Didi Taihuttu: Meletakkan Bitcoinnya Di Mana Mulutnya

Gereja Bitcoin mempunyai banyak pendakwah. Anda tidak perlu melihat jauh untuk mencari orang dari seluruh dunia yang bersedia menyanyikan pujian cryptocurrency yang asli. Dari semua sudut internet, mereka menggesa orang-orang kafir untuk bergabung dengan barisan orang-orang yang beriman. Apabila kita semua dapat bertemu di khalayak ramai lagi, suara mereka akan terdengar lebih kuat dari podium dan pentas ketika orang-orang percaya blockchain berkumpul sekali lagi.

Bitcoin adalah masa depan wang. Bitcoin boleh mengubah dunia. Bitcoin akan melaburkan bank tanpa bank. Bitcoin akan membebaskan kita. Bitcoin akan mencecah $ 500,000. Kami telah mendengar semua ini sebelum ini dan terdapat banyak kebenaran, pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah, dalam pernyataan tersebut. Tetapi ketika mendengar semua ini dari banyak kepala berbicara di luar sana, kata-kata itu dapat mulai terdengar seperti ketenangan.

Logo Gereja Bitcoin

Gereja Bitcoin: nampaknya perkara sebenar. Imej melalui Facebook

Sangat mudah untuk menginjil ketika anda duduk di atas timbunan bitcoin yang anda beli pada tahun 2014 dan menggambarkan diri anda sebagai Warren Buffett abad ke-21. Ok, jadi mereka masuk lebih awal daripada kebanyakan dan merasa cukup senang dengan diri mereka sendiri: tetapi apa, selain daripada menahan banyak sats dan berkicau mengenainya, adakah mereka sebenarnya melakukan untuk mewujudkan impian bitcoin itu menjadi kenyataan?

Dalam banyak kes jawapannya: tidak banyak. Bagi sesetengah orang, kenyataan bahawa mereka berjaya menghasilkan sedikit wang, bertentangan dengan mereka yang menulis bitcoin, cukup untuk menjadikan mereka pakar. Mungkin mereka membeli beberapa BTC sejurus Jamie Dimon melabelnya sebagai ‘penipuan’ dan sekarang menganggap diri mereka lebih tahu daripada mana-mana tembakan Wall Street. Marilah kita berdiri dan menyanyikan pujian nombor 101, Bimbing Saya, Wahai Satoshi Hebat…

Adakah Anda Berjalan Berjalan?

Walaupun terdapat banyak pahlawan papan kekunci di luar sana membicarakan bitcoin dan potensinya, ada yang lain bersedia untuk melangkah lebih jauh. Jauh lebih jauh, ternyata. Ya, ada orang di luar sana secara aktif mendorong bitcoin ke arus perdana, bertekad untuk menyeretnya ke hadapan dari menjadi simpanan nilai untuk mencapai potensi penuhnya. Dan mereka tidak lebih berkomitmen untuk tujuan daripada Didi Taihuttu.

Didi Taihuttu

Didi Taihuttu – Seorang lelaki tanpa kekangan. Imej melalui Sedang

Ini pasti membantu jenama apabila anda kelihatan seperti bermain bass untuk Metallica dan Didi adalah jenis yang menonjol bahkan sebelum anda mendengar ceritanya. Dengan rambutnya yang panjang bahu, tatu, perma-tan dan kecenderungan untuk berpakaian, dia menonjolkan penampilan yang sangat berbeza dengan kebanyakan bitcoin. Tetapi sementara dia kelihatan seolah-olah lebih senang menghirup mojitos di tepi pantai, yang benar-benar mendorongnya adalah bitcoin dan apa yang dia rasa dapat dilakukan untuk masyarakat.

Kembali pada tahun 2017, ketika keadaan mulai menarik, Didi menjual hampir semua barang yang dimilikinya dan membeli BTC. BTC yang banyak. Dia kemudian berangkat untuk hidup secara nomad, yakin bahawa bitcoin akan membantunya menikmati cara hidup yang lebih bebas dan kurang materialistik. Tetapi sebelum anda mula membayangkannya sebagai jenis Lone Ranger, ingatlah ini: dia juga membawa isteri dan tiga anak perempuannya untuk perjalanan.

Pada permulaan

Didi Taihuttu dilahirkan pada tahun 1978 di Belanda, anak lelaki seorang ibu Belanda dan seorang ayah dari Kepulauan Maluku di Indonesia. Dia bermain bola sepak profesional sehingga berusia 20 tahun dan ‘dengan cepat menyedari bahawa saya tidak dilahirkan untuk menjadi pekerja.’

Sikap ini mendorongnya untuk memulai perniagaan untuk dirinya sendiri dan akhirnya dia mendapati dirinya menjalankan beberapa syarikat, termasuk yang mengajar orang kemahiran asas perisian. Walaupun ini memberi gaya hidup mewah untuknya dan keluarganya, Didi segera ‘menyedari itu bukan hidup.’ Ibunya telah meninggal muda, hanya berusia 48 tahun dan, ketika ayahnya mengumumkan bahawa dia hanya mempunyai satu tahun untuk hidup, Didi memutuskan hidupnya perlu berubah.

Keluarga Bitcoin

Keluarga Bitcoin: semuanya ada bersama. Imej melalui diditaihuttu.com

Pada tahun 2013 seorang pekerja magang telah bermula di salah satu syarikatnya dan telah memberitahunya tentang bitcoin. Didi terpesona dengan teknologi dan tertarik dengan potensinya untuk mengganggu dunia kewangan arus perdana. Dia melabur dalam perlombongan bitcoin dan meneruskan hidupnya.

Pada akhir tahun 2016 dia sudah mula melakukan perjalanan dengan keluarganya, ketika ayahnya meninggal. Seorang rakan bertanya adakah dia masih mempunyai bitcoin yang dibelinya tiga tahun sebelumnya, setelah melihat bahawa harganya sudah mulai naik. Pada ketika inilah Didi menyedari bahawa masa bitcoin telah tiba.

Pergi Semua

Didi merasa kecewa dengan kehidupan yang selesa, tidak mencabar dan materialistik yang dia dan keluarganya tinggal. Mereka tidak mahu apa-apa, kecuali kebebasan. Oleh itu, setelah berunding dengan isterinya Romaine, dia memutuskan untuk menjual dan mengembara ke dunia. Dan bitcoin akan menjadikan semuanya mungkin.

Bitcoin 2017

Bitcoin Go Parabolic. Didi bergabung. Imej melalui CoinMarketCap

Setelah menyaksikan keuntungan awalnya menguap, Didi mengakui bahawa, “sejujurnya saya kehilangan kepercayaan pada BTC semasa kemalangan pertama pada tahun 2014 tetapi bitcoin terus melintasi jalan saya.” Tetapi dengan harga sekarang mulai mencapai tahap tertinggi baru, dia mengambil keputusan untuk menjual syarikatnya, bersama rumah keluarga, kereta, perabot dan hampir semua harta benda mereka, untuk membeli sebanyak BTC yang dia dapat. Malah mainan kanak-kanak itu dijual untuk membebaskan dana.

Setelah menjual hampir semua barang yang mereka miliki, Didi dan Romaine berpindah bersama anak perempuan Jessa, Joli dan Juna ke perkemahan tidak jauh dari rumah tempat mereka dulu tinggal. Kehidupan mereka lebih sederhana, dengan ketiga-tiga gadis itu yang berusia 12, 10 dan 7 tahun menukar bilik mereka sendiri untuk tidur sama sekali. Ini adalah risiko besar yang ditanggung oleh Didi, tetapi ‘jika anda tidak pernah mengambil risiko, hidup itu membosankan.’

Hidup serba kekurangan

Menjual semua yang anda miliki untuk BTC adalah satu perkara, tetapi ada lebih banyak kehidupan daripada tinggal di tapak perkhemahan di Belanda. Tahap seterusnya perjalanan keluarga adalah untuk pergi ke jalan dan melihat dunia, kerana ini adalah titik awal dari keseluruhan usaha. Oleh itu, tanpa dibebankan oleh harta benda, mereka memulakan perjalanan.

Setakat ini, Didi dan keluarganya telah mengunjungi lebih dari 40 negara, membayar dengan menggunakan bitcoin dan mengikuti jejak orang lain untuk diikuti. Di sinilah perkhidmatan sebenar mereka untuk crypto menjadi jelas. Adalah satu perkara untuk mengumpulkan banyak bitcoin seperti yang dilakukan oleh banyak orang, sambil memerhatikan harganya dan berusaha memutuskan warna apa Lamborghini yang ingin anda beli.

Rumah Didi Taihuttu

Menjaga perkara-perkara sederhana di kediaman baru mereka. Imej diditaihuttu.com

Adalah agak lain untuk keluar ke dunia besar dan buruk dan benar-benar menggunakan crypto itu seperti yang dimaksudkan untuk digunakan: sebagai alternatif kepada semua mata wang fiat yang kini menyumbat dunia kewangan arus perdana.

Seperti yang dinyatakan oleh Didi:

kami menunjukkan bahawa anda boleh melabur secara menyeluruh. Sekarang kami harus menunjukkan bahawa anda boleh hidup secara menyeluruh

Inilah aspek kisah Didi yang semestinya kita teruja. Ya, tajuk utama tentang seorang lelaki yang menjual semua yang dimilikinya untuk melabur dalam bitcoin menarik, tetapi kisah sebenarnya ialah dia dan keluarganya kemudian dapat melakukan perjalanan dunia dan menghabiskan wang itu untuk menjalani kehidupan mereka.

Dalam banyak keadaan, itu lebih mudah diucapkan daripada dilakukan. Ketika mereka memulakan lawatan dunia bitcoin mereka, banyak perkhidmatan yang kini menjadikan perbelanjaan BTC lebih mudah tidak ada. Banyak tempat yang diterima crypto, walaupun pada masa itu, tetapi tidak mudah untuk mencarinya.

ATM Crypto

ATM Crypto. Ini berlaku. Imej melalui Shutterstock

Hari-hari ini pelancong yang arif mempunyai orang-orang seperti CoinATMRadar untuk menolong mereka mencari BTC terdekat atau ATM crypto lain, tetapi ketika Taihuttus pertama kali bermula, mereka sering kali bergantung pada mulut ke mulut untuk mencari perkhidmatan tersebut.

Pengalaman sejauh ini telah memberi Didi wawasan unik mengenai langkah penggunaan crypto di seluruh dunia. Sebilangan kawasan, terutama Asia, berada di tahap paling awal dalam hal ini. Namun di Eropah, pengguna crypto kurang dilayan. Pada awal tahun ini, hanya Ljubljana di Slovenia dan Rovereto di Itali yang boleh disebut sebagai bandar yang benar-benar mesra kripto, di mana mungkin untuk mendapatkannya hanya dengan menggunakan duit syiling digital.

Sebaliknya, Didi menceritakan kisah cuba membeli visa Turki dengan crypto dan sebaliknya perlu membayar rakan dengan BTC untuk mendapatkan kad kredit prabayar Turki agar keluarga itu memasuki negara ini. Pada masa akan datang, rigmarole semacam ini akan kelihatan kuno, tetapi tidak semestinya lucu pada masa itu.

Ljubljana Crypto

Ljubljana: tidak lama lagi akan menukar namanya menjadi Cryptoville. Kemungkinan. Imej melalui Shutterstock

Sementara itu di Asia, di mana lebih banyak orang memiliki sedikit atau tidak ada akses ke bentuk perbankan tradisional, orang bangun lebih cepat untuk berpotensi untuk BTC mengubah kehidupan. Sistem wang fiat ketika ini telah menyebabkan berjuta-juta orang terkunci daripada perkhidmatan kewangan yang begitu banyak daripada kita menganggapnya sebagai perkara biasa.

Crypto menawarkan orang-orang itu alternatif dan nampaknya mereka menggenggamnya dengan tangan terbuka. Dalam kata-kata Didi, ‘Saya melihat kebenaran: bitcoin dan blockchain adalah alat untuk mengubah sistem kewangan ini.’

Membina Jenama

Dengan berani mengambil risiko dan hidup semata-mata di crypto, Didi telah mendapat banyak rasa hormat dan daya tarik dalam industri ini. Perjalanan keluarga kini dibiayai sebahagian oleh orang-orang seperti PerdanaXBT dan Kumpulan Pelaburan NDJ, sementara keluarga telah menjenamakan dirinya ‘Keluarga Bitcoin’ untuk membantu menghebahkan perjalanan mereka.

Didi sendiri sangat diminati sebagai pembicara dalam pelbagai acara crypto dan blockchain, dan juga penasihat kepada pelbagai permulaan crypto dan blockchain. Dia juga baru-baru ini menerbitkan buku pertamanya mengenai pengembaraan dan keluarganya yang menjalani ‘gaya hidup yang terdesentralisasi’.

RV Keluarga Bitcoin

Keluarga dan RV berjenama mereka. Imej melalui vox.com

Di dalamnya, ia juga menggariskan falsafah peribadinya yang menolak idea untuk menjalani kehidupan yang diatur oleh wang dan menekankan pentingnya pengalaman dan penerokaan daripada menyelesaikan kehidupan yang lebih selesa. Ia juga menjelaskan mengapa dan bagaimana dia berpendapat bitcoin dan blockchain akan mengubah dunia. Pada masa penulisannya hanya tersedia dalam versi Belanda atau Jerman, walaupun edisi bahasa Inggeris sedang direncanakan untuk rilis di masa depan.

Di Luar Bulan

Adalah wajar apabila membincangkan Didi Taihuttu dan pengembaraannya dengan bitcoin untuk mencuba dan mendapatkan idea tentang berapa banyak hasilnya dari apa yang terbukti sebagai pelaburan yang luar biasa. Dengan BTC kini hampir mendekati ketinggian sepanjang masa dan diramalkan akan terus naik, soalan ini nampaknya tidak dapat dilupakan seperti biasa.

Ketika ditanya mengenai kekayaan bersihnya, dia cenderung naik, hanya memberikan angka dengan enggan. Ini nampaknya menjengkelkan beberapa orang, yang menganggapnya sebagai bukti bahawa dia mempunyai sesuatu untuk disembunyikan. Kami tahu bahawa dia membuat sebahagian besar pengambilalihannya pada tahun 2017, ketika harganya sekitar $ 1.000, yang menunjukkan bahawa dia sekarang duduk di tempat duduk yang cukup besar, dengan anggapan dia belum membuat sebahagian besar atau semuanya di QT.

Perlu diperhatikan bahawa, walaupun BTC merupakan bahagian terbesar dalam pegangannya, dia juga memegang ETH, LTC, DOT dan sejumlah altcoin lain dalam portofolio.

Pulau Bitcoin

Dunia yang lebih baik: di luar sana. Imej melalui Shutterstock

Tetapi inilah masalahnya: membuat spekulasi mengenai kekayaan bersihnya atau berapa banyak hasilnya sejak melakukan semua di crypto ketinggalan apa yang dia dan keluarganya cuba lakukan. Ya, ada wang yang perlu dibuat dalam crypto dan betul untuk membicarakannya kerana mungkin merupakan peluang pelaburan terbesar yang mungkin kita lihat sepanjang hayat kita. Ya, ada baiknya memeriksa telefon anda dan mendapati diri anda jauh lebih kaya daripada yang anda sangka. Tetapi crypto menawarkan lebih banyak daripada cara untuk menghasilkan wang.

Misi Didi adalah untuk menunjukkan kepada kita bahawa crypto benar-benar dapat membuka dunia untuk kita dan membebaskan orang dari sistem kewangan yang seringkali hanya menolong mereka yang berada di puncak tumpukan. Crypto keluar dari bayang-bayang dan dapat mengubah cara kita hidup dan bekerja sekiranya kita membiarkannya. Sekiranya kita semua berpegang pada kehidupan tersayang dengan harapan dapat dipetik bulan, maka duit syiling yang kita laburkan tidak akan pernah mencapai potensi penuh mereka.

Mari kita tinggalkan kata terakhir untuk lelaki itu sendiri: ‘Tujuan saya bukan untuk menjadi jutawan, tujuan saya adalah untuk mengubah hidup.’.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me