolar A.S. agak rumit, yang menyebabkan beberapa pengkritik mengatakan bahawa DAI tidak akan pernah menjadi stablecoin yang layak. Yang benar adalah seperti mata wang fiat, kebanyakan pengguna tidak perlu tahu bagaimana DAI dibuat, dan mereka tidak perlu membuat DAI mereka sendiri.

Sebilangan besar pengguna akan membeli DAI di bursa, dan selagi ia menyimpan nilai $ 1 dan pengguna dapat membelanjakannya dan menukarnya mengikut keperluan mereka akan senang menerima dan menggunakan DAI. Kepercayaan akan datang dari fakta bahawa DAI mempunyai nilai dan dapat digunakan.

Bagaimana DAI Dibuat

The Pasukan pembuat menyedari bahawa kerumitan menjaga DAI disatukan adalah rumit oleh kerumitan dalam proses membuat DAI. Sebelum ini anda harus melalui langkah-langkah pertama mengubah ETH anda menjadi WETH (ETH yang dibungkus) dan kemudian menggunakannya untuk membuat pETH (ETH yang dikumpulkan). Barulah anda dapat membuat kedudukan hutang bercagaran (CDP) yang akan menghasilkan DAI.

Sekarang ada aplikasi untuk itu!

Semua langkah di atas masih berlaku, tetapi prosesnya telah dipermudahkan. Pasukan Maker telah membuat dApp ini untuk menjana DAI dari pegangan ETH anda. Dengan menyambungkan dompet ke dApp, anda boleh membuat CDP dengan lebih mudah dan menghasilkan DAI untuk dibelanjakan dan diperdagangkan dengan bebas seperti yang anda mahukan.

Lebih mudah untuk membuat DAI sekarang, tetapi mengapa ada yang menginginkannya? Sebenarnya ada tiga jawapan yang baik untuk soalan itu:

  1. Anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dan mempunyai ETH yang boleh anda gunakan sebagai cagaran.
  2. DAI bernilai lebih dari $ 1. Cara pembuatan DAI adalah bahawa mana-mana DAI yang dibuat harganya hanya $ 1, yang bermaksud anda boleh membuat DAI dengan harga $ 1 dan kemudian menjualnya dengan harga lebih dari $ 1. Jenis arbitraj ini sebenarnya adalah salah satu kaedah yang digunakan oleh Pembuat untuk mengekalkan harga DAI sehingga $ 1.
  3. Anda membuat spekulasi ETH akan meningkat nilainya. Apabila anda mengunci ETH anda dalam CDP, anda akan menerima DAI sebagai balasan, dan jika anda fikir ETH akan meningkat nilainya, anda boleh menggunakan DAI itu untuk membeli lebih banyak ETH di bursa, yang kemudian dapat meningkatkan lagi ukuran CDP, Ini pada dasarnya membeli ETH pada margin tanpa memerlukan pertukaran terpusat untuk melakukannya.

Bagaimana DAI Menjaga Peg

Sebenarnya sangat menarik bagaimana Maker membuat stablecoin yang menggunakan insentif ekonomi untuk mengekalkan nilai dolar AS. Terdapat mekanisme untuk meningkatkan dan menurunkan harga DAI untuk memastikannya sentiasa berusaha mencapai $ 1. Mekanisme ini berfungsi kerana pengguna selalu dapat menjana wang apabila DAI tidak bernilai $ 1. Semakin jauh dari $ 1, semakin banyak insentif untuk membuat atau membakar DAI.

Apabila harga DAI meningkat melebihi $ 1 ETH pemegang dapat membuat DAI dengan harga hanya $ 1 dan menjualnya dengan harga lebih dari $ 1. Insentif ini memastikan DAI akan dibuat, dan bahawa harga DAI tidak akan naik lebih dari $ 1.

Pelarasan Harga DAI

Mekanisme Maklum Balas Kadar Sasaran Pembuat. Imej melalui Sedang

Apabila harga DAI turun di bawah $ 1, mereka yang sudah mempunyai CDP dapat membayar hutang mereka kurang dari $ 1. Ini memberi mereka potongan pinjaman mereka, dan memastikan DAI akan hancur bila perlu untuk memastikan harga mendekati $ 1.

Bagaimana DAI bertindak balas terhadap ETH Crash

Oleh kerana sistem ini telah dirancang untuk mengimbangkan dirinya sendiri, selagi ETH bernilai lebih dari $ 0 dan ia tidak akan berubah sehingga berubah sebanyak 50% dalam 5 minit, DAI akan tetap dapat dilaksanakan. Terdapat banyak kekuatan untuk memastikan ini berlaku, tetapi alasan utamanya adalah yang dinyatakan di atas – pengguna diberi insentif untuk memastikan DAI sentiasa bergerak menuju $ 1.

Sekiranya ETH mogok, pemilik CDP akan mempunyai dua insentif untuk melunaskan hutang mereka, sehingga menghilangkan bekalan DAI dan mendorong harga lebih tinggi. Salah satu sebabnya ialah mereka dapat melunaskan hutang mereka dengan potongan harga. Yang lain adalah untuk mengelakkan penalti pembubaran 13% yang dikenakan sekiranya CDP mereka jatuh di bawah ambang jaminan dan perlu dibubarkan.

Kami benar-benar melihat mekanisme pengimbangan dalam jangka masa Januari-April 2018, ketika harga ETH turun dari $ 1,400 menjadi $ 400, tetapi harga DAI tetap naik ke $ 1, membuktikan cek dan baki dilaksanakan untuk mengekalkan DAI pada $ 1 berfungsi walaupun harga ETH jatuh.

Bagaimana MKR Token berfungsi dengan DAI

DAI dibuat oleh Maker DAO, dan organisasi itu menggunakan tokennya sendiri yang disebut MKR. Token MKR juga telah dimasukkan ke dalam sistem DAI dengan dua cara:

  1. Pemegang dapat memilih “penyelesaian global” DAI sekiranya terjadi serangan pada token atau kegagalan lain. Ini adalah cara untuk mematikan sistem dan mengembalikan ETH kepada pemegang CDP dengan cara yang anggun. Jadi, sebagai contoh, jika penyelesaian global dicetuskan, anda memegang 110 DAI dan ETH bernilai $ 110, anda akan mendapat 1 ETH kembali.
  2. Semua CDP dilengkapi dengan kadar faedah tahunan sebanyak 0.5% dari jumlah pinjaman. Faedah ini hanya dapat dibayar untuk menggunakan MKR, dan kemudian MKR dibakar. Ini mendorong peningkatan nilai MKR kerana penawaran MKR selalu jatuh, tetapi permintaan harus meningkat ketika lebih banyak CDP (dan DAI) dibuat.

Berkenaan dengan Penyelesaian Global, sekelompok individu yang dipercayai memegang kunci penyelesaian global dan dapat memulai jika pengundi memilih untuk melakukannya. Ini mungkin pada pandangan pertama kelihatan terlalu berpusat bagi sesetengah orang. Namun, satu-satunya perkara yang dapat dilakukan penyelesaian global adalah memberikan jaminan. Tidak ada yang dapat mengakses DAI anda atau berinteraksi dengan sistem bagi pihak anda. Satu-satunya risiko yang anda hadapi adalah turun naik cagaran sehingga pertukarannya ditukar lagi.

Cagaran ETH & USD USD

Fakta bahawa DAI menggunakan Ethereum dan menaikkan harganya menjadi USD kebanyakan berdasarkan kepada keutamaan mereka. Pembangun Maker memilih untuk menggunakan ETH kerana merupakan aset terpenting pada blockchain Ethereum. Begitu juga, USD adalah mata wang rizab global, jadi masuk akal untuk menaut ke USD.

Secara teknikal, sebarang aset boleh digunakan sebagai jaminan, selagi ia berada di blockchain Ethereum. Di masa depan Maker mempunyai rancangan untuk memasukkan sokongan untuk aset lain, dan akhirnya mungkin menggunakan aset ERC-20 untuk membuat CDP.

Begitu juga, DAI boleh dikaitkan dengan harga mata wang atau aset Fiat lain untuk perkara tersebut. Pasukan Maker mempunyai rancangan untuk akhirnya memasukkan DAI ke Digix (DAO) yang merupakan token yang disokong oleh emas fizikal. Di masa depan, stablecoin lain yang disambungkan ke mata wang utama yang lain, komoditi atau bahkan ekuiti boleh dan akan dibuat.

DAI Stablecoin Markets

DAI tersedia untuk diperdagangkan di beberapa bursa berbeza yang merangkumi kedua-dua variasi terpusat dan terdesentralisasi. Mereka mempunyai sebahagian besar jumlah mereka di Fatbtc dengan lebih daripada 35% jumlah. Ini diikuti oleh HitBTC dengan 16% isi padu. Selebihnya terdiri dari pelbagai pertukaran lain dan baru ditambahkan Coinbase Pro.

Dari segi prestasi sejarah, DAI telah menyesuaikan diri secara dinamik untuk mengekalkan pegangan 1: 1 dengan USD. Walau bagaimanapun, keadaan pasaran tempatan di bursa tertentu cenderung mempengaruhi harga pada waktu-waktu tertentu. Memerlukan masa untuk semua pertukaran mencerminkan pasak tetap dan dengan demikian, terdapat turun naik sekitar 3% di atas dan di bawah pasak.

Harga DAI Stablecoin

Prestasi Harga DAI dihidupkan CMC

Sejak penerbitan DAI pada bulan Disember 2017, cap pasaran meningkat dengan stabil. Memandangkan ini adalah stablecoin, pertumbuhan Market Cap ini merupakan petunjuk kuat untuk diterima pakai. Bursa dan peniaga lebih suka menggunakan stablecoin yang ditentukan protokol dan dapat disahkan berdasarkan janji USD yang tidak jelas dalam akaun bank.

Pertandingan Stablecoin

Sudah tentu kebanyakan kita akan mengetahui Tether stablecoin tetapi ada sejumlah syiling lain yang telah berusaha untuk mengisi kekosongan dan telah melancarkan penyelesaian mereka sendiri sejak setahun yang lalu. Namun, tidak ada satupun dari mereka yang menggunakan mekanisme yang setara dengan yang dibuat oleh Maker dan DAI.

Anda mempunyai Paxos (PAX) yang dikeluarkan oleh Paxos Trust dan disokong 1 untuk 1 dengan US Dollar dan merupakan syarikat amanah yang dikawal selia di New York. Dilancarkan tidak lama kemudian, anda mempunyai dolar Gemini (GUSD) yang dikeluarkan oleh bursa Gemini dan juga dikawal selia dan disokong oleh USD dalam akaun bank.

Anda juga mempunyai penyelesaian dari Coinbase dan Circle seperti USD Coin (USDC) dan TrustToken’s TrueUSD. Penyelesaian ini mempunyai persamaan yang serupa dengan kedua di bawah ini dan mempunyai jaminan penuh dolar AS dalam akaun bank.

Kesimpulannya

Dai telah membuktikan bahawa pendekatannya yang terdesentralisasi untuk membuat stablecoin berfungsi dengan mengekalkan nilai DAI pada $ 1 sejak penubuhannya pada bulan Disember 2017, walaupun menghadapi penurunan harga Ether yang ketara. Oleh kerana harganya berjaya ditambat ke dolar A.S. kepercayaan dan kepercayaan dari pengguna juga akan meningkat, menyebabkan penggunaan DAI lebih besar.

Penciptaan DAI sangat besar kerana memungkinkan untuk memindahkan kekayaan melintasi sempadan dengan serta-merta dan tanpa sebarang bayaran atau gangguan dari pihak ketiga. Ini adalah paradigma baru untuk perdagangan, dan kerana sepenuhnya berasaskan blockchain, tidak ada cara untuk menutupnya. Ini adalah sesuatu yang hanya dapat dibayangkan 10 tahun yang lalu, sebelum munculnya teknologi blockchain.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me