Crypto Custody Conundrum: The Catch 22 untuk Institusi

Penjagaan aset pelanggan yang selamat dan selamat adalah tindakan yang penting dan mapan di mana-mana pasaran kewangan yang maju. Adalah penting bahawa kelas aset yang sangat baru dan sering tidak dipercayai seperti crypto mendapat hak penjagaan, dan jika tidak, pertumbuhan masa depan akan dapat dikurangkan dengan ketara.

Penjagaan ditakrifkan sebagai pemegangan sekuriti bagi pihak pelanggan untuk keselamatan. Sekuriti ini tersedia untuk penjaga untuk dijual atas permintaan pelanggan, tetapi tidak dapat digunakan oleh penjaga untuk akaunnya sendiri.

Dalam hal ini, sangat berbeza dengan mempunyai akaun dengan bank. Bank penjaga yang berpengalaman, seperti State Street dan Citi di Amerika Utara atau BNP Paribas di Eropah memperoleh bayaran yang besar dari operasi jagaan mereka.

Penjaga juga akan sering melakukan pelbagai perkhidmatan lain, seperti pelaburan semula pembayaran faedah atau dividen, atau hasil penjualan sekuriti, mengikut arahan pelanggan. Mereka juga boleh memberikan sokongan cukai. Tetapi elemen utamanya adalah penyimpanan aset yang selamat, yang mungkin disimpan dalam bentuk fizikal atau elektronik.

Keperluan Peraturan

Di AS, di bawah syarat-syarat Akta Penasihat Pelaburan tahun 1940 (umumnya disebut sebagai Akta 40) penasihat pelaburan dengan $ 100 juta atau lebih di bawah pengurusan diwajibkan untuk menggunakan perkhidmatan yang disebut sebagai “penjaga yang berkelayakan”. Peraturan ini dikuatkuasakan oleh Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC).

Undang-undang 40 telah dikemas kini, diubah dan diperjelas beberapa kali sejak tahun 1940, baru-baru ini pada tahun 2017, tetapi intinya tetap tidak berubah. Perlu diingat bahawa tindakan itu ditanggung oleh banyak kegagalan bank dan kehilangan kekayaan pelabur pada tahun 1930-an. Ia dirancang untuk melindungi pelaburan.

Perbuatan ini mungkin yang paling komprehensif dan mengikat dari semua peraturan mengenai hak penjagaan, tetapi semua pasaran kewangan terkemuka mempunyai ketentuan mengenai penjagaan semacam itu. Lebih-lebih lagi, pemasaran hanya baik bagi mana-mana pengurus pelaburan untuk menggunakan perkhidmatan penjaga yang terkenal.

Kemudahan Kecurian Siber

Penyimpanan aset yang selamat telah menjadi perkara penting bagi pasaran kripto. Pada akhir bulan Jun 2018, dianggarkan $ 1bn telah dicuri dari akaun mata wang kripto dalam enam bulan pertama tahun itu sahaja, tiga kali ganda kadar pencurian pada tahun sebelumnya. Dan setelah dicuri, tidak akan dapat dikembalikan. Crypto seperti bon pembawa: pemilikan memberikan hak milik.

Sangat mengejutkan betapa mudahnya tanpa kemahiran teknologi untuk melakukan jenayah siber seperti ransomware

Ahli strategi Carbon Black Security, Rick McElroy kepada CNBC pada masa itu, menambah bahawa perisian hasad yang diperlukan untuk melakukan pencurian seperti itu dijual dengan harga rata-rata $ 224 dan kadang-kadang bahkan dilengkapi dengan perkhidmatan pelanggan.

Penggodam mengambil risiko Tembaga

Crypto – The Haven untuk Penggodam. Imej melalui Tembaga

Oleh itu, isu hak penjagaan yang dipercayai dan dipercayai sangat penting; tetapi ia berbeza dengan aset vanila biasa. Pada hakikatnya, perlindungan terhadap aset kripto berlaku di blockchain, di internet. Yang penting adalah keselamatan kunci.

Seperti yang dinyatakan oleh seorang penganalisis di lapangan:

Dalam dunia jagaan biasa, anda menjaga aset. Di dunia crypto, anda mencari kunci. Anda memiliki kunci, anda memiliki aset.

Jadi perlindungan kunci adalah inti dari masalah ini, dan yang menjadi penjaga perlu mendapat perhatian.

Sehingga kini, pada dasarnya ada tiga pilihan untuk pelabur dalam crypto: hak penjagaan diri, penggunaan perkhidmatan penjaga yang disediakan oleh pertukaran di mana mata wang dibeli, atau penggunaan penjaga khusus.

Di pasaran runcit, hanya dua yang pertama yang relevan, dan kedua-duanya menunjukkan kelebihan dan masalah masing-masing. Oleh itu, hak penjagaan diri kelihatan seperti penyelesaian yang paling menarik dan sejajar dengan falsafah dunia kripto yang tidak terikat. Tetapi menyimpan kunci itu adalah tanggungjawab yang berat.

Mana-mana dompet kripto menjadikannya sangat jelas bahawa ia bukan bank dan keselamatan aset tidak menjadi tanggungjawabnya. Itu milik pelanggan, dan dia mesti menyimpan kunci peribadi dengan selamat. Sangat selamat.

Ini menghadirkan sejumlah cabaran. Perlukah disimpan di sehelai kertas? Atau di peti deposit keselamatan? Atau dalam tongkat USB?

Tiada satu pun yang sesuai …

Hot Wall Versus Dingin

Cara yang lebih baik untuk ke hadapan adalah penggunaan dompet crypto, tetapi ini juga memberikan perangkap. Penyimpanan kunci secara offline biasanya disebut sebagai penyimpanan sejuk, dan simpanan dalam talian sebagai penyimpanan panas.

Yang pertama lebih selamat, kerana terputus dari ruang siber dan dengan demikian kurang terdedah kepada penggodaman bitcoin, tetapi apa yang mendapat keselamatan seseorang kehilangan kemudahan kerana perdagangan hanya mungkin dilakukan apabila kunci luar talian dipasang ke internet. Seiring usia peranti mudah alih, ini hampir tidak sesuai.

Lebih-lebih lagi, satu dompet pada umumnya hanya serasi dengan satu mata wang; ini jauh dari senang. Sebagai satu catatan penganalisis, seperti mempunyai jarak jauh yang berbeza untuk setiap saluran TV. Sehingga kini, mata wang belum menunjukkan minat untuk bekerjasama antara satu sama lain untuk mewujudkan ciri umum yang membolehkan satu dompet melayani lebih dari satu mata wang.

Tembaga Penyimpanan Sejuk Crypto

Penyimpanan Sejuk Crypto: Menjaga Luar Talian. Imej melalui Tembaga

Maklum, banyak pelanggan runcit yang menganggap masalah ini terlalu membebankan. Bagaimanapun, tidak banyak orang memilih untuk menyimpan simpanan mereka secara tunai di bawah katil. Itulah tujuan bank. Jadi, mereka telah beralih ke bursa untuk melakukan jagaan. Coinbase, misalnya, melancarkan penyelesaian hak penjagaan pada bulan Jun tahun lalu, yang ditujukan terutamanya untuk pasaran runcit.

Beberapa pertukaran menawarkan penyelesaian pelbagai tanda tangan, sehingga ada, katakanlah, tiga kunci dan dua harus digunakan pada masa yang sama agar akaun diaktifkan. Satu akan disimpan dengan penjaga, satu dengan pelanggan dan yang terakhir dengan kenalan kecemasan pihak ketiga.

Walaupun ini mengambil tanggungjawab daripada pelanggan, ia juga tidak sesuai.

Masalah dengan Status Quo

Pertukaran tidak sering mempunyai jenis kawalan dan pemisahan peranan yang ingin dilihat oleh pelabur institusi. Meja perdagangan dan meja perdagangan OTC kadang-kadang berada di tingkat yang sama, bahkan mungkin beberapa kaki jauhnya. Ini membuat kebocoran maklumat, dan pada masa depan pesanan pelanggan yang lebih teruk, sangat mungkin.

Ini bukan yang biasa dilihat oleh pengurus pelaburan tradisional dari penjaga, dan pelanggan runcit juga harus terlalu prihatin. Juga pertukaran atau penjaga yang baru jenis nama yang biasa digunakan oleh pelabur institusi utama, dan ini adalah pasaran di mana banyak percubaan dan kepercayaan dipercayai banyak.

Dana lindung nilai crypto baru, serta lindung nilai tradisional telah lama aktif di pasaran crypto, dan sebenarnya memberikan banyak kecairannya. Menurut dokumen Morgan Stanley yang dilaporkan pada bulan Oktober 2018, kini terdapat kira-kira $ 3.5bn dalam aset yang diuruskan di lebih dari 250 dana crypto khusus.

Kerana kekurangan hak penjagaan yang disediakan oleh pertukaran, kebanyakan mempraktikkan hak penjagaan diri, dan mereka tentunya mempunyai teknologi dan sumber daya yang tidak tersedia untuk pembeli runcit. Menurut seorang penganalisis, akaun wang cepat telah cukup mahir dalam penggunaan kunci dan dongle.

Isu Tadbir Urus

Tetapi perlindungan diri yang berkesan dan selamat menjadi lebih sukar sekiranya dana mempunyai beberapa akaun crypto yang perlu diuruskan. Akaun-akaun ini harus dipisahkan, yang tidak hanya menimbulkan rintangan teknologi tetapi juga pemerintahan.

Semua ini bermaksud bahawa terdapat peluang bagi penjaga baru dan penjaga tradisional untuk menghasilkan penyelesaian yang berkesan. Memang, minat yang ditunjukkan oleh pelanggan dana lindung nilai dalam aset crypto telah mendorong Goldman Sachs untuk menunjukkan minatnya terhadap ruang tersebut. Pada bulan Ogos 2018, Goldman mengumumkan bahawa pihaknya sedang mencari penyelesaian hak penjagaan kripto, berkata

Sebagai tindak balas terhadap minat pelanggan terhadap pelbagai produk digital, kami meneroka cara terbaik untuk melayani mereka di ruang ini

Namun, pada akhir November, bank pelaburan mengakui bahawa ia tidak dapat menyediakan perkhidmatan ini untuk pelanggan.

“Salah satu perkara yang mereka tanyakan kepada saya adalah ‘Bolehkah anda memegang duit syiling kami?’ Dan saya berkata ‘Tidak, kita tidak boleh.’ Salah satu perkara yang harus kita pertimbangkan semasa membina perniagaan kita adalah apa yang kita boleh dan tidak boleh lakukan dari peraturan perspektif, ”kata ketua pasaran aset digital Justin Schmidt, pada persidangan di New York.

Tadbir Urus Crypto Custody

Celah Tadbir Urus Global. Imej melalui Tembaga

Fidelity, salah satu penjaga yang paling mapan dan bereputasi baik yang menguruskan aset pelanggan lebih daripada $ 7.1 trn, dilancarkan penyelesaian crypto pada pertengahan Oktober 2018, menjadikannya firma arus perdana pertama yang mendirikan pijakan di pasaran ini. Produk perlindungannya merangkumi penyimpanan sejuk berkubah dan kawalan fizikal dan siber bertingkat.

Firma itu mengatakan pada masa itu bahawa walaupun crypto adalah kelas aset baru, Fidelity telah lama menangani masalah keselamatan dan keselamatan, dan dapat “menggunakan kembali” pengetahuan itu ke dunia crypto. Masih perlu dilihat apakah produk Fidelity akan mendapat daya tarikan.

Jalan Negeri juga telah mengumumkan bahawa mereka sedang mencari hak penjagaan mata wang kripto, tetapi, secara amnya, kebanyakan penyedia jagaan utama semuanya menahan pada masa ini. Jumlah keseluruhan AUM crypto dianggarkan antara $ 10bn dan $ 15bn dan pasaran dilihat terlalu kecil dan terlalu berisiko untuk membenarkan pelaburan, cadangkan laporan.

Crypto’s Catch 22

Tetapi sehingga penyelesaian hak penjagaan yang mapan dan dipercaya ada, pasaran tidak akan berkembang pesat kerana akaun institusi tetap di tepi jalan.

Ini adalah Catch 22 crypto.

Keputusan untuk melabur dalam aset kripto adalah sesuatu yang besar, dan ini tidak dipermudah kerana kurangnya nama jagaan yang tidak asing dan selesa oleh pengurus ini.

Ia adalah sesuatu yang perlu diperbaiki oleh pasaran. Seperti yang dilaporkan oleh Justin Schmidt dalam persidangan di New York November lalu:

“Custody adalah karya asas yang sangat diperlukan. Custody adalah sebahagian daripada sistem bersepadu keseluruhan di mana bahagian yang berlainan perlu berfungsi dengan baik antara satu sama lain dan selamat antara satu sama lain dan anda harus mempercayai semua bahagian yang berbeza dalam rantai, dari membeli sesuatu hingga memindahkannya hingga menyimpannya untuk jangka panjang.”

Gambar Pilihan melalui Tembaga

Karya ini ditulis oleh CEO Copper. Copper.co ditubuhkan untuk mengatasi masalah yang sangat spesifik: kurangnya infrastruktur yang melayani pelabur institusi yang memerlukan akses ke aset digital. Perlindungan luar talian tembaga yang selamat, dan platform untuk memperoleh cryptocurrency, bergabung untuk menawarkan pelanggannya perkhidmatan broker utama yang dipesan lebih awal. Beroperasi dengan proses KYC / AML yang ketat, yang memenuhi kewajiban organisasi perkhidmatan kewangan yang ada, Copper adalah rakan kongsi yang dipercayai untuk dana, pejabat keluarga, dan bank swasta, di seluruh dunia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me