Bukti Kapasiti yang Dijelaskan: Algoritma Perlombongan Mesra Alam

Untuk melombong cryptocurrency, kini terdapat dua protokol yang mapan dan mereka adalah Proof-of-Work (PoW) dan Proof-of-Stake (PoS).

Walau bagaimanapun, terdapat algoritma perlombongan ketiga yang mungkin belum pernah didengar oleh banyak orang: Bukti-Kapasiti.

Memang tidak sepenuhnya tidak masuk akal untuk menganggap perkara ini. Proof-of-Capacity adalah algoritma perlombongan yang benar-benar baru yang kini hanya digunakan oleh satu Cryptocurrency yang disebut Burstcoin.

Walaupun begitu, ada banyak yang berpendapat bahawa bukti keupayaan adalah alternatif yang layak untuk kaedah perlombongan yang telah ditetapkan. Jadi apa itu Bukti Kapasiti dan mengapa ia dilihat sebagai penyelesaian perlombongan yang hebat?

Sebelum kita mengkaji teknikal PoC, ada baiknya kita melihat bagaimana algoritma perlombongan yang popular kini berfungsi.

Menetapkan Protokol Perlombongan

ASIC Farm Mining Farm

Imej melalui Fotolia

PoW kini merupakan salah satu protokol perlombongan yang paling mapan. Ini pada dasarnya memerlukan pelombong untuk menggunakan sumber komputer untuk menyelesaikan fungsi hash matematik yang rumit (“Kerja”). Dalam kes Bitcoin, fungsi hashing terkenal yang disebut fungsi SHA 256 digunakan.

Fungsi hashing ini adalah fungsi sehala yang hanya dapat mempunyai satu penyelesaian. Mereka memerlukan kekuatan pengkomputeran mentah ini untuk mencari input fungsi yang tepat untuk mendapatkan output fungsi yang tepat. Salah satu pemboleh ubah input dalam fungsi hashing adalah “nonce”.

Nonce adalah pemboleh ubah yang akan dilalui oleh pelombong sehingga mereka dapat menghasilkan hash yang betul. Ini adalah pengkomputeran kekuatan kasar yang memerlukan banyak tenaga dan sumber untuk diselesaikan. Oleh kerana kesukaran Bitcoin telah meningkat, begitu juga dengan jumlah daya yang diperlukan untuk mencari yang betul.

Proof of Stake mining (PoS) adalah konsep yang agak berbeza dengan PoW mining. Dalam hal ini, pelombong harus memegang “kepentingan” tertentu dalam cryptocurrency yang dimaksudkan untuk mengambil bahagian dalam pengesahan transaksi.

Stakers atau “validator” ini akan menjadi simpul dan akan membuat blok baru berdasarkan jumlah syiling yang mereka simpan di dompet mereka.

Keperluan untuk Alternatif

Walaupun algoritma PoW berfungsi dengan baik ketika Bitcoin adalah teknologi yang relatif baru, pertumbuhan rangkaian telah berkembang pesat. Protokol Bitcoin direka untuk meningkatkan kesukaran perlombongan untuk memastikan masa blok tetap berterusan.

Hasilnya adalah bahawa kesukaran perlombongan menjadi begitu rumit sehingga hanya mesin yang paling maju yang disebut Aplikasi Spesifik Litar Bersepadu (ASIC) yang dapat menambang syiling. Mereka juga memerlukan sejumlah besar kekuatan untuk menyelesaikan fungsi hash.

Bagi semua pelombong yang tidak dapat menyelesaikan fungsi hash dalam masa, tenaga yang mereka habiskan akan terbuang. Hasilnya adalah kos tenaga pelarian yang banyak dilihat buruk bagi alam sekitar.

Walaupun perlombongan PoS kurang berintensifkan tenaga, terdapat luaran lain yang mempunyai masalah dengan banyak penyokong cryptocurrency. Ini adalah konsep pemusatan dalam proses perlombongan. Staking syiling bermaksud mereka yang mempunyai duit syiling terbanyak dapat lebih banyak bercakap dalam proses perlombongan.

Ini bermaksud bahawa operasi perlombongan yang lebih kecil akan memberi kesan yang lebih kecil terhadap keputusan penting yang dibuat oleh simpul yang lebih besar.

Oleh itu, terdapat keperluan besar untuk algoritma perlombongan alternatif yang kurang intensif tenaga daripada PoW dan memungkinkan desentralisasi rangkaian yang betul. Di sinilah Proof-of-Capacity masuk.

Apakah Bukti Kapasiti?

Proof-of-Capacity adalah algoritma konsensus di mana pelombong akan “memplot” cakera keras mereka untuk mengambil bahagian dalam pengesahan transaksi. Dengan kata lain, pelombong akan mengira dan menyimpan jalan keluar untuk masalah perlombongan sebelum penambangan bermula.

Akan ada beberapa penyelesaian yang akan dicapai lebih cepat daripada yang lain dan ini akan menjadi penyelesaian yang dipilih dalam pusingan konsensus. Pelombong-pelombong ini akan dianugerahkan blok tersebut dan oleh itu duit syiling yang berkenaan dengannya.

Penyelesaian ini harus dikira terlebih dahulu kerana terlalu rumit untuk diselesaikan dalam masa nyata. Lebih-lebih lagi, masa blok sangat pendek pada purata 1 blok setiap 4 minit (berbanding 10 minit Bitcoin). Inilah sebabnya mengapa penyelesaian untuk algoritma hashing mesti disimpan sebelumnya.

Cara penambang dapat meningkatkan peluangnya untuk memenangi hadiah blok adalah dengan memastikan bahawa mereka mempunyai paling banyak penyelesaian (plot) yang disimpan di cakera keras mereka sebelum tangan. Ini akan meningkatkan kemungkinan penyelesaian anda adalah yang terpantas.

Bagaimana Bukti Kapasiti Berfungsi?

Terdapat dua komponen yang membentuk Proof-of-Capacity, ini adalah Memplot dan perlombongan pada cakera keras. Memplot adalah peringkat pertama dan ini melibatkan anda membuat fail plot unik anda.

Plotting menggunakan fungsi hashing yang disebut Shabal. Algoritma hash ini jauh lebih sukar untuk dikira daripada varian SHA 256 yang digunakan dalam protokol Bitcoin. Oleh itu, pelombong akan mengira penyelesaian untuk algoritma Shabal terlebih dahulu dan menyimpannya pada cakera keras.

Memplot Hard Drive

Apabila anda memplot cakera keras anda atau membuat fail plot, anda menghasilkan nonces. Ini sedikit berbeza dengan Bitcoin kerana ia dihasilkan dari fail plot. Anda akan terus mencincang data anda termasuk ID tertentu sehingga anda menyelesaikan masalah tersebut.

Setiap nonces akan berisi 8,192 hash dan ini digabungkan menjadi beberapa pasangan yang disebut “scoop”. Secara keseluruhan akan ada 4.095 sudu yang masing-masing akan diberi nombor unik itu. Di bawah ini adalah contoh grafik dari sudu.

Contoh Bukti Kapasiti Scoop

Contoh Nonce dan Scoops. Sumber Gambar: burtwiki.org

Perlombongan di Hard Drive

Salah satu hasil pengiraan akan menjadi nombor pengumpulan. Jumlah sudu ini antara 0 dan 4,095. Nombor scoop yang dihasilkan dan nonce yang sesuai akan digunakan untuk mengira satuan masa yang disebut “deadline”.

Ini akan disiapkan untuk semua unit yang berada di dalam cakera keras anda dan kemudian anda akan memilih tarikh akhir terpendek. Tarikh akhir minimum ini adalah jumlah masa yang akan berlalu sejak blok terakhir dibuat sehingga anda dapat menghasilkan yang baru.

Sekiranya tarikh akhir yang dapat anda laksanakan lebih pendek daripada pelombong lain, anda dibenarkan membuat blok baru dan anda berhak mendapat hadiah blok.

Faedah Bukti Penambangan Kapasiti

Memandangkan banyak cabaran yang dihadapi oleh algoritma perlombongan yang lebih tradisional seperti PoW dan PoS, algoritma konsensus Proof of Capacity mempunyai sejumlah kelebihan.

  • Perlombongan dengan cakera keras jelas lebih menjimatkan tenaga daripada menggunakan peralatan khusus seperti ASIC atau GPU biasa. Ini akan meredakan kebimbangan banyak pakar alam sekitar.
  • Pelombong yang telah melabur dalam rig perlombongan yang sangat khusus dan cip ASIC tidak akan mempunyai kelebihan dalam melombong duit syiling. Ini sering dilihat sebagai salah satu kelemahan protokol Bitcoin.
  • Terdapat tahap kepelbagaian yang lebih besar dengan Bukti Kapasiti. Ini kerana halangan yang rendah untuk masuk dalam mendapatkan cakera keras. Mereka biasanya agak murah dan membolehkan lebih banyak pelombong terjun ke dalam persaingan.
  • Pemacu keras boleh digunakan semula sebagai peralatan biasa setelah anda selesai melakukan perlombongan. Memandangkan ia tidak begitu khusus, anda hanya boleh menghapus data setelah anda selesai dan data itu baru. Ini tidak boleh dinyatakan untuk ASIC.
  • Terdapat sedikit keuntungan pengoptimuman cakera keras yang lebih baru (selain dari ukuran). Oleh itu, peralatan terkini bukanlah prasyarat untuk mendapatkan kelebihan dalam perlombongan duit syiling.

Mungkin inilah sebab mengapa ramai dalam komuniti cryptocurrency mencari algoritma perlombongan sebagai ubat mujarab baru untuk alternatif terdesentralisasi yang mesra alam. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan besar keburukan yang wujud dengan Proof of Capacity mining. Ini termasuk yang berikut:

  • Data yang dicantumkan pada cakera keras tidak ada gunanya melampaui penambangan syiling. Ini bermaksud bahawa terdapat banyak ruang yang dibiarkan berlebihan.
  • Walaupun terdapat halangan masuk yang lebih rendah dengan Proof of Capacity mining, orang juga dapat membeli cakera keras yang lebih besar. Tidak ada yang menghalang seseorang daripada membeli cakera keras yang jauh lebih besar dan menggunakannya untuk menambang sebahagian besar syiling. Ini boleh memberi kesan kepada desentralisasi rangkaian.
  • Sekiranya perlombongan menjadi popular maka ada kemungkinan ia dapat dieksploitasi oleh penggodam. Pada masa ini, perisian hasad perlombongan telah berkembang pesat ke banyak komputer di seluruh dunia. Ini kadang-kadang dapat dikenal pasti sebagai penambangan PoW melambatkan PC. Namun, dengan Bukti Kapasiti, lebih sukar untuk mengetahui sama ada ruang perkakasan ganti anda digunakan untuk tujuan haram.

“Bukti” ada dalam Puding

Bukti Kapasiti sudah pasti salah satu algoritma perlombongan yang lebih menarik. Bukan hanya memikirkan kembali cara penambangan didekati selama beberapa tahun terakhir, tetapi juga merupakan solusi yang dilihat oleh banyak pihak sebagai ekologi yang berkelanjutan.

Ia juga sesuai dengan ubat mujarab dari kebanyakan penyokong cryptocurrency: ekosistem yang sangat terdesentralisasi.

Ini masih konsep baru dan belum digunakan pada skala yang sama dengan algoritma lain. Masih dapat dibuktikan apakah Bukti Kapasiti dapat mengatasi sejumlah halangan skala yang dihadapi oleh blockhain yang lebih mantap seperti Bitcoin dan Ethereum.

Walaupun begitu, semua teknologi inovatif dimulakan sebagai sarana penggunaan sederhana dan terus diperbaiki apabila halangan disajikan. Akan menarik untuk melihat seberapa banyak Bukti Kapasiti dapat mempengaruhi ekosistem cryptocurrency.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me