Apa itu Majlis ZCash? Panduan Pemula Lengkap

Cryptocurrency sudah berada di kedalaman yang tidak dapat difahami untuk sesetengah orang. Idea mata wang kripto terlalu mendalam untuk dimengerti oleh beberapa orang, dan seolah-olah seperti “sihir” kepada orang lain.

Untuk mencipta lebih banyak misteri, koin Zcash yang tertumpu pada privasi dilahirkan melalui Upacara misteri yang bertujuan untuk memastikan bahawa blockchain tetap selamat, dan tidak mungkin bagi sesiapa pun untuk membuat Zcash palsu.

Upacara genesis asal berlaku pada 23 Oktober 2016, melahirkan Zcash. Ia dirakam secara langsung di YouTube dan juga dimuat naik pada RadioLab. Kedua-duanya adalah melihat cryptocurrency yang menarik secara umum dan penciptaan cryptocurrency yang dimasukkan secara privasi secara khusus.

Tetapi apa itu Upacara, dan apa yang dicapai? Di bawah ini saya menyelami upacara Zcash, dan cara kerjanya untuk melindungi Zcash dari penciptaan token palsu

Sisa Beracun dan Pemalsuan

Sisa Toksik Zcash

Imej melalui Fotolia

Urus niaga peribadi Zcash bergantung pada parameter awam zk-snark untuk membina dan mengesahkan bukti pengetahuan sifar dari blockchain Zcash.

Walaupun cara kerja zk-snark di dalam mungkin difahami oleh seberapa banyak orang yang benar-benar memahami fizik kuantum, dalam pengertian yang paling asas menghasilkan parameter snark awam mirip dengan membuat pad kekunci awam / swasta, di mana kunci awam disimpan, tetapi kunci peribadi dimusnahkan.

Kunci peribadi mesti dimusnahkan kerana jika ada yang memilikinya mereka dapat menggunakannya untuk membuat Zcash palsu sebanyak yang mereka suka. Tidak ada yang lain yang dapat mereka lakukan dengannya, seperti mencuri duit syiling orang lain atau melanggar privasi mereka, tetapi saya rasa kemampuan untuk membuat Zcash bernilai berjuta-juta atau bahkan berbilion dolar cukup berbahaya.

Pembangun Zcash telah memanggil kunci peribadi ini sebagai “sisa toksik”, dan Upacara ini dirancang untuk memastikan bahawa sisa toksik tidak hanya musnah, tetapi juga tidak pernah wujud.

Zooko Wilcox, pencipta Zcash, sangat jelas dengan memperhatikan bahawa pemusnahan sisa toksik tidak menjadikan Zcash palsu untuk dipalsukan, walaupun mereka sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah dengan garpu keras Sapling yang dijadualkan berlaku pada bulan September 2018.

Malah Bitcoin menghadapi masalah pemalsuan. Kembali pada bulan Ogos 2010, transaksi memanfaatkan kekurangan dalam kod Bitcoin untuk membuat lebih daripada 184 bilion Bitcoin palsu. Transaksi itu dengan cepat diperhatikan, dan Bitcoin dipaksa untuk menghapus transaksi dan kekurangan kod, tetapi tidak ada yang mengatakan bahawa Zcash mungkin tidak mempunyai cacat serupa yang tidak berkaitan dengan kunci peribadi sisa toksik.

Sebenarnya, Zcash akan lebih terdedah daripada Bitcoin, yang dengan mudah menjumpai syiling palsu kerana urus niaganya terdedah kepada umum. Kerana Zcash menyembunyikan jumlah transaksi, kemungkinan pemalsuan tidak dapat dikesan.

Merancang Majlis Selamat

Pembangun Zcash memutuskan untuk mengurangkan risiko seseorang memperoleh sisa toksik melalui penciptaan protokol Multi-Party Computation (MPC) – kini dikenali sebagai Majlis. Ini seperti multi-sig untuk pembuatan protokol zk-snark. Enam peserta dipilih dan masing-masing ditugaskan untuk menghasilkan satu keping kunci awam / swasta.

Kekunci MultiSignature

Imej melalui Fotolia

Keenam-enam mereka tersebar secara geografi, dan juga tidak saling dikenali sebelum berakhirnya Majlis. Setelah pecahan pasangan awam / swasta selesai, enam menggabungkan pelindung kunci awam mereka untuk menghasilkan parameter umum Zcash, dan kemudian masing-masing menghancurkan pecahan kunci peribadi mereka.

Protokol MPC ini memastikan bahawa selagi sekurang-kurangnya satu daripada enam pelindung musnah, sisa toksik tidak akan dapat dibuat semula. Satu-satunya cara pembuangan sisa toksik adalah jika keenam-enam peserta bersekongkol.

Upacara genesis dilakukan oleh Zooko Wilcox dan lima yang lain yang dianggapnya beretika dan juga mempunyai apa yang dianggapnya sebagai amalan keselamatan maklumat yang baik. Lima daripada peserta tersebut kini dikenali, tetapi yang keenam tidak dikenali.

Sejak Majlis blok genesis pada bulan Oktober 2016 telah ada upacara Zcash kedua yang disebut upacara “Kekuatan Tau”. Ia diperluas untuk merangkumi kira-kira 90 individu dan organisasi yang berbeza, menjadikannya lebih selamat daripada kolusi. Peringkat pertama diadakan pada Januari 2018 sebagai persiapan untuk garpu Overwinter yang dijadualkan berlaku pada bulan Jun 2018 dan garpu Sapling berikut pada bulan September 2018.

Majlis ini terdiri daripada tiga pertahanan teras yang berasingan yang bekerjasama untuk memberikan keselamatan sepenuhnya. Ini adalah Pengiraan Multi-Pihak, jurang udara, dan jejak bukti yang disebutkan di atas.

Pengiraan Pelbagai Parti

Manfaat menggunakan perhitungan Berbilang pihak adalah bahawa hanya satu daripada orang yang terlibat perlu menghancurkan pelindung kunci peribadi mereka untuk menjayakan Majlis ini. Apabila hanya seorang peserta memusnahkan kunci peribadi mereka, mustahil sisa toksik dapat dihasilkan.

Ini adalah inti reka bentuk, dan ini sesuai dengan pertahanan lain seperti yang anda lihat di bawah.

Jurang Udara

Air-capping adalah apabila komputer terputus secara fizikal dari rangkaian mana pun. Semua kunci persendirian peserta hanya digunakan pada mesin yang tersekat udara.

Selain itu, hanya komputer baru yang digunakan. Dibeli secara eksklusif untuk tujuan The Ceremony, mesin ini tidak pernah disambungkan ke rangkaian mana pun, dan kad wifi dan Bluetooth dikeluarkan secara fizikal dari mesin sebelum dihidupkan untuk pertama kalinya.

Komputer-komputer ini disebut “Compute Nodes” untuk tujuan The Ceremony.

Dengan menggunakan mesin udara, kebanyakan vektor serangan dikeluarkan, kerana mesin secara fizikal tidak dapat melakukan sebarang sambungan rangkaian.

Jejak Bukti

Cakera DVD ZCash

Imej melalui Fotolia

Jelas sekali, dengan banyak peserta, perlu ada cara untuk menghantar mesej berulang-ulang antara Compute Nodes untuk menyelesaikan pembuatan parameter awam.

Ini dicapai dengan penambahan mesin yang disambungkan ke internet untuk setiap peserta, yang dikenal sebagai “Node Rangkaian”. Nod Rangkaian digunakan untuk menerima mesej, yang kemudian dibakar ke cakera dan secara fizikal dipindahkan ke Compute Node.

Sayangnya ini memperkenalkan potensi serangan permukaan melalui pembacaan DVD. Walaupun jenis serangan ini jauh lebih sukar untuk dilepaskan, tidak pernah ada kepastian 100% dalam melindungi dari serangan. Terdapat beberapa, walaupun sangat sukar dan mustahil, kaedah yang dapat digunakan untuk memanfaatkan kaedah pemindahan ini.

Untuk melindungi dari ini, cakera optik tambahan hanya digunakan, kerana ia memberikan jejak bukti yang kekal tentang apa yang ditulis kepada mereka dan apa yang disampaikan semasa Majlis. Cakera ini dapat diperiksa di kemudian hari jika perlu untuk melihat apakah mereka melewati data yang rentan.

Adalah mustahak bahawa cakera optik tidak boleh ditulis ganti – ia adalah DVD-R, bukan DVD-RW – kerana dengan cara itu walaupun penyerang berjaya mengambil alih Compute Node, itu tidak akan memberi mereka kemampuan untuk memadamkan bukti dari mereka berbuat demikian.

Pertahanan Tambahan

Anggota Majlis menggunakan beberapa teknik tambahan untuk mengeratkan pertahanan mereka lebih jauh. Sebagai contoh, semua perincian The Ceremony, termasuk kapan ia akan berlaku, siapa yang berpartisipasi, dan kod sumber, dirahsiakan sehingga selesai.

Rust bahasa yang mementingkan keselamatan digunakan untuk menulis semua kod yang diperlukan untuk pengkomputeran dan rangkaian, dan versi Linux yang diperkuat keselamatan dijalankan di Compute Nodes. Rangkaian hash yang selamat dari semua mesej telah disusun dan telah diposkan ke Twitter (di bawah) dan ke Arkib Internet serta dicap masa ke dalam blockchain Bitcoin.

Selain itu, semua peserta mempunyai pertahanan tempatan yang dipilih sendiri, dan mesin yang digunakan dalam The Ceremony kemudiannya dimusnahkan untuk mengelakkan kemungkinan beberapa sisa dibaca dari RAM sistem.

Rancangan masa hadapan

Peningkatan sedang dijalankan untuk Zcash, yang dimulakan dengan tahap pertama Majlis Kuasa Tau. Upacara itu mempunyai kira-kira 90 peserta, menjadikannya lebih selamat, dan ini meletakkan asas untuk garpu Overwinter dan Sapling yang akan datang. Perincian peta jalan dapat dilihat di sini.

Pembangun duit syiling dinyatakan dalam catatan blog mereka.

Tujuan Overwinter adalah untuk memperkuat protokol untuk peningkatan rangkaian di masa depan, membuka jalan untuk peningkatan rangkaian Zcash Sapling akhir tahun ini

Pasukan melaporkan bahawa perisian Overwinter akan merangkumi fitur baru seperti tamat transaksi, kawalan versi, perlindungan serangan ulangan untuk peningkatan rangkaian, dan peningkatan umum untuk ketelusan transaksi.

Peningkatan Overwinter dijadualkan untuk ditayangkan pada bulan Jun 2018, diikuti dengan peluncuran peningkatan Sapling pada bulan September 2018, yang akan menampilkan satu set peningkatan prestasi inovatif untuk transaksi terlindung kami. Ini akan memungkinkan untuk membuat dompet mudah alih untuk Zcash.

Walaupun belum ada peta jalan untuk era pasca Sapling, peningkatan berikut telah ditunjukkan oleh pasukan pengembangan Zcash:

  • Peralihan dari Proof-of-Work ke Proof-of-Stake
  • Kontrak pintar peribadi dan berskala
  • Peningkatan skalabiliti untuk memungkinkan transaksi yang hampir tidak terbatas
  • Peningkatan keselamatan lebih lanjut untuk mengatasi masalah pemalsuan, seperti memasukkan kaedah yang akan memungkinkan sesiapa sahaja untuk mengukur asas kewangan Zcash yang beredar.
  • Dompet dan port untuk Windows, Mac dan mudah alih

Kesimpulannya

Pasukan Zcash telah mencipta koin berpusat privasi yang luar biasa, dengan membuat protokol kriptografi dan keselamatan untuk menghasilkan parameter awam zk-snark yang diperlukan untuk Zcash.

Dengan menggabungkan pengiraan pelbagai pihak, jurang udara dan bukti menunjukkan bahawa enam orang Upacara dapat menghasilkan blockchain yang tetap tidak dikenali sepenuhnya. Dan dengan menggunakan MPC enam orang, hampir pasti bahawa sisa toksik, atau kunci awam tidak akan dapat dibina semula.

Kemudian mereka melangkah lebih jauh dan membuat parameter awam snark terkini dengan 90 orang, sehingga hampir mustahil untuk membayangkan kolusi yang cukup untuk membina semula sisa toksik. Hanya 1 dari 90 keperluan untuk menghancurkan pecahan kunci peribadi mereka, dan memastikan kunci persendirian tidak dapat dibina semula.

Dengan skalabiliti yang tidak terbatas, kontrak pintar persendirian, dan keselamatan tambahan dalam perjalanan, nampaknya Upacara adalah cara yang baik untuk memperkenalkan cryptocurrency baru kepada dunia.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me