Ethereum Dapps: 10 Aplikasi Desentralisasi yang Boleh Anda Gunakan Sekarang

Aplikasi Desentralisasi (dApps) adalah salah satu kes penggunaan terpenting untuk Rangkaian Ethereum. Sudah ada sebilangan dari mereka dan mereka berkembang.

Dengan kontrak pintar sebagai nadi protokol, anda dapat menemui aplikasi terdesentralisasi (dApps) yang dibina dengan kontrak pintar yang merangkumi dari permainan dan perjudian hingga pertukaran aset dan kewangan hingga dApps media dan sosial dan banyak lagi.

Dalam catatan ini, saya akan memberi anda semua yang anda perlu ketahui mengenai Ethereum dApps. Saya juga akan melihat 8 dApps terbaik yang kini berfungsi sepenuhnya dan siap untuk anda gunakan.

Apa itu Ethereum Dapps?

Walaupun blockchain adalah lejar yang tidak berubah, Ethereum telah mengambil blockchain lebih jauh melalui penciptaan kontrak pintar yang membolehkan pembangun membuat perisian sumber terbuka yang dibina di belakang blockchain untuk memanfaatkan banyak kelebihannya.

Struktur dApp asas

Struktur Khas dApp Asas. Imej Sumber.

Kerana blockchain terdesentralisasi, aplikasi yang dibina di atas blockchain juga terdesentralisasi, yang bermaksud mereka tidak mempunyai otoritas atau kepemilikan pusat. Setelah dApp disebarkan bahkan para pembangun tidak lagi dapat mengawalnya.

Ciri-ciri Ethereum dApp biasa:

  • Sumber terbuka – Dapps semestinya merupakan perisian sumber terbuka dengan kod yang dapat diperiksa dan terbukti bebas dari kod jahat.
  • Desentralisasi – Ethereum dApps dibina pada blockchain yang terdesentralisasi, dan sebarang perubahan harus ditentukan oleh persetujuan suara pengguna.
  • Berinsentif – Pengguna yang bertindak sebagai pengesahan transaksi di blockchain harus diberi insentif dalam bentuk token digital untuk aktiviti mereka.
  • Protokol – Komuniti pembangun dan pengguna aplikasi mesti bersetuju dengan algoritma kriptografi yang digunakan untuk menunjukkan bukti nilai. Dalam kes Ethereum, ini adalah Proof-of-Work (PoW).

Berdasarkan data yang dikumpulkan oleh StateoftheDapps.com kini terdapat (5 Jun 2019) 1,876 dApps yang dibina di blockchain Ethereum. Laman web yang bersaing DappRadar.com hanya menyenaraikan 1,503 Ethereum dApps, tetapi bagaimanapun, alam semesta Ethereum dApps berkembang pesat memandangkan terdapat kira-kira 400 dApps pada akhir 2017 dan 1.400 dApps pada akhir 2018.

Jenis-Jenis Ethereum dApps

Walaupun pengkategorian dApps lebih luas, kertas putih Ethereum telah mengenal pasti dan menentukan tiga jenis dApps:

dApps untuk Menguruskan Wang

Ini adalah jenis dApp yang paling umum dan terdiri daripada aplikasi yang memerlukan satu pengguna membayar Ether untuk menyelesaikan kontrak pintar dan menerima beberapa kebaikan, perkhidmatan atau data.

dApps untuk Menguruskan Wang yang Melibatkan Maklumat Luar

Jenis aplikasi ini memerlukan pembayaran di Ether, dan juga memerlukan input dari beberapa maklumat luar. Salah satu contoh yang baik adalah Augur dan dApps pasaran ramalan lain. Di mana-mana pasaran ramalan, akan ada acara luar dan hasil dari peristiwa tersebut diperlukan untuk menyelesaikan kontrak.

dApps Menguruskan Pengundian dan Pemerintahan

Semasa mengurus tadbir urus atau mengundi, kebanyakan dApps menggunakan Organisasi Autonomi Berpusat (DAO). Dengan berbuat demikian, mereka dapat membuat aplikasi yang benar-benar terdesentralisasi tanpa bergantung pada hierarki kepimpinan berpusat. Peraturan mengenai pemungutan suara dan konsensus serta pengagihan dana ditetapkan ketika DAO diinisialisasi, dan dApps kemudian dapat terus berjalan selama-lamanya.

10 Ethereum Dapps teratas

Dengan latar belakang mengenai ciri dan jenis dApps, kami dapati berikut adalah senarai 8 dApps Ethereum yang sangat baik yang boleh anda gunakan sekarang. Saya telah berusaha memberikan jenis dan kategori penampang yang baik, dan kebanyakannya adalah dApps popular yang telah melihat kadar penggunaan pengguna yang besar.

IDEX

IDEX adalah pertukaran yang terdesentralisasi dan salah satu Ethereum dApps yang paling popular. Ini membolehkan pengguna memperdagangkan pasangan Ethereum dan ERC-20 yang lain dengan mudah.

Antara Muka Pengguna IDEX

Antara muka Pengguna Idex Marketplace

Pertukaran IDEX menggunakan kontrak pintar untuk menguruskan transaksi pengguna. Ia juga membolehkan pengguna membeli token ICO sebelum mereka tersenarai di bursa utama. Selalunya ini bermakna pengguna boleh mendapatkan token ini dengan potongan harga. Oleh kerana IDEX adalah pertukaran yang terdesentralisasi, ia boleh mengenakan yuran serendah 0.1% untuk penjual dan 0.2% untuk pembeli.

IDEX hanya ditayangkan sejak Oktober 2018, tetapi sudah mempunyai lebih daripada 200,000 pengguna berdaftar. Ini adalah dApp pertukaran Ethereum peringkat tertinggi dan telah lama berlaku. Ia biasanya melihat di mana sahaja dari 800-1000 pengguna harian pada masa ini dan berada di kedudukan sekitar 150 pertukaran terbesar secara keseluruhan menurut CoinMarketCap.com.

Wira Crypto saya

Ini adalah permainan Ethereum dApp terbesar dan paling popular pada masa ini, dengan lebih daripada 2,500 pengguna. Setelah disiarkan secara langsung pada bulan September 2018 permainan ini menyaksikan pertumbuhan yang stabil, kebanyakannya berasal dari Jepun.

Wira Crypto saya adalah RPG kasual berasaskan blockchain yang boleh dimainkan pada kedua-dua peranti mudah alih atau PC. Permainan ini seperti agensi pekerjaan digital untuk pahlawan, yang membolehkan anda mengumpulkan dan melatih pelbagai pahlawan yang diambil dari sejarah.

Ekosistem MyCryptoHeros

Ekosistem MyCryptoHeros

Permainan ini akan membolehkan pengguna melengkapkan pahlawan mereka dengan kemampuan dan senjata khas, dan kerana barang-barang ini adalah token digital, mereka juga boleh dijual semula. Sudah tentu, semua pahlawan juga dapat dijual di rangkaian Ethereum, itulah sebabnya permainan ini menggunakan frasa tulisan “Masa dan semangat anda akan menjadi aset”.

Sekiranya anda mempunyai banyak masa di tangan anda, suka permainan RPG, dan ingin mencuba menukar masa itu menjadi wang maka Wira Crypto Saya mungkin akan menjadi Ethereum dApp kegemaran anda juga.

0xUniverse

0xUniverse adalah dApp Ethereum yang sangat popular. Ini adalah simulasi ruang-ruang yang membolehkan pemain mencari dan mengumpulkan planet berdasarkan blockchain. Planet-planet ini juga dapat dijajah, dan sumber-sumber baru dapat dijumpai. Kembangkan tamadun anda dan mereka dapat membina kapal angkasa untuk menjelajah alam semesta dan mencari planet baru. Semua planet, kapal angkasa, dan sumber daya ini dapat dikumpulkan dan dapat diperdagangkan, dibeli dan dijual di dalam dApp.

Permainan ini dilancarkan pada bulan Jun 2018, dan sementara memerlukan sedikit waktu untuk mengejarnya sekarang telah meningkat menjadi salah satu 20 dApps teratas dengan lebih dari 500 pengguna harian bermain game.

Planet untuk Mengumpulkan 0xUniverse

Sebilangan planet untuk dikumpulkan di 0x Universe

Permainan ini dikembangkan dengan jumlah planet yang terbatas, yang bermaksud nilai planet harus meningkat dari masa ke masa kerana lebih banyak yang dijumpai dan lebih sedikit yang masih dapat dijumpai. Permainan ini juga merangkumi spesial dalam bentuk artifak makhluk asing yang dapat ditemui.

Status

Status adalah projek yang sangat bercita-cita tinggi yang berfungsi sebagai nod pelanggan Ethereum light. Kerana ini telah dikategorikan sebagai dompet, tetapi jauh lebih dari itu. Ini dapat digunakan untuk mengakses dApp lain melalui penyemak imbas mudah alih. Dan berfungsi sebagai sistem operasi mudah alih, menjadikan pengembangan dApp lebih mudah diakses oleh semua orang.

Aplikasi Bergerak Status

Tangkapan skrin aplikasi mudah alih Staus

Matlamat Status adalah untuk membuat web yang lebih baik, dan mereka menyediakan alat yang diperlukan bagi individu untuk membina apa sahaja yang diperlukan untuk memperkuat web yang lebih baik.

Projek ini dilancarkan pada Februari 2016 dan merupakan salah satu dApps tertua. Walaupun terdapat beberapa pertanyaan mengenai jangka masa panjang projek tersebut, mereka telah membuktikan diri mereka dan menjadikan Status sebagai salah satu daripada sepuluh teratas Ethereum dApps yang paling popular. Dengan penggunaan dan penggunaan yang semakin meningkat, ini boleh menjadi salah satu nama besar di dApps pada tahun 2019.

Augur

Augur adalah pasaran ramalan terdesentralisasi yang membolehkan pengguna membuat pasaran berdasarkan hasil dari sebarang peristiwa di masa depan. Ini memungkinkan untuk bertaruh pada hasil acara sukan, pilihan raya, pertandingan, dan acara yang dapat anda fikirkan.

Pertaruhan dengan Augur di Platform

Antara Muka Pengguna Augur di Platform

Kerana Augur menggunakan crowdsourcing dalam model ramalannya perniagaan dapat menggunakannya untuk meramalkan hal-hal seperti volume penjualan masa depan, anggaran untuk projek penyelidikan, dan masa penyelesaian untuk projek. Sumber orang ramai terbukti lebih tepat daripada pendapat pakar.

Selain menjadi salah satu Ethereum dApps yang paling popular, Augur berada di sepuluh teratas Ethereum dApps, ia juga salah satu yang tertua, telah dilancarkan pada bulan Ogos 2015.

Pautan Rantai

Chainlink adalah dApp yang berkembang pesat yang membolehkan kontrak pintar berhubung dengan sumber luaran seperti API atau data luar rantai yang diperlukan. Ia melakukannya melalui rangkaian oracle yang terdesentralisasi dan mengekalkan hubungan yang selamat dan boleh dipercayai. Sebelum Chainlink, sangat sukar bagi kontrak pintar untuk mengakses data di luar rantai, yang membatasi skop dApps. Walau bagaimanapun dengan Chainlink kontrak pintar dapat menyambung ke pembayaran, acara, dan data dunia nyata.

Chainlink Ethereum Dapp

Gambaran Keseluruhan Ekosistem Chainlink & Oracle

Chainlink agak baru, telah dilancarkan pada bulan Ogos 2018, tetapi juga berkembang dengan pesat, yang tidak menghairankan memandangkan kegunaan dApp yang membolehkan dApps lain menyambung ke maklumat di luar rantai.

Chainlink melihat lebih dari 250 pengguna setiap hari, dan jumlah itu terus meningkat. Apabila anda memikirkan semua kemungkinan penggunaan untuk blockchain oracle seperti Chainlink, menjadi jelas bahawa ini dapat tetap menjadi salah satu dApps teratas untuk tahun-tahun akan datang.

Etlance

Ini adalah Ethereum dApp menarik yang ingin mengubah cara kita mengupah freelancer. Anda boleh menganggapnya sebagai versi Upwork atau Fiverr yang terdesentralisasi di mana mereka yang ingin mengupah freelancer boleh menghantar keperluan pekerjaan mereka.

Memandangkan ini terdesentralisasi, tidak ada entiti yang akan duduk di antara mereka yang mengambil pekerja dan pekerja bebas. Ini bermaksud bahawa tidak ada bayaran yang dikenakan sama ada di pihak majikan untuk menyenaraikan pekerjaan atau di pihak bebas ketika mereka mendapat komisen mereka.

Ethereum Ethlance Dapp

Imej melalui Ethlance

Juga, memandangkan tidak ada yang mengendalikan jenis pekerjaan yang boleh anda hantar, pekerjaan itu terbuka dan percuma. Anda boleh menghantar nombor tanpa had yang seluas yang anda tetapkan. Yang diperlukan adalah anda membayar yuran Ethereum Gas yang berkaitan dengan pengeposan.

Untuk berinteraksi dengan dApp ini, anda mungkin perlu menggunakan aplikasi seperti Metamask. Ini akan membolehkan anda berinteraksi dengan blockchain Ethereum. Mereka mempunyai satu panduan berguna mengenai menyenaraikan pekerjaan, membayar kerja dan meminta kerja.

Ethlance sebenarnya adalah salah satu “daerah” pertama di rangkaian district0x. Ini adalah projek blockchain yang berusaha mengembangkan kumpulan pasar dan komuniti yang terdesentralisasi.

Ada juga sejumlah dApps lain yang berusaha meredakan tekanan yang dihadapi oleh freelancer dengan menggunakan pasar terpusat yang besar. Sebagai contoh, ada Rangkaian pekerjaan  yang memudahkan majikan untuk mengupah freelancer dengan cryptocurrency dan sifar yuran.

Decentraland

Projek Decentraland bercita-cita tinggi dan cukup unik di kalangan dApps. Pasukan ini membina dunia maya terbuka di blockchain Ethereum yang berjalan pada standard terbuka. Di Decentraland pengguna dapat membuat, mengalami dan mengewangkan aplikasi dan kandungan baru. Dan kerana ia berdasarkan harta, bahkan harta maya, ia boleh menjadi sangat berharga.

Decentraland Dapp

Beberapa plot dijual di Decentraland Network. Imej melalui Decentraland

Sebagai tambahan kepada keunikan membuat dunia maya yang diwakili oleh token digital, Decentraland mempunyai ciri unik tambahan yang dibuat oleh penggunanya. Ini bermaksud kreativiti tidak terhad dan dapat memberi penghargaan yang tinggi bagi mereka yang membina item yang mendapat permintaan tinggi.

Pengguna juga dapat mengakses Decentraland Marketplace yang merupakan pasaran terbuka dan terbuka sepenuhnya di mana anda dapat menemui, membeli, menjual, dan menguruskan bungkusan TANAH anda.

Akhirnya, anda dapat meneroka kreasi dan tanah di Decentraland menggunakan alat dengar VR. Minat dalam projek ini semakin meningkat dan rata-rata pengguna harian meningkat di atas 100.

Storj

Anda tidak boleh mempunyai cukup simpanan data, dan Storj adalah dApp yang akan menyediakan semua kelebihan kapasiti penyimpanan di seluruh dunia. Bukan hanya storan cakera keras, tetapi juga lebar jalur yang tidak digunakan akan dapat diakses melalui Storj.

Ketika Storj bermula pada bulan Mei 2017, kebanyakan orang meragui bahawa mereka dapat menggunakan penyelesaian penyimpanan terpusat yang besar seperti Dropbox dan cloud Google. Maju cepat hingga Jun 2019 dan nampaknya mereka melakukan begitu sahaja. Walaupun projek ini masih dalam pengujian alpha, ia diharapkan dapat melalui beta dan produksi pada akhir tahun 2019. Dan semakin hampir, minat juga meningkat dengan Storj kini melihat hampir 100 pengguna setiap hari.

Storj dApp Ethereum

Kebaikan menggunakan Aplikasi Storj Decentralized

Pengguna bukan sahaja dapat membayar untuk menerima lebihan storan dan lebar jalur, tetapi mereka juga dapat menawarkan storan dan lebar jalur mereka sendiri ke rangkaian dan dibayar dalam token STORJ. Apabila anda menganggap bahawa hampir setiap orang yang mempunyai komputer mempunyai ruang simpanan yang berlebihan, ini dapat menjadi cara untuk membayar kos operasi PC anda.

Saya menjalankan penganggar pendapatan di laman web Storj dan mendapati bahawa dengan sambungan internet gentian (>Muat naik dan muat turun 200 Mbps) dan storan 2 TB yang anda dapat menghasilkan hampir $ 200 / bln saat ini. Tidak buruk untuk menyewa sesuatu yang tidak anda gunakan pula.

CryptoKitties

Ini adalah salah satu daripada dApps permainan yang sangat popular pada tahun 2017. Malah, ia sangat popular sehingga benar-benar menyebabkan penurunan besar di blockchain Ethereum.

Pada dasarnya, CryptoKitties adalah permainan berasaskan blockchain di mana anda boleh membiak, membeli / menjual dan akhirnya memegang anak kucing digital di Ethereum Blockchain. Memandangkan ini tidak dapat ditiru dan disimpan secara kekal, mereka dapat membuat koleksi yang menarik. Lagipun, kucing ini tidak akan mati (tidak memerlukan 9 nyawa).

Cryptokitties dapat memperoleh jumlah crypto yang cukup mengagumkan. Anda boleh pergi ke laman web mereka sekarang dan lihat koleksi anak kucing yang sedang dijual. Terdapat banyak aset yang disenaraikan untuk lebih dari 2,000 ETH.

CryptoKitties Ethereum Dapp

Sebilangan Kitties kecil yang mahal di CryptoKitties

Sama ada cryptokitties ini bernilai sangat bergantung pada tempat anda melihat pasaran crypto bergerak kerana mereka pasti akan mengesannya. Sudah tentu, jika anda mempunyai anak kucing yang sangat jarang, ia boleh bernilai lebih dalam beberapa tahun (dan bukan hanya untuk alasan baru).

Cryptokitties juga mendorong banyak replika kripto lain yang menarik. Ini termasuk seperti Crypto Puppies dan juga selebriti crypto – itu betul. Anda boleh membeli dan mengumpulkan selebriti di blockchain Ethereum!

Kesimpulannya

Dalam dua tahun kebelakangan ini, jumlah dApps pada blockchain Ethereum telah meletup hampir 400%, walaupun cryptocurrency, termasuk Ethereum, kekal di pasaran bear sepanjang 2018 dan hingga awal 2019.

Apabila ekosistem berkembang, dan ketika Ethereum skala, bilangan dApps cenderung meletup. Kerana blockchain dan kontrak pintar dapat digunakan untuk membuat dApps di sekitar apa sahaja yang mempunyai aplikasi atau infrastruktur terpusat.

Pada tahun-tahun mendatang, pemusatan akan memberi jalan kepada dunia yang lebih transparan dan bebas, dan apabila itu berlaku, dApps akan menjadi norma dan bukan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me