Apa itu Dompet Crypto? Cara Menyimpan Bitcoin dengan Selamat

>

Salin pedagang kripto terbaik di dunia oleh mendaftar untuk Shrimpy. Ini adalah kaedah termudah untuk berdagang seperti profesional, menguruskan portfolio dan belajar mengenai cryptocurrency.

Pelabur sering membincangkan strategi yang berbeza untuk pengurusan risiko. Walau bagaimanapun, lebih kerap mereka tidak memperhatikan pentingnya dompet cryptocurrency sebagai asas bagi sebarang sistem pengurusan risiko. Bagaimanapun, mereka mengandungi semua aset anda dan tanpa dompet yang selamat, anda pasti akan kehilangan dana anda.

Dompet Cryptocurrency terdapat dalam pelbagai format, harga, dan juga saiz. Walaupun pelbagai ini menawarkan kepada pengguna pelbagai produk untuk dipilih, mencari dompet terbaik sering kali menjadi tugas yang membebankan. Tetapi mengamankan aset anda tidak semestinya sukar. Sebenarnya, kami telah memutuskan untuk membuat panduan komprehensif mengenai dompet cryptocurrency untuk membantu anda menjalankan tugas ini.

Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana pakar memilih dompet cryptocurrency mereka dan jenis dompet apa yang ada. Selain itu, kami akan menampilkan dua dompet perkakasan terbaik yang direka untuk memaksimumkan keselamatan.

Bagaimana Bitcoin Menggunakan Blockchain

Blockchain adalah bentuk teknologi lejar diedarkan, mungkin contoh paling mudah dan popular. DLT sendiri adalah sistem rekod yang selamat.

Mengapa dompet cryptocurrency penting?

Dari perspektif penggodam, dompet cryptocurrency mewakili vektor serangan pertama ketika mencuri aset digital. Pada zaman sekarang, penggodam memiliki keunggulan yang lebih tinggi dibandingkan dengan pakar keselamatan siber, menjadikannya sangat sukar untuk melindungi pengguna dari tindakan jahat.

Pembangun perisian harus sentiasa memperbaharui produk mereka dan memastikan untuk mengesan sebarang kelemahan untuk mengelakkan peretas mendapat akses.

Sehubungan itu, pelabur cryptocurrency harus sentiasa mengetahui risiko yang berkaitan dengan akaun atau dompet mereka yang digodam. Hari ini, pertukaran atau dompet peribadi tidak menunjukkan kemampuan untuk mengelakkan serangan. Pada tahun 2020, pertukaran crypto mengalami banyak peretasan, termasuk peristiwa di mana seseorang mencuri lebih daripada $ 200 juta dari Kucoin.

Selain itu, a laporan baru dari CipherTrace mendedahkan bahawa penggodam telah meningkatkan aktiviti mereka secara besar-besaran tahun ini kerana kebangkitan DeFi. CipherTrace menyatakan bahawa kewangan terdesentralisasi menyumbang 50% daripada semua jumlah yang diretas pada tahun 2020, dengan protokol yang diretas hampir setiap minggu.

Walaupun mustahil untuk melindungi seluruh industri sebagai individu, cukuplah anda melindungi dana anda sendiri dengan mengenakan langkah keselamatan yang teruk. Anda boleh melakukannya dengan memilih dompet cryptocurrency yang paling sesuai dengan keperluan dan keadaan anda. Walaupun sukar untuk membuat keputusan yang tepat, panduan seperti ini dapat membantu anda memilih dompet cryptocurrency yang tepat.

Mungkin jarang peretas menargetkan dompet khusus anda, tetapi itu tidak bermaksud bahawa hal itu tidak akan pernah berlaku. Sebenarnya, pengguna dalam beberapa tahun terakhir melaporkan situasi di mana penggodam memperoleh akses ke kedua-dua dompet perisian dan perkakasan. Pada akaun itu, penting untuk melindungi aset anda secepat mungkin dengan mengambil langkah berjaga-jaga yang betul.

Bagaimana dompet dikategorikan?

Sebelum menerangkan cara memilih dompet crypto terbaik untuk keperluan anda, pertama sekali kita mesti mempamerkan semua jenis dompet cryptocurrency yang ada. Lagipun, bagaimana anda boleh memilih antara dompet kertas, perisian, atau perkakasan apabila anda tidak tahu bagaimana ia berfungsi?

Semua dompet cryptocurrency pertama kali dikategorikan sebagai dompet panas atau dompet sejuk. Ini mungkin merupakan perbezaan yang paling penting dalam kaedah menyimpan aset digital. Tetapi apa bezanya?

Dompet panas mewakili dompet yang digunakan oleh kebanyakan pelabur. Mereka unik kerana sentiasa terhubung ke internet, yang memudahkan peretas mendapatkan akses. Walau bagaimanapun, dompet panas mudah dipasang dan selalu diakses dengan kesukaran minimum. Apa yang mereka kekurangan keselamatan, mereka mendapat kemudahan. Seperti yang anda sudah dapat meneka, dompet panas merangkumi dompet perisian, dompet web, dan dompet akaun pertukaran.

Dompet sejuk sebaliknya tidak tersambung ke internet. Mereka sering datang dalam bentuk fizikal dan membolehkan anda mendapat tahap perlindungan maksimum. Oleh kerana mereka di luar talian, dompet sejuk menawarkan alternatif yang lebih baik untuk menyimpan cryptocurrency, terutamanya jika anda tidak memperdagangkannya secara kerap.

Jenis dompet panas (perisian)

Dompet panas sering disebut sebagai dompet perisian kerana terdapat dalam bentuk aplikasi. Seperti yang kami nyatakan sebelumnya, dompet ini hampir selalu dihubungkan ke internet. Jenis yang popular termasuk dompet web, dompet desktop, dan dompet mudah alih.

Sekiranya anda seorang peniaga DeFi, kemungkinan besar anda telah berinteraksi dengan sekurang-kurangnya satu dompet web. MetaMask adalah pilihan yang sangat popular untuk menyimpan cryptocurrency. Ia boleh dimuat turun sebagai pelanjutan pada kebanyakan penyemak imbas web dan dikonfigurasikan dengan cara yang sama seperti dompet biasa.

Dalam kes Metamask, anda akan menerima frasa biji 12 kata untuk tujuan sandaran dan kata laluan yang digunakan untuk mengakses dompet. Walau bagaimanapun, bentuk dompet panas ini merupakan pilihan yang paling tidak selamat kerana virus mudah boleh merosakkan pelanjutan dompet pada penyemak imbas anda dan mendapatkan akses ke akaun anda.

Dompet desktop merangkumi pilihan popular seperti Elektrrum, Keluaran, Teras Bitcoin, dan juga Dompet atom. Ini adalah program yang mesti anda muat turun dan pasang pada PC anda. Maklumat dompet desktop disimpan secara tempatan dalam fail ‘wallet.dat’ yang mengandungi kunci peribadi anda.

Walaupun lebih selamat daripada dompet web, mereka masih rentan terhadap serangan. Namun, kami perhatikan bahawa dompet desktop senang digunakan. Dompet mudah alih sangat serupa dengan dompet desktop, dengan satu-satunya perbezaan yang dipasang pada telefon pintar anda.

Jenis dompet sejuk (perkakasan)

Dompet cryptocurrency perkakasan terdapat dalam bentuk peranti elektronik fizikal yang menghasilkan kunci awam dan peribadi anda. Kunci ini disimpan di dompet itu sendiri, yang di luar talian. Pakar keselamatan menganggap dompet perkakasan adalah pilihan paling selamat untuk menyimpan cryptocurrency.

Walau bagaimanapun, masalah dengan dompet perkakasan adalah bahawa ia tidak mesra pengguna. Lebih-lebih lagi, pengguna berisiko kehilangan aset mereka jika mereka tidak mengemas kini firmware mereka dengan betul. Walaupun dalam kes dompet perkakasan, terdapat laporan mengenai peretasan. Namun, perhatikan bahawa penggodam mesti mempunyai akses fizikal ke dompet anda untuk menggodamnya.

lejar dan Trezor adalah dompet perkakasan yang paling popular. Mereka sering dibeli oleh pelabur yang berusaha menyimpan aset digital untuk jangka masa panjang, memindahkannya jarang. Ketika melihat keselamatan semata-mata, dompet perkakasan adalah pilihan yang paling menarik ketika menangkis penggodam.

Asas memilih dompet crypto

Memilih dompet cryptocurrency sama sekali tidak sukar. Bagaimanapun, satu-satunya perkara yang perlu anda lakukan ialah menganalisis kedudukan anda dan mengetahui jenis dompet yang sesuai dengan keadaan dan keperluan anda. Walaupun pelabur yang lebih serius mungkin melihat dompet perkakasan, seorang pemula mungkin yakin dengan menggunakan dompet perisian di desktop mereka

Anda juga boleh menggabungkan pelbagai jenis dompet untuk menikmati yang terbaik dari kedua-dua dunia dan menikmati kemudahan dan keselamatan.

Contohnya, jika anda baru mengenal pasar dan hanya membuatnya dengan memahami konsep dan syarat asas, mungkin bijak memilih dompet perisian di desktop atau telefon pintar anda. Dalam kes ini, anda akan berinteraksi dengan antara muka pengguna mudah yang secara praktikal memandu anda melalui keseluruhan proses. Selagi anda memilih syarikat yang bereputasi baik, dana anda mungkin akan tetap terjamin.

Sebaliknya, anda mungkin telah melaburkan sejumlah besar wang dan ingin melindungi pelaburan anda. Dalam kes ini, lebih baik membeli dompet perkakasan seperti Trezor atau Ledger. Sekiranya anda ingin berniaga secara aktif juga, anda boleh menggunakan dompet perisian untuk menyimpan sebahagian dana anda untuk sementara waktu yang ingin anda gunakan untuk membuat kedudukan perdagangan. Paus sering menggunakan teknik ini untuk sentiasa memindahkan aset di dalam dan di luar bursa, sementara menyimpan sebahagian besar dana mereka di dalam sistem penyimpanan dompet sejuk.

Dompet cryptocurrency terbaik

Kami telah menjelaskan keselamatan dan penggodam sebagai sebab utama untuk mengambil dompet cryptocurrency dengan lebih serius. Oleh itu, kami memutuskan untuk mengkaji dua dompet perkakasan utama yang menawarkan tahap keselamatan tertinggi: Trezor dan Ledger.

Trezor

Trezor adalah pengeluar dompet perkakasan cryptocurrency yang berpusat di Eropah yang menawarkan produk berkualiti tinggi. Produk ini merangkumi dua model: Trezor One dan Trezor Model T. Kedua-dua dompet hampir mustahil untuk digodam dan menawarkan antara muka mesra pemula. Perbezaan utama antara keduanya adalah jenis akses.

Trezor One diakses melalui PC desktop atau telefon pintar. Entri pin, frasa laluan, dan pemulihan peranti diakses dan dikendalikan secara eksklusif melalui desktop dan telefon pintar.

Sebaliknya, Model T Trezor diakses secara keseluruhan melalui skrin sentuh warna penuh. Ini menjadikan model benar-benar luar talian, tidak memerlukan akses ke peranti luaran.

Kedua-dua model ini menawarkan sokongan untuk ribuan cryptocurrency dan serasi dengan pelbagai aplikasi, termasuk dompet dan pertukaran desktop. Dompet perkakasan intuitif dan dapat dipasang hanya dalam 10 minit. Trezor adalah salah satu pengeluar dompet perkakasan tertua, yang produknya digunakan oleh sebilangan besar pemilik dompet perkakasan.

Dompet perkakasan Trezor mungkin sangat selamat, tetapi keselamatan memerlukan kos. Trezor One berharga $ 59, sementara Trezor T berharga $ 159.

lejar

lejar adalah satu lagi pengeluar dompet Eropah yang merancang dompet perkakasan cryptocurrency premium. Dompet mereka mempunyai cip selamat bersertifikat yang menyajikan OS khusus, yang dirancang untuk memastikan keselamatan dan perlindungan maksimum terhadap peretasan. Dompet ini menyokong lebih daripada 1500 cryptocurrency, yang dapat diuruskan dengan mudah dengan aplikasi Ledger Live asli atau dompet luaran.

Menurut syarikat itu, Ledger telah menjual lebih dari 1.5 juta dompet di seluruh dunia. Lebih-lebih lagi, dompet mereka dianggap sebagai pilihan terbaik untuk menyimpan cryptocurrency pada dompet sejuk.

Berbanding dengan Trezor, produk Ledger jauh lebih kecil. Syarikat ini menawarkan dua jenis dompet, iaitu Ledger Nano S dan Nano X. Perbezaan utama ialah Nano X menyokong Bluetooth, yang membolehkan pengguna menghubungkannya dengan cepat ke peranti pintar. Jika tidak, dompet ini hampir sama dan terdapat dalam ukuran pemacu ibu jari USB asas.

Ledger Nano S berharga $ 59 manakala Ledger Nano X yang disokong Bluetooth berharga $ 119. Sekiranya anda mencari pilihan berorientasikan anggaran yang lebih kecil, Ledger mungkin merupakan pilihan yang lebih baik untuk anda. Jika tidak, anda mungkin ingin membeli dompet Trezor jika anda ingin menggunakan dompet sejuk yang tidak perlu disambungkan dengan peranti luaran.

SALINKAN PENIAGA TERBAIK DUNIA

Kini terdapat beribu-ribu peniaga aktif yang menguruskan portfolio mereka di Binance. Pedagang ini adalah beberapa peniaga yang paling maju dalam industri ini.

Bacaan Baik Tambahan

Strategi Pelaburan Crypto Pasif Untuk Pemula

Strategi Perdagangan Arbitraj Cryptocurrency yang Mudah

Skrip untuk Harga Bitcoin Live Ticker (Menggunakan Websockets)

Pengecilan semula Ambang untuk Pengurusan Portfolio Crypto

Bagaimana Membangun Dana Indeks Crypto

Platform Dagangan Sosial Kami

Udang adalah platform perdagangan sosial untuk cryptocurrency. Ia dirancang untuk kedua-dua peniaga profesional dan pemula untuk datang dan belajar mengenai industri kripto yang sedang berkembang. Pada Shrimpy, pengguna dapat menyalin portfolio dan strategi perdagangan pedagang lain.

Ikut kami Twitter dan Facebook untuk maklumat terkini, dan ajukan sebarang pertanyaan kepada komuniti aktif kami yang luar biasa di Telegram & Tidak setuju.

Terima kasih kerana berhenti!

Pasukan Udang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me