Ethereum Classic Wallets: 9 Tempat Paling Selamat untuk Menyimpan ETC

Ethereum Classic (ETC) adalah garpu Ethereum yang paling terkenal yang muncul kerana penggodaman DAO yang terkenal pada tahun 2016.

Sejak itu, projek ini semakin kuat dan bahkan mampu menggegarkan moniker “Ethereum Fork”. Hari ini, ia kekal sebagai salah satu daripada 20 cryptocurrency teratas dari segi cap pasaran dan disenaraikan di sejumlah bursa.

Sudah tentu, jika anda memegang Ethereum Classic, anda pasti ingin mencari pilihan penyimpanan ETC terbaik.

Dalam catatan ini, saya akan memberikan 9 dompet Ethereum Classic terbaik. Saya juga akan memberi anda beberapa petua terbaik untuk “Hodl” dengan selamat ETC anda.

9 Dompet Klasik Ethereum Teratas

Memandangkan Ethereum Classic adalah garpu Ethereum, ia juga merupakan token standard ERC20. Ini bermaksud bahawa semua dompet yang menyokong Ethereum juga harus menyokong Ethereum klasik. Oleh itu, terdapat banyak pilihan dompet yang boleh anda gunakan untuk menyimpan ETC anda.

Memandangkan pilihan yang luas ini, saya memutuskan untuk memilih yang paling banyak menandakan kotak saya. Ini merangkumi faktor seperti keselamatan, kebolehgunaan dan sokongan masyarakat. Berikut adalah senarai dompet dan pilihan ETC terbaik (mengikut pilihan).

Ledger Nano S (Dompet Perkakasan)

Oleh kerana dompet perkakasan adalah kaedah paling selamat untuk menyimpan cryptocurrency, maka tidak mengejutkan bahawa Ledger Nano S yang popular adalah pilihan utama di kalangan pengguna Ethereum Classic. Orang bukan sahaja menyukai keselamatan yang mereka dapat dari peranti kecil seperti USB ini, tetapi mereka juga menyukai kemudahan dan kemudahan penggunaan.

Dompet Klasik Leher Nano S Ethereum

Dapatkan Ledger Nano S Anda Hari Ini

Cukup pasangkannya ke port USB mana-mana komputer dan anda mempunyai dompet yang dapat menyimpan ETC dan beratus-ratus cryptocurrency lain, apatah lagi beribu-ribu token serasi ERC-20.

Walaupun kemudahan penggunaannya hebat, keselamatan tetap menjadikan dompet ini berada di bahagian atas hampir semua senarai dompet terbaik. The Ledger Nano S merangkumi pilihan pemulihan, perlindungan PIN, pengesahan 2 faktor, dan sistem operasi selamat milik bersama dengan cip pintar untuk menjadikan dompet tidak tahan.

Lebih-lebih lagi, kerana ini adalah dompet perkakasan, ia menyimpan kunci peribadi anda di luar talian dan jauh dari ancaman penggodam. Apabila anda menandatangani urus niaga dengan Lejar, ia tetap ada di peranti jadi walaupun anda mempunyai perisian hasad atau virus di PC anda, tidak mungkin mereka dapat membaca kunci peribadi anda.

Walaupun Ledger Nano S cukup untuk keperluan penyimpanan ETC anda, anda mungkin mahu menunggu Ledger Nano X keluar. Ini akan mempunyai lebih banyak simpanan dan sejumlah ciri menarik yang tidak terdapat di Ledger Nano. Mereka sedang menerima pra-pesanan dan akan segera memulakan penghantaran.

Trezor Model One (Dompet Perkakasan)

Ini adalah dompet perkakasan yang sangat popular yang dikembangkan oleh sebuah syarikat di Prague yang disebut “Satoshi Labs”. Seperti Ledger Nano, ini boleh menyimpan lebih daripada sekadar Ethereum Classic. Terdapat lebih daripada 1,000 syiling dan token yang disokongnya.

Ethereum Classic Trezor

Model Satu Trezor & Model Trezor T

Trezor Model One sedikit lebih murah daripada Ledger Nano dan berharga 69 €. Dari segi fungsi, ia juga menghubungkan ke PC anda melalui kabel USB. Kemudian ia akan menggunakan pemalam Penyemak Imbas Chrome dan “Trezor Bridge” supaya peranti anda dapat berinteraksi dengan penyemak imbas anda.

Walaupun Trezor Model One cukup untuk anda menyimpan Ethereum Classic anda, ada model yang lebih maju. Itulah Model T Trezor yang berharga € 149. Selain menyokong lebih banyak duit syiling daripada Model One, ia mempunyai skrin sentuh warna LCD yang menjadikannya sedikit lebih intuitif dan mudah digunakan.

Keluaran (Dompet Desktop)

Dompet Keluaran adalah dompet desktop yang dapat digunakan untuk menyimpan Ethereum Classic dan lebih dari 100 aset digital yang lain. Semasa dilancarkan, ia adalah dompet yang hebat untuk antara muka penggunanya yang cantik dan intuitif. Ia tidak kehilangan percikan itu, dan kedua peminat cryptocurrency baru dan berpengalaman akan menikmati UI Keluaran.

Sesuatu yang sangat saya sukai mengenai Exodus adalah penyatuan Shapeshift mereka. Shapeshift adalah perkhidmatan pertukaran cryptocurrency bukan kustodian yang boleh anda gunakan untuk menukar ETC anda dengan cepat ke salah satu syiling yang disokong oleh pertukaran. Tidak perlu menghantar ke pertukaran luaran terlebih dahulu!

Ethereum Classic pada Keluaran

Aplikasi iOS dan Mac keluaran. Imej melalui Apple iTunes dan Keluaran

Manfaat lain dari Keluaran adalah mereka telah bekerjasama dengan Trezor untuk memberi keselamatan tahap perkakasan koin anda. Pada dasarnya, perkongsian ini bermaksud bahawa anda boleh menguruskan semua duit syiling yang anda ada di Trezor anda melalui perisian dompet Exodus. Jadi, jika anda bukan peminat UI penyemak imbas Trezor, anda selalu boleh menggunakan Exodus!

Bagi pengguna mudah alih, Exodus memang mempunyai aplikasi mudah alih yang tersedia di iOS. Malangnya, ia hanya mempunyai sokongan untuk sebilangan kecil aset yang tidak termasuk Ethereum klasik. Namun, ini hanyalah tahap pengenalan dan mereka akan menambah sokongan. Mereka juga akan merilis versi untuk Android dalam waktu yang tidak terlalu jauh.

Jaxx Liberty Wallet (Pelbagai Platform)

Jaxx Liberty adalah dompet berbilang mata wang dan pelbagai platform yang dikembangkan oleh Anthony Di Iorio, pengasas bersama Ethereum. Selain menyimpan Ethereum Cash, dompet Jaxx mempunyai sokongan untuk lebih daripada 80 cryptocurrency lain. Dan ia mempunyai versi desktop (Windows, Mac OS dan Linux), versi mudah alih (Android, iOS) dan pelanjutan penyemak imbas Chrome.

Jaxx Liberty telah dirancang sebagai kedai sehenti untuk peminat cryptocurrency dan selain dompet yang selamat, ia juga menyediakan ciri portfolio, suapan berita, data pasaran, penjelajah blockchain dan pertukaran dalam dompet.

Dompet Jaxx Liberty

Jaxx Liberty Android Wallet UI. Imej melalui Kedai mainan dan Keluaran

Dompet itu sendiri dilengkapi dengan frasa benih 12 perkataan standard industri untuk sandaran dan pemulihan. Ini membolehkan anda memulihkan dompet jika perlu pada mana-mana peranti. Untuk menjaga privasi dan keselamatan anda, frasa ini dan kunci peribadi dompet disimpan hanya pada peranti anda dan tidak pernah dihantar ke Jaxx.

Enkripsi dan hashing kata laluan menambahkan lapisan keselamatan yang lain. Anda juga mendapat kemudahan sokongan kod QR dan penyatuan dengan Shapeshift untuk pertukaran cryptocurrency yang cepat dan mudah.

Kelemahannya adalah kekurangan pengesahan 2 faktor dan beberapa soalan mengenai keselamatan dompet pada masa lalu.

Atomic Wallet (Desktop & Dompet Mudah Alih)

Atomic Wallet lebih dari sekadar dompet, ia juga merupakan pertukaran terdesentralisasi yang membolehkan perdagangan cryptocurrency yang transparan, rentas rantai dan tidak berubah melalui pertukaran pertukaran atom yang dompet.

Salah satu ciri hebat pertukaran atom jenis ini ialah ia dapat dilakukan tanpa perlu mendaftar atau memberikan pengesahan KYC / AML yang invasif. Dan bagi mereka yang memilih pertukaran yang lebih tradisional, Shapeshift, Changelly dan ChangeNOW disatukan dengan dompet.

Atomic pada masa ini dapat menyokong lebih dari 500 cryptocurrency sebagai tambahan kepada Ethereum Classic, dan mereka menambahkan sokongan untuk lebih banyak masa. Dan ia tersedia sebagai versi mudah alih (Android dan iOS) dan desktop (Windows, Mac OS, Ubuntu, Debian, Fedora).

Dompet Atom ETC

Ciri dan UI Dompet Atom

Dompet mempunyai antara muka pengguna yang mudah difahami, yang intuitif dan kuat. Selain menyokong pertukaran begitu banyak cryptocurrency, ia juga menyokong pembelian dengan kad kredit anda di dalam dompet. Apabila anda menggabungkannya dengan keupayaan pertukaran atom dan penyatuan dengan Shapeshift / Changelly / Change SEKARANG ini bukan sahaja dompet tetapi platform perdagangan yang lengkap.

Pasukan di belakang Atomic Wallet adalah kekuatan yang kuat di dunia blockchain juga. Pasukan itu termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Changelly, Konstantin Gladych, ahli pengasas Yayasan Bitcoin Charlie Shrem dan Simon Dixon yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif BnkToTheFuture.com.

Kelemahan pada dompet adalah kekurangan pengesahan 2 faktor dan keupayaan multi-tandatangan dan kekurangan kod sumber terbuka.

Coinomi (Desktop & Dompet Mudah Alih)

Coinomi adalah dompet pelbagai mata wang yang dapat menyimpan lebih dari 1,500 aset cryptocurrency. Itu hanya aplikasi Android untuk waktu yang sangat lama, tetapi baru-baru ini sokongan iOS telah ditambahkan, dan versi desktop telah tersedia untuk semua sistem operasi utama (Windows, Linux, dan Mac OS).

Coinomi adalah dompet deterministik hirarki, yang bermaksud anda mendapat sandaran dan pemulihan yang mudah, dan mendapatkan kunci peribadi yang disimpan di dalam peranti anda sendiri. Dompet juga melindungi privasi anda, tanpa perlu mendaftar untuk memuat turun dan menggunakan dompet.

Coinomi Wallet Ethereum Classic

Dompet Coinomi di iStore dan pada Mac. Imej melalui iTunes dan Coinomi

Coinomi dilancarkan pada tahun 2014, dan sejak itu telah memperoleh berjuta-juta pengguna. Ia juga tidak mempunyai percubaan penggodaman yang berjaya selama ini. Ia juga dinilai tinggi, dengan 4.5 bintang di Apple App store dan 4.6 bintang di Play store. Coinomi juga menyegerakkan antara versi desktop dan mudah alih dengan lancar.

Seperti dompet Multicurrency lain yang telah kami senaraikan di atas, Coinomi juga mempunyai integrasi Shapeshift. Oleh itu, jika anda ingin menukar Ethereum Classic anda dengan duit syiling yang lain dengan pantas, anda boleh melakukannya terus dari dompet.

Dompet Amanah (Dompet Mudah Alih)

Trust Wallet adalah salah satu dompet cryptocurrency mudah alih yang dinilai tinggi yang boleh digunakan untuk menghantar, menerima dan menyimpan bukan sahaja Ethereum Classic, tetapi hampir setiap token ERC-20 dan ERC-223. Versi Android dari Trust Wallet, yang juga sumber terbuka, mempunyai rating 4,6 bintang di Play store, sementara versi iOS, yang sayangnya merupakan sumber tertutup, mempunyai rating 4,8 bintang di Apple App store.

Trust Wallet menyimpan semua kunci anda secara tempatan pada peranti anda sendiri, dan kerana tidak ada syarat pendaftaran akaun untuk menggunakan aplikasi, anda tetap tidak bernama sementara kunci anda berada dalam kawalan sepenuhnya. Dompet ini juga berfungsi sebagai penyemak imbas Web 3.0 yang membolehkan anda berinteraksi dengan mana-mana dApps yang berjalan di blockchain Ethereum.

Trust Wallet memandang serius keselamatan dan memungkinkan peningkatan keselamatan dengan pengimbasan PIN dan cap jari pilihan. Ini bermaksud bahawa walaupun seseorang dapat mencuri peranti anda, mereka tidak akan dapat menandatangani transaksi kecuali mereka mengetahui PIN anda dan mempunyai jari anda!

Dan bagi mereka yang menyukai pendapatan tetap yang diberikan oleh syiling bukti kepentingan, Trust Wallet mempunyai sokongan terpadu untuk mempertaruhkan Tezos, VeChain, Callisto, dan TomoChain.

Emerald Wallet (Dompet Teras)

Ini adalah dompet Ethereum Classic Core rasmi yang boleh anda muat turun dari Ethereum Classic Github. Ini bukan dompet yang paling mudah digunakan, hanya tersedia di PC dan hanya boleh menyimpan ETC.

Walau bagaimanapun, faedah utama dompet Emerald ialah ia membolehkan anda menjalankan nod penuh. Apabila anda menjalankan node penuh, anda menyumbang kepada desentralisasi rangkaian dan keselamatannya. Ini memerlukan anda memuat turun keseluruhan blockchain yang memerlukan masa yang agak lama.

Dompet Teras Klasik Ethereum

Menjalankan nod penuh dan UI Emerald Wallet. Imej melalui Ethereum Classic

Sudah tentu, jika anda lebih suka menggunakan dompet Emerald seperti sedia ada dan tidak menunggu untuk memuat turun keseluruhan blockchain maka anda selalu boleh menjalankannya sebagai nod jauh. Walau bagaimanapun, ini kemudian mengalahkan tujuan menggunakan dompet Emerald dan anda mungkin mahu memilih salah satu pilihan yang lebih mesra pengguna di atas.

Dompet Kertas (Penyimpanan Sejuk)

Sekiranya anda merancang untuk memegang Ethereum Classic anda untuk jangka masa yang panjang tanpa mengaksesnya, maka anda mungkin ingin mempertimbangkan penyimpanan sejuk. Ini adalah kaedah di mana anda mengambil kunci anda di luar talian dan menjadikannya tidak dapat diakses oleh penggodam melalui internet.

Mungkin salah satu kaedah terbaik untuk menyimpan duit syiling dengan cara ini adalah dengan menggunakan dompet kertas. Pada dasarnya, anda akan menyimpan kunci peribadi anda pada sehelai kertas fizikal dengan kod QR. Anda boleh menggunakan ini Penjana dompet kertas ETC untuk menyiapkan anda.

Amaran ⚠️: Jangan simpan dompet kertas anda dalam bentuk elektronik apa pun di PC anda. Ini akan mengalahkan tujuan sekiranya penggodam dapat memperoleh akses!

Sudah tentu, ada risiko lain yang datang dengan dompet kertas. Sekiranya seseorang mendapatkannya, mereka boleh mencuri duit syiling anda dengan mudah. Sekiranya anda kehilangan biji kertas, anda kehilangan akses ke semua syiling anda. Oleh itu, anda mungkin mahu menyimpan lebih dari satu salinan di lokasi yang sangat selamat dan selamat.

Kesimpulannya

Di sana anda memilikinya, 9 dompet dan pilihan penyimpanan Ethereum Classic terbaik yang ada sekarang.

Mungkin kaedah terbaik untuk penyimpanan yang selamat dan penggunaan biasa adalah dengan dompet Perkakasan. Sudah tentu, jika anda ingin menyimpan duit syiling anda untuk jangka masa panjang “hodl” maka anda boleh menggunakan dompet kertas dan penyimpanan sejuk. Anda juga boleh membahagikan Ethereum Classic anda di pelbagai dompet kertas / perkakasan yang berbeza untuk menyebarkan risiko anda.

Dompet crypto multicurrency sangat bagus jika anda memegang syiling lain dan ingin menyimpan semuanya di dompet yang sama. Ia juga merupakan kelebihan jika dompet ini mempunyai aplikasi mudah alih juga. Dari perkara di atas, seolah-olah dompet Exodus dan Coinomi / Jaxx Liberty adalah pertaruhan terbaik anda untuk ini.

Sudah tentu, apa sahaja dompet yang anda ambil, pastikan anda amalkan keselamatan 101. Jangan memuat turun fail yang mencurigakan, perbarui perisian dompet anda dan program antivirus anda berjalan.

Yang terakhir, tetapi tidak kurang pentingnya, Dapatkan duit syiling anda dalam diam. Tidak ada yang perlu mengetahui berapa banyak ETC yang anda pegang dan memberitahu mereka mengundang risiko berlebihan.

Tempat Terbaik untuk Membeli ETC

  • Coinbase Pro
  • Binance
  • Setem bit
  • Kraken

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me