Bukti Pembakaran Dijelaskan – Algoritma Konsensus Crypto Alternatif

Tidak dapat dinafikan bahawa teknologi blockchain adalah penemuan yang dapat ditakdirkan untuk mengubah dunia dengan cara yang belum kita bayangkan.

Salah satu bahagian penting dari mana-mana blockchain, yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik, adalah semacam algoritma konsensus yang keduanya mengamankan blockchain dan memastikannya berfungsi dengan cekap.

Algoritma konsensus melayani beberapa tujuan, dua di antaranya adalah melindungi dari manipulasi dan memastikan kesahihan transaksi. Pada masa ini mekanisme konsensus yang paling banyak digunakan dikenali sebagai Proof-of-Work (PoW), yang merupakan protokol konsensus Bitcoin, dan Proof-of-Stake (PoS), yang digunakan oleh Peercoin dan Dash

Terdapat mekanisme konsensus alternatif yang sedang dijelajahi dan salah satunya disebut Proof-of-Burn (PoB). Dalam mekanisme proof-of-burn pengguna diminta untuk “membakar” atau membuat cryptocurrency PoW yang dilombong secara kekal.

Apabila syiling PoW dibakar pengguna akan menerima duit syiling atau token cryptocurrency alternatif, atau dalam beberapa kes hak istimewa perlombongan lain di rangkaian

Bukti Pembakaran di Tempat Kerja

Jadi, bukti pembakaran berfungsi dengan cara yang agak sederhana. Penambang duit syiling PoB akan menghantar duit syiling ke alamat yang tidak dapat dibelanjakan (juga disebut sebagai “alamat pemakan”), Sehingga menjadikannya selamanya keluar dari peredaran atau membakarnya. Urus niaga ini direkodkan di blockchain, memastikan bahawa ada bukti yang diperlukan bahawa duit syiling tidak dapat dibelanjakan lagi, dan pengguna yang membakar duit syiling akan diberikan hadiah

Idea konsensus proof-of-burn adalah bahawa pengguna yang menggunakan cryptocurrency menunjukkan komitmen jangka panjang terhadap koin dengan membakar kerana mereka mengambil kerugian jangka pendek sebagai pertukaran untuk keuntungan jangka panjang. Membakar duit syiling juga dilihat sebagai sumber yang kurang intensif oleh sesetengah orang, sebenarnya sumber yang digunakan adalah kesediaan orang untuk menangguhkan keuntungan.

Lama kelamaan pengguna duit syiling Proof-of-Burn terus menerima ganjaran, sama ada menambah saham syiling alternatif mereka, atau memperoleh keistimewaan yang lebih besar untuk melombong di rangkaian. Dengan cara ini, semakin banyak duit syiling yang dibakar oleh pengguna, semakin besar peluang mereka berjaya melombong blok seterusnya, meningkatkan lagi ganjaran mereka

Terdapat beberapa cara untuk melaksanakan mekanisme konsensus Proof-of-Burn. Dalam beberapa kes, duit syiling Proof-of-Work yang ada, biasanya Bitcoin, dapat dibakar sebagai pertukaran dengan duit syiling PoB. Dalam kes lain, duit syiling PoB yang sebenarnya dibakar untuk mendapatkan hak istimewa perlombongan.

Dengan cara yang sama seperti kos penambangan Bitcoin meningkat dari masa ke masa dalam bentuk kos perkakasan dan elektrik, kos melombong koin PoB juga meningkat dari masa ke masa kerana lebih banyak duit syiling perlu dibakar untuk mengekalkan kemungkinan yang sama untuk dipilih lombong blok seterusnya

Alamat Makan

Bukti Alamat Pemakan Terbakar

Alamat pemakan hanyalah alamat yang digunakan untuk menyimpan duit syiling yang tidak pernah dapat digunakan lagi, atau duit syiling yang dibakar. Walaupun kebanyakan alamat awam dihasilkan dari kunci peribadi, dan pemegang kunci persendirian kemudian mempunyai akses ke mana-mana duit syiling yang dihantar ke alamat itu, alamat pemakan adalah alamat yang dihasilkan secara rawak yang tidak dikaitkan dengan kunci peribadi.

Oleh kerana tidak ada persatuan kunci peribadi, dan tidak ada cara untuk menghasilkan kunci peribadi dari alamat awam, tidak ada cara untuk mengakses atau menghabiskan duit syiling yang dihantar ke alamat pemakan. Sekiranya anda mahu melihatnya dalam tindakan, berikut alamat pemakan yang mempunyai Bitcoin bernilai lebih dari $ 100,000 pada masa penulisan ini. Bitcoin ini tidak dapat diakses sekarang, dan pada dasarnya hilang selama-lamanya, walaupun mereka tetap berada dalam jumlah yang dikira

Bukti Kelebihan Membakar

Satu hujah yang dibuat untuk membuktikan bahawa ia mendorong komitmen jangka panjang dan jangka masa untuk projek. Ini secara teorinya mewujudkan kestabilan harga yang lebih besar untuk duit syiling kerana pelabur jangka panjang cenderung untuk menjual atau menghabiskan duit syiling mereka.

Proof-of-Burn juga dikatakan lebih baik daripada bukti kerja untuk memastikan duit syiling diedarkan secara adil dan terdesentralisasi. Bezakan ini dengan bukti perlombongan kerja, di mana kita semua telah melihat bagaimana kenaikan kolam perlombongan ASIC dapat menyebabkan pemusatan pusat yang lebih besar.

Bukti Kekurangan Bakar

Walaupun penyokong bukti pembakaran mengatakan bahawa ia tidak menggunakan sumber daya, pengkritik mendakwa bahawa bukti pembakaran melibatkan pembaziran sumber sebanyak sumber yang digunakan untuk menghasilkan syiling yang terbakar itu terbuang begitu sahaja..

Terdapat juga masalah yang serupa dengan yang dilihat dalam konsensus bukti-kepentingan, di mana mereka yang mempunyai banyak syiling terus mengumpulkan jumlah koin yang lebih banyak. Masalah kaya semakin kaya.

Proof-of-burn juga disebut protokol berisiko tinggi, kerana tidak ada jaminan bahawa pengguna akan mendapatkan kembali nilai penuh duit syiling yang dibakar

Cryptocurrencies Menggunakan Bukti Pembakaran

Terdapat beberapa contoh syiling yang menggunakan proof-of-burn, dan ia menjadi semakin popular sebagai pilihan protokol konsensus. Mungkin contoh duit syiling PoB yang paling terkenal adalah Rakan Kongsi (XCP), yang menggunakan PoB untuk mendapatkan tokennya. Bitcoin dihantar ke alamat yang tidak dapat dihabiskan dan pengguna menerima token Counterparty sebagai balasan.

Terdapat yang lain seperti Slimcoin (SLM), yang membakar syiling sebagai kaedah perlombongan dan mekanisme konsensus, dan Pencetus (TRIG), yang berdasarkan protokol Counterparty

Kesimpulannya

Proof-of-burn adalah kaedah baru untuk mencapai konsensus mengenai blockchain, dan mengingat janjinya untuk mengekalkan desentralisasi, dan kekurangan mekanisme intensif sumber daya, ia dapat menjadi semakin banyak digunakan.

Beberapa projek telah menggunakan beberapa pembakaran duit syiling sebagai cara untuk membantu menstabilkan dan meningkatkan harga token mereka, menjadikannya lebih menarik bagi para pelabur.

Adakah anda pernah membeli cryptocurrency Proof-of-Burn? Adakah anda fikir PoB lebih unggul daripada kaedah konsensus lain seperti bukti kerja dan bukti kepentingan? Saya ingin mendengar fikiran anda.

Imej melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me