Bagaimana ZK-Starks boleh menjadikan ZCash benar-benar Peribadi

Banyak Cryptographers mencari kerahsiaan Holy Grail. Mereka mencari kaedah untuk menghantar mata wang kripto yang benar-benar bersifat peribadi dan tidak terlalu dipercayai. Ini tentu lebih senang dikatakan daripada dilakukan.

Terdapat dua teknologi dan cryptocurrency yang bersaing yang berusaha mencapai kaedah ini. Mereka adalah Monero dan ZCash. Monero menggunakan teknologi yang dinamakan Ring Confidential signature (Ring CT). Z-Cash, sebaliknya menggunakan sesuatu yang disebut zk-snarks.

Walau bagaimanapun, kini terdapat item baru dalam peta jalan untuk transaksi tanpa nama dan itu adalah zk-starks. Ini digembar-gemborkan sebagai penyelesaian yang kurang amanah untuk masalah yang telah lama menjadi masalah bagi blockchain yang benar-benar peribadi.

Sebelum kita dapat melihat bagaimana zk-stark secara teori dapat dilihat, kita harus mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai teknologi semasa, zk-snarks.

Gambaran Keseluruhan mengenai ZK-snarks

Zk-snarks adalah puncak dari penyelidikan bertahun-tahun yang pertama kali berteori pada tahun 1980-an. Nama penuh untuk zk-snarks adalah bukti pengetahuan sifar. Penjelasan sederhana mengenai cara mereka bekerja adalah mereka cuba mengesahkan sama ada pernyataan itu benar atau salah hanya menerima pernyataan benar atau salah. Mereka mula dilaksanakan dengan berkesan dengan cryptocurrency Zcash.

Walaupun ini memang merupakan langkah penting bagi teknologi, ada beberapa masalah yang timbul sebagai hasil pelaksanaannya dengan ZCash. Terdapat audit keselamatan yang dilakukan pada Zcash yang mendapati bahawa tidak ada kepastian mutlak bahawa teknologi cryptocurrency tidak dikompromikan dalam beberapa cara.

Walaupun pasukan di Z cash terus mengaudit blockchain mereka dan memantau prestasinya, ada banyak yang mendakwa bahawa ini tidak dapat benar-benar memberikan kepastian sepenuhnya dalam teknologi. Namun, jika mereka berjaya meredakan ketakutan dan membuktikan bahawa Z-Cash 100% dipercayai dan selamat, mereka pasti akan mendapat lebih banyak penggunaan di peringkat global. Transaksi peribadi sepenuhnya adalah ubat mujarab bagi banyak cryptophiles.

Bukan hanya bermaksud ZCash boleh menjadi cryptocurrency yang secara automatik dikaitkan dengan privasi, tetapi ini juga bermaksud bahawa zk-snarks akan digunakan dalam banyak aplikasi lain. Sudah organisasi seperti R3 dan cryptocurrency lain seperti Ethereum telah mula bereksperimen dengan teknologi tersebut.

Keadaan Semasa Zk-stark

Teknologi terkini Zk-starkWalaupun janji teknologi zk-stark, ia masih kelihatan pada tahap awal. Tidak banyak yang diketahui mengenai keadaan prospek teknologi kekurangan persembahan pada perjumpaan Ethereum pada bulan Januari. Pasukan yang bekerja pada kod setakat ini hanya melepaskan satu bahagian yang disebut sebagai Algoritma FSA.

Seseorang yang bersungguh-sungguh berusaha meningkatkan Zk-snarks adalah seorang profesor dengan nama Eli Ben-Sason. Eli, yang mengajar di Institut Teknologi Technion di Israel, mengatakan bahawa dia sangat percaya pada bukti pengetahuan sifar. Seorang veteran berpengalaman di lapangan, dia telah mengusahakan teknologi ini selama lebih dari 15 tahun. Walaupun begitu, dia mengakui cabaran dengan mengembangkannya.

Dia mengakui bahawa menyembunyikan maklumat dengan penyulitan agak mudah tetapi membuktikan dan menjaga integriti memang merupakan bahagian yang sukar. Organisasi tidak boleh menggunakan teknologi untuk maklumat berharga atau sensitif pada masa ini.

Bagaimana Mereka Boleh Menukar Bukti Zk

Harapan utama bagi zk-starks adalah mereka dapat mengatasi “kunci utama” yang sering diperlukan pada sifar blok pengetahuan.

Salah satu soalan yang masih belum dijawab untuk Zcash adalah di mana kunci induk ini berada. Telah diklaim bahawa ia hancur namun prospek bahawa ia tetap ada dan ada di suatu tempat tidak membimbangkan. Apabila pelakon yang berniat jahat mempunyai kunci induk, mereka dapat memalsukan pembayaran dan memusnahkan segala integriti yang tetap ada di rangkaian Zcash.

Lebih-lebih lagi, agar kunci induk dimusnahkan dengan betul, diperlukan “persediaan yang dipercayai”. Namun, mengatur koordinasi yang dipercayai ini juga rumit. Tidak ada saksi upacara tersebut kerana ini dapat memungkinkan mereka mencipta kunci.

Walaupun rangkaian Z-Cash berusaha keras untuk memastikan bahawa upacara mereka dalam penyediaan yang dipercayai tidak terganggu, tidak ada yang dapat mengesahkan dengan pasti. Encik Ben-Sasson terus berkata

Akan ada insentif besar bagi pemerintah dan organisasi pusat untuk mencuba meletakkan kunci ini yang akan membolehkan mereka menulis cek untuk jumlah apa pun … dengan peningkatan nilai ada peningkatan insentif untuk menyerang.

Apa yang membezakan zk-stark adalah bahawa mereka tidak perlu bergantung pada kriptografi kunci awam. Mereka hanya memerlukan algoritma mudah untuk berfungsi.

Walaupun zk-stark bergantung pada satu algoritma untuk berfungsi, zk-snark memerlukan sekumpulan keseluruhannya. Oleh itu, masa pengiraan dapat dikurangkan secara drastik dengan zk-starks. Sebagai contoh, zk-snark memerlukan masa lebih kurang 28 minit untuk disiapkan dan memerlukan hampir 20gb. Zk-stark, sebaliknya, hanya memerlukan pecahan detik dengan hanya penyimpanan 1.2mb yang diperlukan.

Kemungkinan Adopsi oleh Monero

Walaupun komuniti dan pengguna Monero saat ini cukup senang dengan keberkesanan teknologi Ring CT untuk menyamarkan urus niaga, ada tempat untuk kemungkinan penggunaan zk-starks.

Pasukan Monero telah mempertimbangkan transaksi zk-snark pada rantai sampingan yang secara drastik akan meningkatkan privasi. Namun, masih ada keperluan untuk penyediaan yang dipercayai yang masih diragukan oleh pasukan pembangunan. Menurut Ricardo Spagni, pemaju utama di Monero

zcash adalah sandiwara keselamatan sepenuhnya

Namun, dia akan terbuka untuk bekerjasama dengan pasukan zcash di zk-starks kerana dia melihat mereka sebagai pilihan. Sesungguhnya, gabungan minda paling terang dalam cryptocurrency yang sedar akan privasi dapat menyempurnakan teknologi baru.

Terdapat juga minat dari cryptocurrency lain yang berminat dengan teknologi zk-stark. Sekiranya Ethereum ingin melancarkan zk-snark seperti yang dirancang dalam peningkatan Metropolis maka mereka juga harus berurusan dengan persediaan yang dipercayai. Mereka harus menjalankan upacara keselamatan untuk menyingkirkan kunci awam yang mungkin mempunyai keraguan serupa dengan yang mengelilingi Zcash.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me