Kajian Aion: Platform Pembangunan dApp yang Boleh Dikendalikan

Aion adalah projek dengan matlamat yang cukup bercita-cita tinggi. Mereka mahu menjadi protokol biasa yang akan menghubungkan banyak blok block lain.

Aion dilancarkan kembali dalam histeria bull bull 2017 dan dapat menyelesaikan ICO yang cukup besar pada tahun yang sama. Sejak itu, mereka perlahan-lahan membangun teknologi mereka dan maju pada peta jalan mereka.

Namun, adakah Aion masih mempunyai potensi?

Dalam tinjauan Aion ini, saya akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai projek ini. Saya juga akan menganalisis kes penggunaan dan potensi penggunaan jangka panjang token Aion.

Apa itu Aion?

Aion dianggap sebagai platform blockchain generasi ke-3, dan ia berusaha untuk menambahkan interoperabiliti di semua blockchain, awam dan swasta. Ini dicapai melalui penggunaan “token bridge” yang membolehkan token dari setiap rantai bergerak dengan sempurna di semua rantai.

Gambaran Keseluruhan Rangkaian Aion

Rangkaian Blockchain pelbagai peringkat dengan semua Peserta. Imej melalui Buku Putih Aion

Pada dasarnya, visi adalah mewujudkan sesuatu yang serupa dengan internet, tetapi untuk blockchain. Aion berfungsi sebagai jambatan rangkaian yang membolehkan data dan nilai dipindahkan dengan lancar antara blockchain yang mematuhi Aion.

Platform ini dirancang dengan skalabilitas yang tinggi, yang mengarah ke pemprosesan transaksi yang cepat, serta kapasitas yang lebih tinggi untuk pemindahan data dan kemampuan untuk menyesuaikan blok perusahaan swasta dan publik.

Tinjauan Teknikal Aion

Walaupun pada intinya projek Aion diketahui mengenai interoperabilitas, pasukan pengembangan juga bekerja di belakang tabir untuk memastikan bahawa rantai akar Aion dimanfaatkan.

Ini bermakna bahawa selain menjalankan dApps rantai silang, mengewangkan jambatan antara rantai, dan membuat platform blockchain baru, token Aion menjadi bahan bakar untuk mengamankan keseluruhan rangkaian. Platform Aion mempunyai potensi besar dalam kemampuannya untuk melaksanakan kontrak pintar dan menjalankan dApps dari semua jenis.

Platform ini sudah mempunyai banyak alat yang telah dibuat untuk pembangun untuk membuat dApps baru di rantai Aion. Alat-alat ini telah memberi kemampuan kepada para pembangun untuk menerapkan kontrak pintar serta memindahkan Ethereum dApps yang ada ke rantai akar Aion.

Rolet Pet Aion

Bina dApp “Pet Roulette” Mudah di Rangkaian Aion. Imej melalui Dokumen Aion

Penghijrahan ini dapat dilakukan hanya dalam lima minit, menjadikannya tidak hanya mudah, tetapi juga dengan cepat memasukkan Ethereum dApp ke rantai akar Aion.

Aion FastVM, yang telah dilancarkan ke rangkaian utama pada awal Jun 2019, pada dasarnya adalah versi yang diubahsuai dari Mesin Maya Ethereum. Perbezaan antara keduanya adalah bahwa Aion FastVM ringan dan berprestasi, serta memanfaatkan atribut tertentu dari Java Virtual Machine.

Ini bermaksud Aion tidak hanya mendukung aplikasi yang ditulis dalam Solidity, tetapi juga mendukung aplikasi yang ditulis di Java, yang membuka pengembangan untuk sejumlah besar pengembang Java yang ada.

Rangkaian Aion

Aion diciptakan sebagai rangkaian pelbagai peringkat, yang tidak asing bagi kebanyakan orang kerana itulah cara yang sama untuk membina rangkaian komputer asas. Aion menyampaikan nilai dan logik melalui rantaian blok yang serasi dengan Aion, dan kami mendapat nilai blockchain dengan urus niaga yang dilakukan sepenuhnya dalam rangkaian. Aion menggunakan Proof-of-Work sebagai mekanisme konsensus dan berdasarkan algoritma Equihash.

Jambatan Token Aion

Tidak seperti kontrak pintar yang menyimpan token, Aion memusnahkan token ketika mereka berpindah dari rantai ke rantai, hanya menyimpan satu token yang aktif setiap saat. Ia melakukannya melalui Aion Token Bridge dengan memindahkan token Aion ERC-20 di rangkaian Ethereum. Bridges berfungsi dua arah dan menggunakan algoritma berdasarkan Byzantine Fault Tolerant untuk mencapai kata sepakat. Transaksi hanya disahkan setelah mendapat persetujuan dua pertiga.

Jambatan Aion

Jambatan Menghubungkan Hubungan di Aion Network

Jambatan melaksanakan dua fungsi utama:

  1. Menandatangani dan menyiarkan sebarang transaksi antara rantai pada saat ia dibungkus dalam satu blok dan bayaran penghantaran transaksi dibayar;
  2. Menjaga rangkaian penyambung maklumat mengenai kemas kini merkle hash berkenaan dengan rangkaian penyumbang.

Blockchain boleh mempunyai lebih dari satu jambatan jika beberapa kumpulan pengesah mendaftar dan menggunakan pengecam yang berbeza. Rangkaian penghubung melihat setiap jambatan berbeza, walaupun mereka semua menyiarkan dan menerima mesej ke rangkaian yang sama. Ini menjadikan pengguna tanggungjawab untuk mengenal pasti jambatan mana yang ingin mereka gunakan dengan memberikan ID rangkaian sasaran.

Ini dimaksudkan untuk bermanfaat bagi jaringan dan pengguna kerana akan menciptakan persaingan antara berbagai rangkaian penghubung dari segi kestabilan dan harga. Setiap rangkaian akan mengembangkan reputasi dan permintaan pasar akan memastikan harga yang optimum untuk pengguna jambatan.

Mesin Maya Aion

Mesin Maya Aion unik kerana didasarkan pada implementasi Java Virtual Machine ringan yang telah dibuat khusus untuk Aion untuk melaksanakan logik rantai di rangkaian yang diedarkan.

Aion Java VM

Ekosistem Jawa (Kiri) & Mesin Maya Aion. Imej melalui Blog Aion

Java dipilih untuk memberikan prestasi dan ketahanan pada jaringan. Berdasarkan Mesin Maya Ethereum, ia adalah 128-bit dan merupakan langkah seterusnya ke arah ekosistem antara rantai dApps yang lebih mantap.

API Aion

Aion menyokong kedua-dua antara muka pengaturcaraan Java dan web3 untuk pemaju dan API Java-nya menerapkan JDK8, tetapi juga menggunakan elemen JDK9 dan JDK10. API memberikan pemaju antara muka untuk dApps berasaskan Java, sementara modul web3 memungkinkan pelaksanaan kontrak pintar.

Pasukan Aion

Pengasas Aion terdiri daripada bekas pegawai pasukan blockchain Deloitte. Ketua Pegawai Eksekutif adalah Matt Bercakap, dan Ketua Pegawai Teknikal adalah Jinius Tu (atau Jin). Pasukan penuh merangkumi dunia, dengan 49 pekerja, yang kebanyakannya terletak di Toronto. Pekerja tambahan terletak di UK, Shanghai dan Barbados.

Pengasas melihat perlunya blockchain awam dengan keupayaan untuk menghubungkan pelbagai blockchain lain semasa mereka bekerjasama di Deloitte.

Pada mulanya, syarikat ini dibentuk sebagai Nuco Global, tetapi beralih ke Yayasan Aion pada bulan Julai 2018. Peralihan ini menjadikan syarikat itu dari syarikat awam ke yayasan bukan untung.

Seluruh pasukan membawa kemahiran pengembangan dan pemasaran yang kuat untuk projek Aion, yang meningkatkan kemungkinan kejayaan jangka panjang.

Komuniti Aion

Oleh kerana Aion adalah blockchain tanpa izin, adalah mungkin bagi sesiapa sahaja untuk menjalankan nod Aion, dan juga mungkin bagi sesiapa sahaja untuk menambang Aion. Pada masa ini, terdapat lebih dari 2.000 pelombong yang membantu mengamankan rangkaian Aion, dan ketika rangkaian bertambah, jumlah pelombong juga diharapkan akan bertambah.

Penglibatan dan sumbangan masyarakat didorong oleh pasukan pembangunan Aion, dan ini menjadikannya Telegram Aion dan Discord saluran cukup aktif. Saluran Telegram sangat aktif dengan lebih daripada 32,000 ahli, sementara saluran Discord mempunyai hampir 5,000 ahli.

Selain berkongsi idea di Telegram dan Discord, pembangun juga dapat mengemukakan Aion Improvement Proposal. Pembangun diberi lebih banyak insentif melalui penggunaan karunia dan pemberian.

Rangkaian sosial Aion juga cukup popular. Halaman Facebook mempunyai lebih dari 85,000 pengikut, dan sebilangan besar pengikut di Facebook tidak biasa untuk projek blockchain. Mereka juga mempunyai lebih dari 67,500 Pengikut Twitter dan blog yang dikemas kini dengan kerap.

Dan seterusnya Reddit, yang cenderung menjadi tempat melepak media sosial yang paling popular untuk peminat blockchain, Aion mempunyai lebih daripada 72,000 pengikut dan subreddit aktif.

Persembahan Token AION

Aion bernasib baik kerana memegang ICO pada hari-hari yang sibuk pada akhir tahun 2017, ketika pasaran cryptocurrency mengumpul sehingga para penyerang sukar untuk membayar sebarang token yang muncul. Bukan itu menjadikan Aion sebagai tanda buruk, tetapi ia pasti membantu pasukan dengan mudah mencapai $ 20 juta hardcap mereka.

Sebenarnya, apabila anda juga memperhitungkan penjualan peribadi sebanyak 10% dari jumlah token yang berlaku pada bulan Oktober 2017, pasukan dapat membawa sejumlah $ 23 juta yang dilaporkan dalam mata wang BTC, ETH dan fiat.

Model penjualannya menarik, memberi manfaat kepada mereka yang membeli awal ICO. Selama 10 minit pertama, token berharga $ 0.75, dengan harga meningkat sebanyak $ 0.05 setiap 10 minit sehingga mencecah $ 1.00.

Keunggulan Harga Aion

Prestasi Harga AION Sejak Dilancarkan. Imej melalui CMC

Dengan pasaran cryptocurrency sepenuhnya dalam mod rali pada bulan Disember 2017, harga Aion melonjak dari awal, dan pada 8 Januari 2018, ia mencapai tahap tertinggi sepanjang masa iaitu 11.51. Tiga bulan kemudian token itu diperdagangkan dengan harga $ 1.84 sahaja.

Terdapat pemulihan berikutan penurunan, yang berlangsung selama sebulan dan mengambil token kembali ke atas $ 4.00 sebentar sebelum ia memulakan penurunan perlahan sepanjang baki tahun 2018 yang berakhir dengan token akhirnya mencapai paras terendah sepanjang masa pada $ 0.104253 pada 6 Februari , 2019.

Sejak itu token telah pulih, tetapi tidak sesuai dengan banyak cryptocurrency lain kerana ia hanya diperdagangkan pada $ 0.128614 pada 8 Julai 2018. Itu adalah keuntungan yang jauh lebih sedikit pada tahun 2019 daripada yang kita lihat untuk kebanyakan cryptocurrency teratas.

Membeli & Menyimpan AION

Mereka yang merasakan ini adalah harga murah untuk token boleh membelinya di sebilangan besar bursa, dengan jumlah terbesar dilihat di Binance. Terdapat juga jumlah yang munasabah di LATOKEN dengan bilangan yang jauh lebih kecil seperti DragonEX dan KuCoin.

Dari segi kecairan, nampaknya terdapat tahap perolehan yang wajar di bursa teratas. Sebagai contoh, anda mempunyai kira-kira $ 871k dalam jumlah 24 jam seperti Binance (pasangan BTC). Ini bermaksud bahawa kebanyakan pesanan tidak mungkin berlaku.

Binance AION

Daftar di Binance dan Beli Token AION

Sebaik sahaja anda mempunyai token AION, anda ingin memindahkannya dari bursa. Kita semua menyedari risiko yang timbul dari peretasan pertukaran terpusat.

Terdapat beberapa pilihan untuk menyimpan token Aion anda. The Dompet Desktop Aion (Windows, Linux Mac OS) mungkin yang paling popular. Pengguna mudah alih mungkin ingin memeriksa Trust Wallet yang mempunyai sokongan untuk token Aion, dan demi keselamatan, Ledger Nano S juga mempunyai sokongan untuk token Aion.

Salah satu pilihan terakhir adalah dompet Coinomi yang merupakan dompet multicurrency pihak ketiga. Ini menyokong kedua-dua peranti desktop dan mudah alih di sebilangan sistem operasi yang berbeza.

Pembangunan Aion

Kadang kala sukar untuk menentukan dengan tepat berapa banyak kerja yang dilakukan pada sesuatu projek. Walau bagaimanapun, salah satu petunjuk terbaik adalah pergi terus ke repositori kod awam mereka.

Oleh itu, saya memutuskan untuk beralih ke Aion GitHub untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat mengenai seberapa banyak kod yang didorong oleh pembangunnya. Di bawah ini, kami mempunyai kod untuk tiga repositori mereka.

Aion GitHub

Code Commits untuk memilih repos selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, ada banyak kerja yang telah disiapkan. Perlu dinyatakan juga bahawa Aion mempunyai 29 repositori lain yang mempunyai pelbagai tahap aktiviti pengekodan.

Ini jauh lebih banyak daripada yang kita lihat pada projek lain pada tahap pembangunan yang serupa. Sebenarnya, Aion berada di kedudukan nombor 23 dari segi pengkodean CoinCodeCap. Ia berada di antara Gnosis dan Loopring.

Sesungguhnya, semua aktiviti pengekodan ini akan masuk akal apabila seseorang melihat peta jalan mereka.

Peta Jalan Aion

Sepanjang tahun yang lalu, Aion dapat memenuhi semua tonggak yang telah mereka tetapkan untuk fasa “Kilimanjaro” pertama dalam Roadmap mereka.

Ini termasuk beberapa siaran yang sangat penting termasuk Fast Virtual Machine dan pelaksanaan kod sumber EVM mereka. Mereka juga telah membina jambatan token yang akan memindahkan token ERC20 ke syiling AION.

Pasukan ini sedang sibuk pada fasa kedua atau “Denali” mereka. Akhirnya, untuk mencapai puncak interoperabilitas blockchain, mereka akan melangkah ke fasa “Everest” mereka.

Peta Jalan Aion

Tonggak Tahap Denali dan Everast. Imej melalui Peta Jalan Aion

Akan menarik untuk melihat sama ada pemaju dapat memenuhi pencapaian masa depan mereka ke tahap yang sama dengan yang mereka miliki untuk masa lalu mereka.

Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan projek ini, anda boleh mengikuti semua pengumuman pembangunan mereka pada blog mereka. Saya dapati maklumat ini cukup bermaklumat.

Kesimpulannya

Evolusi ekosistem blockchain telah berlaku dengan cepat, tetapi satu perkara yang masih hilang adalah cara yang berkesan untuk mewujudkan interoperabilitas antara blockchain.

Aion berpendapat bahawa ia mempunyai penyelesaian untuk ini dan ingin menjadikan transaksi dan komunikasi silang-blokchain menjadi kenyataan. Infrastruktur hub-dan-berbicara dan infrastruktur jambatan yang dicadangkan oleh Aion adalah penyelesaian unik yang belum pernah terjadi sebelumnya ketika pertama kali diperkenalkan.

Itu menjadikan Aion sebagai pemangkin yang memulakan arah baru untuk teknologi blockchain, tetapi itu tidak bermaksud bahawa mereka akan menjadi peneraju atau penyelesaian yang diterima yang akhirnya memungkinkan interoperabilitas blockchain.

Mereka menentang sebilangan pesaing yang dibiayai dengan baik dan berbakat yang juga mencari jalan penyelesaian untuk operasi. Pesaing semasa termasuk Wanchain, Komodo, Ark Ecosystem, Cosmos, POA Network dan Polkadot. Kesemua mereka merasakan mereka mempunyai penyelesaian untuk saling beroperasi antara blockchain.

Dengan begitu banyak projek yang berfungsi pada interoperabilitas, sudah pasti penyelesaian akhirnya akan muncul, tetapi mungkin bukan dari mana-mana projek yang ada, atau mungkin berasal dari kolaborasi beberapa.

Sama ada Aion akan menjadi sebahagian daripada penyelesaian akhirnya tetap di udara, tetapi jika harga token sejauh ini pada tahun 2019 adalah petunjuk, nampaknya pasaran tidak melihat peluang kejayaan sebagai sesuatu yang baik..

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me