Hari Angka Merah: Bayangan Mogok Mt Gox, Tangki Harga Bitcoin

Dalam rantai FUD yang hampir tidak pernah berakhir, hari ini berubah menjadi serius lain “hari nombor merah”Untuk cryptocurrency.

Beberapa pelaku telah dituduh menyebabkan sebahagian besar penurunan, yang terbesar adalah tindakan yang dibuat oleh pemegang amanah Gunung Gox di Jepun. Dalam artikel ini, kami akan mengkaji beberapa FUD yang berlaku di crypto hari ini, kerana kami cuba mengetahui mana yang menyebabkan slaid.

The hack “Binance”

Khabar angin Hack Binance

Imej melalui Fotolia

Sejumlah pengguna di bursa Binance sangat terkejut melihat bahawa akaun mereka tiba-tiba menjual semua cryptocurrency bukan bitcoin mereka untuk bitcoin, dan kemudian segera membuat pesanan yang terlalu mahal untuk altcoin yang sedikit dikenali sebagai VIA.

Dengan cepat terungkap bahawa serangan itu adalah serangan yang sangat terkoordinasi yang memerlukan beberapa bulan untuk disusun. Peretas menggunakan teknik “homograf” untuk memikat pengguna yang tidak curiga memasukkan bukti kelayakan mereka ke laman palsu.

Bagi mereka yang tidak tahu, teknik homograf adalah teknik penggunaan watak yang serupa. Dalam kes ini, surat-surat yang, pada pandangan pertama, kelihatan mengeja alamat yang betul sebenarnya adalah huruf yang sangat sedikit aksen pada mereka. Begitu juga dengan komputer, ia adalah alamat yang sama sekali berbeza.

Sayangnya bagi pelakunya, nampaknya mereka tidak hanya gagal memperoleh penghasilan dari percubaan itu, tetapi mereka sebenarnya telah kehilangan wang. Pertukaran Binance menggunakan perisian pengesanan ancaman automatik. Perisian itu melihat akaun yang buruk dan segera menguncinya.

Oleh itu, bukan sahaja penggodam tidak dapat mengeluarkan dana, tetapi dana yang mereka habiskan untuk membeli VIA dalam usaha menjualnya dengan harga yang sangat besar juga terkunci secara kekal.

Terlepas dari hasil yang agak menggembirakan, FUD menyebar dengan cepat, dan berita mengenai peretasan itu mungkin sebahagiannya bertanggungjawab terhadap penurunan harga.

Kerajaan Jepun mengejar pertukaran

Menurut wartawan teknologi Bloomberg yang berpusat di Tokyo, FSA Jepun memulakan tindakan keras terhadap cryptocurrency.

Dalam tweet yang disiarkan pada 7 Mac, wartawan Yuji Nakamura menyatakan bahawa dua pertukaran akan ditutup sementara, empat akan dikenakan denda, dan dua akan menarik balik permohonan lesen mereka. Selanjutnya, pertukaran Coincheck tidak dapat mengembalikan dana sehingga mereka menjalani lebih banyak audit.

Tindakan keras ini nampaknya merupakan tindak balas terhadap kedua-duanya peretasan baru-baru ini yang telah berlaku di bursa Jepun, dan juga untuk dua platform yang gagal memenuhi peraturan AML dan KY lihat.

Sebarang FUD yang melanda Jepun pasti akan melanda seluruh dunia. Ini kerana yen Jepun mewakili sebanyak 50% daripada semua perdagangan cryptocurrency global.

Kisah yang tidak pernah berakhir dari Gunung Gox

Mt. Logo Gox

Imej melalui Wikipedia

Kisah ini sangat panjang dan mengecewakan. Sekiranya anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai di mana ini bermula, kami mencadangkan anda membaca pendapat kami di Mt. Peretasan Gox.

Berikutan apa yang telah menjadi hack cryptocurrency terbesar dalam sejarah, kekayaan Mt Gox kini dipegang oleh pemegang amanah (peguam) di Jepun tempat pertukaran itu didaftarkan. Pemegang amanah telah mengawasi gerombolan bitcoin yang luar biasa beratus-ratus ribu, dan kini sejumlah Bitcoin Cash.

Berdasarkan apa yang boleh dilihat pada blockchain bitcoin, dan juga menurut laporan yang dikeluarkan oleh pemegang amanah itu sendiri, penjualan telah berlaku dan sejumlah besar bitcoin dan Bitcoin Cash telah terjual, beberapa di antaranya pada harga yang relatif rendah. Dalam laporan itu, pemegang amanah menyatakan:

Di antara mesyuarat pemiutang ke-9 dan pertemuan pemiutang ini, dengan izin mahkamah, saya menjual sejumlah wang tunai BTC dan bitcoin (“BCC”) yang menjadi milik harta kebankrapan.

Setiap kali berlaku penjualan besar-besaran, harga biasanya menurun sebagai tindak balas kerana terdapat banyak penawaran di pasaran yang mencari pembeli. Dalam kes ini, jumlah yang dijual sekaligus tidak pernah terjadi sebelumnya. Oleh kerana banyak harga altcoin terikat dengan bitcoin, harga untuk kebanyakan aset kripto turun secara menyeluruh hari ini.

Biasanya sebanyak 10% atau lebih. Ethereum khususnya telah dipukul dengan teruk. Ia naik dari paras tertinggi sepanjang masa sekitar $ 1400 hingga lebih dari $ 600 hari ini, yang bermaksud ia jatuh lebih dari separuh nilainya sejak Januari.

FUD yang tidak pernah berakhir

Satu kelemahan ketara yang dimiliki dunia cryptocurrency adalah pergantungannya pada bitcoin sebagai aset asas. Setiap kali bitcoin jatuh, semuanya menurun sebagai tindak balas. Paling tidak, jika dibandingkan dengan nilai fiat perbandingan dari altcoin.

Tidak dapat dielakkan bahawa lebih banyak penurunan seperti ini akan terus berlaku sekurang-kurangnya beberapa tahun akan datang. Ini kerana ramai orang masih tidak memahami sifat sebenar bitcoin dan cryptocurrency. Oleh itu, mereka kemungkinan akan terus bertindak balas terhadap pengumuman semacam ini dengan penjualan panik.

Hanya apabila cryptocurrency pada umumnya mempunyai masa yang cukup untuk matang, jenis lonjakan ini akan dikurangkan.

Gambar Pilihan melalui Business Insider

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me