E-Coin: Coin Pump and Dump Scam atau Permata yang Disalahpahami?

Cryptocurrency yang agak tidak diketahui yang disebut E-Coin baru-baru ini mengalami peristiwa pam dan pembuangan besar-besaran. Menurut coinmarketcap.com, harga pada 6 Februari masing-masing sekitar $ 6 dan setelah pam berada di puncaknya, harganya meningkat hingga $ 280 selama kira-kira dua jam sebelum turun kembali menjadi $ 3 lagi.

Setelah tempoh dua hari yang singkat tanpa perubahan, E-Coin nampaknya bergerak ke atas lagi dan kini berada pada harga sekitar $ 60 setiap satu, 10 kali ganda dari nilai normal. Jadi apa itu E-Coin, dan apa yang mereka cuba lakukan?

Apa itu E-coin?

Tampaknya setelah mengikuti proses pam dan pembuangan, laman web E-Coin telah ditutup di luar talian. Yang paling terkini ada sandaran di archive.org adalah pada awal Januari tahun ini.

Menurut laman archive.org itu, E-Coin nampaknya merupakan cryptocurrency yang berfokus pada perniagaan yang mensasarkan dirinya pada HR, pembuatan, pengambilan pekerja, dan kewangan. Laman web ini nampaknya tidak menawarkan maklumat yang sangat spesifik dan sebaliknya kebanyakannya menggunakan kata kunci dan kesamaan lain yang sangat kabur.

Selanjutnya, penulisan di laman web nampaknya sangat buruk dan mengandungi sebilangan besar kesalahan tipografi. Sebagai contoh, terdapat banyak kesalahan tatabahasa, beberapa kesalahan ejaan, dan banyak kata di tengah kalimat yang ditulis dengan huruf besar tanpa alasan.

Contohnya, baris pertama penerangan projek berbunyi seperti berikut:

“E-coin adalah Projek Blockchain Kompulsif dan luas, dijadwalkan untuk memperoleh cara untuk menjadikan Transaksi kewangan masa depan lebih baik untuk industri HR / Pembuatan / pengambilan / kewangan dll dengan cara yang serupa dengan bagaimana BTC membuat evolusi.”

Untuk menjadikan perkara lebih menggembirakan, salah satu titik peluru utama di laman web menyenaraikan “token tidak mudah berubah” yang akan “melindungi pengguna dari turun naik harga pasaran cryptocurrency. Ini akan memberi jaminan harga yang stabil. ” Jelas, mereka gagal dalam hal ini.

Walaupun tidak jelas apakah ini benar atau tidak, laman web utama mendakwa bahawa penjualan orang ramai memperoleh kumpulan 2,000 bitcoin, 10,000 Litecoin, sekitar 7,000 Ethereum, dan 48 juta Dogecoin. Ini tentu saja benar-benar salah tetapi pada masa ini kita tidak mempunyai cara untuk mengesahkan. Laman web ini mendakwa bahawa harga E-coin disatukan ke bitcoin, pada satu bitcoin sama dengan 1000 E-Coin. Ini bermaksud hari ini, 1 E-Coin bernilai kira-kira $ 8,50 berdasarkan penilaian ICO semata-mata.

Bagaimana dengan rancangan perniagaan? Laman web rasmi merangkumi ini sebagai sebahagian daripada apa yang disebutnya “E-Coin level 1”:

“Langkah pertama projek kami adalah untuk membuat tulang belakang kewangan E-coin dengan menerbitkan ICO untuk pasaran awam dengan memberikan token E-coin: E-coin dihubungkan dengan perniagaan rata-rata Yuran transaksi dan disokong oleh perniagaan.

Transaksi diperlukan untuk semua perniagaan dan hasil dari itu adalah kekuatan sebenar untuk cadangan E-coin. Ini adalah sumber yang paling boleh diperdagangkan dalam ekonomi sebenar. “

Adakah anda dapat mengikutinya? Kami pasti tidak.

Ringkasnya, apa itu E-coin? Sederhananya kita tidak boleh membuat kepala atau ekornya. Ini benar-benar kelihatan seperti sekumpulan kata kunci yang ditulis dengan baik dan kesamaan yang sangat kabur mengenai perniagaan dan blockchain.

Adakah E-Coin satu penipuan?

Walaupun sangat jelas bahawa laman web E-Coin sangat tidak profesional (atau sekurang-kurangnya, satu-satunya versi yang ada sejak Januari lalu), tidak begitu jelas sama ada ini adalah penipuan atau tidak. Kemungkinan besar projek ini adalah perangkap untuk menangkap mereka yang tidak mempunyai kemahiran berbahasa Inggeris yang kuat untuk mengetahui gaya penulisan yang sangat kekanak-kanakan dan buruk. Sekiranya anda mengganti semua teks dengan teks placeholder dan meminta seseorang untuk menilai reka bentuknya sahaja, mereka mungkin mengatakan ia kelihatan boleh dipercayai.

Ada kemungkinan juga bahawa ini adalah projek yang jujur ​​yang hanya dikendalikan dan disesatkan dengan buruk.

Dalam mencari maklumat mengenai pasukan yang disenaraikan sebagai menjalankan E-Coin, carian di LinkedIn tidak menghasilkan hasil. Kedua-dua perunding blockchain, pengurus, dan penasihat strategi sepertinya tidak ada.

Walaupun orang dengan nama yang sama ada, tidak satu pun dari mereka yang mempunyai kaitan dengan teknologi blockchain, atau bahkan industri teknologi sama sekali. Ini sangat mencurigakan, tidak diragukan lagi, tetapi tidak meyakinkan kerana tidak semua orang menggunakan LinkedIn.

Pemikiran terakhir

Sekiranya anda kini dilaburkan dalam E-coin, mungkin lebih baik anda mempertimbangkan untuk keluar dari pelaburan anda sekarang sementara harga masih agak tinggi. Projek ini telah wujud selama hampir satu tahun sekarang dan setakat ini nampaknya tidak banyak berjaya.

Sekarang laman web telah ditutup, dan jelas bahawa pasukan yang sepatutnya berada di belakang projek itu sepertinya tidak ada, ini menunjukkan tanda keluar berkelip merah terang bagi sesiapa sahaja yang memberi perhatian.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me