Gambaran Keseluruhan Protokol Trinity, Penyelesaian Penskalaan Off-chain untuk NEO

Penskalaan luar rantai adalah kemarahan dalam komuniti cryptocurrency hari ini. Dari rangkaian Bitcoin Lightning hingga plasma Ethereum, pembangun cuba mencari cara untuk meningkatkan cryptocurrency dari blockchain.

Kini, koin ekonomi pintar NEO mempunyai penyelesaian rantaian mereka sendiri: Protokol Trinity

Dibangunkan khusus untuk NEO, projek ini telah berkembang sejak beberapa bulan kebelakangan ini dengan tujuan untuk membuat pembayaran masa nyata dengan yuran transaksi yang rendah, skalabilitas dan privasi pengguna.

Protokol ini juga mempunyai tokennya sendiri yang disebut Trinity Network Converter (TNC). Ini adalah token utiliti yang akan membantu menyelesaikan pembayaran yang berlaku di rangkaian yang lebih luas.

Baru-baru ini, terdapat beberapa pengumuman menarik oleh pasukan Trinity. Sebagai contoh, mereka telah mengeluarkan berita mengenai pertukaran NEO Cross-Chain dan ETH mereka.

Mari kita lihat lebih jauh mengenai Trinity Protocol.

Apa itu Trinity Protocol?

Logo Protokol Trinity

Imej melalui trinity.tech

Protokol Trinity menggunakan rangkaian saluran keadaan luar rantai untuk NEO. Saluran negeri ini akan membolehkan transaksi dan pembayaran peribadi yang tidak terhitung jumlahnya berlaku dari blok utama NEO. Dua peserta dalam ekosistem NEO dapat mengatur saluran peribadi mereka dan bertransaksi tanpa menyiarkan ke blockchain.

Urus niaga ini akan berlaku dalam jangka masa tertentu dan hanya baki akhir yang akhirnya akan disiarkan dan disebarkan melalui blockchain NEO. Teknologi di sebalik protokol adalah sumber terbuka dan boleh dimuat turun oleh sesiapa sahaja.

Ini juga membolehkan pembangun aplikasi lain menggunakan teknologi protokol Trinity dan membuat aplikasi terdesentralisasi yang lebih mesra pengguna (dApps). Sebagai contoh, pemproses pembayaran dapat membina aplikasi yang mesra pengguna di atas protokol Trinity untuk penyelesaian seketika.

NEO Perdagangan Opsyen IQ

Ini adalah sesuatu yang diusahakan oleh rangkaian Trinity dengan aplikasi mudah alih Rai Stone. Ini akan membantu memudahkan pembayaran luar rantai dan pelepasan dirancang pada pertengahan tahun 2018.

Mengapa Ia Diperlukan?

Banyak yang mungkin ingin tahu mengenai perlunya penyelesaian penskalaan rantai luar untuk NEO pada masa ini. Tidak ada halangan transaksi besar dan blockchain NEO dapat memproses transaksi ini pada kelajuan hampir 1,000 tx sesaat.

Namun, jika ada satu hal yang telah kita pelajari dari tunggakan transaksi Ethereum, batasan penskalaan dapat muncul dengan cepat. Dalam kes itu, populariti Cryptokitties yang menyebabkan tunggakan rangkaian.

Oleh kerana semakin banyak pembangun membuat dApps dan ketika semakin banyak pengguna mulai menggunakannya untuk membuat pembayaran, blockchain NEO cenderung menghadapi masalah serupa. Oleh itu, dengan memperkenalkan protokol Trinity, asas Trinity dan sememangnya ekosistem NEO yang lebih besar merancang ke depan.

Token TNC

Seperti disebutkan, jaringan Trinity memiliki token utiliti mereka sendiri yang digunakan sebagai bahan bakar di rangkaian. Ini juga mempunyai keuntungan tambahan untuk memperkenalkan insentif bagi pemegang yang mengambil bahagian dalam rangkaian itu sendiri.

Token TNC adalah token NEP-5 yang merupakan standard token NEO. Ini dibandingkan dengan cryptocurrency kontrak pintar lain seperti Ethereum yang mengikuti standard token ERC-20. Token ini dikeluarkan pusingan derma peribadi tahun lalu. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai jadual sumbangan TNC pada protokol trinity laman web.

Pada masa ini, hanya ada 3 bursa yang mempunyai perdagangan TCN. Ini adalah KUCoin, BiBox dan Gate.io. Harapannya adalah apabila semakin banyak duit syiling dikeluarkan melalui sumbangan orang ramai, permintaan untuk mendapatkan liputan pertukaran lebih banyak.

Penukaran Rantaian Lintas TNC-ETH

Penukaran Rantaian Protokol Trinity

Menukar NEO untuk ETH.

Baru-baru ini diumumkan pada pertemuan triniti NEO di Berlin bahawa mereka akan melepaskan penukar rantai silang.

Penukar ini akan membolehkan token NEO (standard NEP-5) ditukar dengan token ETH (ERC20). Tidak seperti pertukaran atom rantai silang yang sedang dikembangkan untuk rantai cryptocurrency lain, penukaran rantaian menggunakan TNC sebagai token penukaran.

Penukaran akan dilakukan seperti berikut:

  • Token TNC akan dihantar ke alamat penukaran yang merupakan kontrak pintar Trinity. Transaksi ini juga akan mempunyai perincian alamat ETH penerima.
  • Token TNC ini kemudian akan dibekukan oleh alamat penukaran NEO dan ETH yang sesuai akan dibekukan.
  • Jumlah ERC-20 TNC yang sama akan dihantar kembali kepada pengguna melalui kontrak pintar penukaran Ethereum

Dengan menggunakan proses yang serupa ke arah yang berlawanan, token ERC-20 dapat ditukar dengan token NEP-5 TNC. Penukaran juga dilakukan dengan token yang kini beredar tanpa dibuat yang baru.

Penukaran rantaian silang masih di peringkat awal pembangunan namun pengasas Trinity Network, David Li, tweet bahawa MainNet akan disiarkan dalam 2 minggu.

Terdapat juga beberapa spekulasi bahawa pelaksanaan penukaran rantaian silang dapat dilakukan dalam pertukaran NEX yang akan segera dikeluarkan. Ini akan memberi pengguna peluang untuk memperdagangkan token NEP-5 untuk token ERC-20 di platform perdagangan yang terdesentralisasi.

Pertukaran NEX dijadualkan akan dirilis akhir tahun ini dan pertukaran rantai silang akan memungkinkan perdagangan ini dilakukan melalui teknologi kontrak pintar.

Perkembangan Triniti Lebih Lanjut

Terdapat inisiatif penting lain yang sedang diusahakan oleh rangkaian triniti. Ini termasuk Ganjaran Kesetiaan Trinity yang akan dilancarkan pada akhir bulan Mac. Ini akan membolehkan pemegang token TNC mengunci token mereka ke dalam kontrak pintar yang akan membayar bonus di kemudian hari apabila dapat dibuka.

Terdapat juga lebih banyak perbincangan perkongsian dalam karya dan pasukan tersebut menyinggung “rahsia besar” yang mereka rancangkan untuk dibongkar pada bulan April. Ini telah membuat spekulasi di komuniti NEO.

Walaupun begitu, peluang yang ditawarkan oleh penyelesaian penskalaan luar rantai tidak ada tandingannya. Sekiranya NEO akhirnya mencapai tahap penggunaan parabola, manfaat sebenar protokol Trinity akan dapat direalisasikan sepenuhnya.

Gambar Pilihan melalui trinity.tech

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me