Bitfinex dan Tether Menanggapi Tuduhan

Bitfinex baru-baru ini mengalami banyak tekanan buruk.

Pertama terdapat penggodaman Tether di mana penggodam dapat mengekstrak cryptocurrency bernilai sehingga $ 30 juta. Ini tentu saja membangkitkan semua kebimbangan yang sama dengan orang tentang kesahihan cryptocurrency.

Kemudian, ada berita semalam bahawa sejumlah besar peniaga ditutup dari kedudukan mereka dan akaun mereka dibubarkan di bawah tahap berhenti mereka.

Walau bagaimanapun, Bitfinex akhirnya memecah kesunyian mereka dan memutuskan untuk terus menyerang dengan serangan media yang bertujuan untuk menghilangkan khabar angin yang mereka anggap berbahaya bagi jenama mereka.

“Bitfinex’ed”

Dengan menggunakan jurucakap yang baru dilantik, Ronn Torossian, kedua-dua syarikat tersebut mendakwa bahawa kebimbangan itu ditimbulkan oleh “pelaku yang dipersoalkan” dan bahawa Bitfinex “berkomitmen untuk menjadi pertukaran kripto yang paling telus dalam industri”.

Mereka kemudian memusatkan perhatian pada satu pengkritik tertentu yang mereka dakwa berada di belakang laporan berita itu. Mereka menyebut blogger tanpa nama yang disebut “Bitfinex’ed” yang mereka katakan bertanggungjawab untuk jangka panjang jawatan sederhana yang cuba memburukkan syarikat. Dia berkata:

Siapakah pengkritik terbesar Bitfinex? Seorang pengguna Twitter dalam talian tanpa nama yang melontarkan tuduhan tanpa pernah mendedahkan identiti dirinya,

Dia mendakwa bahawa fakta bahawa seseorang yang tidak bernama melobi tuduhan seperti itu adalah petunjuk bahawa mereka adalah tuduhan palsu.

Dia mendakwa bahawa ini berbeza dengan cara Bitfinex beroperasi dengan “pasukan pengurusan yang kuat”. Tuntutan ini mungkin menggembirakan sekiranya kita mempunyai tauliah individu ini di laman web Bitfinex.

Menurut jurucakap itu, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat tersebut adalah Jan Ludovicus van der Velde, CFO adalah Giancarlo Devasini dan ketua pegawai strategi adalah Phil Potter.

Audit Penuh

Walaupun belum ada pengesahan rasmi mengenai hubungan antara Tether dan Bitfinex, jurucakap itu membuat pendedahan itu rasmi.

Banyak yang dapat membuat spekulasi sebagai sambungan yang diberikan maklumat yang bocor sebagai bagian dari kertas syurga. Ini menunjukkan bahawa Potter dan Giancarlo masing-masing adalah pengarah dan pemegang saham.

Lebih-lebih lagi, tidak ada pendedahan pengarah di Tether mengenai mana-mana rekod awam mereka seperti laman web dll. Walaupun begitu, Torossian mengatakan bahawa syarikat akan menghilangkan semua khabar angin dengan menyelesaikan audit penuh.

Dia juga menyebut sebelumnya lapor yang mendakwa syarikat itu mempunyai wang tunai lebih dari $ 442.9 juta pada 15 September. Laporan ini disiapkan oleh juruaudit di New Jersey bernama Friedman LLP.

Namun, jika ada yang menggali lebih banyak laporan, anda akan dapati terdapat satu atau dua bendera merah. Salah satunya adalah bahawa wang itu disimpan atas nama pemegang amanah dan tidak ada jaminan bahawa dana tersebut dapat diakses oleh Tether.

Dia juga mendakwa dalam laporan sementara yang terpisah bahawa dia tidak dapat mengesahkan syarat dana yang tepat dalam akaun bank. Ini bermaksud dia tidak dapat memastikan bahawa tether memiliki kemampuan untuk mengeluarkan dana ini dari akaun.

Ketika ditanya mengenai peretasan Tether yang terjadi, Torossian mengatakan bahawa mereka bekerjasama rapat dengan Penguatkuasaan Undang-Undang untuk mencari pelakunya.

Permintaan Maaf

Torossian juga meminta maaf atas kurangnya komunikasi dari Bitfinex dan Tether dalam jangka waktu yang bersangkutan. Dia mendakwa bahawa permintaan yang berlebihan dari pengguna bermaksud mereka tidak dapat mencurahkan sumber daya yang mencukupi untuk masalah ini.

Dia juga menangani kerugian yang ditanggung oleh Bitfinex dalam hubungan hubungan perbankan. Seperti yang diketahui ramai, Bitfinex terpaksa berhenti menerima pelanggan AS ketika mereka kehilangan akaun di Wells Fargo.

Namun, Torossian mendakwa bahawa mereka dapat mempelbagaikan sepenuhnya hubungan perbankan mereka di seluruh dunia dan menyatakan bahawa:

menyediakan sebahagian besar pelanggannya dengan rangkaian perbankan yang pelbagai dan berdaya tahan untuk menyediakan kecairan yang konsisten

Soalan Masih Ada

Walaupun mempunyai beberapa komunikasi dari Bitfinex lebih baik daripada keheningan radio beberapa hari sebelumnya, masih ada beberapa pertanyaan yang tidak ditangani.

Salah satunya adalah tuntutan prinsip yang dibuat oleh Bitfinex bahawa pertukaran itu mencetak token Tether untuk menaikkan harga Bitcoin.

Mungkin soalan-soalan ini akan ditangani di media berikutnya oleh Torossian, Bitfinex dan Tether.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me