Dagangan Kolam Renang Gelap Cryptocurrency: Kecairan Massa Tersembunyi dari Penglihatan

Cryptocurrency telah dipuji sebagai kaedah untuk meningkatkan ketelusan dalam pasaran Kewangan. Keseluruhan gagasan tentang blockchain yang terdesentralisasi bertujuan untuk mengurangkan sifat kabur pada beberapa transaksi.

Masukkan kumpulan gelap Cryptocurrency, banyak kecairan yang melayang di bawah permukaan yang siap dieksploitasi oleh ikan paus dan dana lindung nilai yang besar. Ini menjadi kenyataan berkat syarikat bernama Republic Protocol (REN).

Ini pada dasarnya adalah kolam gelap yang besar dan terdesentralisasi yang boleh digunakan oleh pelabur untuk menukar token mereka. Ia menggunakan pertukaran atom yang membolehkan dua cryptocurrency berbeza ditukar dari blockchain.

Melalui ICO, projek tersebut mengumpulkan lebih dari 35,000 ETH sebagai pertukaran untuk Token REN milik. Teknologi di sebalik projek ini akan mewujudkan kumpulan gelap yang membolehkan peniaga cryptocurrency besar menukar Bitcoin, Ethereum dan token ERC20 mereka yang lain.

Sebelum kita mengkaji kesan perdagangan kolam gelap di pasaran cryptocurrency, mari kita lihat bagaimana sebenarnya kolam gelap tradisional berfungsi.

Apa itu Kolam Gelap?

Kumpulan gelap telah ada di pasaran ekuiti untuk beberapa waktu dan telah membantu mempermudah perdagangan Over the Counter (OTC) sekumpulan besar saham. Kebanyakannya digunakan oleh pelabur institusi besar seperti dana lindung nilai untuk menukar pertukaran.

Bentuk perdagangan ini telah meningkat penggunaannya selama bertahun-tahun. Sebenarnya, pada tahun 2014, perdagangan pertukaran asing menyumbang hampir 40% daripada semua perdagangan dalam stok A.S. Ini dibandingkan dengan 16% yang hanya 6 tahun sebelumnya.

Mengapa perlunya kolam gelap?

Contoh Kolam Gelap Ekuiti

Contoh Kolam Gelap Ekuiti

Terdapat banyak tujuan yang mungkin dimiliki oleh pelabur untuk kolam gelap, dan tidak semuanya jahat. Pertama, privasi boleh menjadi penting ketika anda membeli / menjual posisi besar sebagai pengurus wang. Ini kerana kedudukan ini adalah kelebihan anda dan anda tidak mahu persaingan anda menyalin anda.

Sekiranya anda bertransaksi di bursa terpusat, persaingan anda dapat dengan mudah melihat perdagangan yang anda lakukan. Sekiranya mereka dapat melihat ini, mereka boleh mencuba dan menyekat pemerolehan anda (atas dasar kawalan) atau mereka boleh mencuba dan menjalankan kedudukan anda di hadapan.

Lebih-lebih lagi, apabila anda memperdagangkan sebilangan besar stok di pasaran, pesanan sebenar anda boleh memberi kesan pada harga saham tersebut. Apabila transaksi ekuiti dilakukan melalui pertukaran terpusat, pesanan besar mungkin kekurangan kecairan.

Apabila terdapat kekurangan kecairan, individu yang berusaha membeli / menjual saham tersebut harus menyesuaikan harga atau menerima pesanan yang tidak akan diisi. Istilah teknikal untuk pesanan besar di pasaran yang mempengaruhi harga adalah “slippage”. Lebih-lebih lagi, kemungkinan pesanan yang sangat besar dapat menakutkan pasaran dan membuat harganya tidak stabil.

Terdapat juga beberapa jenis operasi kolam gelap untuk digunakan oleh pelabur. Terdapat kolam gelap peniaga, pasar elektronik dan juga agensi yang dikendalikan atau ditukar.

Walaupun kumpulan gelap dilihat sebagai cara yang baik untuk mendapatkan kecairan, mereka juga disalahkan atas peranan yang mereka mainkan dalam beberapa kemalangan pasaran. Oleh kerana perdagangan adalah pertukaran, mereka tidak mempengaruhi sentimen pasaran. Namun, apabila mereka dilaporkan dapat memberi kesan yang besar pada harga pasaran kerana para peniaga menyedari berapa banyak yang telah berpindah tangan.

Kumpulan Gelap dalam Cryptocurrency

Terdapat juga permintaan besar untuk kecairan bawah tanah di pasaran cryptocurrency. Oleh itu, perdagangan kolam gelap di pasaran ini pasti merupakan alternatif yang menarik. Ini juga berlaku sebelum protokol Republik.

Sebagai contoh, pertukaran cryptocurrency Kraken bermula menawarkan kolam gelap perdagangan cryptocurrency. Walaupun ini menarik pada masa itu, ada bayaran yang dikenakan untuk perdagangan. Lebih-lebih lagi, Kraken mengalami banyak gangguan teknikal.

Terdapat juga pilihan lain dari pertukaran cryptocurrency besar, Bitfinex. Walaupun pertukaran ini tidak diragukan lagi memiliki likuiditas, masih banyak desas-desus dan kebimbangan mengenai tether.

Crypto vs. Ekuiti Gelap Kolam

Walaupun kumpulan gelap dalam cryptocurrency melakukan fungsi yang sama dengan saudara ekuiti mereka, mereka dilaksanakan dengan cara yang berbeza dan untuk set klien yang berbeza.

Untuk membeli cryptocurrency dalam jumlah besar, pelabur “ikan paus” individu dan institusi besar juga mesti membuat kecairan itu sendiri. Mengingat ukuran pesanan, mereka akan berusaha untuk menghindari pertukaran terpusat kerana slippage dapat mengganggu pesanan mereka.

Sebelum pengenalan dan penerapan pertukaran atom, urus niaga rentas rantai harus difasilitasi oleh broker terpusat. Sebagai contoh, satu rakan niaga akan menunjukkan minat mereka untuk menjual sejumlah besar ETH untuk BTC.

Kemudian, broker akan mencari kecairan di kolam gelap dan sesuai dengan pembeli dan penjual. Ini adalah bagaimana kolam gelap Kraken dan Bitfinex beroperasi sebelum pertukaran atom rantai silang.

Masukkan Protokol Republik

Kolam Renang Gelap Protokol Republik

Imej melalui Fotolia & Protokol Republik

Walaupun pertukaran atom rentas rantai dikembangkan sebagai cara mudah bagi pengguna untuk menukar cryptocurrency mereka dengan bayaran yang rendah, protokol Republic adalah salah satu syarikat pertama yang melihat potensi besar penggunaannya dalam transaksi kumpulan gelap.

Ini bermaksud bahawa pembeli dan penjual dalam urus niaga cryptocurrency akan berurusan secara langsung dengan pihak lawan dengan cara yang sepenuhnya tanpa nama tetapi boleh dipercayai. Ini juga akan menjadikan transaksi lebih murah kerana tidak ada broker terpusat untuk memudahkan sumber.

Pelaksanaan perintah dengan Republik juga jauh lebih maju. Dengan model sebelumnya, akan ada persamaan langsung antara pembeli dan penjual untuk sekumpulan besar aset. Namun, protokol republik akan menggunakan mesin yang sepadan seperti yang dijelaskan dalam kertas putih.

Secara teknikal, ia menggunakan enjin protokol pengiraan pelbagai pihak (MPC). Ia akan mengambil pesanan cryptocurrency yang besar dan memecahnya menjadi beberapa pesanan yang lebih kecil. Ini kemudian dipadankan dengan pelbagai pembeli yang berlainan di kolam renang.

Perintah yang lebih kecil ini kemudian akan dilaksanakan dan setelah semuanya selesai, pesanan akan dikompilasi kembali ke keadaan yang mereka miliki sebelum dipecah.

Selain mengurangkan kecairan, MPC dan pemecahan pesanan berfungsi sebagai fungsi yang sangat penting. Ini seterusnya memastikan keselamatan dan tanpa nama. Oleh kerana pesanan dibahagikan, sukar untuk mengenal pasti transaksi yang dimulakan.

Oleh itu, protokol ini mempunyai sifat yang serupa dengan bitcoin tumbler kerana ia menyembunyikan transaksi dan pertukaran yang sesuai. Ini adalah penyelesaian yang baik untuk dana lindung nilai besar dan ikan paus yang tidak mahu peserta lain mengetahui pertukaran kripto mereka.

Apa Kesan Ini?

Memandangkan impak perdagangan niaga hadapan Bitcoin di pasaran baru-baru ini, banyak di kalangan masyarakat prihatin mengenai kesan kumpulan gelap terhadap harga. Walaupun ini dibenarkan, kesannya mungkin terhad.

Pertama, urus niaga dilakukan secara rantai dan dilakukan melalui pertukaran atom. Peserta pasaran tidak tahu apa yang ditukar di kolam gelap. Mereka tidak perlu dibawa ke perdagangan pos pertukaran terpusat.

Selain itu, anggaran jumlah yang akan dilaksanakan melalui kumpulan gelap Republik hanya sekitar $ 9 bilion sebulan. Ini dibandingkan dengan c. Jumlah $ 9bn yang dimiliki Bitcoin melebihi 24 jam yang lalu.

Oleh itu, sementara kolam gelap tidak mungkin memberi kesan ketara pada harga, kecairan tambahan akan memberikan alternatif yang baik bagi kita yang cukup beruntung memiliki berjuta-juta Bitcoin yang ingin kita tukar.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me