Dan Larimer: Lelaki yang Tidak Boleh Duduk

Seperti industri muda dan berkembang, ruang crypto berada dalam keadaan berterusan. Projek baru muncul sepanjang waktu, masing-masing menjanjikan untuk menyelesaikan masalah tertentu atau merevolusikan industri dengan cara tersendiri. Sementara yang lain, yang menjanjikan banyak tetapi menyampaikan sedikit, perlahan-lahan memudar menjadi kabur. Ini adalah kitaran perubahan yang berterusan.

Walaupun nampaknya berkaitan dengan teknologi, crypto tidak berbeza dengan industri lain kerana ia dibentuk oleh keperibadian. Kita mungkin teruja dengan projek, platform atau blockchain baru dan apa yang dikatakan dapat dilakukannya, tetapi orang-orang di sebalik syarikat-syarikat ini yang akhirnya menentukan kejayaan atau kegagalan mereka.

Potret Dan Larimer

Dan Larimer: Helo wanita. Imej melalui Sedang

Kebenaran ini ditunjukkan dengan kemas beberapa hari yang lalu, ketika Block.one CTO Dan Larimer mengumumkannya dia pergi syarikat yang dibantunya dijumpai Seperti yang diketahui ramai, Block.one adalah syarikat di sebalik blockchain EOS, dan berita bahawa Larimer ‘meninggalkan untuk meneruskan projek peribadi baru’ menyebabkan harga EOS merosot secara mendadak.

Tidak kira apa yang ada dalam buku putih, otak yang paling penting di sebalik projek ini adalah yang paling penting. Dan, ketika menyangkut penggerak crypto dan shaker, hanya sedikit yang mempunyai CV yang sesuai dengan Dan Larimer.

Sentuhan Midas

Sejak pertama kali mengetahui bitcoin pada tahun 2009, Dan Larimer telah membuat otaknya yang hebat untuk mengerjakan sejumlah projek blockchain. Dia juga mempunyai tuntutan yang sah untuk status OG crypto, memiliki berkomunikasi secara langsung dengan pengasas bitcoin Satoshi Nakamoto.

Carta Harga EOS

Kenaikan harga EOS berikutan pengumuman pemergian Dan Larimer dari Block.one pada 10 Januari. Imej melalui CoinDesk

Apa yang mungkin paling terkenal mengenai kerjaya blockchain Larimer setakat ini, adalah bahawa projek-projek yang telah dia bina dan kemudian berjalan jauh semuanya berjaya. Walaupun banyak pengusaha sering kali mengalami kegagalan, Larimer sepertinya mempunyai kemampuan untuk menghasilkan pemenang. Reputasi kejayaan ini banyak membantu menjelaskan tindak balas bimbang pasaran terhadap pemergiannya dari Block.one.

Dalam kenyataannya bahawa diumumkan perpisahannya dengan Block.one, Larimer mengisyaratkan arah masa depannya, dengan mengatakan:

Saya akan meneruskan misi saya untuk mewujudkan pasaran bebas, penyelesaian sukarela untuk menjamin kehidupan, kebebasan, harta benda, dan keadilan untuk semua. Saya tidak tahu apa yang seterusnya, tetapi saya cenderung untuk membina lebih banyak teknologi tahan penapisan. Saya telah percaya bahawa anda tidak dapat memberikan “kebebasan sebagai perkhidmatan” dan oleh itu saya akan memusatkan perhatian saya untuk membuat alat yang dapat digunakan oleh orang untuk menjamin kebebasan mereka sendiri.

Larangan Twitter Trump

Twitter memberi Trump Boot. Imej melalui Twitter

Lebih besar, seperti yang lain di ruang blockchain, termasuk rakan sekolah lama Nick Szabo, bimbang dengan hakisan bebas yang dirasakan oleh syarikat teknologi hebat seperti Twitter dan Facebook. Nampaknya arah barunya cenderung memberi tumpuan untuk meletakkan pengalamannya dengan blockchain untuk bekerja dalam memerangi raksasa Silicon Valley.

Tetapi sebelum kita membuat spekulasi lebih jauh di mana Larimer menuju ke depan, mari kita melihat kembali kerjayanya yang luar biasa hingga kini.

Permulaan

Dan Larimer dilahirkan di Colorado tetapi dibesarkan di Virginia, di mana dia masih berpusat hingga hari ini. Pada tahun 2003, dia mendapat ijazah Sarjana Muda dalam bidang Kejuruteraan dari Virginia Tech, sebelum menjadi pengaturcara dalam industri pertahanan.

Dan Larimer Virginia Tech

Universiti Teknologi Virginia: alma mater Dan Larimer. Imej melalui Berita Teknologi Virginia

Dengan awalnya menempuh jalan kerjaya ini, Larimer mengikuti jejak ayahnya. Stan Larimer tidak terganggu dalam jabatan otaknya sendiri, setelah bekerja sebagai profesor sains roket (mungkin tahap seterusnya dari sekadar saintis roket yang baru) di Akademi Tentera Udara AS. Anaknya menuju ke sektor swasta namun bekerja di Torc Robotics dan Raytheon mengembangkan drone dan kenderaan autonomi.

Semasa bekerja di sektor pertahanan, Larimer mulai mengembangkan minatnya terhadap blockchain, sebelum menemui bitcoin pada tahun 2009. Ini membawanya ke perbincangan forum dengan dirinya sendiri, Satoshi Nakamoto. Larimer mungkin tidak menganggap perbincangan ini dengan senang hati, memandangkan bahagian interaksi mereka yang paling terkenal adalah Satoshi menandatangani perbincangan mengenai kelajuan transaksi bitcoin yang berbunyi, ‘Sekiranya anda tidak mempercayai saya atau tidak mendapatkannya , Saya tidak punya masa untuk meyakinkan anda, maaf. ‘

Bitshares

Larimer akhirnya membelakangkan karier pertahanannya pada tahun 2013. “Secara filosofis,” katanya, “Saya ingin beralih dari mengusahakan senjata pemusnah ke mewujudkan sistem yang dapat membantu memberikan kehidupan, kebebasan dan harta benda untuk umat manusia.” kali ini dia pertama kali menggariskan idea organisasi autonomi terdesentralisasi (DAO) dalam sebuah artikel di Rangkaian Bitcoin Let’s Talk.

Charles Hoskinson

Ahli sihir kripto Charles Hoskinson. Imej melalui CoinDesk

Penyelidikannya mengenai bitcoin dan blockchain membawanya untuk bekerjasama dengan legenda crypto-in-the-maker, ahli matematik dan pengasas bersama Ethereum dan Cardano masa depan, Charles Hoskinson. Di antara mereka, Larimer dan Hoskinson mengasaskan Bitshares, platform cryptocurrency yang mempamerkan algoritma bukti kepentingan (DPoS) yang telah diciptakan oleh Larimer. Hoskinson bertindak sebagai bahagian wajah dan perniagaan projek, sementara Larimer berusaha mengembangkan kod tersebut.

Kredensial libertarian Larimer juga dipraktikkan dengan Bitshares. Dia telah lama merasa tidak senang dengan kekuatan yang dimiliki oleh pertukaran terpusat, serta kerentanan mereka. Akibatnya, Bitshares dirancang untuk berfungsi sebagai pertukaran yang terdesentralisasi dan juga ‘tumpukan perkhidmatan kewangan termasuk pertukaran dan perbankan pada blockchain.’ turun naik.

Bitshares Dan Larimer

Imej melalui Shutterstock

Tidak puas dengan DPoS, Larimer juga mengembangkan Graphene, sebuah implementasi blockchain sumber terbuka yang akan berfungsi sebagai lapisan dasar untuk proyek Bitshares dan kemudiannya. Graphene ditulis dalam C ++ dan dapat memproses sekitar 3.000 transaksi sesaat, menjadikannya lapisan dasar yang ideal untuk platform seperti Bitshares.

Seperti yang akan berlaku dengan projek kemudian, Larimer tidak memberikan tumpuan penuh kepada Bitshares untuk jangka masa panjang. Tetapi di sini, bersama DPoS dan Graphene, dia meletakkan asas-asas teknikal untuk sebahagian besar pekerjaannya kemudian. Dia menghabiskan dua tahun dengan Bitshares, membantunya mencapai tahap kejayaan yang mengagumkan, sebelum memutuskan sudah waktunya untuk terus maju.

Cryptonomex

Tiga tahun ke depan menyaksikan Larimer meningkatkan keusahawanan ke tahap yang baru. Setelah meninggalkan Bitshares pada tahun 2015, dia bekerjasama dengan ayahnya Stan untuk ditemui Cryptonomex, sebuah syarikat yang ‘menyediakan perkhidmatan pengembangan perisian untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk teknologi khusus, berprestasi tinggi, blockchain dan teknologi yang berkaitan.’ Kedua Larimers melihat potensi blockchain dan bertujuan untuk mempromosikan penggunaan dan pertumbuhannya.

Stan Larimer Bitshares

Larimer V1.0 – Ayah Dan Stan Larimer. Imej melalui Crunchbase

Produk utama Cryptonomex adalah OpenLedger, seni bina blockchain yang mampu memproses lebih 100,000 transaksi sesaat. Dalam gema perannya di Bitshares, Larimer Jnr bertanggungjawab untuk banyak kod, sementara ayahnya menjalankan perniagaan itu sendiri. Sekali lagi, setelah projek ini berjalan dan berjalan, Dan Larimer pergi ke padang rumput baru.

Steemit

Hampir setahun setelah mendirikan Cryptonomex, sudah tiba masanya Larimer mengambil alih dunia media sosial dan membawanya bersama-sama. Platform baru, aplikasi terdesentralisasi (DApp) yang disebut Steemit, sekali lagi akan menggunakan DPoS dan Graphene, sambil berjalan di blockchain Steem yang baru dibuat.

Untuk projek baru ini, Larimer bekerjasama dengan penganalisis kewangan Ned Scott untuk membuat rangkaian sosial yang terdesentralisasi dengan mata wang asli (STEEM) untuk memberi penghargaan kepada pengguna dan pencipta kandungan. Pembayaran STEEM ditentukan oleh pengguna sendiri, yang menyokong catatan yang mereka sukai dan dengan itu mengekalkan ekonomi perhatian di platform.

Ned Scott Steemit

Pengasas bersama Steemit Ned Scott. Imej melalui CoinReport

Falsafah ini bertentangan dengan platform media sosial yang lebih utama. Dengan kata-katanya sendiri, ‘Steemit percaya bahawa pengguna platform harus menerima faedah dan penghargaan atas perhatian mereka dan sumbangan yang mereka berikan kepada platform.’

Steemit memiliki lebih banyak persamaan dengan Reddit atau Medium daripada platform media sosial yang lain, walaupun ia menjadikan dirinya unik dengan sistemnya memberi penghargaan kepada mereka yang mengambil bahagian dan menggunakan rangkaian. Platform ini dilancarkan pada tahun 2016 dan menikmati beberapa kejayaan, walaupun peretasan pada tahun yang sama menyaksikan 260 akaun terjejas dan STEEM bernilai sekitar $ 85,000 dicuri.

Token STEEM menikmati beberapa tindakan harga positif setelah pelancarannya pada bulan Julai 2016, walaupun pasaran beruang 2018 menyaksikan nilainya jatuh setelah memuncak pada lebih dari $ 8 dolar pada bulan Januari tahun itu. Kejatuhan harga ini mengakibatkan sekitar 70% kakitangan syarikat diberhentikan.

Token telah berubah sejak pertengahan 2019 dan kini berharga sekitar 20 sen. Walaupun pada saat kejatuhan harga, Larimer sendiri – mungkin tidak mengejutkan pada saat ini – terus bergerak.

Sekat.satu

Steemit masih boleh dianggap berjaya dan masih menarik sekitar tujuh juta kunjungan bulanan. Mungkin tidak dekat dengan merombak raksasa media sosial terpusat, tetapi tetap menjadi salah satu rangkaian berasaskan blockchain yang paling popular.

Sekat Satu

Imej melalui Startup Radar

Larimer berhenti sebagai CTO projek pada bulan Mac 2017, dan terus menjadi usaha terbesar dan paling terkenal sehingga kini. Kali ini rakannya adalah Brendan Blumer, usahawan teknologi lain yang memahami dengan jelas potensi blockchain.

Blumer telah mendirikan syarikat pertamanya yang baru berusia 15 tahun, ketika dia membuat Gamecliff, yang memudahkan penilaian, penjualan dan pertukaran barang dalam permainan dalam permainan dalam talian. Penyediaannya akan sama seperti usaha Larimer sebelumnya: Blumer akan bertindak sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan wajah perniagaan, sementara Larimer mengurus aspek geek.

Didalam video memperkenalkan Block.one, Larimer menggambarkan syarikat itu sebagai, ‘penerbit perisian sumber terbuka. Kami menjadikan perisian kami percuma dan tersedia untuk digunakan oleh sesiapa sahaja untuk melancarkan rangkaian block mereka sendiri. ‘Block.one pada dasarnya adalah syarikat induk dan syarikat induk untuk beberapa projek, yang paling lazim adalah EOS.IO – penerbit cryptocurrency EOS . EOS berada pada kedudukan sebagai kripto paling berharga ke-17 berdasarkan cap pasaran dan dilancarkan pada tahun 2018 yang disebut sebagai blockchain kontrak pintar ‘Ethereum-killer’.

Pengasas Sekat Satu

Pemain yang mungkin: Pengasas bersama Block.one Brendan Blumer dan Dan Larimer. Imej melalui Twitter

Platform EOS direka untuk membolehkan pemaju membina DApps lebih cepat dan lebih mudah daripada yang mereka lakukan pada yang lain – terutamanya Ethereum. Selain alat pendidikan untuk membantu para pengembang ini, ia juga menawarkan peningkatan tingkat skalabilitas, menggunakan sekali lagi DPoS dan Graphene untuk hasil transaksi yang lebih cepat.

Faktor lain dari Block.one adalah platform rangkaian sosial Suara, yang berdasarkan pengalaman Larimer dengan Steemit untuk berfungsi sebagai rangkaian sosial lain yang terdesentralisasi. Ketika Larimer mengumumkan bahawa dia tidak akan lagi menggunakan Twitter pada awal Januari 2021, dia mendorong lebih daripada 46,000 pengikutnya untuk mengikutinya di Voice sebagai gantinya.

EOS Berkembang

Blockchain EOS bertujuan untuk meningkatkan berjuta-juta transaksi sesaat (TPS) dan meletakkan dirinya sebagai pesaing langsung kepada Ethereum. Block.one juga mendakwa bahawa, bersama dengan jutaan TPS ini, ia telah menemui cara untuk menghapuskan yuran transaksi di rangkaian. Cita-cita ini menarik banyak minat daripada para pelabur dan membantu Block.one untuk mengumpulkan lebih dari $ 4 bilion dalam ICO sepanjang tahunnya, yang berlangsung pada tahun 2018.

EOS Bulan Baru

Imej melalui Penggodam tengah hari

Ini berjumlah ICO terbesar dalam sejarah dan membenarkan Block.one untuk terus maju dengan pengembangan EOS.IO dan blockchain EOS, sementara juga mengumpulkan rizab bitcoin yang besar.

Sejak 2018, Block.one telah mengadopsi pendekatan hands-off untuk EOS, menyediakan perisian yang diperlukan untuk melancarkan projek itu, tetapi meninggalkan pengembangan lebih lanjut di tangan masyarakatnya. Pemisahan ini mungkin menjadi alasan mengapa Block.one dapat turun dengan agak ringan ketika Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) memanggil pada tahun 2019.

Blumer Annuonces

Blumer semasa pemergian Dan Larimer. Imej melalui Twitter

SEC menuduh Block.one melakukan penjualan token yang tidak berdaftar semasa ICO 2018 dan mendenda syarikat itu £ 24 juta dolar, Walaupun ini nampaknya jumlah yang besar, ia mewakili sebahagian kecil dana yang dikumpulkan, sementara SEC tidak mengenakan denda lain di Block.one atau mana-mana pekerjanya Berbeza dengan tuntutan Ripple baru-baru ini, yang menyaksikan SEC mengejar Ripple dan tiga kakitangannya yang berpangkat tertinggi.

‘Semua perkara baik mesti berakhir’

Keluarnya Dan Larimer dari Block.one setelah bertugas selama tiga tahun (untuknya) yang agak lama telah menimbulkan keributan. Kami telah melihat bagaimana harga EOS mengalami penurunan yang besar setelah pengumumannya, sementara beberapa Pemegang EOS juga telah memberi reaksi buruk terhadap berita itu, menyebutnya sebagai ‘jerami terakhir.’

Larimer telah berjanji pada beberapa kesempatan bahawa dia bersama EOS dan Block.one untuk jangka masa panjang, tuntutan yang mungkin seharusnya diambil dengan sedikit garam memandangkan rekodnya seperti Bitshares, Cryptonomex dan Steemit.

Sebaliknya seperti pengasas bersama Ripple, Jed McCaleb, Larimer dilihat oleh banyak pihak yang tidak mampu melihat projek, sementara yang lain melihatnya tidak lebih daripada seorang peniaga pam dan sampah.

Perunding Blockchain Tone Veys  adalah salah seorang pengkritik tersebut, mengatakan:

Dan Larimer telah memulakan beberapa projek berdasarkan bukti-kepentingan dan semuanya bersifat teduh … Kedua-dua Bitshares dan Steemit membenarkan orang dalam membuat banyak token untuk diri mereka sendiri, dan selepas itu, sifat bukti-kepentingan-kepentingan projek dibenarkan orang dalam untuk mencetak token nilai untuk diri mereka selama-lamanya.

Namun, walaupun kekecewaan yang dirasakan oleh banyak orang mengenai pemergian terbaru ini dapat dibenarkan, ia mengaburkan sumbangan besar yang telah dibuat oleh Larimer terhadap blockchain dan crypto. EOS mungkin telah mengecewakan banyak pelabur, tetapi ia tetap menjadi salah satu kripto terbesar di sekitarnya dan mungkin akan bergerak sebagai Block.one berkumpul semula setelah keluarnya CTO.

Projek Dan Larimer

Projek Dan Larimer. Imej melalui Hackernoon

Sekiranya kita melihat rentetan syarikat yang telah dibantu oleh Larimer, hanya untuk menjauhkan diri, kita dapat melihat bahawa dia selalu lebih berminat dengan teknologi blockchain yang mendasari daripada menjadi wajah orang ramai untuk itu. Itu diserahkan kepada orang-orang seperti Charles Hoskinson, Ned Scott dan Brendan Blumer, sementara Larimer telah mengabdikan dirinya untuk membangun teknologi.

Terima kasih kepada Daniel Larimer, kami mempunyai konsep DPoS, graphene dan DAO di antara banyak sumbangan lain untuk timbunan teknologi blockchain. Sekarang, dengan pencapaian yang ada di belakangnya, dia nampaknya akan memfokuskan tenaganya di tempat lain, dengan beberapa syarikat teknologi terbesar dari pandangannya.

Suara Dan Larimer

Daniel Larimer bercakap Suara di acara Block.one pada tahun 2019. Imej melalui Republik DeFi

Dalam satu kebelakangan ini jawatan di blognya Lebih Sama Haiwan – Seni Halus Demokrasi Sejati, Larimer membidik hegemoni Lembah Silikon, dengan mengatakan:

Kami kini menghadapi dunia di mana syarikat seperti Apple, Amazon, dan Google menolak perkhidmatan kepada komuniti yang berkongsi maklumat dan pendapat yang bertentangan dengan naratif yang berlaku. Tujuannya adalah untuk menguasai semula naratif. Ini melampaui menapis apa yang orang hantar di platform syarikat sendiri untuk menafikan kemampuan orang lain untuk membuat platform alternatif mereka sendiri.

Nampaknya model desentralisasi platform media sosial yang dipeloporinya dengan Steemit dan Voice masih merupakan perniagaan yang belum selesai untuk Larimer. Kecenderungan libertariannya, ditambah dengan keahliannya yang tak tertandingi, mungkin cukup untuk memiliki teknologi besar yang terlihat di atas bahu.

Hanya orang bodoh yang akan bertaruh terhadap Dan Larimer yang memberikan sumbangan yang lebih penting untuk blockchain dan ruang crypto, apa sahaja jalan yang diambilnya dari sini.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me