CakeWallet iOS Monero Wallet Dicabar oleh Komuniti

Cakewallet adalah dompet Monero mudah alih yang dibangunkan untuk peranti iOS dan baru-baru ini dikeluarkan untuk dimuat turun.

Aplikasi ini direka untuk mesra pengguna dan dilancarkan secara percuma kepada pengguna cryptocurrency tanpa iklan dimasukkan ke dalam aplikasi atau cara lain untuk menjana wang aplikasinya.

Walau bagaimanapun, komuniti Monero cukup sukar untuk menyenangkan. Memandangkan hasrat untuk keselamatan dan privasi di rangkaian Monero, pengguna selalu mencari penipuan dan potensi eksploitasi.

Masalah utama yang mereka ambil dengan aplikasi khusus ini adalah bahawa ia bukan sumber terbuka. Ini pada dasarnya adalah salah satu syarat terpenting untuk crypto secara umum tetapi lebih-lebih lagi untuk duit syiling privasi.

Sumber Terbuka adalah Kunci

Salah satu sebab mengapa Monero tidak diterima secara besar-besaran oleh lebih banyak pengguna crypto adalah kerana kesukaran menggunakan sebahagian besar dompet mereka. Tidak seperti banyak cryptocurrency lain, belum ada dompet mudah alih.

Inilah sebabnya mengapa pembangun menggunakan peluang untuk membina aplikasi yang membolehkan pengguna menghantar dan menerima Monero mereka di telefon mereka. Namun, walaupun mereka melepaskan aplikasi untuk dimuat, mereka tidak melepaskan kodnya.

Komuniti Monero sangat prihatin terhadap penipu yang mengembangkan aplikasi jahat yang akan mencuri kunci peribadi atau dana XMR. Oleh itu, mereka memusatkan perhatian pada fakta bahawa pangkalan kod tidak terbuka untuk pemeriksaan awam.

Lebih-lebih lagi, jika pemaju menjadikan aplikasi itu sebagai projek sumber terbuka, mereka dapat secara aktif meminta sumbangan dari masyarakat. Komuniti Monero umumnya cukup menyokong ketika datang ke projek-projek ini dan dengan senang hati akan menderma. Menurut pengguna snirpie di subreddit

Sekiranya anda memutuskan untuk beralih mengambil derma, ini mungkin berfungsi dengan baik untuk Monero. Saya dengan senang hati akan menyumbang kepada projek sumber terbuka

Pembangun Menerbitkan Kod

Pemaju di belakang cakewallet akhirnya memutuskan bahawa mereka akan mengambil kira masalah masyarakat dan mereka memutuskan untuk melepaskannya sebagai sumber terbuka.

Ini adalah sesuatu yang tidak disedari kerana banyak yang mengucapkan terima kasih kepada pasukan untuk bertindak balas kepada kebimbangan mereka. Ini membolehkan sebilangan orang dalam komuniti menggunakan aplikasi tersebut dan juga memulakan beberapa pengguna baru ke dalam ekosistem Monero.

Dompet itu juga kelihatan sangat berfungsi dengan pengguna dapat membuat dompet baru dan juga memulihkan yang lama dengan kata-kata benih. Terdapat juga pengimbas QR yang dapat digunakan untuk pembayaran cepat.

Untuk pengguna yang lebih maju, aplikasi ini juga membolehkan mereka mengubah node yang akan disambungkannya dan juga menyesuaikan tetapan damon aplikasi.

Kebimbangan Boleh Berlama-lama

Walaupun kod sumber aplikasi kini dibuka, masih ada sebilangan pengguna yang khawatir tentang kemungkinan pembangun mendorong binari malicios ke app store sambil menunjukkan kod yang bersih kepada masyarakat. Seorang pengguna berkata

Amalan keselamatan saya adalah: jangan mempercayai apa-apa, menganggap bahawa semuanya berniat jahat. Saya tidak akan pernah menggunakan dompet mudah alih dalam jumlah yang banyak

Sekiranya para pembangun dapat mengesahkan bahawa kod yang diunggah ke app store sama dengan yang dipaparkan secara terbuka, maka ketakutan ini akan dapat diatasi.

Oleh itu, sehingga proses pengesahan seperti itu dilaksanakan, pengguna Monero harus menghadkan jumlah dana yang mereka simpan di dompet mudah alih. Untuk urus niaga yang lebih kecil dari hari ke hari, aplikasinya masih menghirup udara segar.

Pilihan Mudah Alih Lain?

Terdapat satu lagi pembangun mudah alih yang cuba melancarkan versi sendiri aplikasi Monero iOS. XWallet telah diumumkan kepada masyarakat sebelum ini tetapi telah mendapat banyak kekurangan.

Selain ditolak dari kedai aplikasi, banyak di komuniti menunjuk bahawa ia meningkatkan kos transaksi dan mengancam keselamatan rangkaian.

Lebih khusus lagi, dompet itu menghasilkan output ketiga yang akan mengenakan yuran 0.0005 XMR untuk transaksi tersebut. Penambahan biaya ini juga menciptakan metode khusus dengan mana transaksi dapat dikelompokkan dan segera dikenali.

Alternatif Tradisional

Terdapat sebilangan besar pilihan penyimpanan sejuk Monero yang tersedia untuk penjaja jangka panjang dengan pegangan XMR yang besar. Ini mungkin yang paling selamat pada masa ini.

Pembangun Monero pada masa ini berusaha keras untuk melepaskan sokongan untuk Monero pada dompet perkakasan Ledger. Ini pasti akan menjadi langkah yang baik bagi masyarakat kerana ia akan membolehkan pengguna Monero menyimpan duit syiling mereka di dompet perkakasan yang paling popular sehingga kini.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me