Kajian Bitfinex 2020: Adakah Penipuan Pedagang?

>

Ulasan ini adalah sebahagian daripada siri tinjauan pertukaran crypto. Ulasan terakhir kami dinilai Kraken, Binance, Bittrex, Huobi, KuCoin, Poloniex, Gemini, dan Coinbase Pro. Secara berkala, kandungan artikel ini akan dikemas kini kerana Bitfinex melancarkan ciri baru atau acara berita mengenai permukaan pertukaran. Kami menerbitkan ulasan untuk setiap pertukaran teratas, jadi jangan lewatkan sebarang kemas kini ini sebelum menyertai kumpulan Telegram kami.

Pembaca yang sudah berdagang dengan Bitfinex, mendaftar untuk Akaun udang untuk mula mengautomasikan strategi perdagangan anda. Hanya perlu 5 minit untuk menyiapkan dan dapat meningkatkan pulangan dengan strategi beli dan tahan yang sederhana sebanyak lebih dari 305%!

Hubungi pelabur cryptocurrency rawak dan minta mereka menamakan tiga bursa. Kami bertaruh lebih daripada beberapa satoshi bahawa jawapan mereka adalah Binance, Coinbase, dan Bitfinex.

Baiklah, mungkin mereka mengatakan Binance, Coinbase, dan Bitmex – tetapi Bitfinex pasti akan berada di sana. Maksud kami, walau bagaimana pun tidak memadai, adalah bahawa Bitfinex berada dalam bidang pertimbangan elit yang meletakkannya dekat dengan permulaan perbualan yang berkaitan dengan kripto.

Asal-usul Bitfinex diselimuti misteri. Suatu ketika dahulu, CoinDesk menawarkan sesuatu yang menyerupai profil di bursa, tetapi mereka juga sukar membuat kesimpulan.

Nampaknya pengasas Bitfinex adalah Raphael Nicolle, orang Perancis yang melancarkan pertukaran pada tahun 2012. Bitcoin sendiri ditayangkan hanya tiga tahun sebelumnya, dan Mt. Gox hanya tahun sebelumnya. Oleh itu, untuk semua maksud dan tujuan, Bitfinex mungkin merupakan pertukaran cryptocurrency terawal yang masih beroperasi.

Kejutan sebenar di sini adalah bahawa bukan sahaja Bitfinex memulakan perdagangan pada tahun 2012, tetapi populariti dan kedudukannya sebagai tiang crypto hanya meningkat seiring berjalannya waktu. Semasa Nicolle melancarkan Bitfinex, dia memahami bahawa mereka yang mencari jual beli BTC sederhana sudah mempunyai Mt. Gox dan kaedah peer to peer lain untuk perdagangan. Untuk menarik minat peniaga yang berbeza dan mungkin lebih canggih, dia melancarkan Bitfinex sebagai destinasi perdagangan yang dimanfaatkan.

Sebelum Bitfinex, tidak ada tempat yang sah dan berdedikasi untuk meminggirkan perdagangan crypto. Langkah berjaya – Bitfinex menjadi hit sejak awal. Walau bagaimanapun, selama bertahun-tahun, Bitfinex telah dilanda pencurian selepas pencurian, dengan gangguan teknikal yang tidak pernah berakhir menjadi lapisan pahit pada kek.

Seperti yang dilaporkan oleh CoinDesk, Bitfinex lahir dari abu pertukaran lain yang disebut Bitcoinica. Predating Bitfinex sekitar satu tahun, Bitcoinica adalah bangkai bencana pertukaran yang digodam dua kali dalam jangka masa hanya beberapa minggu untuk 61,000 BTC. Jumlah itu, bernilai sekitar $ 300,000 pada masa itu, bernilai lebih dari $ 600,000,000 juta hari ini.

Setelah Bitcoinica turun, Bitfinex memutuskan untuk meminjam pangkalan data yang sangat cacat untuk melancarkan platformnya. Pada tahun 2015, Bitfinex kehilangan 1500 BTC dalam hack yang, walaupun malang, menjadi lemah berbanding dengan yang berlaku pada tahun berikutnya. Suatu ketika pada bulan Ogos 2016, Bitfinex diretas selama lebih dari 100,000 BTC – jumlah berjumlah lebih dari $ 1 bilion hari ini.

Walaupun sebarang peretasan adalah berita buruk, cara Bitfinex menanganinya pada masa itu meletakkan garam pada luka pelanggan. Untuk melindungi diri dari kerugian yang luar biasa, Bitfinex memangkas semua baki akaun pelanggan sebanyak 36% – termasuk baki mereka yang belum terjejas oleh pencurian. Sebagai pertukaran, Bitfinex memberi pelanggan token bahagian pendapatan yang disebut BFX. Pertukaran itu bukan pilihan, dan tentunya tidak membuat sesiapa gembira.

Sepanjang semua itu, Bitfinex terus mengumpulkan pelanggan sambil juga melakukan drama peraturan dan perbankan. Wells Fargo dan rakan perbankan Taiwan kedua-duanya menghentikan hubungan dengan pertukaran pada tahun 2017, memulakan kursus yang membawa kepada salah satu tajuk utama berita 2019. Pada bulan April tahun ini, Peguam Negara New York, Letitia James, menuduh Bitfinex menyelamatkan diri kerugian $ 850 juta dengan mengambil wang dari simpanan stablecoin Tether.

Tether dianggap disokong oleh dolar AS untuk setiap USDT yang beredar. Penyokong tunai itu disimpan oleh iFinex Inc., yang, secara mengejutkan, juga memiliki Bitfinex.

Kisahnya seperti ini:

  1. Bitfinex tidak dapat menemui rakan perbankan yang sah bagi pemproses pembayaran setelah kehabisan bank sebelumnya seperti Wells Fargo.

  2. Sebagai ganti entiti seperti WF, Bitfinex mula menggunakan rakan perbankan yang tidak disebutkan namanya di seluruh dunia yang kesahihannya mungkin dipersoalkan.

  3. Bitfinex juga bekerjasama dengan pemproses pembayaran yang dikenali sebagai Crypto Capital, sebuah syarikat yang terlibat dengan pelabur Reggie Fowler yang didakwa atas pelbagai jenayah kewangan awal tahun ini.

  4. Walaupun mencatatkan keuntungan kasar di utara $ 300 juta setahun selama dua tahun berjalan, Bitfinex mengikat kira-kira $ 850 juta dalam pembayaran yang diproses dengan Crypto Capital. Setelah mengalami beberapa dakwaan atas jenayah kewangan, dana Crypto Capital dibekukan oleh pihak berkuasa – termasuk $ 850 juta Bitfinex.

Itulah, lebih kurang bagaimana Bitfinex berakhir dengan kerugian hampir $ 1 bilion di tangannya sambil mencatatkan keuntungan. Lebih-lebih lagi, dengan mengeluarkan halaman dari buku main 2016, bursa memutuskan untuk hanya meminjam wang yang menyokong stablecoin terpenting pasaran cryptocurrency tanpa meminta izin sesiapa.

Tidak ada sketsa daripada itu.

Oh tunggu, betul! Selepas kegemparan di seluruh industri, Bitfinex memutuskan untuk melancarkan penjualan peribadi di mana ia mengumpulkan $ 1 bilion dari pelabur untuk pelancaran token $ LEOnya. Token $ LEO, pada dasarnya, adalah program pembelian balik yang digunakan untuk memberi Bitfinex $ 850 + juta yang diperlukannya dan juga mempunyai mekanisme untuk membayar balik dana kepada pelabur dari masa ke masa.

ciri-ciri

Setelah mengatakan semua itu, Bitfinex menawarkan pedagang dengan ciri-ciri tertentu yang dikendalikannya dengan baik.

  • Perdagangan, Pinjaman, dan Pembiayaan Margin. Ciri Bitfinex yang paling terkenal dan terkenal adalah perkhidmatan perdagangan marginnya. Pedagang boleh menggunakan leverage sehingga 3.3x yang, walaupun lebih rendah daripada pertukaran margin lain seperti BitMex, masih cukup tinggi untuk mendapatkan rektor. Pedagang juga dapat menerima dana melalui platform, dan HODLers dapat meminjamkan kripto mereka kepada peniaga untuk pengumpulan faedah.

  • Alat Kecairan dan Perdagangan Super. Tidak dapat dinafikan kecairan hebat yang dimiliki oleh buku pesanan Bitfinex. Pada hari dagangan dengan jumlah tinggi yang diberikan untuk BTC dan aset besar lain seperti ETH, Bitfinex dapat dilihat di suatu tempat berhampiran puncak, memungkinkan keseluruhan pertunjukan. Pelbagai aset digital yang baik memberi peniaga lebih daripada 80 pasang untuk bekerjasama. Sejauh alat, suspek biasa seperti pesanan pasar dan henti mengisi platform, tetapi ciri yang lebih maju seperti berhenti mengekang menjadikan Bitfinex menonjol.

  • Meja OTC. Sebagai institusi besar dalam dunia perdagangan kripto, Bitfinex menangani minat dari individu dan syarikat bernilai tinggi melalui meja perdagangan di kaunter. Perdagangan mestilah minimum $ 100,000, tetapi itu tidak menjadi masalah bagi mereka yang mencari privasi meja OTC Bitfinex di tempat pertama.

  • Deposit Fiat. Entah bagaimana, dan walaupun banyak masalah perbankan memeriksa masa lalunya, Bitfinex masih menawarkan deposit fiat untuk kebanyakan mata wang dunia. Dengan tidak menggunakan alamat e-mel, anda dapat dengan cepat membuat akaun pertukaran dan mendeposit / mengeluarkan dana ke bursa. Namun, jika anda memerlukan pengeluaran cepat, anda perlu memberikan maklumat KYC tambahan.

  • Program Afiliasi Bitfinex. Mengambil nota dari program afiliasi lain yang berjaya di pasaran pertukaran cryptocurrency, Bitfinex baru-baru ini telah mengeluarkan cara baru untuk mengumpulkan beberapa pendapatan dari pedagang kripto lain yang anda rujuk. Dengan menjemput rakan dan rakan anda untuk menggunakan pautan rujukan anda, Bitfinex akan memberi anda komisen untuk perdagangan yang dilaksanakan dengan rujukan sehingga jarak 3 darjah. Ini bermaksud apabila orang yang anda rujuk bersama rakan mereka, anda juga akan mendapat potongan pai mereka. Pada akhirnya, ini dapat menghasilkan bonus rujukan yang diperkuat.

  • Nod Kilat Bitfinex. Bitfinex menyokong simpul rangkaian kilat yang dapat anda sambungkan untuk akses ke transaksi Bitcoin berskala rendah, kos rendah, dan segera. Ketahui lebih lanjut mengenai Bitfinex Lightning Node.

Bayaran

Jadual bayaran Bitfinex tidak mengejutkan dan sesuai dengan industri yang lain. Pengambil membayar yuran 0.2% sementara pembuat membayar 0.1%. Semakin banyak anda berdagang, semakin sedikit perbelanjaan anda dari pihak pembuat, dengan yuran berkurang menjadi 0.04% untuk mereka yang berdagang $ 2.5 juta dan lebih tinggi.

Dalam perkembangan yang mengalu-alukan bagi sesiapa yang menggunakan platform Bitfinex, kerana kesulitan kewangan pada awal tahun ini dan pelancaran token $ LEO berikutnya, sesiapa yang memegang $ LEO dapat mengurangkan yuran perdagangan mereka. Crypto to crypto, crypto to stablecoin, dan transaksi crypto to fiat semuanya menerima pengurangan yuran sebanyak 15% ketika memegang $ LEO dalam dompet Bitfinex.

Yang Baik dan Buruk

Pada akhirnya, Bitfinex tidak ada masalah jika tidak bermasalah. Tidak ada akhir drama sejak hari pertama, dan jika anda menyertakan anggapan bahawa ia berasal dari pertukaran yang diretas sebelumnya, maka apa yang harus disimpulkan?

Bitfinex telah menunjukkan sepanjang sejarahnya bahawa ia meletakkan pelanggannya yang terpenting bagi kepentingan perniagaan mereka sendiri. Setelah mengalami salah satu peretasan kripto terbesar yang pernah ada, Bitfinex mengalokasikan semula aset orang lain dan memberikan wang jaminan yang tidak ada yang meminta.

Untuk membuktikan kepada dunia bahawa tidak ada yang berubah, Bitfinex melakukannya sekali lagi tahun ini – kecuali daripada melakukannya hanya sekali, mereka pergi dua kali. Pertama, dengan meminjam secara diam-diam dari Tether, dan kemudian ketika penutup ditutup dari percubaan itu, mereka pergi ke jalan penjualan peribadi dan mendapat satu miliar.

Dunia cryptocurrency didasarkan pada cita-cita keadilan, ketelusan, dan kepercayaan. Tindakan Bitfinex selama bertahun-tahun sejalan dengan aktiviti institusi kewangan arus perdana yang mengejutkan, memalukan, dan dipersoalkan.

Bitfinex telah berkompetisi sendiri, dalam beberapa kesempatan, dengan cara yang membuat kita mempertanyakan komitmen mereka untuk menjadi institusi kewangan global yang dipercayai. Setelah itu, nampaknya Bitfinex cenderung berada pada standar yang lebih tinggi dengan onboarding $ 1 bilion dolar pelabur swasta.

Mungkin pengawasan pihak luar akan membentuk Bitfinex menjadi pertukaran yang bertanggungjawab yang seharusnya ia kerjakan sejak bertahun-tahun yang lalu. Lebih-lebih lagi, berada di bawah pengawasan Peguam Negara New York akan menambah tekanan untuk melakukan. Tetapi, hanya masa yang akan memberitahu.

Penarafan Bitfinex – 3.3

Jumlah Penilaian – 3.3

Bitfinex mempunyai ruang untuk peningkatan yang ketara. Bermula dengan mendapatkan kembali kepercayaan pelanggan, Bitfinex memiliki jalan panjang di depan mereka jika mereka ingin membina semula imej umum mereka.

Bacaan Tambahan

Kajian Pertukaran Cryptocurrency Coinbase Pro

Ulasan Binance – Ciri Pertukaran, Bayaran Dagangan, dan Keselamatan

Bagaimana Membangun Dana Indeks Crypto

Petua untuk Pemilihan Aset Portofolio

Bot Perdagangan Cryptocurrency – Panduan Lengkap

Udang adalah aplikasi pengurusan portfolio cryptocurrency dan bot perdagangan yang menyokong setiap pertukaran crypto utama termasuk Bitfinex. Memautkan akaun Bitfinex anda ke Shrimpy membuka ciri perdagangan yang mudah yang dapat membantu anda mengautomasikan strategi kripto anda. Cubalah hari ini!

API Pertukaran Crypto Universal Shrimpy adalah satu-satunya API gabungan untuk pertukaran crypto yang direka khusus untuk pembangun aplikasi. Kumpulkan data buku perdagangan atau pesanan masa nyata, urus akaun pertukaran pengguna, laksanakan strategi perdagangan, dan permudahkan cara anda menyambung ke setiap pertukaran utama.

Ikut kami Twitter dan Facebook untuk maklumat terkini, dan ajukan sebarang pertanyaan kepada komuniti aktif kami yang luar biasa di Telegram & Tidak setuju.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me