Bahasa Cryptocurrency – Menyahkod Dialek Peminat Crypto

Bagi mereka yang baru menggunakan cryptocurrency, menavigasi semua istilah dan jargon yang rumit pada mulanya nampaknya luar biasa. Banyaknya kata-kata yang nyata dan terdiri hampir sama seperti bahasa yang sama sekali berbeza, jika tidak sekurang-kurangnya dialek yang berbeza.

Kerana sifat cryptocurrency antarabangsa, semacam dialek pidgin juga tumbuh di sekitarnya. Dialek ini sebahagiannya bertanggungjawab untuk banyak meme popular yang kita lihat di internet.

Dalam artikel ini, kita akan membahas beberapa kata penting dunia cryptocurrency dan juga melihat dialek baru yang unik ini yang berkembang di dalam pelbagai komuniti.

Syarat Teknikal dan Pedagang

Sebilangan besar kata-kata ini berasal dari peniaga saham dan lain-lain yang mempunyai pengalaman penting dalam pasaran kewangan tradisional. Tetapi jika anda baru menggunakan cryptocurrency dan pasaran saham, syarat-syarat ini boleh membingungkan, jadi mari kita bahas beberapa di antaranya.

ATH

Ini bermaksud tinggi sepanjang masa. Seperti yang dinyatakan dalam istilah, ini bermaksud harga tertinggi yang pernah dilanda oleh aset tertentu. Sebagai contoh, pada masa ini, nilai tertinggi bitcoin adalah $ 19,800 atau lebih. Peniaga akan sering menerangkan aset dengan perbezaan antara harga semasa dan harga tinggi sepanjang masa. Contohnya, aset X turun dari ATH sebanyak 10%.

Pasaran bull dan bear

Ini digunakan untuk menerangkan trend pasaran. Contohnya, pasar bull adalah pasar yang melihat pergerakan ke atas yang besar dan umum, dan market bear adalah pasar yang melihat sebaliknya. Sekiranya seseorang menggambarkan pendapatnya sebagai bullish, ini bermakna mereka percaya bahawa pasaran atau aset tertentu akan naik. Sebagai contoh, ada yang mengatakan bahawa mereka sangat yakin pada Litecoin atau Bitcoin Cash.

Kerosakan

Kerosakan merujuk kepada penurunan nilai jangka pendek yang sangat besar di antara sebilangan besar aset yang berbeza. Oleh kerana banyak cryptocurrency alternatif diperdagangkan berbanding bitcoin, apabila bitcoin jatuh, banyak syiling alternatif lain juga akan jatuh. Ini boleh dipanggil kemalangan. Kami menyaksikan kemalangan seperti itu pada akhir Disember tahun lalu, tetapi pasaran sejak itu pulih pada sebahagian besarnya. Sekiranya hanya satu aset jatuh, peniaga akan mengatakan “X jatuh teruk semalam”.

Spekulasi

Spekulasi adalah idea kenaikan harga hanya disebabkan oleh banyak orang membelinya. Sebagai contoh, Ripple telah melihat kenaikan besar bukan kerana digunakan oleh bank secara besar-besaran, tetapi kerana spekulasi. Juga, seseorang yang membeli dan menjual cryptocurrency untuk membuat keuntungan berdasarkan perbezaan harga boleh dipanggil spekulator.

Ini berbeza dengan pelabur, yang merupakan seseorang yang membeli dan berhasrat untuk bertahan untuk jangka panjang, dan mempercayai matlamat perniagaan khusus aset tersebut.

Kata kunci dan Meme Komuniti

Walaupun terdapat cukup Memes dan lelucon untuk memenuhi stadium, kami akan memfokuskan pada beberapa yang lebih kreatif yang akan anda temui di Reddit, pada sembang Telegram, atau dalam kumpulan Slack.

Walaupun ada yang berpendapat bahawa meme merosakkan, mereka masih penting untuk memahami apa yang sedang berlaku dalam perbincangan bersama. Kerana sudah ada maklumat penting tentang meme yang sangat terkenal dan terkenal seperti “moon” dan “lambo”, kami akan melewatkannya sekarang ini.

Nissan Micra

Walaupun beberapa peniaga ingin mengetahui kapan cryptocurrency akan membiarkan mereka memperoleh wang yang cukup untuk membeli Lamborghini baru yang berkilat, yang lain hanya tertanya-tanya bilakah mereka dapat membeli kereta ekonomi kompak seperti Nissan Micra (juga dikenali sebagai Nissan March). Nissan Micra meme adalah sindiran mengambil meme Lamborghini.

Bilakah Nissan Micra ?!

Visi Sejati Satoshi

Satoshi

“Visi Sejati” Satoshi

Sekiranya ada satu perkara yang ingin dilakukan oleh peminat cryptocurrency, ia saling berdebat mengenai apa itu “visi sejati” Satoshi Nakamoto. Sebagai contoh, istilah visi sebenar digunakan semasa perseteruan tunai bitcoin yang berlaku pada musim panas lalu.

Banyak yang berpendapat bahawa kos bertransaksi dalam bitcoin menjadi terlalu membebankan, dan jadi bitcoin tidak lagi mewakili “visi sejati” Satoshi mengenai peer to peer cash elektronik. Kemudian, mata wang sindiran disebut Bitcoin Clashic muncul dan menggunakan meme “visi sejati” beberapa kali.

Klasik

Bercakap tentang “klasik”, istilah ini sering digunakan secara bergurau untuk menggambarkan pelbagai garpu keras mata wang popular. Ini berasal dari aset yang dikenali sebagai Ethereum Classic. Ironinya, Ethereum Classic bukanlah hasil dari garpu yang kuat.

Penghormatan itu diberikan kepada apa yang kita ketahui hari ini sebagai Ethereum. Walau apa pun, istilah klasik telah digunakan dalam mata wang lain juga seperti Zclassic dan dalam Bitcoin Clashic yang disebutkan sebelumnya. Ramai Redditor akan bergurau dan mengatakan bahawa jika anda tidak menyukai aset XYZ, buatlah garpu dan namakannya sebagai XYZ klasik.

Shill

Shill adalah seseorang yang mempromosikan altcoin secara tidak disukai di internet. Satu orang yang sering dituduh sebagai pemalu adalah Barry Silbert. Sebilangan masyarakat menyebutnya “Shillbert”. Dia terkenal membeli sejumlah besar Ethereum Classic dengan harga kurang dari satu dolar setiap satu, dan Tweet mengenainya sehingga harganya mencecah sekarang $ 35- $ 40 dolar.

Pamper

Walaupun mirip dengan shill, pumper adalah tuduhan untuk menggambarkan seseorang yang mempromosikan altcoin untuk menaikkan harganya, sehingga mereka dapat menjual saham mereka sendiri untuk keuntungan yang besar. Biasanya “pumper” adalah penghinaan.

Maksimalis

Maximalist biasanya digunakan untuk menggambarkan penyokong bitcoin tetapi kadang kala cryptocurrency lain, dan merupakan seseorang yang percaya bahawa hanya akan ada satu pemenang dalam jangka masa panjang. Selain itu, semua cryptocurrency lain adalah “sampah” dan seseorang hanya boleh melabur dalam aset tertentu yang dipercayai oleh maksimalis.

Pembentukan Bahasa Merentas Sempadan Baru

Oleh kerana cryptocurrency tidak terhad kepada satu negara, bahasa, atau budaya, kita melihat perlanggaran komunikasi silang budaya baru yang mungkin tidak akan berlaku sekiranya bukan untuk cryptocurrency. Hasil akhirnya adalah dialek baru yang kita panggil “Crypto Pidgin”. Ini merujuk kepada bahasa atau dialek yang biasanya digunakan di ruang sembang pusat atau cryptocurrency yang tidak mengikut peraturan tatabahasa Inggeris. Crypto Pidgin membawa kepada penciptaan konstruk yang biasanya mengikuti struktur ini:

“When” + X (kata nama / kata kerja)

Ketika Crypto tiada tempat tinggal

Contohnya, ketika lambo, ketika bulan, ketika Nissan Micra, ketika pertukaran, ketika ICO, dan sebagainya

Walaupun Crypto Pidgin tidak terhad kepada struktur ketika + X, ini adalah tema yang hampir berulang secara universal.

Yang menarik dari struktur ini ialah strukturnya tidak banyak kelihatan di bahagian lain di internet. Dalam pengertian ini, Crypto Pidgin tidak boleh dianggap sebagai bahasa Inggeris yang buruk.

Sebaliknya, ia adalah dialek antarabangsa yang dipermudahkan baru yang membolehkan orang yang tidak fasih berbahasa Inggeris untuk mengambil bahagian dalam perbincangan berkaitan cryptocurrency dan bertanya soalan mudah.

Komuniti berbahasa Inggeris pada umumnya juga telah menerima Crypto Pidgin ke dalam kain banyak meme-nya. Sebagai contoh, “ketika bulan” dan “ketika Lambo” bukan hanya Crypto Pidgin, tetapi mereka juga meme dalam diri mereka sendiri. Meme lain juga muncul menggunakan struktur ketika + X, seperti “ketika kehilangan tempat tinggal” dan “ketika kesedihan berakhir?”

Dialek Pidgin adalah dikenali terbentuk apabila dua atau lebih kumpulan bahasa yang saling khas saling berkumpul, dan cryptocurrency tidak berbeza.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me