Kajian Jaringan Celer: Penyelesaian Pengkelasan Layer 2 Berikutnya

Jaringan Celer (CELR) adalah satu lagi projek berprofil tinggi yang ingin mengembangkan platform penskalaan lapisan-2.

Lebih khusus lagi, ia mahu pembangun dengan cepat membina dan mengendalikan aplikasi terdesentralisasi yang sangat berskala. Mereka menyertai senarai panjang syarikat yang berusaha mencapai tujuan serupa. Celer Network juga cukup terkenal kerana mereka melengkapkan ICO mereka di Binance Exchange Launchpad.

Walau bagaimanapun, sekiranya projek itu dipertimbangkan memandangkan jumlah penyelesaian yang bersaing?

Dalam tinjauan Jaringan Celer ini, kami akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai projek itu termasuk teknologinya, peta jalan dan ahli pasukan. Kami juga akan menganalisis potensi jangka panjang token CELR.

Apakah Rangkaian Celer?

The Rangkaian Celer sedang membina penyelesaian di luar rantaian untuk membantu meningkatkan tahap pengeluaran blockchain. Projek ini mendakwa bahawa rangkaiannya akan meningkat hingga berbilion-bilion transaksi sesaat, yang memberikan skalabilitas tahap internet.

Alasan teoritis adalah kerana sejak rangkaian memproses transaksi dari blockchain, throughputnya hanya dibatasi oleh bilangan nod dalam rangkaian. Throughput akan meningkat secara linear apabila lebih banyak nod ditambahkan ke rangkaian.

Walaupun sudah ada yang ragu-ragu, pasukan Celer tetap yakin penyelesaian mereka di luar rantai untuk skalabilitas adalah arah yang tepat untuk diambil. Mereka mengakui bahawa penyelesaian secara rantai seperti kaedah pemecahan dan konsensus alternatif dapat membuat blockchain lebih cepat. Tetapi mereka juga menunjukkan bahawa akan selalu ada batasan untuk konsensus on-chain yang menjauhkannya dari mencapai peningkatan skala internet.

Senibina Rangkaian Celer

Senibina berlapis Jaringan Celer. Imej melalui Whitepaper Celer

Untuk menyediakan platform aplikasi terdesentralisasi (dApp) yang sesuai, skalabiliti peringkat internet ini diperlukan. Celer Network direka sebagai cara untuk skala dApps dalam antara muka yang mesra pengguna. Pada suatu masa nanti, ia mudah untuk menyambung ke Rangkaian Celer seperti untuk menyambung ke internet hari ini. Dan inilah yang diperlukan oleh dApps untuk mencapai penggunaan secara besar-besaran.

Pasukan Celer telah menamakan seni bina sebagai cStack, dan ini adalah seni bina empat lapisan berdasarkan prinsip yang sama yang memungkinkan internet menjadi begitu berjaya. Empat lapisan cStack adalah seperti berikut:

  • cApps – Di sinilah aplikasi akan berada dan ia dirancang untuk mengukur dan menjaga privasi pengguna. Pasukan ini telah melancarkan cApp pertama yang berfungsi.
  • cRoute – Ini adalah protokol yang dikembangkan untuk merutekan keadaan, seperti pembayaran, secara bebas kepercayaan antara pengguna. Protokol ini dikatakan sangat tahan terhadap kegagalan, dan dapat skala hingga 15x throughput lebih besar daripada Lightning Network atau Raiden.
  • KOS – Ini adalah kerangka pengembangan untuk dApps yang akan menangani penyimpanan, operasi, penjejakan dan sebarang perselisihan keadaan di luar rantai.
  • cChannel – CChannel adalah rangkaian rantai sisi yang memaksimumkan kecairan dan menyokong peralihan keadaan yang cepat. Lapisan seni bina ini akan membolehkan Celer beralih ke aplikasi throughput yang besar seperti permainan dalam talian, pertukaran terdesentralisasi, pasaran ramalan, produk insurans dan lelongan dalam talian.

Token CELR

ICO yang akan datang di Launchpad akan menjual token CELR, yang merupakan token asli untuk Celer Network. Terdapat jumlah penawaran sebanyak 10 bilion CELR dan hampir 6% daripadanya akan tersedia di ICO, dengan harga di $ 0,0067 setiap token.

Terdapat had $ 1,500 setiap akaun, dan token hanya boleh dibeli dengan token BNB Binance. Walaupun ICO dirancang untuk 19 Mac hingga 24 Mac, kemungkinan ICO akan habis dalam beberapa jam dari ICO Pengambilan dan BitTorrent sebelumnya di Launchpad adalah panduan apa pun.

Anda dapat melihat perincian pengagihan dana dari ICO. Jualan Binance Launchpad hanya sebahagian kecil dana dan terdapat dua pusingan penggalangan dana sebelumnya yang menyaksikan pengagihan sebahagian besar bekalan syiling.

Perpecahan Token Rangkaian Celer

Pembahagian token dibahagi untuk Celer ICO. Imej melalui Binance Launchpad

Terdapat penjualan token sebanyak 11.5% daripada CELR dan penjualan peribadi dengan harga 15.5% lagi. Dari segi tempoh letak hak, mereka adalah 10 bulan untuk yang pertama dan 3 bulan untuk yang terakhir. Oleh itu, anda tidak mungkin melihat banyak tekanan penjualan sekurang-kurangnya selama tiga bulan pertama projek ini.

Terdapat beberapa kegunaan yang dirancang untuk token CELR, dari nilai tambah bagi pengguna hingga keselamatan dan kestabilan rangkaian. Sudah tentu ia akan digunakan sebagai mata wang platform, tetapi ia juga dirancang untuk mempunyai penggunaan tambahan berikut:

  • Bukti Komitmen Kecairan (PoLC) – Ini adalah proses perlombongan yang dirancang untuk mengekalkan kecairan. Ini adalah sistem taruhan di mana pengguna harus mengunci CELR untuk jangka masa tertentu dan diberi token CELR tambahan.
  • Lelong Penyokong Kecairan (LiBA) – Ini akan membolehkan penyedia di luar rantai meminta kecairan, dan pemberi pinjaman dapat mempertaruhkan token untuk menawarkannya sebagai pinjaman. Pemberi pinjaman akan diperingkat sistem berdasarkan jumlah token yang dipertaruhkan, kecairan yang telah disediakan, dan kadar faedah yang ditawarkan.
  • Rangkaian Penjaga Negeri (SGN) – Mana-mana pengguna akan dapat menyerahkan keadaan mereka sebelum pergi ke luar talian untuk melindunginya untuk jangka waktu yang ditetapkan dengan bayaran yang ditetapkan. Pemegang token CELR akan dapat mempertaruhkannya untuk mendapatkan bayaran perkhidmatan kerana memberikan perlindungan negara.

Seperti yang berlaku untuk kebanyakan rangkaian blockchain, token CELR akan mendapat nilai kerana semakin banyak pengguna bergabung dengan rangkaian dan menggunakan token tersebut. Peningkatan jumlah aplikasi juga akan membantu mendukung peningkatan nilai, begitu juga dengan kecepatan transaksi dan kemudahan penggunaan. Dan ciri-ciri insentif yang disebutkan di atas juga akan membantu meningkatkan permintaan untuk token CELR, sehingga meningkatkan nilainya.

Pasukan & Rakan kongsi

Jaringan Celer dan pasukannya berpusat di California di Amerika Syarikat. Ia adalah pasukan kecil, yang dianggotai oleh empat pengasas (semuanya adalah PhD) dan 8 ahli pasukan tambahan, yang kebanyakannya adalah pembangun blockchain.

Ahli Pasukan Rangkaian Celer

Sebilangan ahli pasukan Celler Network

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai empat pengasas bersama di bawah:

  • Mo Dong – Dr. Dong sebelumnya adalah ketua pasukan kejuruteraan dan pengurus produk di Veriflow, di mana dia bekerja pada pengesahan formal rangkaian selama empat tahun. Dia mempunyai latar belakang teori permainan, pengesahan formal dan sistem diedarkan.
  • Junda Liu – Dr. Liu sebelumnya berada di Google selama tujuh tahun, melakukan beberapa peranan. Latar belakangnya terdapat dalam rangkaian berskala besar dan rangkaian prestasi tinggi.
  • Xiaoxhou Li – Dr. Liu menghabiskan dua tahun di Barefoot Labs sebagai jurutera perisian, dan sebelumnya dia adalah pembantu penyelidik di University of Pennsylvania, Intel, Microsoft dan Princeton University. Latar belakangnya adalah dalam pengurusan data, penyimpanan, rangkaian dan sistem diedarkan.
  • Qingkai Liang – Dr. Liang adalah pembantu penyelidik di Makmal MIT selama lebih dari empat tahun dan juga memegang peranan sebagai penyelidik di Bell Labs dan Google. Latar belakangnya adalah dalam algoritma kawalan rangkaian dan sistem yang diedarkan.

Terdapat juga beberapa pelabur dan firma VC yang cukup terkenal yang telah mengambil bahagian dalam peringkat awal Jaringan Celer. Ini termasuk modal Pantera, Arrington XRP Capital dan FBG Capital antara lain.

Akhirnya, mereka juga telah mengadakan sejumlah perjanjian komersial dengan projek berasaskan blockchain lain. Sebagai contoh, mereka melakukan rintisan transaksi rantai silang dengan Quarkchain, menguji mesin maya x86 baru Qtum dan bekerjasama dengan Chainlink untuk menggabungkan maklumat dunia nyata dengan skalabiliti lapisan-2.

Pembangunan & Peta Jalan

Rangkaian Celer sudah lama menggunakan teknologi mereka. Sebagai contoh, mereka melepaskannya kertas putih kembali pada bulan Jun 2018. Oleh itu, kita dapat mengetahui berapa banyak kerja yang telah dilakukan dengan melihat repositori GitHub Celer Network.

Rangkaian Celer mempunyai awam GitHub repositori di mana anda dapat melihat aktiviti baru-baru ini. Namun, kerana ini masih merupakan projek yang agak baru, sebahagian besar pekerjaan pembangunan mereka dilakukan di repositori swasta mereka. Walau bagaimanapun, mereka telah berkongsi data ini dalam ini Laporan Penyelidikan Binance.

Repos peribadi Celer Network

Komitmen tiga repos swasta paling aktif. Sumber: Penyelidikan Binance

Seperti yang anda lihat di atas, terdapat banyak kod yang dilakukan di repositori ini selama 12 bulan terakhir. Ini menunjukkan bahawa pembangun telah cukup aktif untuk menyiapkan produk mereka sebelum mereka beralih ke penjualan mereka.

Pasukan Celer perlahan-lahan akan mula mendorong komitmen peribadi ini ke repos awam mereka secara berkumpulan. Dengan kata lain, pelepasan itu dilakukan sebagai penurunan kod tunggal pada setiap kesempatan dan bukannya melakukan komitmen harian biasa yang akan berlaku di GitHub tradisional.

Walaupun begitu, tahap pengembangannya cukup mengagumkan untuk projek yang belum menyelesaikan ICO dan lebih daripada yang saya lihat untuk projek lain pada tahap ini. Ini semua masuk akal jika dilihat bersama dengan peta jalan pembangunan yang luas yang telah mereka susun.

Oleh itu, apa yang dapat kita harapkan dari projek tersebut pada tahun yang akan datang?

Di bawah ini adalah penjelasan mengenai apa yang dapat kita jangkakan untuk kuartal yang akan datang untuk Jaringan Celer:

Peta Jalan Rangkaian Celer

Peta Jalan Rangkaian Celer untuk 2019

Ketika kita menjelang akhir suku pertama tahun ini, akan menarik untuk melihat berapa banyak matlamat pembangunan yang mereka capai dari atas. Ini dapat memberikan petunjuk yang baik tentang apakah mereka dapat mencapai tonggak mereka secara realistis di kawasan-kawasan berikutnya.

Peluang dan Cabaran

Celer nampaknya mempunyai kelebihan daya saing berbanding projek serupa lain yang dapat membantu mengangkatnya menjadi terkenal. Yang paling utama adalah kelajuan yang ditunjukkan, dengan jaringan berkinerja 15x lebih cepat daripada saingan berkat penyelesaian keadaan umum dan penyeimbangan saluran. Selain menjadi lebih cepat, ada laporan ketidakcekapan dari Lightning Network dan projek serupa lainnya yang menunjukkan Celer mungkin lebih maju daripada pesaing.

Keempat pengasas adalah keuntungan bagi proyek ini, dengan latar belakang yang kuat dalam infrastruktur rangkaian, sistem yang diedarkan, dan jaringan prestasi. Mereka juga mempunyai pengalaman bertahun-tahun dengan beberapa syarikat teknologi dan makmal penyelidikan terbesar.

Celer telah mengelakkan masalah usang dengan menjadi agnostik blockchain. Oleh kerana ia dapat berfungsi dengan blockchain apa pun, tidak ada kemungkinan ia menjadi usang kerana blockchain itu menyokong kehilangan sokongan. Dan paling tidak semua mekanisme pertaruhan yang digunakan oleh Celer Network memastikan token itu akan tetap berharga.

Di sisi lain spektrum terdapat beberapa kebimbangan dan cabaran yang dihadapi oleh Celer. Salah satunya ialah kurangnya pemasaran yang telah dilihat oleh projek ini, walaupun itu mungkin berubah kerana pasukan sekarang termasuk dua Pemasaran & Anggota operasi. Sama seperti kehadiran sosial untuk projek ini, hanya kurang daripada 10,000 Pengikut Twitter dan hanya 39 pengikut sub-Reddit Celer Network.

Jangan lupa persaingan yang dihadapi oleh projek dari rangkaian pembayaran yang lebih mantap seperti Raiden, Funfair dan Lightning and Loom Network.

Kesimpulannya

Celer Network bersedia melancarkan ICO ketiga pada platform Binance Launchpad yang baru dan popular, dan sementara persaingan penyelesaian penskalaan rantai luar sangat sengit, populariti ICO di Launchpad hampir menjamin ICO ini akan habis terjual dengan cepat.

Oleh itu, projek serupa mempunyai prestasi pasca ICO yang buruk (Raiden pada harga ICO 0.45x dan Trinity pada harga ICO 0.05x). Kenyataan bahawa kita berada dalam pasar beruang dapat membantu mengurangkan penurunan.

Dalam melihat kelajuan rangkaian yang terbukti (15x lebih cepat daripada saingan) dan skalabilitas yang diproyeksikan, nampaknya Jaringan Celer dapat menjadi pengembangan teknologi yang paling baru, tetapi tetap tidak terbukti. Jaringan Celer juga merupakan projek yang cukup baru, bermula pada bulan Jun 2018.

Pasukan ini mempunyai pengetahuan dan kepakaran yang mendalam, dan ini dapat memberi mereka kelebihan dalam memberikan penyelesaian penskalaan luar rantai yang unik.

Yang mengatakan, penyelesaian ini mungkin akan datang, jadi mereka yang ingin mengambil bahagian dalam ICO 19 Mac di Launchpad mungkin perlu menunjukkan kesabaran yang tinggi dalam menunggu produk yang berfungsi.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & Rangkaian Celer

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me