Kajian Agrello (DLT): Kontrak Pintar Undang-Undang Membangun Projek

Agrello adalah projek blockchain yang menarik yang kini mendapat sedikit perhatian.

Mereka berusaha menggunakan teknologi blockchain dan kontrak pintar untuk mengganggu salah satu industri yang paling kuat di dunia.

Tidak, kita tidak bercakap mengenai industri kewangan atau monopoli wang Fiat. Kami bercakap mengenai industri perundangan. Argello sedang mengembangkan penyelesaian yang akan menjadikannya sangat mudah dan efisien bagi orang untuk secara sah memasukkan kontrak melalui wayar.

Dalam tinjauan Agrello ini, kami akan menyelami projek ini dengan meneliti kes penggunaan teknologi, pasukan, platform dan token mereka.

Apa itu Agrello?

Walaupun terdapat peningkatan jumlah projek cryptocurrency yang bertujuan untuk menggunakan kontrak pintar, Agrello adalah keturunan yang berbeza kerana mereka berusaha membawa penggunaan kontrak pintar yang jauh melebihi aplikasi dunia nyata semasa.

Berpusat di Estonia, salah satu negara terkemuka di dunia untuk perundangan digital dan pemerintahan, para pengasas Agrello sampai pada kesimpulan bahawa sesuatu yang perlu dilakukan di ruang untuk membuat kontrak pintar yang dapat dilaksanakan secara sah dengan kes penggunaan dunia nyata.

Kes Penggunaan Agrello.io

Kes Penggunaan Agrello. Sumber: Laman web Agrello

Mereka kemudian menggabungkan pengetahuan mereka yang lama mengenai teknologi blockchain dengan kepakaran undang-undang mereka untuk mula membina platform blockchain untuk kontrak pintar yang akan membolehkan penciptaan kontrak global yang tidak dapat diubah secara sah.

Kontrak pintar Agrello akan menggunakan kecerdasan buatan, menggunakan pembelajaran mesin untuk mengatur kontrak pintar, dan untuk membimbing pengguna melalui proses undang-undang ketika menggunakan Agrello.

Agrello diasaskan oleh sepasukan peguam Estonia, ahli akademik peringkat tinggi, dan pakar teknologi maklumat, dengan visi bersama untuk membuat kontrak digital yang selamanya akan mengubah cara orang berinteraksi antara satu sama lain dan berhubung dengan pihak berkuasa undang-undang.

Pasukan ini juga berusaha untuk mencipta teknologi untuk membuat avatar digital, atau identiti digital yang serupa dengan pekerjaan yang dilakukan oleh QTUM atau Metaverse. Teknologi pengenalan digital disebut Agrello-ID dan ia dirancang sebagai pujian kepada sistem kontrak pintar, yang digunakan untuk mendorong aspek kontrak sah Agrello yang mengikat secara sah.

Kontrak pintar Agrello boleh digunakan untuk semua perkara berikut:

  • Mengautomasikan penyelenggaraan dan pelaksanaan kontrak yang mengikat secara automatik
  • Potong perbelanjaan undang-undang yang besar
  • Lakukan interaksi undang-undang dengan Smart Kontrak
  • Menguruskan perjanjian penyewaan
  • Jimat masa dengan mengurangkan pentadbir yang diperlukan
  • Gunakan Kecerdasan Buatan untuk melaksanakan tanggungjawab kontrak anda

Pasukan Agrello

Agrello dibentuk oleh sepasukan peguam Estonia, pakar teknologi maklumat dan pengkomputeran awan, dan ahli akademik peringkat tinggi. Visi projek adalah penciptaan kontrak pintar yang akan mengubah cara individu berinteraksi dengan sistem perundangan dan pihak berkuasa. Ketua Pegawai Eksekutif pasukan ini adalah Hando Rand, dan pasukan lengkap terdiri daripada lebih daripada 35 individu, termasuk lebih daripada 25 pembangun.

Ahli Pasukan Agrello

Beberapa Ahli Pasukan Agrello

Selain Rand, ada petugas perusahaan yang fokus pada penjualan, pemasaran, perkongsian, pengalaman pelanggan, dan tentu saja teknologi.

Mengapa Agrello Penting?

Teknologi Agrello memegang banyak aplikasi dunia nyata yang mengagumkan, baik untuk sektor awam dan swasta. Mari kita hadapi, setiap orang membuat banyak kontrak undang-undang sepanjang hidup kita, dari perjanjian sewa dan beli, perjanjian perkongsian dan pemindahan, hingga perjanjian ganti rugi dan bukan pendedahan, dan banyak lagi. Agrello berusaha menjadi teknologi di sebalik semua jenis perjanjian undang-undang ini, meletakkannya di blockchain dan memastikannya tidak boleh dipercayai dan berfungsi.

Sangat menarik bahawa projek ini dilahirkan di Estonia, kerana ia adalah salah satu negara terkemuka di dunia dalam hal e-perundangan, e-kerajaan, dan identiti digital. Sudah setiap warganegara Estonia mempunyai identiti digital yang dikeluarkan oleh negara dan diterima secara sah, menjadikan Estonia sebagai pemecah tanah dalam hal ini.

Bahkan mungkin bukan warganegara menjadi digital di Estonia dan mendaftarkan perniagaan Estonia dan membuka akaun perbankan di Estonia tanpa tinggal di sana. Itu penting kerana Estonia adalah bahagian Kesatuan Eropah, yang bermaksud sesiapa sahaja boleh membuat syarikat berdaftar EU secara digital, tidak kira di mana pun mereka tinggal.

Kad Estonia E-residensi Agrello

Kad E-Residensi Estonia. Sumber: Leapin

Kerana Agrello memfokuskan diri pada kontrak hukum, tim berencana untuk membuat insentif bagi para pakar hukum untuk membuat dan menyerahkan templat kontrak, serta meninjau templat yang ada untuk kesahan dan kegunaan. Sebagai balasan ahli ini akan menerima token DLT.

Pembuat dan pengesah setiap templat juga akan menerima token DLT setiap kali templat digunakan. Dengan cara ini, mereka akan membuat sistem mandiri untuk pembuatan, pengesahan dan penggunaan templat kontrak yang sah.

Beberapa ciri utama platform Agrello termasuk:

  • Kemudahan Penyediaan: Platform ini akan merangkumi templat yang disahkan dan wizard kontrak, untuk membimbing pengguna melalui keseluruhan proses pembuatan kontrak;
  • Mengikat secara sah: Setelah kontrak ditandatangani melalui blockchain Agrello Delta, salinan kontrak yang mengikat secara sah dibuat;
  • Ejen Undang-undang Kecerdasan Buatan: Pengguna juga mendapatkan robot Perisikan Buatan yang akan dirancang untuk membuat mereka mengetahui bagaimana kontrak itu berfungsi dan tanggungjawab mereka sebagai pihak sah dalam kontrak;
  • Kawalan: Walaupun Agrello akan menyediakan templat yang disahkan, ini dapat diedit dan disesuaikan dengan situasi khusus pengguna;
  • Marketplace: Setiap templat di blockchain Agrello disediakan melalui pasar terbuka. Oleh itu, pakar undang-undang boleh membuat dan memuat naik templat mereka dan mendapat ganjaran dalam token Agrello DLT.

Satu kes penggunaan utama yang telah dikenal pasti oleh pasukan pembangunan di Agrello adalah dalam pekerjaan dan sumber manusia.

Sistem ini akan menjadi penyelesaian sehenti di mana kontrak dapat diformalkan, ditandatangani, dan diuruskan, sambil memungkinkan majikan mengautomasikan pengiraan gaji dan jadual kerja secara automatik, dengan memperuntukkan HR secara automatik.

Tanda Delta (DLT)

Token DLT, yang disebut Delta, adalah token serasi ERC-20 yang digunakan untuk memberi kuasa kepada rangkaian Agrello. Token mesti digunakan untuk mengakses sebarang kemampuan di platform Agrello.

ICO untuk DLT selesai pada bulan Ogos 2017, dengan 66% token dijual kepada masyarakat umum, 10% dipegang oleh Yayasan, 4% dimasukkan ke kumpulan umum, dan 20% selebihnya diedarkan kepada pengasas, rakan kongsi dan penasihat projek.

Binance DLT

Daftar di Binance dan Beli Token DLT

Token pada masa ini bernilai $ 0,077, tetapi mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 1,31 pada 12 Januari 2018. Ia adalah koin ke-416 terbesar berdasarkan kapitalisasi pasaran, dengan kapitalisasi pasaran $ 6,656,865 dan bekalan beredar 85,978,873 DLT.

Mereka yang ingin membeli token DLT boleh melakukannya di Binance menggunakan BTC, ETH atau BNB.

Peta Jalan Agrello

Anda sudah dapat menguji versi teknologi Agrello-ID yang berfungsi. Aplikasi ini kini tersedia untuk dimuat turun walaupun hanya di Kedai Google Play. Pelepasan prototaip yang berfungsi adalah pencapaian yang belum dapat dituntut oleh sebahagian besar projek blockchain, jadi dalam hal itu Agrello pastinya mendahului sebarang persaingan.

Rancangan dari awal 2018 termasuk pelepasan platform kontrak khusus di mana pengguna dapat menandatangani, merumuskan dan mengautomasikan perjanjian sewa. Ada juga rencana untuk melepaskan perjanjian kerja seperti yang ditunjukkan di atas. Kedua-dua projek tersebut kini dijangka akan dilancarkan pada suku akhir 2018 kerana mereka menunggu selesainya fasa Alpha Agrello-ID.

Pada tahun 2020, kami merancang untuk melepaskan penyelesaian Agrello generik yang mana kontrak boleh digubal, diedit, dikendalikan, dan disambungkan ke Internet-of-Things untuk kontrak yang sepenuhnya automatik dan boleh dilaksanakan sendiri yang merupakan perjanjian yang mengikat secara sah.

Sebagai tambahan kepada rancangan masa depan, Agrello juga telah memperoleh beberapa perkongsian penting yang akan membantu meningkatkan teknologi dan penerapan platform dalam beberapa bulan dan tahun mendatang. Dua daripada perkongsian ini adalah dengan Veriff dan Rivetz untuk menyesuaikan diri dengan teknologi ID digital mereka. Selain itu, mereka bekerjasama dengan Sekatan untuk membuat Bukti Konsep untuk penawaran Perolehan Pinjaman Permulaan (ILP) baru mereka. ILP dimaksudkan untuk menjadi kaedah alternatif untuk projek kripto untuk mengumpulkan dana.

Peta Jalan Agrello 2019

Peta Jalan Agrello untuk 2019 dan Selebihnya

Selain telah mengeluarkan produk ID digital, pasukan Agrello juga telah membuat demonstrasi produk yang minimum untuk menunjukkan bagaimana teknologi akan berfungsi ketika membuat kontrak baru. Demonstrasi menunjukkan bagaimana pengguna dapat berinteraksi dengan mudah dengan antara muka Agrello untuk memilih templat kontrak yang sesuai, menyesuaikannya untuk keperluan mereka sendiri, dan membawanya ke kontrak yang lengkap dan mengikat secara sah.

Kesimpulannya

Agrello nampaknya memiliki masa depan yang cerah, memandangkan mereka sudah memiliki produk yang berfungsi, dan dengan anggapan mereka dapat memberikan produk tambahan untuk menyelesaikan platform. Yang sangat menarik adalah pembelajaran mesin dan komponen kecerdasan buatan, tetapi kemungkinan ini adalah beberapa bahagian terakhir yang disempurnakan.

Berkemungkinan juga Agrello akan menghadapi masalah peraturan dan undang-undang ketika berkembang ke negara lain. Ini benar-benar berlaku di A.S., tetapi sekali lagi mereka mempunyai pasukan profesional undang-undang yang kuat yang tidak diragukan lagi meletakkan pemikiran dan usaha ratusan jam untuk mengatasi rintangan tersebut.

Salah satu kekuatan platform Agrello adalah komuniti pengguna yang kuat yang telah terbentuk di sekitar projek di laman web seperti Discord, Reddit dan Telegram. Sumber-sumber ini dapat memberi anda maklumat tambahan mengenai projek tersebut serta memperlihatkan semangat yang tinggi yang dimiliki oleh komuniti pengguna untuk projek tersebut.

Tidak ada yang pasti adalah dunia teknologi blockchain yang berkembang pesat, tetapi Agrello nampaknya telah memasuki bidang yang sangat sesuai untuk penggunaan blockchain dan kontrak pintar. Sama ada mereka dapat memberikan yang masih boleh dilihat, tetapi mereka akan memulakannya dengan baik.

Gambar Pilihan melalui Agrello.io

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me