Apakah Pertanian Hasil? Asas DeFi Dijelaskan

>

Sekiranya anda bertanya What is Yield Farming, kebanyakan peniaga akan percaya bahawa anda telah hidup di bawah batu sejak setahun yang lalu. Hasil pertanian adalah kekuatan hidup utama DeFi yang mendorongnya ke tahap baru dan luar biasa pada tahun 2020. Ini adalah ciri penting yang mesti diketahui oleh semua orang, dan kerana itu, kami menulis panduan pemula yang menerangkan asas-asas pertanian hasil.

Kewangan terdesentralisasi, atau DeFi, baru-baru ini telah mendapat banyak perhatian daripada pelabur besar dan kecil. Minggu lalu, Mark Cuban, pemilik jutawan terkenal Dallas Mavericks, tweet sokongannya untuk DeFi dan memetik hasil pertanian sebagai alternatif kewangan tradisional.

Dengan begitu banyak kegembiraan di sekitar DeFi, dan pertanian hasil disebut-sebut sebagai masa depan kewangan, anda mungkin ingin mengetahui apa itu hasil pertanian di tempat pertama.

Panduan untuk menghasilkan hasil ini akan mengajar anda asas-asas menjana hasil yang lumayan pada aset cryptocurrency anda seperti Bitcoin, Ethereum, stablecoin dan banyak lagi.

Semasa belajar bagaimana menghasilkan ladang menggunakan tutorial ini, anda harus membiarkan Glosari DeFi kami terbuka di tab lain sekiranya anda mengalami istilah dan frasa yang tidak dikenali.

Apa itu pertanian hasil?

Secara sederhana, pertanian hasil adalah cara untuk menggunakan crypto anda untuk mendapatkan lebih banyak crypto. Kadang-kadang disebut sebagai perlombongan kecairan, petani hasil menggunakan aset crypto mereka untuk mendapatkan ganjaran.

Biasanya, orang berpendapat bahawa kunci untuk memegang kripto sebagai pelaburan adalah dengan membiarkannya dalam simpanan sejuk. Hasil pertanian telah mengubah cara berfikir.

Kerana DeFi, sekarang jelas bahawa cryptocurrency anda harus diusahakan ke menjana lebih banyak nilai. Itulah inti pati hasil.

Bagaimana anda boleh membuat lebih banyak crypto dengan aset digital yang sudah anda miliki? Dengan meminjamkan mereka! Namun, di situlah beberapa platform dan protokol DeFi masuk.

Platform DeFi seperti Compound, Curve Finance, Aave, dan Badger DAO berfungsi dengan membiarkan pengguna mendepositkan cryptocurrency, meminjamkannya kepada peminjam dengan faedah melalui kontrak pintar, kemudian membayar hasil yang diperoleh dari faedah kembali kepada pemberi pinjaman.

Apabila anda membuat deposit ke kumpulan kecairan protokol DeFi sebagai pemberi pinjaman, anda biasanya akan memperoleh lebih banyak token yang anda depositkan dan token ganjaran (biasanya aset asli platform yang anda gunakan). Jadi, jika anda meminjamkan Compound, anda akan mendapat COMP, atau jika anda deposit ke kumpulan SushiSwap, anda akan mendapat SUSHI – anda mendapat idea.

Sekiranya anda sudah terbiasa dengan konsep mempertaruhkan dan memperoleh ganjaran bertaruh, anda pasti gembira mengetahui bahawa pertanian hasil lebih kurang sama. Satu-satunya perbezaan yang ketara di sini adalah bahawa petani hasil semua terikat dengan penyediaan dan pinjaman mudah tunai.

Di mana perkara menjadi sangat menarik adalah apabila anda menyedari bahawa anda dapat menggunakan strategi pertanian hasil yang rumit untuk memaksimumkan hasil anda. Ini biasanya melibatkan mendeposit, meminjam, dan mengusahakan aset anda di beberapa kumpulan DeFi, tetapi kita akan membahas perkara ini di peringkat kemudian.

Bagaimana hasil pertanian berjaya

Untuk menerangkan bagaimana pertanian hasil berfungsi, sangat berguna untuk digunakan Tolak, protokol pertukaran DeFi, sebagai contoh.

Walaupun biasanya disebut sebagai pertukaran terdesentralisasi, Uniswap benar-benar pembuat pasaran automatik (AMM). AMM hanyalah cara yang menarik untuk menggambarkan pertukaran yang banyak sumber kecairannya.

Sekarang, mengapa ada yang ingin memberikan kecairan kepada Uniswap? Jawapannya cukup mudah – tentu saja untuk mendapatkan insentif! Uniswap memberi insentif kepada penyedia kecairan untuk memasukkan ke dalam kumpulannya dengan membayar ganjaran daripada transaksi menggunakan kumpulan tersebut.

Oleh itu, sedangkan pertukaran terpusat seperti Coinbase menghasilkan wang dengan menyimpan yuran pertukaran untuk dirinya sebagai keuntungan, protokol Uniswap dan DeFi lain membayar yuran tersebut kepada pengguna sebagai ganjaran.

Setelah anda memahami bagaimana cara ini berfungsi untuk pertukaran yang terdesentralisasi seperti Uniswap, anda juga dapat mengetahui bagaimana hasil pertanian bekerja secara umum di seluruh protokol DeFi yang lain. Mari gunakan pengetahuan baru ini untuk digunakan dengan memikirkan pertanian hasil menggunakan Compound Finance.

Kompaun bukan pertukaran seperti Uniswap. Sebaliknya, ia adalah platform pinjaman yang terdesentralisasi untuk meminjam aset cryptocurrency menggunakan crypto sebagai cagaran.

Apa yang dimiliki oleh Compound dan Uniswap adalah: kedua-duanya bergantung pada kumpulan kecairan sebagai sumber dana untuk protokol masing-masing. Uniswap memerlukan penyedia kecairan untuk mendepositkan aset yang ditukar oleh pengguna, dan Compound memerlukan penyedia kecairan untuk menyimpan aset yang dipinjam oleh pengguna.

Uniswap memberi insentif kepada penyedia kecairan dengan berkongsi yuran transaksi antara LP, sementara Compound memberi insentif kepada penyedia kecairan dengan membayar pinjaman dengan kadar hasil peratusan tahunan (APY) kepada pemberi pinjaman.

Walau bagaimanapun, di sinilah mereka berbeza: pemberi pinjaman dan peminjam sama-sama memperoleh token COMP semasa menggunakan Kompaun. Sebagai pemberi pinjaman Compound, anda memperoleh kedua-dua token APY dan COMP kerana tidak melakukan apa-apa selain membekalkan protokol dengan aset cryptocurrency anda.

Terdapat banyak protokol DeFi di luar sana sekarang, dan banyak dari mereka (jika tidak kebanyakan) menawarkan beberapa bentuk hasil pertanian. Lebih-lebih lagi, banyak protokol ini berfungsi satu sama lain, kualiti yang dikenali dalam DeFi sebagai komposit. Dengan memanfaatkan komposit antara protokol, anda dapat mengumpulkan dan melipatgandakan hasil anda menggunakan strategi pertanian hasil inventif.

Cara memulakan pertanian hasil

Mari kita teliti dua perkara utama hasil pertanian setakat ini:

  • Pertanian hasil = meletakkan crypto anda berfungsi untuk mendapatkan faedah dan ganjaran

  • Petani hasil = sesiapa yang memberikan kecairan kepada kumpulan kecairan yang menjana faedah / ganjaran

Untuk menjadi petani hasil, yang perlu anda lakukan hanyalah mendepositkan faedah atau aset cryptocurrency yang menghasilkan ganjaran ke protokol DeFi. Kedengarannya mudah, bukan? Sekiranya anda tahu apa yang anda lakukan.

Sebelum semua perkara, anda perlu mendapatkan cryptocurrency terlebih dahulu – tetapi tidak hanya dalam bentuk apa pun. Beberapa cryptocurrency lebih banyak diterima daripada yang lain, dan tidak semua aset menghasilkan hasil tinggi yang sama dengan yang lain.

SALINKAN PENIAGA TERBAIK DUNIA

Untuk mempermudah sesuatu, berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk memulakan pertanian hasil di kaki kanan.

  1. Beli BTC, ETH, USDT, USDC, atau DAI. Ini adalah cryptocurrency yang paling diterima umum untuk menghasilkan hasil pada kebanyakan protokol DeFi. Perhatikan bahawa anda perlu membeli sebilangan ETH tidak kira apa yang akan digunakan sebagai gas, yang akan kami jelaskan kemudian.

  2. Muat turun MetaMask Wallet pelanjutan penyemak imbas. Setelah memasang, buat dompet dan sandarkan kunci dan frasa benih anda dengan selamat.

  3. Dompet MetaMask memegang token ERC-20 – token yang dikeluarkan di blockchain Ethereum. Seperti yang berlaku, kebanyakan platform DeFi juga dibina di Ethereum. Oleh itu, anda tidak mempunyai masalah untuk menghantar mata wang dari langkah pertama ke MetaMask anda, kecuali Bitcoin. Sekiranya anda ingin menggunakan Bitcoin di blockchain Ethereum dan menyimpannya di MetaMask anda, anda perlu membungkusnya terlebih dahulu menggunakan Jambatan Ren untuk membuat wBTC, atau membeli wBTC di bursa.

  4. Setelah token ERC-20 anda selamat berada di dalam dompet MetaMask anda, anda sudah bersedia untuk mula berinteraksi dengan platform DeFi dan memulakan keseronokan hasil pertanian yang tidak pernah berakhir.

  5. Demi kesederhanaan, kami mengesyorkan belajar menggunakan hasil pertanian Kewangan Kompaun. Compound memulakan kegilaan pertanian hasil dan, dalam banyak cara, platform DeFi yang paling mesra pemula. Pergi ke Kompaun, kemudian klik butang Aplikasi di sudut kanan atas.

  6. Setelah mengklik Aplikasi, anda akan diminta untuk menyambungkan dompet anda. Klik pilihan MetaMask, kemudian log masuk ke MetaMask anda.

  7. Pilih aset yang ingin anda bekalkan dari bahagian Penawaran di halaman arahan. Pilih jumlah yang ingin anda berikan, kemudian klik bekalan. Perhatikan bahawa terdapat dua angka APY yang ditunjukkan – membekalkan APY dan mengagihkan APY. Yang pertama dibayar dalam bentuk (sama dengan aset yang didepositkan), yang kedua dibayar dalam KOMP. Ini bermakna anda memperoleh dua bentuk APY untuk satu deposit.

  8. MetaMask akan muncul meminta anda mengesahkan dua transaksi. Yang pertama adalah untuk berinteraksi dengan kontrak pintar Compound, yang kedua adalah untuk mengesahkan transaksi. Kedua-duanya akan dikenakan bayaran gas di ETH, itulah sebabnya kami mencatat langkah pertama untuk menyimpan ETH di dompet anda tanpa mengira aset bekalan yang anda pilih.

  9. Setelah urus niaga disahkan, aplikasi Compound akan memberitahu anda bahawa semuanya baik-baik saja, dan anda akan melihat lajur baki anda bertambah dengan jumlah yang anda berikan. Di sebelah kiri baki adalah lajur APY / Earned, yang memaparkan kadar APY anda dan berapa banyak yang telah anda perolehi.

  10. Di bahagian atas halaman Compound terdapat tolok APY Bersih untuk membantu anda menjejaki jumlah APY yang anda perolehi antara kadar APY bekalan dan pengedaran APY.

  11. Untuk meningkatkan potensi hasil anda, kini anda boleh meminjam daripada aset yang dibekalkan untuk memperoleh APY pengagihan lebih banyak (dibayar dalam KOMP) sambil meminjamkan aset tersebut kembali ke Compound atau platform DeFi lain seperti Aave, Yearn Finance, atau Curve Finance.

Sekiranya anda baru mengenal DeFi dan ingin belajar mengenai penuaian hasil, Compound adalah pilihan mesra pemula yang selamat. Setelah mengetahui banyak perkara menggunakan aplikasi Compound, anda boleh mula menggunakan protokol DeFi yang lain.

Platform hasil pertanian DeFi berdasarkan peringkat mengikut kesukaran

Terdapat begitu banyak platform DeFi dengan pilihan untuk petani hasil hari ini yang sukar untuk dipilih. Lebih-lebih lagi, tidak semua platform DeFi dibuat sama dari segi kesukaran penggunaannya.

Di bawah ini, kami telah membuat cheat sheet untuk memahami tahap kesukaran yang terlibat dalam menggunakan pelbagai platform DeFi utama.

Mod mudah

  • Kewangan Kompaun

  • Pembuat DAO

  • Aave

Pertengahan

  • Tolak

  • Pertukaran Sushi

  • Sintesis

  • Kewangan Keluk

  • Kewangan Yearn

  • DAO Badger

  • Kewangan Krim

  • Kewangan Tuai

  • Pengimbang

Mod pakar

  • Alpha Homora

  • Protokol Cermin

  • Metastabil

  • Pengulangan

  • dYdX

DeFi menghasilkan alat dan sumber pertanian

Sebaik sahaja anda memulakan penanaman hasil, tidak ada yang akan kembali. Anda akan dapati bahawa semasa anda mendapat semakin banyak token, anda memerlukan alat yang lebih baik untuk mengesan dan mengaturnya.

Apabila industri DeFi berkembang dan pertanian hasil menjadi lebih biasa, begitu juga alat hebat untuk pengurusan portfolio dan menemui ladang hasil baru. Lebih-lebih lagi, lebih sedikit orang akan tertanya-tanya apa itu pertanian hasil.

Berikut adalah beberapa alat yang layak digunakan untuk mempermudah kehidupan petani hasil.

Denyutan DeFi seperti CoinMarketCap untuk DeFi. Semua cap pasaran yang relevan, TVL, dan data peringkat yang anda mahukan atau perlukan dapat dilihat dengan mudah di DeFi Pulse.

Zapper adalah papan pemuka DeFi yang bagus yang menyimpan semua pelaburan, ladang, dan pendapatan hasil anda disusun di satu tempat. Anda juga boleh menggunakan Zapper untuk mencari maklumat APY hasil terkini di seluruh platform.

Instadapp adalah pengurus DeFi yang membantu anda menguruskan kecairan merentasi protokol seperti Uniswap dan Aave. Ciri Akaun Pintar membantu anda mengoptimumkan hasil anda secara automatik.

Debank adalah pusat kuasa DeFi sehenti yang menampilkan pengurus portfolio, pertukaran token, DeFi Market, senarai projek DeFi, dan halaman peringkat yang memaparkan DeFi TVL.

Zerion membantu anda melabur dalam projek DeFi dan menghasilkan hasil dari kesederhanaan satu tempat. Aplikasi Zerion juga mengesan portfolio DeFi anda dalam perjalanan.

Udang adalah platform perdagangan sosial yang membolehkan anda membuat strategi perdagangan di sekitar aset DeFi anda. Gandakan pendapatan anda dengan mengautomasikan perdagangan kripto.

Dengan alat ini, lembaran cheats, dan panduan ringkas kami untuk menghasilkan pertanian, anda pasti boleh maju. Sekarang, keluarlah dan dapatkan hasil berair yang ditawarkan DeFi!

Udang adalah platform perdagangan sosial untuk cryptocurrency. Ia dirancang untuk kedua-dua peniaga profesional dan pemula untuk datang dan belajar mengenai industri kripto yang sedang berkembang. Pada Shrimpy, pengguna dapat menyalin portfolio dan strategi perdagangan pedagang lain.

Ikut kami Twitter dan Facebook untuk maklumat terkini, dan ajukan sebarang pertanyaan kepada komuniti aktif kami yang luar biasa di Telegram & Tidak setuju.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me