Jenis Dompet Crypto: 5 Pilihan Teratas untuk Penyimpanan Duit Syiling

Ketika melindungi kripto anda, mereka hanya sekuat dompet yang anda simpan.

Terdapat pelbagai jenis dompet crypto yang tersedia pada masa ini. Ini berbeza mengikut penggunaan, keselamatan, mobiliti dan biaya yang diinginkan. Memandangkan pemilihan ini, adalah mustahak anda mengetahui perbezaan yang tepat antara mereka dan saudara kebaikan dan keburukan setiap.

Dalam catatan ini, saya akan melihat 5 jenis dompet cryptocurrency. Saya juga akan melihat kebaikan dan kelemahan masing-masing dan memberikan anda pilihan terbaik untuk pilihan peribadi anda. Saya juga akan menyelesaikan dengan beberapa kejayaan petua keselamatan dompet crypto.

Dompet Crypto mana yang terbaik?

Terdapat beberapa jenis dompet yang boleh digunakan untuk menyimpan cryptocurrency anda. Ini adalah perkakasan, desktop, mudah alih, web dan kertas. Masing-masing mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri, dan menentukan mana yang akan digunakan bergantung pada penggunaan yang anda fikirkan untuk dompet dan cryptocurrency yang akan disimpan di sana. Pertimbangkan soalan berikut:

  • Adakah dompet akan digunakan untuk urus niaga sehari-hari, atau hanya untuk memegang cryptocurrency jangka panjang?
  • Adakah anda perlu menyimpan hanya satu cryptocurrency atau beberapa cryptocurrency?
  • Adakah anda perlu mengakses dompet crypto hanya dari rumah, atau juga semasa anda jauh dari rumah?

Jawapan untuk soalan-soalan ini dan yang lain akan menentukan jenis dompet crypto mana yang paling sesuai untuk anda. Sekarang mari kita lihat lebih dekat setiap jenis dompet crypto.

Dompet Perkakasan

Dompet crypto perkakasan agak unik kerana menyimpan kunci awam dan peribadi pengguna pada peranti fizikal yang serupa dengan pemacu USB. Dompet perkakasan lebih selamat daripada kebanyakan jenis dompet lain kerana cryptocurrency disimpan di luar talian, menjadikannya tidak dapat diakses oleh penggodam.

Dompet Lejar Nano S

Dapatkan Ledger Nano S Anda Hari Ini

Dompet perkakasan boleh digunakan untuk menyimpan banyak cryptocurrency yang berbeza, yang menjadikannya sangat mudah. Menggunakannya juga mudah. Pengguna memasangkannya ke peranti yang disambungkan ke internet seperti PC rumah mereka, memasukkan PIN keselamatan dan kemudian menghantar cryptocurrency dan mengesahkan. Dompet perkakasan juga merangkumi pengesahan fizikal pada peranti itu sendiri untuk keselamatan tambahan.

Kelebihan dompet perkakasan:

  • Salah satu kaedah penyimpanan paling selamat untuk cryptocurrency.
  • Tempat yang sangat baik untuk menyimpan sejumlah besar cryptocurrency untuk tujuan pelaburan.

Kekurangan dompet perkakasan:

  • Dompet perkakasan tidak percuma, dan ada yang berharga ratusan dolar.
  • Walaupun mudah digunakan, mereka mungkin bukan pilihan terbaik bagi mereka yang baru menggunakan cryptocurrency.

Beberapa dompet perkakasan yang lebih popular adalah Ledger Nano S atau Nano X, Trezor Model T, dan KeepKey.

Dompet Crypto Desktop

Dompet desktop boleh menjadi pilihan yang selamat untuk menyimpan mata wang kripto anda, terutamanya jika ia dijalankan di komputer luar talian, atau yang anda tahu bebas daripada perisian hasad atau virus. Dompet desktop juga biasanya merupakan dompet paling produktif dan hampir setiap koin crypto akan membuat versi dompet “inti” mereka sendiri untuk itu.

UI Bitcoin Core Wallet

Antara Muka Pengguna dompet Bitcoin Core. Sumber Gambar: Wikipedia

Sudah tentu, ada pertukaran dan dompet desktop mudah diserang oleh penggodam yang menyasarkan kunci peribadi pengguna.

Walau bagaimanapun, Sekiranya anda memasang dompet desktop pada komputer yang tidak pernah disambungkan ke internet, ia pada dasarnya menjadi dompet sejuk dan merupakan salah satu kaedah paling selamat untuk menyimpan cryptocurrency anda.

Kelebihan dompet desktop:

  • Sangat senang jika anda berniaga cryptocurrency.
  • Anda mengekalkan kawalan kunci peribadi anda.
  • Boleh menjadi sangat selamat jika digunakan pada komputer yang tidak disambungkan ke internet.

Kekurangan dompet desktop:

  • Ini menyukarkan penggunaan dana crypto anda untuk pembelian seharian.
  • Menjadi kurang selamat jika menggunakan komputer yang disambungkan ke internet.
  • Anda boleh kehilangan cryptocurrency anda jika anda tidak mempunyai sandaran dompet dan komputer anda mati.

Beberapa dompet crypto desktop yang lebih popular termasuk dompet Exodus, Jaxx Liberty, dan dompet Electrum. Anda juga akan mendapati bahawa kebanyakan cryptocurrency mempunyai dompet desktop asli mereka sendiri, yang selalunya merupakan pilihan paling selamat untuk duit syiling itu.

Dompet Crypto Mudah Alih

Dompet crypto mudah alih dipasang pada peranti mudah alih seperti aplikasi lain. Mereka menjadikannya senang untuk menghabiskan dana crypto dalam perjalanan, seperti ApplePay. Anda akan mendapati bahawa beberapa dompet desktop dan dalam talian juga mempunyai versi mudah alih, tetapi dompet mudah alih lain hanya untuk penggunaan mudah alih.

Dompet Crypto Mudah Alih

Contoh dompet mudah alih oleh Atomic Wallet

Sudah tentu, kemudahan tambahan ini bermaksud anda kehilangan beberapa fungsi yang biasanya terdapat dalam dompet desktop teras.

Contohnya, anda tidak boleh menggunakan telefon anda untuk memperoleh ganjaran bertaruh pada syiling Proof-of-Stake. Anda juga tidak dapat benar-benar menggunakan sumber telefon bimbit anda untuk melombong duit syiling yang merupakan sesuatu yang dapat dilakukan di dompet teras banyak cryptocurrency yang dapat dilombong.

Kelebihan dompet mudah alih:

  • Secara amnya lebih selamat daripada dompet dalam talian.
  • Sangat senang bagi mereka yang kerap menggunakan crypto sebagai pembayaran.
  • Sebilangan besar dompet mudah alih juga mempunyai ciri pengimbasan QR.

Kekurangan dompet mudah alih:

  • Sekiranya anda kehilangan telefon anda, anda juga boleh kehilangan aset crypto anda.
  • Virus dan perisian hasad mudah diambil.

Beberapa dompet crypto mudah alih yang popular termasuk Coinomi, Jaxx Liberty, Mycelium dan aplikasi mudah alih Coinbase.

Dompet Crypto Web

Ramai orang akan memberitahu anda bahawa ini adalah jenis dompet kripto yang paling tidak selamat, dan tidak salah sama sekali. Namun masih ada alasan yang baik untuk menggunakan dompet web untuk sejumlah kecil dana crypto. Salah satunya ialah anda dapat mengakses dana anda untuk mengirim, menerima dan membuat pembayaran dari mana-mana peranti yang mempunyai penyemak imbas dan disambungkan ke internet.

Dompet Web Crypto

Contoh Crypto Web Wallet oleh Blockchain.com

Kelemahannya adalah anda harus menyimpan kunci peribadi anda di pelayan penyedia dompet web. Semua dompet web yang popular menyediakan penyulitan untuk kunci peribadi anda, tetapi hakikat bahawa mereka masih menyimpannya di pelayan mereka menjadikan dompet web jenis dompet kripto yang paling selamat.

Kelebihan dompet web:

  • Urus niaga yang sangat pantas.
  • Boleh menyokong pelbagai jenis cryptocurrency.
  • Nyaman bagi mereka yang selalu dalam perjalanan.

Kekurangan dompet web:

  • Risiko keselamatan daripada penipuan dan penggodam.
  • Risiko virus komputer.
  • Akses pihak ketiga ke kunci peribadi anda.

Terdapat sebilangan dompet web yang boleh anda gunakan, dengan beberapa yang paling popular termasuk Green Address, MyEtherWallet, dan blockchain.info. Perhatikan bahawa dompet yang disediakan oleh pertukaran cryptocurrency pada dasarnya adalah dompet web.

Dompet Kertas

Dompet kertas tidak sering dibincangkan, tetapi sangat mudah digunakan dan memberikan tahap keselamatan yang sangat baik. Pada asasnya, dompet kertas tidak lebih daripada salinan fizikal kunci awam dan peribadi anda. Anda boleh membuatnya dengan menuliskannya sendiri pada sehelai kertas.

Terdapat juga penjana dompet kertas yang dapat membuat sepasang kunci dan mencetaknya, bersama dengan kod QR. Menggunakan dompet kertas adalah mudah. Untuk menambahkan dana ke dompet, pemindahan dilakukan ke alamat umum dompet kertas. Dompet itu kemudian boleh disimpan di tempat penyimpanan sejuk yang menjauhkannya dari tangan penggodam.

Dompet Crypto Kertas

Dompet kertas dihasilkan dari dalam talian Penjana Dompet

Dan untuk membelanjakan dana di dompet kertas, anda hanya membuat pindahan dari dompet kertas ke dompet lain menggunakan kunci peribadi atau dengan mengimbas kod QR.

Kelebihan dompet kertas:

  • Anda mengawal kunci peribadi.
  • Tiada apa-apa yang disimpan pada peranti dalam talian.
  • Pada dasarnya bukti penggodam.

Kekurangan dompet kertas:

  • Sukar digunakan untuk urus niaga sehari-hari.
  • Tidak mesra pengguna bagi mereka yang baru menggunakan cryptocurrency.
  • Mereka boleh musnah (api, air, dll) dan menyebabkan anda kehilangan aset crypto yang tersimpan di dalamnya.

Salah satu penjana dompet kertas yang paling popular adalah WalletGenerator.net. Ia menyokong penciptaan dompet kertas untuk 197 cryptocurrency yang berbeza. Sekiranya tidak menyokong duit syiling, anda boleh membuat dompet kertas secara manual atau Google untuk penjana dompet untuk cryptocurrency tertentu.

Keselamatan Dompet Crypto 101

Mencari dompet cryptocurrency terbaik sebenarnya hanya merupakan langkah pertama untuk mendapatkan wang anda. Cara anda menangani kripto anda dan bagaimana anda menggunakan dompet adalah sama pentingnya. Terdapat beberapa perkara yang perlu anda ambil kira untuk keselamatan dompet:

  • Buat Sandaran: Semasa anda membuat dompet crypto, anda biasanya akan diberi koleksi kata-kata benih yang dapat digunakan untuk memulihkannya. Pastikan anda membuat sandaran kerana kadang-kadang satu-satunya perkara yang memisahkan kata laluan yang hilang dari crypto yang hilang. Terdapat banyak kisah mengenai orang yang gagal membuat cadangan benih mereka.
  • Jaga Kebersihan PC / Mudah Alih Anda: Sekiranya anda menyimpan crypto anda di PC atau dompet mudah alih, anda perlu memastikan bahawa anda tidak memuat turun fail yang mencurigakan atau memasang aplikasi yang berniat jahat. Terdapat beberapa penggodam yang sangat pintar di luar sana yang bahkan telah membangunkan perisian hasad yang boleh beroperasi tanpa dikesan oleh perisian anti-virus. Mereka juga dapat memuat naik aplikasi mudah alih di kedai aplikasi rasmi yang mengumpulkan ribuan muat turun dan kelihatan 100% sah. Sentiasa curiga!
  • Diam adalah Emas: Salah satu pendorong utama dalam penciptaan Bitcoin adalah privasi dana pengguna. Oleh itu, memberitahu orang ramai berapa banyak kripto yang anda simpan di dalam dompet anda bukanlah idea terbaik. Ini memberi anda sejumlah ancaman termasuk bentuk fizikal. Terdapat banyak kes yang dilaporkan mengenai pelabur kripto menghadapi ancaman keganasan jika mereka tidak menyerahkan kunci dompet kripto mereka. Tidak ada yang perlu tahu apa yang anda Hodling!

Kesimpulannya

Dompet Cryptocurrency adalah masalah besar kerana ia sangat penting untuk menjaga keselamatan dana anda. Mereka juga merupakan satu-satunya cara bagi kebanyakan orang untuk menghantar, menerima dan menyimpan cryptocurrency. Jenis dompet yang anda gunakan bergantung pada cara anda menggunakan cryptocurrency.

Ramai orang akan mendapati bahawa mereka memerlukan beberapa jenis dompet. Mungkin mereka mempunyai dompet perkakasan untuk menyimpan sejumlah besar cryptocurrency, dompet desktop untuk jumlah yang lebih kecil yang mereka gunakan untuk tujuan perdagangan, dompet mudah alih untuk penggunaan sehari-hari, dan dompet web di bursa untuk kemudahan perdagangan.

Setiap jenis dompet crypto dilengkapi dengan kebaikan dan keburukannya, dan memilih yang tepat untuk anda akan bergantung pada penggunaan yang anda rencanakan untuknya. Tidak kira dompet mana yang anda pilih untuk pergi, pastikan anda mengikutinya keselamatan dompet crypto 101.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me