EOS: Apa yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Blockchain Generasi Seterusnya

EOS telah menjadi salah satu projek blockchain akan datang yang paling penting dalam beberapa tahun kebelakangan. Dicipta oleh Dan Larimer, pencipta BitShares dan Steemit, ini bertujuan bukan sahaja menjadi pesaing kepada platform kontrak pintar lain seperti Ethereum tetapi juga untuk mewakili platform cryptocurrency generasi ketiga yang sebenar.

EOS menggunakan sekumpulan prinsip yang sama sekali berbeza daripada projek blockchain lain kerana ia menggunakan sistem yang dikenali sebagai bukti kepentingan yang didelegasikan.

Dalam artikel ini, kami akan membahas beberapa perbezaan penting dan kritikal yang EOS tawarkan, serta beberapa kebimbangan yang dimiliki komuniti blockchain mengenai projek ini.

Apa itu EOS? Asas-asas

Pada dasarnya, EOS dimaksudkan untuk menjadi platform yang sangat berskala di mana aplikasi yang diedarkan dapat dijalankan dengan mudah. Walaupun pesaing seperti Ethereum boleh dianggap sebagai komputer global, EOS lebih seperti sistem operasi global. Tujuan pereka adalah untuk membolehkan penyebaran aplikasi diedarkan dengan cepat dan mudah (atau Dapps).

Walaupun aplikasi berasaskan Ethereum perlu dibuat dari awal setiap masa, EOS mendakwa bahawa ia akan memungkinkan pelbagai jenis aplikasi standard digunakan dengan sedikit usaha. Ini akan membolehkan pencipta EOS Dapp hanya perlu menyesuaikan program mereka, dan tidak mencipta semula roda.

Dari perspektif teknikal, EOS sangat berbeza dengan Ethereum kerana model konsensus. Hari ini, Ethereum menggunakan model bukti kerja (POW). Akhirnya, ia akan berubah menjadi model bukti-kepentingan yang disebut Casper POS

Pencipta EOS, Dan Larimer, ingin mencegah pembentukan kolam perlombongan yang, secara teori, dapat mengancam keselamatan blockchain dengan memusatkan sumber daya. Untuk mencegah hal ini, Larimer sedang menerapkan model konsensus yang dia buat sendiri disebut sebagai bukti kepentingan yang didelegasikan.

Model konsensus EOS

Bukti Stok EOS yang Delegasikan

Imej melalui Steemit

Bukti kepentingan yang didelegasikan bermaksud bahawa hanya 20 entiti yang akan dibenarkan pada satu masa untuk membuat blok baru. 20 entiti ini (sama ada individu, atau pelombong ukuran institusi) dipanggil saksi. Untuk menjadi saksi, individu yang memegang token EOS perlu memberikan suara untuk siapa mereka ingin menjadi saksi.

Pada akhirnya, 20 teratas akan dipilih secara automatik pada setiap pusingan 21 blok. Peratusan suara yang diperoleh menentukan jumlah blok yang dapat dibuat atau ditambang oleh saksi. Oleh kerana entiti yang melombong blok mendapat keseluruhan ganjaran blok, menjadi saksi akan menjadi kedudukan yang sangat berharga dan dicari.

Alasan untuk mewujudkan bukti kepentingan yang didelegasikan adalah untuk mengelakkan kolam penambangan terbentuk dan meningkatkan keselamatan rangkaian. Dengan memerlukan suara dan mengehadkan jumlah penambang menjadi 20 orang, bilangan entiti yang dapat mempengaruhi blockchain dengan cara yang berpotensi berbahaya dikurangkan dengan banyaknya.

Begitu juga, jika seseorang terpilih sebagai saksi, mereka diberi insentif untuk berperilaku demi kepentingan blockchain, agar mereka kehilangan kedudukan sebagai saksi dan kehilangan semua potensi keuntungan dari menjadi satu.

Berjuta-juta transaksi sesaat

Dalam temu ramah yang dilakukan di YouTube dengan YouTuber Ivan on Tech, Larimer menyatakan bahawa agar projek blockchain diadopsi, ia mesti mempunyai pengalaman bergabung tanpa gesekan. Secara sederhana, jika anda diminta terlebih dahulu dengan token dari pertukaran pihak ketiga, rata-rata orang tidak akan berminat untuk menyertai kerana kesukaran yang terlibat.

Oleh itu, EOS dirancang untuk tidak memerlukan unit cryptocurrency dalam bentuk apa pun untuk menyertai atau berinteraksi dengan blockchain EOS.

Selanjutnya, blockchain ini dirancang untuk menyokong berjuta-juta transaksi sesaat. EOS masih dalam pembangunan dan tidak akan dilancarkan sehingga akhir tahun ini. Pasukan pengembangan mempunyai banyak masa untuk mengatasi masalah penskalaan yang berpotensi sebelum mereka mula menimbulkan masalah.

Ethereum sedang mengembangkan penyelesaiannya sendiri untuk mengatasi masalah penskalaan. EOS akan mempunyai kelebihan kerana terdapat penyelesaian yang mantap pada hari pelancaran.

Kontroversi token ERC-20

Pengedaran Token EOS

Pengedaran Token EOS. Sumber gambar: eos.io

Eos memulakan ICO pada pertengahan tahun lalu. Walaupun banyak ICO pada masa itu berjalan hanya beberapa hari, atau dalam beberapa kes kurang dari satu minit, penjualan EOS dijadualkan berlangsung selama satu tahun. Walau bagaimanapun, kerana blockchain belum wujud, penjualan tersebut tidak dapat melepaskan token EOS asli secara langsung.

Sebaliknya, langkah stopgap diperkenalkan. Token Ethereum ERC-20 dilepaskan dengan harapan bahawa mereka kemudian dapat ditukar dengan token EOS asli. Iaitu, apabila platform ini disiarkan secara langsung pada pertengahan 2018.

Pemerhatian yang teliti terhadap dokumentasi EOS ICO menunjukkan entri yang sangat mencurigakan. Khususnya, dokumentasi rasmi menyatakan bahawa pemegang token EOS ERC-20 tidak semestinya berhak mendapat apa-apa. Ini menyebabkan ribut ribut pelabur yang bersangkutan. Mereka bimbang token ERC-20 mereka tidak dihormati dan tidak ditukar dengan token EOS akhir.

Token ERC-20 juga menghadapi beberapa turun naik harga yang ketara. Kembali pada bulan Julai 2017, token diperdagangkan sekitar dua dolar setiap satu. Pada satu ketika, mereka kehilangan lebih dari separuh nilai dan kedalaman mereka di bawah satu dolar setiap satu.

Hari ini, seiring dengan peluncuran platform, token ERC-20 diperdagangkan dengan harga lebih dari lapan dolar setiap satu. Ini bermaksud bahawa sesiapa yang membeli token semasa penurunan harga yang ketara akan meningkatkan pelaburan mereka sepuluh kali ganda dalam beberapa bulan sahaja.

Membeli & Menyimpan EOS

Sekiranya anda telah memutuskan bahawa anda ingin membeli beberapa EOS maka anda perlu pergi ke salah satu bursa yang menyenaraikan token tersebut. EOS adalah duit syiling yang popular dan dengan itu mempunyai sedikit liputan di bursa ini. Beberapa pertukaran terbesar yang boleh anda perhatikan adalah Binance Exchange dan Huobi.

Walau bagaimanapun, pertukaran ini menghendaki anda mendapatkan cryptocurrency lain seperti Bitcoin dll untuk membeli duit syiling terlebih dahulu. Anda mungkin ingin mempertimbangkan Kraken yang akan membolehkan anda membiayai akaun anda dengan mata wang Fiat dan membeli token. Istilah pertukaran jenis ini adalah “Fiat Gateways”.

Setelah anda mempunyai EOS anda, anda pasti ingin menyimpannya dengan selamat di dalam dompet. Ini kerana menyimpan sejumlah besar syiling di bursa tidak bijaksana memandangkan risiko yang timbul dengannya. Kami telah merangkumi senarai lengkap dompet EOS terbaik untuk menyimpan token anda.

Pemikiran terakhir

Apa yang ditawarkan EOS sememangnya menarik. Walaupun tidak semestinya menggantikan Ethereum, ia boleh menjadi pesaing kelas berat yang serius. Mungkin dengan cara yang sama seperti Apple dan Microsoft memperjuangkan pasaran komputer peribadi hari ini.

EOS juga tidak bersendirian. Dalam beberapa bulan terakhir, sejumlah projek pintar lain dan projek blockchain yang berfokus pada aplikasi telah dilancarkan. Ada yang menawarkan ICO, atau sedang bersiap untuk dilancarkan tidak lama lagi. Sebagai contoh, Cardano dan QTUM boleh menimbulkan ancaman bukan sahaja kepada EOS tetapi juga Ethereum.

Akhirnya, kami tidak tahu sama ada komuniti cryptocurrency secara amnya akan menggunakan EOS untuk penggunaan aplikasi yang terdesentralisasi. Sekiranya EOS benar-benar dapat menawarkan transaksi percuma, maka itu dapat memberikan kelebihan yang sangat besar berbanding Ethereum.

Beberapa projek blockchain baru-baru ini seperti Kik ICO telah menjauh dari Ethereum. Mereka melakukannya kerana kebimbangan mengenai kos dan kelajuan transaksi.

Sekiranya EOS dapat mengesampingkan semua masalah ini dari kedudukan awalnya, ia dapat memberikan kelebihan yang diperlukan untuk mendapatkan tempatnya di ruang blockchain.

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan

Gambar Pilihan melalui eos.io

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me