Bitcoin vs Tulip? Mengapa Analogi Gelembung Tidak Disukai

Bos JP Morgan Jamie Dimon mempunyai banyak perkara untuk diperkatakan mengenai Bitcoin bulan lalu dan tidak ada yang baik. Di antara maklumat mengenai cryptocurrency sebagai ‘penipuan’ dan paling sesuai untuk pembunuh dan Korea Utara, Dimon juga menawarkan kepada para penonton pelajaran sejarah yang cepat mengenai tawar-menawar. Merujuk apa yang disebut ‘mania tulip‘Yang mencengkeram Holland pada tahun 1600-an, Dimon dengan yakin menegaskan bahawa Bitcoin’ lebih buruk daripada mentol tulip. ‘

Walaupun lebih dari 400 tahun di masa lalu, demam tulip masih berfungsi sebagai kisah peringatan yang berguna untuk pelabur hari ini. Ketika Republik Belanda berkembang pada awal abad ke-17, bunga tulip menjadi simbol status yang sangat berharga dan mentol dari mana mereka tumbuh mula mendapat harga yang tinggi.

Ketika spekulator memasuki persaingan, harga mentol ini melambung tinggi sehingga gaji rata-rata dan pelabur mencurahkan wang ke pasaran. Tidak menghairankan, keadaan ini tidak dapat bertahan dan harga akhirnya menjunam, menyebabkan banyak spekulator hancur. Seluruh episod dianggap sebagai gelembung ekonomi pertama (walaupun tidak terakhir) yang pernah dilihat.

Spekulasi atau Pelaburan?

Oleh itu, adakah Dimon menyamakan Bitcoin dengan mentol tulip adalah perbandingan yang adil? Adakah kita menyaksikan berlakunya kegilaan kolektif yang menyaksikan orang bodoh dan wang mereka segera berpisah? Walaupun sudah tentu ada pelajaran yang dapat diambil dari pengalaman Belanda, analogi Dimon sudah ketinggalan zaman di tengah keadaan ekonomi yang sangat berbeza hari ini.

Pertama dan paling utama, kegilaan mentol tulip bergantung pada komoditi yang pada dasarnya tidak bernilai – harganya hanya meningkat kerana orang bersedia membayar harga yang lebih tinggi untuk mereka. Ketika kesedaran ditetapkan bahawa mereka tidak memiliki nilai intrinsik lebih lanjut, realiti menjelma dan harga runtuh. Argumen Dimon bahawa Bitcoin serupa adalah salah – ada kebenarannya, tetapi mengabaikan gambaran yang lebih luas.

Nilai Bitcoin ditunjukkan setiap hari kerana senarai peruncit dan penyedia perkhidmatan yang terus berkembang mula menerimanya sebagai bentuk pembayaran. Hari-hari yang terbatas pada laman web gelap telah lama berlalu dan, ketika ulang tahun kesepuluh kemalangan perbankan dan kemunculan Bitcoin yang semakin hampir, ia telah memasuki dirinya sendiri ke dalam landskap kewangan. Suka atau tidak suka, Bitcoin ada di sini untuk kekal.

Kes Penggunaan Asli

Sebilangan besar turun naik dan ketidakpastian yang kini dikaitkan dengan pasaran cryptocurrency adalah hasil percubaan untuk mengatur aspek-aspek tertentu dari mereka. Larangan orang Cina terhadap ICO adalah contoh yang baik, tetapi di tengah-tengah aktiviti ini Bitcoin menonjol di hadapan. Godaan bagi banyak orang adalah menyatukan semua cryptocurrency sebagai sempadan Wild West, sambil mengabaikan fakta bahawa Bitcoin sudah mapan dan diterima dengan senang hati oleh berjuta-juta (dan dikira) sebagai mata wang yang layak.

Dimon adalah tidak bersendirian dalam keraguannya terhadap Bitcoin, tetapi hujahnya nampaknya banyak berdasarkan pada harga cryptocurrency yang meroket (pada masa ini jauh melebihi tanda $ 5,000) dan gagal mengambil kira peningkatan penggunaannya di seluruh dunia.

Penegasannya bahawa sangat sesuai untuk orang-orang di Venezuela di antara tempat-tempat lain adalah yang menerangi, memandangkan bagaimana ia berfungsi sebagai saluran maya di sebuah negara sejak lama gagal oleh sistem pemerintahan dan perbankannya.

Banyaknya Percanggahan Kepentingan

Ketakutan pendirian kewangan (diwujudkan oleh Dimon) didasarkan pada kedudukan Bitcoin sebagai alternatif yang layak untuk mata wang tradisional dan pengaruhnya yang semakin meningkat di luar kawalan kerajaan dan bank. Melabelnya sebagai gelembung gagal menghargai realiti ekonomi moden yang sebahagian besarnya disebabkan oleh ketidakpercayaan masyarakat yang mendalam terhadap sistem perbankan.

Tidak ada yang mengatakan berapa tinggi harga Bitcoin akan meningkat dan sejauh mana cryptocurrency lain akan memakan bahagian pasarannya yang besar. Harganya akan terus berubah dan percubaan oleh pemerintah untuk mengatur cryptocurrency akan memberi kesan dalam jangka masa panjang. Tetapi analogi gelembung yang dilemparkan adalah salah dan tidak tepat.

Bitcoin telah membuktikan bahawa ia mempunyai tempat dalam bidang kewangan, sama ada kekuatan yang suka atau tidak. Tambahan pula, teknologi blockchain yang menyokongnya adalah kekuatan baru revolusioner yang akan memberi implikasi besar dalam masa terdekat. Ini bukan demam tulip,

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me