Apa itu DeFi? Panduan Kewangan Terdesentralisasi

>

Kewangan yang terdesentralisasi adalah sesuatu yang dialami oleh orang dalam crypto selama bertahun-tahun tanpa benar menerangkan konsep itu.

Oleh itu, kami akan terus maju dan melakukannya untuk anda dalam panduan mudah untuk kewangan terdesentralisasi ini.

Anda pernah bertanya apa itu kewangan terdesentralisasi? tersekat di kepala anda setiap kali melihat Sebatian (KOMP) dan Celsius (CEL) bulan hari demi hari.

Mari mulakan panduan ini dengan satu kapal – kewangan terdesentralisasi adalah perkhidmatan kewangan peer-to-peer.

Sekarang, semudah penjelasan cepat, mereka tidak menceritakan keseluruhan cerita.

Itulah sebabnya anda harus terus membaca di bawah ini untuk memahami mengapa kewangan terdesentralisasi berharga, revolusioner, dan sesuatu yang tidak dapat anda abaikan.

Apa itu ETH?

Ethereum dapat diringkaskan sebagai platform blockchain berskala dengan kontrak pintar.

Kewangan Terdesentralisasi Terbuka, Kewangan Global untuk Semua orang

Sistem kewangan semasa cukup eksklusif, bermaksud; ada banyak karenah antara anda dan menerima pinjaman, misalnya.

Untuk memulakan, anda memerlukan akaun bank, sejarah kredit yang menguntungkan, dan sejumlah data peribadi termasuk cek pekerjaan, tujuan pinjaman – senarai akan disambung.

Sekiranya anda memenuhi syarat ini satu persatu dan memeriksanya berdasarkan sampel populasi yang dipilih secara rawak dari seluruh dunia, anda akan berakhir dengan sangat sedikit yang layak mendapat perkhidmatan kewangan asas.

Hari ini, ada hampir 2 bilion orang dewasa tanpa bank di seluruh dunia.

Itulah seperempat populasi bumi tanpa akses ke akaun bank asas.

Sekiranya terdapat metrik yang dapat menggambarkan dengan tepat betapa rosaknya sistem kewangan terpusat, 2 bilion orang dewasa yang tidak mempunyai bank.

Sebaliknya, sistem kewangan yang terdesentralisasi menyuruh semua orang untuk naik ke kapal, saling memberi perkhidmatan, dan mencari penyertaan dalam ekonomi global.

Internet telah banyak membangun kerangka untuk ekonomi yang benar-benar global, tetapi lapisan kewangan hilang sehingga jurutera blockchain terus maju dan membuatnya (terima kasih, Satoshi Nakamoto).

Apa yang menjadikan kewangan terdesentralisasi sangat berbeza?

Tiada cek kredit. Tiada pemeriksaan pekerjaan. Tidak memerlukan data peribadi. Dengan tidak lebih dari telefon pintar dan sambungan internet, sesiapa sahaja boleh menggunakan aplikasi perkhidmatan kewangan berasaskan blockchain untuk:

  • hantar + terima wang serta-merta dengan bayaran rendah atau tanpa bayaran

  • buka akaun simpanan hasil tinggi

  • terima pinjaman tunai segera

  • berniaga apa sahaja

Lebih-lebih lagi, pergerakan #DeFi baru sahaja bermula.

Faedah Kewangan Terdesentralisasi

Anda tidak mungkin melakukan sesuatu melainkan ia akan memberi manfaat kepada anda, betul?

Kita sama. Lagipun, mengapa berubah jika tidak ada kenaikan jelas?

Tetapi ketika datang ke kewangan terdesentralisasi, pasti ada kenaikan.

Ketelusan – Terma, syarat, dan operasi kewangan tradisional berlaku berdasarkan pengetahuan, tetapi melainkan jika anda berada di pihak bank, anda tidak perlu tahu. DeFi melabuhkan tirai menggunakan kontrak pintar berasaskan blockchain, menjadikan kedua-dua pihak dalam pengaturan kewangan pada tahap yang sama.

Keselamatan – Terdapat banyak nilai di atas meja ketika menggunakan perkhidmatan kewangan. Data peribadi anda – apatah lagi wang – diletakkan di tangan organisasi terpusat yang boleh digodam, dirompak, atau ditipu oleh orang dalam yang berada di tempat yang bertindak jahat. Perkara-perkara ini secara progresif akan menjadi kurang mungkin di dunia DeFi kerana semuanya beroperasi menggunakan keselamatan yang sangat selamat, bebas dari manusia kontrak pintar.

Langsung – Mengapa pinjaman sangat mahal bagi peminjam, dan akaun simpanan mempunyai hasil yang rendah? Overhead dan keserakahan adalah dua komponen utama bagi setiap institusi kewangan perantara yang berdiri di antara pihak lawan. Kewangan yang terdesentralisasi memotong pihak ketiga dengan mengatur pengaturan langsung, rakan sebaya antara pihak yang dijamin menggunakan kontrak pintar berasaskan blockchain.

Kes Penggunaan Desentralisasi Kes # 1 – Pinjaman Cryptocurrency

Apa yang boleh ditawarkan oleh perkhidmatan kewangan terdesentralisasi kepada anda di sini, sekarang juga?

Pinjaman tunai segera diluluskan di tempat tanpa cek dalam bentuk apa pun.

Sekiranya itu terdengar pelik dan tidak dijangka (apa yang berkaitan dengan pinjaman tunai dengan cryptocurrency?), Itu kerana, dan di situlah terletaknya genius.

Ringkasnya, mendapatkan pinjaman tunai dengan cryptocurrency berfungsi seperti ini.

  1. Cryptocurrency sendiri (aset digital utama seperti Bitcoin, Ethereum, dan Litecoin adalah yang terbaik).

  2. Pergi ke platform kewangan yang terdesentralisasi seperti Sebatian.

  3. Buat tawaran pinjaman sebagai peminjam yang memperincikan syarat pinjaman dan jumlah tunai yang anda inginkan.

  4. Tunggu pemberi pinjaman atau kumpulan pemberi pinjaman untuk menggigit.

  5. Cagarkan pinjaman dengan cryptocurrency anda dari langkah 1.

  6. Voila, pinjaman diluluskan!

Terdapat juga platform pinjaman crypto separa desentralisasi seperti Rangkaian Celsius, Nexo, dan BlockFi yang menggunakan blockchain untuk ketelusan, tidak memerlukan pemeriksaan, tetapi memusatkan proses tertentu.

Dengan menggunakan salah satu platform pinjaman crypto separa terpusat ini, proses mendapatkan pinjaman tunai yang disokong oleh pegangan cryptocurrency anda lebih pantas.

  1. Buat akaun di Nexo, Celsius, BlockFi, atau platform kewangan terdesentralisasi pilihan anda.

  2. Depositkan cryptocurrency dalam dompet crypto selamat berasaskan platform anda.

  3. Memohon pinjaman di Nisbah LTV yang sesuai dengan anda (kebanyakan platform mempunyai nisbah LTV maksimum 50%).

  4. Kelulusan segera dan wang tunai dimasukkan ke akaun bank atau kad tunai anda dalam beberapa minit.

Kelancaran menerima pinjaman crypto adalah alasan besar di balik bukan sahaja kejayaan platform DeFi tetapi juga pujian universal terhadap mereka.

Kes Penggunaan Desentralisasi Kes # 2 – Akaun Simpanan Cryptocurrency

Apa makna perkataan akaun simpanan hasil tinggi bagi anda?

Menurut guru kewangan tradisional Nerdwallet, akaun simpanan hasil tinggi bermaksud 1% APY maks. Tunggu sebentar, 1%?

Lap cermin mata

Ya, 1% sedikit di sisi tinggi.

Platform kewangan yang terdesentralisasi meletupkan akaun simpanan tradisional dengan menawarkan akaun simpanan cryptocurrency dengan pulangan APY antara 5% dan 11% bergantung kepada:

  1. Jenis aset digital yang disimpan

  2. Jumlah aset digital yang disimpan

Secara umum, platform DeFi memberikan APY yang lebih baik apabila anda menyimpan stablecoin.

Sebagai mengetepikan cepat, stablecoin adalah cryptocurrency yang disokong 1: 1 dengan aset lain – biasanya mata wang fiat seperti USD.

Deposit Stablecoin dalam akaun simpanan crypto biasanya bersih sekitar 10% APY untuk pengalaman hasil yang benar-benar tinggi yang sebenarnya memberi ganjaran kepada anda kerana memegang pelaburan anda di satu tempat.

Akaun simpanan Bitcoin memperoleh sedikit kurang daripada stablecoin, tetapi rata-rata 8% APY tidak melakukan apa-apa selain meletak BTC yang anda pegang, 8% pastinya murah hati.

Untuk melihat lebih mendalam mengenai bagaimana memperoleh minat pada crypto anda bersama dengan platform DeFi terbaik untuk melakukannya, lihat panduan berguna ini.

Kes Penggunaan Kewangan Desentralisasi # 3 – Menjadi Pemberi Pinjaman

Bagaimana jika anda tidak perlu meminjam wang tunai dan akaun simpanan crypto tidak mendapat tempat dengan pilihan satu simpanan yang sesuai untuk semua?

Pada masa itulah anda menggunakan kebiasaan sepenuhnya dan memperoleh minat terhadap cryptocurrency anda dengan menjadi pemberi pinjaman sendiri.

Lihat, dalam industri kewangan tradisional, pemberi pinjaman adalah bank dan institusi utama. Dengan kenaikan pinjaman mikro yang lemah pada awal tahun 2000-an, kami melihat pratonton tentang bagaimana sesuatu yang menghampiri pinjaman p2p akan kelihatan, tetapi industri ini tidak begitu berjaya.

Walau bagaimanapun, hanya sehingga penemuan blockchain yang benar-benar menjamin pinjaman p2p dapat dilakukan.

Kontrak pintar adalah program ringan yang dijalankan di blockchain dengan satu set arahan yang boleh dilaksanakan. Setelah disiarkan, kontrak pintar melaksanakan tugasnya jika / kemudian mengikut arahan protokol dan data baru yang masuk.

Menggunakan platform DeFi seperti Compound untuk menawarkan pinjaman crypto dengan syarat anda sendiri dan menjadi masalah membiarkan kontrak pintar menangani aspek teknikal pinjaman.

Bila dan sekiranya peminjam tidak membuat pembayaran tepat pada waktunya, atau apabila cagaran mereka kehilangan nilai kerana turun naik pasaran, kontrak pintar tersebut akan segera bertindak. Ia dapat memberi amaran kepada peminjam untuk menyimpan lebih banyak cagaran, memulakan panggilan margin untuk mendapatkan dana anda, atau memberikan denda pembayaran lewat.

Sudah tentu ini adalah semua perkara yang biasa dilakukan oleh orang-orang di pejabat dengan sistem terpusat, tetapi dengan adanya Kontrak pintar Ethereum, orang dapat memberikan perkhidmatan kewangan antara satu sama lain dengan pengantara dengan selamat.

Kes Kegunaan Kewangan Desentralisasi #? – Tokenize dan Trade Semuanya

Kesan yang paling mendalam dari pergerakan DeFi adalah kemungkinan bahawa melalui platform dan aplikasi berasaskan blockchain, apa sahaja yang dapat diwakili akan diberi token dan diperdagangkan.

Kami bercakap mengenai kecairan global pada skala yang hari ini nampaknya mustahil, tetapi dengan beberapa tahun, tidak dapat dielakkan.

Di situlah pertukaran cryptocurrency hari ini – pada masa ini, mereka membolehkan berdagang untuk ribuan aset cryptocurrency yang berasal dari sistem blockchain.

Apa yang berlaku apabila blockchain diseragamkan bukan hanya berteknologi canggih, tetapi setiap sektor termasuk segmen berbeza seperti harta tanah dan pertanian organik?

Pada ketika itu, kita akan melihat niaga hadapan gandum beras hitam pusaka bertukar bersama S yang dimiliki secara kolektif&Aset digital P 500 – semuanya berlaku tanpa pihak ketiga memotong atau menunjukkan risiko keselamatan.

Kemungkinan untuk industri #DeFi tidak berkesudahan, menjadikannya penting untuk terus mengetahui sumbangan blockchain yang berkembang pesat dan penting ini.

Bacaan Baik Tambahan

Cara Membuat Bot Perdagangan Crypto Menggunakan Python

Cara Memuat turun Data Lilin Cryptocurrency dari Bursa

Skrip Arbitrage untuk Crypto Trading Bots

Skrip untuk Harga Bitcoin Live Ticker (Menggunakan Websockets)

Platform Dagangan Sosial Kami

Udang adalah platform perdagangan sosial untuk cryptocurrency. Ia direka untuk kedua-dua peniaga profesional dan pemula untuk belajar mengenai industri crypto yang sedang berkembang. Pada Shrimpy, pengguna dapat menyalin portfolio dan strategi perdagangan pedagang lain.

Tidak sampai beberapa minit, anda boleh berhubung dengan peniaga terkemuka di dunia. Mengikuti beberapa pemimpin sekaligus memberi jalan bagi setiap pengguna untuk menguruskan pelbagai strategi dan cryptocurrency.

Shrimpy menyokong 16 pertukaran kripto terkemuka, strategi portfolio automatik, dan alat penjejakan pasaran. Ketahui lebih lanjut mengenai semua yang ditawarkan oleh Shrimpy dengan mengikuti pautan ini:

ciri-ciri

Pengajian

Tutorial

Ikut kami Twitter dan Facebook untuk maklumat terkini, dan ajukan sebarang pertanyaan kepada komuniti aktif kami yang luar biasa di Telegram & Tidak setuju.

Terima kasih kerana berhenti!

Pasukan Udang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me