Di Vanguard Peraturan Crypto, Rusia Tampaknya Membawa Crypto Digunakan Dengan Syarat Sendiri

Baru dua minggu yang lalu, ruang kripto menahan nafas ketika desas-desus berputar mengenai apakah Rusia akan mengikuti petunjuk China dalam melucutkan pertukaran kripto, melarang ICO, dan sebagainya.

Namun, pada hari-hari berikutnya, berita pro-crypto meletus keluar dari Rusia, menunjukkan bahawa sementara penyangak antarabangsa mungkin berada di bahagian belakang ketika datang ke politik global, kini di barisan depan ketika datang kepada negara-negara yang secara serius melihat crypto untuk merevolusikan fintech.

Seluruh dunia akan bijak untuk mengejar ketinggalan. Sementara itu, mari kita bimbing semua perkembangan peraturan penting yang dikeluarkan oleh Mother Russia.

Kerangka Peraturan diumumkan

Peminat Crypto menghela nafas lega bersama pada pertengahan Oktober ketika pertama kali diumumkan bahawa pemerintah Rusia akan secara rasmi mula mengatur cryptocurrency.

Sebelum ini, terdapat keraguan dalam masyarakat bahawa kepemimpinan tertinggi Rusia akan bergerak ke arah mengatur, tidak melarang kripto.

Sesungguhnya, setelah presiden Rusia Vladimir Putin bertemu dengan sekumpulan pegawai bank pusat domestik, diputuskan bahawa peraturan akan diberi lampu hijau.

Menteri Kewangan Rusia Anton Siluanov menerangkan hasil pertemuan itu:

Kami telah menyetujui perkara berikut: negara harus mengatur proses mengeluarkan cryptocurrency, proses perlombongan, proses peredaran… Negara harus mengepalai situasi ini dan mengaturnya secara sah.

Penciptaan set Cryptoruble untuk terus maju

Peraturan Cryptoruble RusiaSetelah kerangka peraturan Rusia diumumkan, berita selanjutnya tersebar dengan cepat. Salah satu pengungkapan yang paling ketara adalah penciptaan “cryptoruble” yang akan datang, versi cryptocurrency digital mata wang fiat Rusia, rubel.

Semasa persidangan perniagaan tertutup di Moscow, Nikolay Nikiforov – Menteri Komunikasi dan Media Massa Rusia – mengakui bahawa Putin telah mula mengatur penciptaan cryptoruble:

Saya dengan yakin menyatakan bahawa kami akan melancarkan cryptocurrency dengan satu sebab mudah: Sekiranya kami tidak melakukannya, maka dalam 2 bulan, jiran kami di Komuniti Ekonomi Eurasia akan melakukannya

Nikiforov secara khusus mengatakan cryptoruble baru akan dirancang untuk “menyelaraskan pembayaran cukai pendapatan peribadi.”

Pengawal selia mengasah penambang crypto

Pengawal selia Rusia juga tidak melupakan penambang crypto, kerana mereka ingin menjadikan amalan ini ke dalam peraturan harian, supaya dapat dikatakan, amalan ini dapat dikenakan cukai sepenuhnya.

Rancangannya, menurut pengarah Jawatankuasa Pasaran Kewangan, Anatoly Aksakov, adalah untuk mengenakan cukai kepada pelombong crypto Rusia berdasarkan penggunaan elektrik:

Sekiranya kita bercakap mengenai perlombongan, maka ini adalah penggunaan elektrik yang besar, jelas tidak sukar untuk dijejaki. Saya tidak melihat masalah di sini.

Agensi detektif Crypto

Badan perundangan tertinggi Rusia telah mencadangkan penubuhan “agensi detektif crypto.”

Menurut Jawatankuasa Pasar Kewangan Duma Negeri, agensi tersebut akan ditugaskan untuk meneliti ICO dan perusahaan lain di ruang angkasa sebagai alat untuk melindungi pelabur Rusia dari kegiatan berbahaya dan penipuan.

Kumpulan penyelidikan yang dimuliakan ini pasti akan terwujud dalam beberapa bulan akan datang.

Perniagaan Besar di Rusia hanya menuntut cryptocurrency nasional

Kumpulan perniagaan utama Rusia – Persatuan Usahawan untuk Pembangunan Patriotisme Perniagaan – kini melobi kerajaan persekutuan Rusia untuk hanya membenarkan cryptocurrency domestik di Rusia.

Kumpulan ini melihat cryptocurrency asing sebagai kekuatan yang tidak stabil di Rusia. Mereka mencadangkan bahawa hanya usaha kripto buatan Rusia yang dibenarkan untuk beroperasi secara bebas di dalam negara.

Pegawai di Duma Negeri menyatakan keraguan mereka mengenai sama ada memisahkan asing dari cryptocurrency domestik bahkan mungkin secara teknikal.

Lebih banyak berita akan datang

Hebatnya, semua tajuk utama ini berlaku dalam jangka masa dua minggu sahaja.

Masa depan crypto sangat menarik di Rusia, tetapi jelas bahawa kerajaan Rusia akan terlibat dengan teknologi blockchain dan ruang di sekitarnya dengan syarat mereka sendiri.

Cari negara lain untuk mengejar ketinggalan sementara Rusia terus menjadi pengawal selia peraturan dalam bidang cryptocurrency.

Imej melalui Fotolia dan Berita NBC

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me