Bagaimana Blockchain Dapat Membantu Meningkatkan Perkhidmatan Awam

Mungkin aspek yang paling menggembirakan dari kemunculan teknologi blockchain sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah hakikat bahawa kita semua mendapat keuntungan dari pelaksanaannya. Ini bukan hanya trend yang akan menguntungkan segelintir geeks atau menjadikan beberapa syarikat mega lebih kaya daripada yang ada. Dalam permainan ini, kita semua mempunyai kepentingan di meja.

Tempat ini tidak akan mendapat sambutan daripada bidang perkhidmatan Awam – interaksi yang penting, biasa dan sering menjengkelkan dengan pihak berkuasa dan pemerintah yang menjalankan masyarakat tempat kita tinggal. Kepada sesiapa yang pernah memohon pasport, perlu membayar bil utiliti atau cukai mereka atau memilih dalam pilihan raya, prospek proses ini menjadi lebih lancar dan cekap adalah satu proses yang menarik.

Birokrasi telah menjadi ciri masyarakat di mana-mana dan semakin maju masyarakat, semakin birokrasi dan tidak dapat ditembusi birokrasi yang menyokongnya. Teknologi blockchain mengancam untuk mengubah semua itu.

Penting untuk melihat di luar bidang di mana blockchain telah mapan dan memahami potensinya yang lebih luas.

Kita semua sudah biasa dengan kesannya terhadap sektor kewangan dan keseronokan di sekitar Bitcoin dan cryptocurrency lain yang pertama kali menarik perhatian kita. Bukan hanya data kewangan yang boleh disimpan di blockchain – apa sahaja dari rekod kesihatan hingga harta benda atau butiran pilihan raya dapat dicatat dengan selamat dan tidak berubah. Kemungkinan di sini tidak berkesudahan.

Meningkatkan Kecekapan Mengundi

Mengundi di BlockchainContoh yang baik dari potensi ini dapat dilihat berkaitan dengan pilihan raya. 2016 penuh dengan mereka dan, seperti yang telah kita lihat dengan tinjauan presiden AS, mereka telah menjadi penyebab kontroversi besar dan pergolakan. Semua pilihan raya mengemukakan masalah koordinasi dan organisasi yang besar.

Pengundian pengundi sering kali mengecewakan dan sistem yang digunakan untuk mengira undi dan menjaga terhadap penipuan pilihan raya adalah membebankan dan tidak boleh dipercayai. Walaupun idea untuk mengundi dalam talian telah lama wujud, masalah keselamatan di sekitarnya telah menghalang penggunaan secara besar-besaran.

Tetapi dengan sistem pengundian berasaskan blockchain, masalah ini dapat diatasi. Warganegara dapat dikeluarkan dengan ID digital yang diamankan dengan kunci kriptografi. ID ini menyimpan data mereka, membolehkan mereka mengundi dalam talian dan memastikan keselamatan keseluruhan proses.

Dengan suara yang dicatatkan secara permanen di blockchain, tidak dapat dirusak dengan cara apa pun, atau pemilih tidak dapat menggunakannya kembali secara tidak sah. Pemungutan suara juga dapat dihitung dengan serta-merta tanpa perlu para pejabat pilihan raya menyusun banyak kertas dan dengan demikian hasil pilihan raya akan tersedia lebih cepat.

Jumlah kehadiran hampir pasti lebih tinggi sekiranya orang dapat mengundi dengan selamat dan cepat dari keselesaan rumah mereka sendiri. Sekiranya semua ini terdengar sangat futuristik maka pertimbangkan fakta bahawa mereka telah melakukannya di Estonia sejak tahun 2005.

Blockchain dalam Kehidupan Harian

Anda boleh menggunakan faedah ini untuk pelbagai bidang kehidupan awam dan membuka banyak potensi untuk memaksimumkan kecekapan sambil membuang sisa dan perbelanjaan yang tidak perlu.

Sistem cukai semasa terkenal berintensifkan buruh dan terbuka untuk penyalahgunaan atau kesalahan.

Proses pengisian berjuta-juta penyata cukai individu dapat dengan mudah mengakibatkan kesilapan (disengajakan atau sebaliknya) dan memerlukan pemprosesan sejumlah besar data oleh pihak berkuasa cukai. Sekali lagi, tawaran blockchain beberapa penyelesaian menarik.

Sekiranya warganegara dapat memilih untuk menghubungkan rekod cukai mereka melalui blockchain ke rekod perbankan mereka, maka ada kemungkinan penyata cukai mereka dikira secara automatik. Ketidakbetulan blockchain bermaksud bahawa pembayar cukai dan pejabat cukai tidak akan dapat membayar lebih sedikit atau menuntut lebih banyak daripada yang terhutang dan prosesnya akan sepenuhnya telus. Keperluan pihak ketiga untuk memproses atau meneliti data yang dihasilkan akan berkurang secara drastik dan pendapatan dapat dikumpulkan lebih cepat dan lebih tepat.

Sistem seperti ini perlu menjadi pilihan untuk membina kepercayaan masyarakat, tetapi apabila faedahnya menjadi jelas maka penggunaan massa akan menyusul pada waktunya.

Adopsi Kerajaan Meningkat

Nasib baik, pemerintah menyedari kemungkinan ini dan mengambil langkah untuk memastikan mereka tidak ketinggalan. China dan Luxembourg mempertimbangkan sistem cukai berasaskan blockchain dan penggunaan teknologi blockchain yang dipelopori oleh Estonia telah membantunya mendapatkan 99% perkhidmatan awamnya dalam talian, menjimatkan ‘800 tahun waktu kerja setiap tahun’ yang dituntut. Di negara yang lebih besar seperti UK atau Amerika Syarikat, ini berpotensi membebaskan beberapa milenium untuk penggunaan yang lebih baik – prospek yang cukup membingungkan.

Kesan Blockchain akan sangat besar di seluruh spektrum kehidupan seharian. Seluruh industri akan mendapat keuntungan dari keamanan, ketelusan dan peningkatan kecekapan yang ditawarkannya.

Sebilangan orang akan menjadi sangat kaya dari belakangnya dan penggunaannya akan mempengaruhi kita semua dalam satu cara atau yang lain. Tetapi daya tariknya benar-benar terletak pada potensi yang dimiliki untuk menjadikan semua kehidupan kita lebih mudah, lebih adil dan selamat. Lelaki atau wanita biasa di jalanan mempunyai lebih banyak perkara yang dinantikan daripada yang mereka fikirkan.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me