Jangan Buat Anak Sendiri, Ini Masih Tahap Adopsi Awal

Adakah anda masih membawa telefon balik atau memasukkan pita kaset ke geladak semasa anda meluncur di belakang roda untuk perjalanan pagi anda? Sekiranya demikian, ada kemungkinan Anda mungkin berada di sisi paling kanan Keluk Adopsi Teknologi, yang disebut sebagai “laggard”.

Apa yang kita bincangkan?

Terdapat lengkung loceng terkenal yang menggambarkan pelbagai peringkat bagaimana teknologi baru tiba di tempat kejadian dan akhirnya menembusi pasaran yang lebih besar.

Tahap Adoption Crypto

Di mana pada Lengkung adalah Cryptocurrency?

Peratusan kecil pengadopsi awal dikenal sebagai “inovator” dan hanya merangkumi sekitar 2.5% populasi sementara “ketinggalan adalah 16% terakhir.

Oleh itu… di manakah anda membayangkan kita sebagai masyarakat berhubung dengan anak baru yang pelik ini yang dikenali sebagai cryptocurrency, dan adakah anda bersedia untuk lompatan kuantum seterusnya?

Tempat Cryptocurrency Duduk Sekarang

Memang, penekanan utama di sebalik artikel ini disokong oleh orang-orang yang merupakan sebahagian daripada fasa inovasi yang sangat kecil, jadi crypto nampaknya seperti topi lama bagi kita, tetapi apabila kita melangkah mundur dan melihat-lihat, ini adalah sangat, SANGAT bayi muda.

Anggap ia sama dengan internet era 1994 yang dicirikan oleh modem dial-up 56k dan laman utama Microsoft yang kelihatan seperti gambar di bawah. Adakah anda berharap anda telah memasukkan beberapa ribu dolar ke dalam syarikat ketika itu?

Laman Utama Microsoft Awal

Halaman Web Awal Microsoft

Dan untuk membawa pulang lebih jauh, Facebook dan Twitter masih sedekad dari keberadaannya.

Memandangkan keadaan teknologi yang semakin pantas, jangkakan syarikat mega-cryptocurrency yang setara akan kelihatan dalam masa kurang dari lima tahun. Kami sudah mendapat lebih dari seribu variasi rasmi syiling digital di luar sana, semuanya didorong oleh mereka yang tidak melihat had dalam dunia baru yang terdesentralisasi yang berani ini.

Masalahnya sekarang ialah bidang ini sangat sesak sehingga seperti permainan digital Pin the Tail on the Donkey yang berusaha mencari tahu mana yang mungkin mempunyai apa yang diperlukan untuk bertahan dan berkembang dalam jangka panjang.

Ini adalah Tidak Revolusi Kewangan Pertama

Sehingga sekitar 20,000 tahun yang lalu, tidak ada wang.

Akhirnya, suku manusia terpencil mengembangkan sistem buku besar untuk mengesan berapa banyak daging yak yang dihutang Grunt kepada Growl setelah berjaya memburu. Ini berjaya sehingga suku-suku mulai saling bertabrakan, masing-masing dengan kaedah lejar yang sama sekali berbeza.

Kira-kira lima ribu tahun yang lalu, kami menemui idea untuk menggunakan emas sebagai alat pemindahan nilai, yang agak menarik kerana logam itu sendiri tidak banyak memberikan fungsi. Ia mempunyai dan menyimpan nilai hanya kerana kekurangan bekalan. Ia juga berat, dan agak janggal untuk membawanya.

Pada saat tahun 1600-an tiba, beberapa pemikir mengemukakan tanggapan bahawa kita harus beralih kepada sijil kertas yang memberikan bukti sejumlah emas yang tersimpan di suatu tempat. Orang hilang akal atas cadangan radikal ini, dan memerlukan 400 tahun lagi sebelum rizab mata wang global (dolar AS) akhirnya berubah dari standard emas.

Ketika teknologi berkembang, penggunaan semakin cepat. Anggaplah bahawa mengambil masa puluhan tahun untuk elektrik dan telefon rumah tangga mencapai 60% penduduk.

Perkara berlaku lebih cepat sekarang.

Anak-anak yang dilahirkan hari ini akan membesar dengan idea cryptocurrency sebagai sistem kewangan yang sah.

Tempat Cryptocurrency Duduk Sekarang

Melabur dalam mata wang fiat seperti dolar AS, berkat kesan penurunan nilai inflasi yang berterusan, adalah latihan yang sia-sia. Ada kemungkinan lebih baik daripada rata-rata bahawa harganya akan lebih rendah (dari segi barang dan perkhidmatan yang akan dibeli) dalam beberapa tahun daripada sekarang.

Harga Ahli Ekonomi

Naik Banyak

Tetapi perkara cryptocurrency ini adalah mula merasa seperti strategi pelaburan sebenar, terutamanya mempertimbangkan kenaikan stratosfera harga Bitcoin sejak konsepsi itu.

Ia memulakan hidup bernilai hanya sen per duit syiling, meroket hampir $ 20,000, dan kini telah kembali ke kisaran $ 5,000. Percayalah, jutawan dibuat dalam jangka masa itu.

Walaupun Bitcoin mungkin mahal untuk belanjawan anda sekarang, ada banyak syiling alternatif (disebut sebagai altcoin) yang secara rasmi diperdagangkan di bursa.

Sudah tentu, anda hanya perlu melaburkan wang yang anda mampu rugi. Terdapat terlalu banyak ketidakpastian untuk memanfaatkan dana kolej kanak-kanak, gadai janji bulan ini, atau wang makanan dan gas.

Membayar Masa Depan

Mungkin anda tidak pernah memikirkannya, tetapi inilah yang berlaku apabila anda melabur dalam cryptocurrency – selain mengambil peluang yang mungkin sangat kecil untuk menjadi kaya raya.

Pelaburan yang anda buat memberikan modal kerja bagi industri untuk tidak hanya mengembangkan versi duit syiling kegemaran anda yang lebih canggih, tetapi membuat produk yang sama sekali baru. Pada masa ini, Bitcoin berada pada permodalan pasaran sekitar $ 112 bilion. Itu bukan angka yang tidak signifikan!

Walaupun Bitcoin nampaknya cukup tertumpu pada cryptocurrency, syarikat seperti Ethereum (cryptocurrency kedua terbesar) telah menuju ke arah yang berbeza dengan menyediakan platform blockchain di mana pembangun boleh membuat apa sahaja aplikasi yang mereka bayangkan. Di sinilah masa depan dibina dan di mana semua ini menarik.

Garisan bawah

Apabila wang baru masuk ke dalam industri cryptocurrency melalui kedua-dua pelabur individu dan syarikat yang berpandangan ke hadapan seperti IBM, anda boleh menjangkakan peluang untuk mengambil bahagian dalam ledakan ini akan mengambil bentuk yang tidak pernah kita fikirkan.

Mulailah memikirkan perkara ini dengan serius sekarang, kerana anda tidak mahu menjadi orang lambat yang datang terlambat untuk revolusi ini.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me