Hampir 50% ICO dari 2017 Gagal. Inilah Sebabnya

Walaupun pasaran ICO dapat menarik, dan sangat menguntungkan bagi mereka yang masuk ke dalam projek yang tepat pada waktu yang tepat, tidak ada yang pernah mendakwa bahawa ini adalah arena yang stabil.

Dan sekarang kami mempunyai statistik untuk menyandarkan apa yang telah kami duga – ICO gagal dengan kadar yang membimbangkan jika anda seorang pelabur ICO.

Tinjauan awal tahun ini oleh news.bitcoin.com mendapati bahawa walaupun menaikkan $ 3.88 bilion pada tahun 2017 (per Coinschedule.com) 46 peratus daripada semua ICO yang dilancarkan pada tahun 2017 berakhir sebagai kegagalan. Tinjauan itu melihat data lebih dari 900 crowdsales dan menyimpulkan bahawa hampir separuh gagal sama ada semasa penggalangan dana mereka, atau kemudian dengan tidak memberikan produk.

Kad Kredit Perdagangan Opsyen IQ

Ini bersetuju dengan “Negeri Pasar Token“Laporan yang dikeluarkan oleh Fabric Ventures dan TokenData yang menyimpulkan bahawa hanya 48% ICO 2017 berjaya. Selain itu, laporan “State of the Token Market” mendapati bahawa 10 daripada 435 penjualan berjaya berjaya mengumpulkan 25% daripada jumlah modal. Banyak ICO mengumpulkan hanya beberapa ribu dolar, dan modal median yang diperoleh hanya $ 4,5 juta.

Tidak ada seorang pun di ekosfera cryptocurrency yang terkejut dengan data tersebut, kerana jumlah dan skop penipuan dan penipuan dalam ruang ICO sangat terkenal bagi mereka yang mempunyai pengalaman cryptocurrency paling asas.

Walaupun ICO mempunyai rekod prestasi yang bercampur-campur pada tahun 2017, kami tidak dapat menahan rasa berfikir bahawa kadar kegagalan syarikat tradisional sama tinggi atau lebih tinggi daripada kadar ICO 2017. Sebenarnya, sebilangan ini Forbes artikel mendakwa bahawa hampir 90% daripada semua syarikat permulaan gagal dalam tempoh lima tahun pertama.

Sebabnya bervariasi, tetapi yang paling sering disebut adalah kekurangan kestabilan kewangan, pengurusan yang buruk, atau kekurangan idea yang benar-benar unik atau revolusioner.

Oleh itu, walaupun data telah membuktikan bahawa kadar kegagalan di kalangan ICO cukup tinggi pada tahun 2017, tidak ada tempat selamat bagi pelabur di syarikat permulaan tradisional.

Adakah ICO Benar-benar Berisiko?

Tinjauan news.bitcoin.com juga menggunakan data dari TokenData, menemui 902 crowdsales yang dijadualkan pada tahun 2017.

Dari senarai besar itu, mereka mendapati bahawa 142 gagal semasa peringkat pendanaan mereka dan 276 lagi gagal pada bulan-bulan pertama setelah ICO mereka. Ada yang tidak mempunyai komuniti untuk terus berjalan, ada yang tidak mempunyai motivasi untuk terus berjalan, dan ada yang pudar dengan wang yang dikumpulkan di ICO.

Yang memburukkan lagi adalah 113 ICO yang dianggap sebagai “semi-gagal”, kerana pada saat tinjauan tidak dapat menentukan status proyek karena kurangnya komunikasi dari tim pengembangan.

Ini bermakna bahawa daripada 902 ICO pada tahun 2017, 59 peratus daripadanya adalah kegagalan, atau akan menjadi kegagalan dalam masa terdekat.

Kegagalan ICO tahun 2017

Imej melalui tokendata.io

Tahap kegagalan itu mungkin kelihatan tinggi dan terlalu berisiko, dan itu berisiko, tetapi jika dibandingkan dengan data dari syarikat permulaan tradisional, tidak semuanya mengerikan.

Menurut Jurnal Wall Street ini artikel, bertajuk “The Venture Capital Secret: 3 dari 4 Permulaan Gagal”, sepenuhnya 75% daripada semua syarikat permulaan tidak pernah mengembalikan wang tunai kepada pelabur mereka.

Artikel ini berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh pensyarah kanan Harvard Business School, Shikhar Ghosh, di mana dia melihat lebih dari 2,000 syarikat yang disokong usaha yang mengumpulkan dana lebih dari $ 1 juta antara tahun 2004 dan 2010.

Jadi, nampaknya tidak menjadi masalah sama ada perniagaan anda adalah perniagaan batu bata atau perniagaan blockchain, risiko kegagalan akan tinggi untuk setiap permulaan.

Meneliti Kegagalan ICO

Satu perkara yang pasti dalam dunia cryptocurrency. Kini semuanya lancar dan dinamik. Saya juga bukan bermaksud perubahan harga. Saya merujuk kepada teknologi yang memberi kuasa kepada teknologi blockchain, yang dalam beberapa kes nampaknya hampir berubah dalam sekelip mata.

Setiap ICO yang dilancarkan bertujuan untuk merevolusikan sesuatu, tetapi dengan perubahan pesat yang terjadi, ada kalanya ide itu ketinggalan zaman bahkan ketika ICO terjadi.

Dan beberapa ruang terlalu sesak, dengan terlalu banyak pemain bersaing untuk menyelesaikan masalah, walaupun dalam pelbagai bentuk. Dalam kes ini, pemain yang lemah pasti akan mati. Dan masalah ini bermaksud beberapa projek akan gagal sebelum mereka dimulakan.

Ingat, teknologi blockchain jauh dari penggunaan arus perdana, Walaupun orang ramai baru sahaja belajar mengenai Bitcoin dan asas-asas teknologi blockchain, syarikat-syarikat baru yang melancarkan ICO ini bekerja di kawasan yang hampir tidak diketahui oleh kebanyakan orang, dan tidak akan memahami walaupun mereka dengar tentang mereka.

Pada masa yang sama, media arus perdana suka mengalahkan kegagalan di ruang ini, kerana kurangnya pemahaman dan penentangan terhadap perubahan. Belum lagi bahawa berita buruk menarik lebih banyak perhatian dan penonton.

Kematian ICO

Kematian ICO?

Imej melalui Fotolia

Semasa fasa penyelidikan survey news.bitcoin.com mereka melaporkan terdapat beratus-ratus akaun dan laman web sosial yang terbengkalai yang hilang. Sebilangan besar adalah projek yang sama sekali bukan projek, tetapi pengambilan wang sederhana.

Dari jumlah yang berjaya melalui tahap pendanaan mereka, banyak yang mengumpulkan hanya beberapa ribu dolar, dan jumlah rata-rata yang dikumpulkan hanya $ 4,5 juta. Dan yang bertahan termasuk beberapa yang masih dalam fasa pengembangan alfa, tanpa produk nyata di cakrawala selama berbulan-bulan jika tidak bertahun-tahun.

Adakah ini bermaksud ICO mengalami kematian yang perlahan?

Hampir tidak. Konsep crowdfunding sama baru dengan blockchain, dan idea yang terlalu baik untuk menyerah. Ia akan kekal, dan ICO akan tetap ada. Apa yang akan berubah adalah peraturan ICO.

Walaupun peminat cryptocurrency dan blockchain sukar membenci idea peraturan, hakikatnya adalah kejahatan yang diperlukan sekiranya teknologi ini dapat mencapai arus perdana. Banyak orang memerlukan perlindungan, dan peraturan akan memberikannya kepada mereka, setidaknya sampai batas tertentu.

Bandingkan dengan persekitaran semasa, di mana sekumpulan pemaju secara teorinya dapat membuat ICO, melancarkannya, dan mengeluarkan wang pada hari yang sama. Dan tanpa peraturan di sekitar industri, tidak akan ada jalan keluar bagi para pelabur untuk mendapatkan kembali wang mereka.

Sebilangan besar kegagalan ICO pada tahun 2017 adalah kegagalan yang dibuat hanya untuk mendapatkan wang tunai dan kemudian berlepas. Dan itu telah membuat kita sampai pada tahun 2018, di mana negara-negara di seluruh dunia telah melarang ICO (China, Korea Selatan), atau sedang berusaha untuk mengembangkan kerangka peraturan yang akan menjadikan ICO sebagai pertaruhan yang lebih selamat.

Memperbaiki Landskap ICO

Walaupun kita mungkin telah melihat kadar kegagalan 59 peratus dari kelas ICO 2017, kita dapat melihat jumlah itu jatuh setelah peraturan. Dan kita juga harus melihat yang kelihatan lebih maju dan sah.

Sebenarnya, itu memang sudah terjadi pada tahun 2018, dengan Coinschedule.com melaporkan 244 ICO sejauh ini pada tahun 2018, tetapi TokenData menunjukkan hanya 60 kegagalan – atau kira-kira 25%

Statistik ICO untuk tahun 2018

Imej melalui tokendata.io

Masih akan ada kegagalan dengan ruang blockchain, kerana itulah sifat dunia perniagaan. Apa yang kami harapkan ialah jumlah kegagalan akan menurun, dan yang lebih penting, mereka yang berjaya mendapat kejayaan menjadi pemimpin dalam ruang blockchain.

Walaupun terdapat kegagalan, pasti tidak ada perlambatan dalam ICO. Seperti yang ditunjukkan oleh carta di atas, empat bulan pertama tahun 2018 telah melebihi tahun 2017, dengan lebih dari $ 6.7 bilion dikumpulkan oleh ICO, walaupun kadar penerbitan menunjukkan jumlah ICO yang kurang pada tahun ini. Ada kemungkinan bahawa ruang itu sudah mengatur diri sendiri hingga tahap tertentu, dan hanya projek yang sah dengan produk sebenar yang menarik modal.

Sekiranya demikian, dan kami juga mulai melihat peraturan, lanskap ICO dapat menjadi lebih bermanfaat bagi kapitalis teroka daripada syarikat permulaan tradisional. Walaupun sekarang Korea Selatan ingin membatalkan keputusan 2017 untuk melarang ICO.

Mungkinkah pengatur di Korea Selatan melihat peningkatan landskap untuk ICO? Ini pastinya merupakan langkah positif untuk permulaan blockchain, dan untuk ekosistem cryptocurrency secara umum, yang mengalami larangan Korea Selatan tahun lalu.

Terdapat satu perkara yang pasti. Blockchain ada di sini untuk tinggal, dan startup blockchain akan mencari jalan untuk mengumpulkan modal. Adakah itu terus melalui ICO atau tidak masih belum dapat dilihat. Ia adalah masa yang sangat menggembirakan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me