Bagaimana Pelabur Dapat Mengautomasikan Pelaporan Cukai Crypto Mereka

>

Pelaporan cukai keuntungan dan kerugian Cryptocurrency adalah topik sensitif di kalangan peniaga. Dengan sebilangan besar khabar angin yang melayang, saya fikir akan sangat berguna untuk menjelaskan dengan tepat bagaimana keuntungan dan kerugian cryptocurrency dikenakan cukai dan membincangkan bagaimana peniaga yang menggunakan alat perdagangan automatik seperti Shimpy dapat mengotomatisasi proses pelaporan cukai melalui penggunaan perisian cukai crypto dan kalkulator cukai crypto suka CryptoTrader.Tax.

Bagaimana Crypto dikenakan cukai?

IRS merawat cryptocurrency sebagai harta untuk tujuan cukai, bukan sebagai mata wang. Sama seperti bentuk harta lain – saham, bon, harta tanah – anda menanggung tanggungjawab pelaporan cukai semasa anda menjual, berniaga, atau menjual cryptocurrency anda lebih atau kurang daripada yang anda perolehi.

Dalam pengertian ini, perdagangan cryptocurrency kelihatan serupa dengan perdagangan saham untuk tujuan cukai.

Sebagai contoh, jika anda membeli 0.2 Bitcoin dengan harga $ 2,000 pada bulan April 2018 dan kemudian menjualnya dua bulan kemudian dengan harga $ 4,000, anda mempunyai keuntungan modal $ 2,000. Anda melaporkan keuntungan ini pada penyata cukai anda, dan bergantung pada jumlah cukai yang anda miliki, anda akan membayar peratusan cukai tertentu atas keuntungan tersebut. Kadar turun naik berdasarkan braket cukai anda dan juga bergantung pada sama ada jangka pendek berbanding keuntungan jangka panjang.

Sebaliknya, jika anda menjual cryptocurrency dengan harga yang lebih rendah daripada yang anda perolehi (anda kehilangan wang), anda boleh hapus kira kerugian modal itu untuk menjimatkan wang dari cukai kripto anda.

Cabaran Pelaporan Cukai

Malangnya perkara menjadi lebih rumit ketika mengisi borang cukai yang diperlukan untuk keuntungan dan kerugian crypto anda seperti Borang IRS 8949. Borang 8949 adalah borang cukai IRS yang digunakan untuk melaporkan keuntungan dan kerugian modal untuk semua jenis harta tanah, termasuk cryptocurrency.

Anda dapat melihat contoh 8949 yang dihasilkan dari CryptoTrader.Tax di bawah.

Seperti yang anda lihat, anda perlu mengisi catatan pada 8949 setiap kali anda membuat perdagangan crypto-crypto atau sebaliknya berlaku peristiwa yang dikenakan cukai. Peristiwa kena cukai hanyalah tindakan khusus yang mencetuskan keuntungan atau kerugian modal. Dalam dunia crypto, menjual cryptocurrency, berdagang satu crypto untuk yang lain, dan menggunakan crypto untuk membeli barang atau perkhidmatan mencetuskan peristiwa yang dikenakan cukai.

Mari Berjalan Melalui Contoh

Katakan anda membeli 0.05 BTC dengan harga $ 100. Sebulan kemudian, anda menjual 0.05 BTC untuk 0.25 ETH.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, berdagang satu cryptocurrency untuk yang lain mencetuskan peristiwa yang dikenakan cukai, jadi bagaimana anda mengira keuntungan anda dari perdagangan ini?

Jawapannya ialah anda menggunakan nilai pasaran saksama Ethereum USD pada waktu perdagangan. Dalam contoh ini, katakan 0.25 ETH diperdagangkan dengan harga $ 150. Dalam kes ini, keuntungan modal anda adalah $ 50 (150 – 100).

Untuk melaporkan transaksi ini pada Borang 8949, anda mesti memasukkannya

  • Penerangan mengenai penjualan – 0.05 BTC

  • Tarikh ia diperoleh dan tarikh ia diperdagangkan untuk ETH

  • Hasil perdagangan – $ 150 (nilai 0.25 ETH pada masa itu)

  • Asas kos anda di tempat penginapan ini – $ 100 (kos asal 0.05 BTC)

  • Keuntungan atau kerugian anda – $ 50

Pelaporan Cukai untuk Pengguna Udang

Seperti yang anda lihat, proses pelaporan cukai ini dapat menjadi sangat membosankan, dan tidak hairanlah bahawa akauntan dan pengguna biasanya beralih ke perisian cukai untuk menangani proses ini.

Bagi pengguna Shrimpy yang memanfaatkan strategi perdagangan automatik yang melakukan perdagangan di sebilangan pertukaran cryptocurrency yang berbeza, pelaporan cukai menjadi lebih rumit. Daripada melakukan pengiraan di atas dengan tangan untuk setiap perdagangan, saya ingin menunjukkan bagaimana anda dapat mengotomatisasi keseluruhan proses pelaporan cukai dengan hanya memuat naik sejarah perdagangan anda ke CryptoTrader.Tax.

1. Import Sejarah Perdagangan Anda

Langkah pertama bagi pengguna Shrimpy adalah mengimport sejarah perdagangan mereka ke CryptoTrader.Tax pelantar. Untuk membuat ini, buat akaun dan muat naik fail CSV sejarah perdagangan anda yang anda terima dari pertukaran anda atau sambungkan akaun pertukaran anda secara langsung dengan akses API “Baca Sahaja”.

Salah satu daripada pilihan ini berfungsi, dan kedua-duanya akan menarik semua pembelian, penjualan, perdagangan, dan transaksi sejarah anda dan secara automatik mengambil harga dolar AS sejarah pada masa urus niaga. Setelah anda mengimport sejarah perdagangan anda dari semua bursa yang anda gunakan, anda sudah bersedia untuk meneruskannya!

2. Tambahkan Segala Bentuk Pendapatan Crypto

Setelah mengimport data pertukaran anda, anda dapat menambahkan sebarang bentuk pendapatan cryptocurrency yang anda miliki terus ke aplikasi. Ini termasuk cryptocurrency yang diterima dari perlombongan atau penentuan saham. Setelah pendapatan anda masuk, anda bersedia untuk menghasilkan laporan cukai anda!

3. Hasilkan Laporan Cukai Anda Dengan 1 Klik

Setelah semua sejarah perdagangan dan pendapatan cryptocurrency anda masuk ke platform CryptoTrader.Tax, anda boleh menjana laporan cukai anda secara automatik dengan satu klik. Yang tinggal hanyalah membayar dan memuat turun laporan cukai anda.

Kerana kami telah bekerjasama dengan pasukan Shrimpy, anda dapat menggunakan kodnya Shrimpy2019 untuk mendapat 20% dari semua laporan CryptoTrader.Tax anda!

Apa selepas ini?

Sebaik sahaja anda mempunyai laporan cukai, anda boleh memanfaatkan perkongsian CryptoTrader.Tax dengan Intuit TurboTax untuk memuat naik laporan cukai anda terus ke profil TurboTax anda. Anda juga boleh menghantarnya ke akauntan anda atau memfailkannya sendiri.

Kesimpulannya

Melaporkan transaksi cryptocurrency anda pada cukai anda tidak semestinya menyusahkan. Di sini di CryptoTrader.Tax, kami sangat gembira dapat bekerjasama dengan pasukan Shrimpy untuk memberikan pelaporan cukai yang mudah kepada pengguna. Pastikan anda memanfaatkan Udang2019 kod diskaun untuk potongan 20% dari laporan cukai anda!

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana cryptocurrency dikenakan cukai di sini. Jangan ragu untuk menghantar mesej atau e-mel kepada saya atau pasukan saya dengan sebarang pertanyaan mengenai pelaporan cukai crypto. Kami sentiasa gembira dapat membantu!

David Kemmerer adalah CEO dan pengasas bersama CryptoTrader.Tax, perisian cukai yang berfokus pada cryptocurrency untuk mengautomasikan pelaporan cukai anda.

Penafian: Pandangan, pendapat, dan kedudukan yang dinyatakan dalam catatan tetamu ini adalah pendapat penulis sahaja dan tidak mewakili pendapat Shrimpy. Ketepatan, kelengkapan, dan kesahan setiap pernyataan yang dibuat dalam artikel ini tidak dijamin. Kami tidak bertanggung jawab atas sebarang kesalahan, peninggalan, atau pernyataan. Hak cipta kandungan ini adalah milik pengarang dan segala tanggungjawab berkaitan dengan pelanggaran hak harta intelek tetap ada pada mereka.

Maklumat yang diberikan di laman web ini tidak termasuk nasihat pelaburan, nasihat kewangan, atau nasihat perdagangan. Sila buat usaha anda sendiri dan berunding dengan penasihat kewangan anda sebelum membuat keputusan pelaburan. Shrimpy tidak akan bertanggungjawab atas keputusan pelaburan yang anda buat berdasarkan maklumat yang diberikan di laman web.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me