Kajian Numerai: Rangkaian Sains Data Hedge Fund

Numeraire adalah salah satu cryptocurrency paling unik yang muncul setakat ini. Ia juga berpotensi serius sebagai aset. Untuk memahami sebabnya, kita mesti terlebih dahulu memahami kegunaannya dalam ekosistem Numerai.

Numerai adalah dana lindung nilai yang menggambarkan dirinya sebagai “kejohanan sains data paling sukar di planet ini” dengan ganjaran yang dibayar dalam NMR. Matlamat kejohanan ini adalah untuk membuat model data hebat yang dapat digunakan Numerai untuk meningkatkan hasil pelaburannya.

Jadi, mengapa kita mesti mengambil berat tentang Numeraire?

Numerai percaya bahawa ia berada di landasan tepat untuk menjadi dana lindung nilai paling kuat di dunia, dan NMR adalah insentif yang digunakan untuk mewujudkannya.

Dana Lindung Nilai Numerai

Bagi mereka yang tidak dikenali, dana lindung nilai adalah kenderaan pelaburan sebanyak 1%. Di Amerika Syarikat, hanya pelabur yang “terakreditasi” yang dapat memberikan wang mereka untuk melindungi dana. Oleh itu, tidak mengejutkan bahawa kemasukan minimum biasanya beratus-ratus juta dolar.

Logo Numerai

Sumber Gambar: Ke arah Sains Data

Dana lindung nilai memperdagangkan segalanya dari saham hingga seni rupa. Tidak seperti firma pelaburan lama, dana lindung nilai pada dasarnya tidak dikawal selia. Ini bererti bahawa mereka sangat berisiko untuk melabur tetapi juga menghasilkan pulangan tertinggi dalam dunia kewangan (hei, itu seperti crypto!).

Richard Craib, pengasas Numerai, bekerja sebagai kuant (kata mewah untuk penganalisis pasaran) dalam dana lindung nilai sejurus selepas menamatkan pengajian di UC Berkley dan Cornell dalam matematik dan ekonomi. Dia melihat terdapat ketidakcekapan yang signifikan dalam bagaimana dana lindung nilai beroperasi. Secara khusus, mereka menggunakan model data primitif untuk meramalkan harga aset dan sangat melindungi data kewangan yang mereka modelkan.

Craib mencipta Numerai pada tahun 2015 sebagai cara memperkenalkan “kesan rangkaian” untuk melindungi dana operasi dan menyelesaikan dua kemunduran yang dilihatnya. Ringkasnya, dia menyedari bahawa jika anda dapat mengumpulkan ratusan bahkan ribuan orang untuk bekerjasama untuk membuat model data ini tanpa mendedahkan data yang mendasari, anda dapat menghasilkan unjuran harga yang lebih tepat dan menjadi dana lindung nilai yang paling menguntungkan di dunia.

Bagaimana Numerai Berfungsi?

Inilah cara Numerai berfungsi. Pertama, pengguna diberi set data yang ada yang telah diubahsuai sehingga tidak ada cara untuk mengetahui aset apa yang mereka rujuk. Kemudian, pengguna ini mengambil bahagian dalam pertandingan mingguan dengan mengemukakan ramalan yang dihasilkan oleh model data mereka. Ramalan ini diterapkan pada kumpulan data pasaran baru oleh Numerai. Pengguna yang mengemukakan ramalan tepat mengenai data baru ini menerima pembayaran, biasanya sebulan setelah kejohanan mingguan berakhir.

Di belakang tabir, Numerai memperhatikan ramalan pengguna mana yang menghasilkan pelaburan dan / atau perdagangan yang paling menguntungkan dan menyatukannya untuk membuat “model meta” Model meta ini kemudian digunakan oleh dana lindung nilai Numerai untuk memperdagangkan aset dengan lebih berkesan. Menurut artikel Medium mereka, pengujian belakang menunjukkan model meta ini tidak hanya lebih berkesan daripada model pembelajaran linear atau mesin, tetapi juga kurang berkorelasi dengan mereka.

Model Meta Numerai

Sumber Gambar: Sedang

Sederhananya, ini bermaksud model data tidak seperti yang lain di pasaran kewangan. Mungkin perkara paling menarik mengenai infrastruktur Numarai adalah bahawa ia tidak boleh dipercayai – Numerai menyimpan data kewangan mereka yang tersembunyi, dan pengguna merahsiakan model data mereka kerana hanya ramalan yang mereka hasilkan dikongsi dengan Numerai.

Token Numeraire

Anda mungkin tertanya-tanya di mana NMR sesuai dengan gambar ini. Numerai pada mulanya menggunakan Paypal untuk memberi penghargaan kepada pemenang kejohanan data mingguan mereka. Setelah keluar dengan Paypal, mereka beralih ke Bitcoin.

Logo Token NMR

Namun, mereka menyedari dua perkara: 1) bahawa agak membebankan mereka menggunakan Bitcoin sebagai kaedah pembayaran dan 2) pengguna memerlukan semacam insentif untuk membuat model data berkualiti tinggi dengan ramalan berkualiti tinggi dan bukan hanya mengirim spam penyerahan kotak dengan model data berkualiti rendah dengan harapan dapat memperoleh sejumlah wang tunai.

Apa itu Numeraire?

Numeraire (NMR) dibuat pada blockchain Ethereum pada tahun 2017 sebagai token ERC-20 dengan dua tujuan: untuk peserta mempertaruhkan dana mereka mengenai keberkesanan model data mereka dan memberikan kaedah pembayaran yang lebih mudah.

Sejak diperkenalkan, pesaing dalam kejohanan sains data mingguan mesti mempertaruhkan NMR ketika menyampaikan ramalan mereka. Pembayaran ditentukan sebahagiannya oleh jumlah NMR yang mereka buat serta ketepatan ramalan mereka. Kepentingan dari ramalan yang tidak berjaya dibakar, menjadikan Numeraire sebagai aset deflasi.

Baru-baru ini, kes penggunaan Numeraire diperluas untuk merangkumi pertaruhan dan pembayaran di dalam ekosistem Erasure. Dilancarkan pada 2019 oleh Craib, Pemadaman adalah pasar di mana pengguna dapat melakukan perkara seperti membeli dan menjual data dan bahkan meminta maklumat khusus.

Hapus Numerai

Logo Numerai Erasure. Imej melalui Sedang

Seperti yang dinyatakan di laman web Erasure, Numerai adalah sebahagian daripada projek yang lebih luas ini untuk mendesentralisasi dan berkongsi data. Erasure bertujuan untuk memperluas konsep “kulit dalam permainan” ini ke dalam interaksi sosial dan bahkan menawarkan pemalam penyemak imbas yang hanya menunjukkan maklumat dari individu yang telah mempertaruhkan cryptocurrency pada pendapat mereka.

Numeraire telah mengalami sejumlah perubahan sejak diperkenalkan. Pada mulanya ia mempunyai bekalan maksimum 21 juta, sama dengan Bitcoin. Tiada ICO dilancarkan. Sebaliknya, 1 juta token NMR ditayangkan kepada pengguna aktif Numerai, yang sekitar 12 000 pada masa itu.

Ini mungkin membuat anda tertanya-tanya bagaimana Numerai memerlukan tenaga kewangan yang diperlukan untuk memulakan projek dana lindung nilai seperti ini. Syukurlah, jawapannya mudah: mereka menerima dana untuk 7.5 juta pada tahun 2016 dari pelabur swasta termasuk dana lindung nilai lain dan terus menerima pelaburan sejak itu.

Berapa banyak NMR yang ada?

Pada bulan Jun tahun lalu, Numerai memotong jumlah penawaran NMR dari 21 juta menjadi 11 juta dan mengurangkan jumlah bekalan NMR yang belum selesai. Sehingga itu, Numerai hanya mengumpulkan jumlah yang diperlukan untuk memberi penghargaan kepada peserta yang berjaya dalam kejohanan sains data mingguan mereka. Sebenarnya, ini dimasukkan ke dalam token Numeraire – ia mengandungi kontrak pintar yang membakar saham daripada peserta yang tidak berjaya dan memberikan ganjaran yang sesuai kepada pemenang.

NMR 2.0

Pelancaran NMR 2.0. Imej melalui Sedang

Menurut Richard Craib, kemas kini 2019 untuk token Numeraire dilakukan terutamanya untuk menuju ke arah desentralisasi. Mereka mahu meletakkan keseluruhan bekalan token dan memberikan kawalan sepenuhnya kepada kontrak pintar Numeraire untuk menangani penerbitan dan pembakaran NMR.

Namun, kira-kira setahun sebelum melakukan perubahan, Numerai memperuntukkan 3 juta NMR untuk kejohanan sains data yang akan berakhir pada Mei 2028 dan menyisihkan 1 juta NMR lagi untuk airdrops dan perkongsian masa depan.

Statistik Syiling NMR

Statistik Syiling NMR. Imej melalui CMC

Sekiranya anda melakukan matematik (11 juta tolak 3 + 1 juta) anda akan tinggal dengan jumlah bekalan 7 juta token, 2.5 juta daripadanya sedang beredar menurut CoinMarketCap. Seperti yang akan kita bincangkan di bahagian pendapat kita mengenai cryptocurrency ini, terdapat beberapa pertikaian mengenai di mana baki 4.5 juta token, siapa yang memegangnya, dan untuk apa ia digunakan.

Analisis Numeraire Price

Berbanding dengan banyak cryptocurrency lain, Numeraire mempunyai sejarah harga yang menarik. Diperkenalkan ke pasaran crypto pada bulan Jun 2017 dengan harga sekitar USD $ 25. Beberapa hari kemudian melonjak naik menjadi lebih dari USD $ 150 dan kemudian secara beransur-ansur melambung antara USD $ 10 dan USD $ 20 untuk baki tahun 2017.

Apa yang menarik adalah bahawa harga Numeraire hampir tidak terjejas oleh bull bull yang terkenal pada bulan Disember 2017 / Januari 2018. Maksudnya, ia jatuh hampir mencecah USD $ 60 semasa bull bull, yang hanya sedikit lebih tinggi daripada dua kali ganda dari pengeluaran asalnya harga USD $ 25, yang telah dikunjungi berulang kali pada tahun 2017.

Prestasi Harga NMR

Prestasi Harga NMR. Imej melalui CMC

Menjelang Disember 2018, harga Numeraire telah jatuh kepada USD $ 2. Setelah berlegar antara USD $ 5-10, token mula naik pada bulan Februari tahun ini dan sejak itu memperoleh semula julat harga USD $ 25-30.

Satu perkara yang penting untuk diperhatikan adalah bahawa ia mengalami pemulihan yang sangat cepat dari kemalangan kilat 65% pada bulan Mac tahun ini dan sejak itu kenaikan harga secara beransur-ansur. Ini mungkin disebabkan oleh peningkatan peserta dalam kejohanan Numerai kerana wabak coronavirus.

Di mana saya boleh mendapatkan Numeraire?

Dari segi perdagangan, Numeraire diperdagangkan paling banyak di Bilaxy dan Bittrex, yang berjumlah kira-kira USD $ 1.4 juta dari jumlah dagangan hariannya USD $ 2 juta (pada masa penulisan). Hampir 50% perdagangan Numeraire berlaku pada Bilaxy sahaja. Walaupun tidak mempunyai pengaruh yang sama dengan Bittrex, Bilaxy selamat digunakan (diuji oleh anda benar-benar).

Syukurlah, setelah diperiksa dengan teliti, kita dapat melihat dengan jelas dari buku pesanan bahawa terdapat jumlah sebenar yang diperdagangkan dan kecairan kelihatan cukup baik! Ini bererti anda tidak mempunyai masalah untuk berdagang di salah satu platform ini.

Selain memenangi kejohanan sains data Numerai, satu-satunya cara untuk mendapatkan Numerai adalah membelinya dari bursa (dan ingat anda memerlukan NMR untuk dipertaruhkan untuk memasuki kejohanan).

Cara Menyimpan Numeraire (NMR)

Sekiranya anda ingin menyimpan Numeraire anda, agak mudah dilakukan kerana ia adalah token ERC-20. Ini bermaksud anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet yang menyokong Ethereum, termasuk dompet cryptocurrency desktop seperti My Ether Wallet (MEW), dompet cryptocurrency mudah alih seperti Atomic Wallet dan Trust Wallet, dan dompet perkakasan seperti Ledger dan Trezor.

Jangan tinggalkan NMR anda di bursa! Sentiasa ingat untuk menyimpan kripto anda di dompet anda bila boleh (percayalah, saya kehilangan beberapa ratus USD di QuadrigaCX).

Peta Jalan Numeraire dan Numerai

Apa yang seterusnya untuk Numerai dan NMR? Ini tidak terlalu jelas. Sebagai pengganti peta jalan jangka panjang yang ditentukan, Numerai telah menggariskanpelan utama“Dalam artikel Medium yang ditulis oleh pengasas Numerai, Richard Craib. Matlamat jangka panjang Numerai termasuk memonopoli kecerdasan, memonopoli data, memonopoli wang, dan kemudian mendesentralisasi monopoli.

Craib sendiri telah menyatakan bahawa dia mahu Numerai menjadi dana lindung nilai “akhir” dunia. Alasannya adalah bahawa dana lindung nilai Numerai, yang mengandungi ratusan ribu dan akhirnya jutaan saintis data, akhirnya akan mengungguli setiap firma pelaburan kewangan lain di dunia.

Pelan Induk Numerai

Pelan Induk Numerai. Imej melalui Sedang

Seperti yang anda ketahui sekarang, NMR digunakan sebagai pegangan dan penghargaan bagi para saintis data dalam kejohanan sains data mingguan Numerai. Ini bererti bahawa ekosistem Numerai terus berkembang, begitu juga permintaan Numeraire oleh para saintis data baru yang memasuki pertandingan mingguan. Pengenalan Erasure baru-baru ini juga akan mendorong lebih banyak permintaan untuk Numeraire kerana ini adalah tanda yang digunakan untuk membeli dan mempertaruhkan maklumat di platform.

Numerai nampaknya berada di landasan yang betul untuk mencapai matlamatnya untuk menjadi dana lindung nilai paling kuat di dunia. Namun perlu diingat bahawa fokus pasukan di belakang Numerai, termasuk Richard Craib, telah mengalihkan fokus mereka ke Erasure.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, Numerai kini merupakan komponen dari ekosistem baru ini yang pada dasarnya berusaha untuk membawa prinsip “kulit dalam permainan” untuk setiap interaksi dan transaksi dalam talian. Numeraire nampaknya akan terus menjadi aset utama yang digunakan untuk tujuan ini dalam projek-projek masa depan Erasure.

Pendapat kami mengenai Numerai

Numerai adalah projek yang benar-benar unik dalam dunia cryptocurrency. Sebenarnya, mungkin hanya ada satu yang lain yang serupa dan itu adalah HedgeTrade. Di platform HedgeTrade, pengguna juga membuat ramalan mengenai aset.

Namun, berbeza dengan Numerai, ramalan ini dibeli oleh peniaga lain. Ringkasnya, bukannya menggabungkan ramalan anda menjadi model meta untuk dana lindung nilai, anda menyerahkan ramalan individu ke pasaran di mana ramalan dibeli dan dijual menggunakan token HedgeTrade.

Terdapat juga projek serupa di luar kripto. Ini termasuk QuantConnect, Quantopian, dan WorldQuant. Mereka juga mengumpulkan kekuatan otak ribuan saintis data untuk membuat model untuk diperdagangkan dan dilaburkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan yang signifikan antara dana lindung nilai ini dan Numerai.

Pesaing Numerai

Numerai vs Pesaing

Pertama, ekosistemnya tidak dibina dengan menggunakan kontrak pintar, yang bermaksud anda harus mempercayai bahawa dana lindung nilai ini akan membayar iuran mereka dan secara aktif menegakkan proses secara konsisten selama-lamanya. Kedua, tidak ada yang nampaknya mempunyai insentif tambahan melampaui penghargaan untuk model data yang tepat dari saintis data mereka. Secara khusus, tidak ada kepentingan yang terlibat Akhirnya, ada proses pemeriksaan untuk saintis data yang mengambil bahagian – tidak terbuka bagi dunia untuk bergabung.

Walaupun kami tidak dapat berbicara untuk Richard Craib, kami tahu dia akan menunjukkan kelemahan ini secara terperinci seperti yang telah dia lakukan berkali-kali sebelumnya dalam temu ramah. Ringkasnya, Numerai jauh lebih mudah difahami kerana ia menggunakan kontrak pintar untuk membakar saham dan mengeluarkan ganjaran, memberikan lebih banyak insentif kepada peserta untuk menyerahkan model yang tepat melalui taruhan, dan dapat disertai oleh hampir semua orang di planet ini dengan komputer.

Walaupun skeptikal sama ada Numerai akan mencapai matlamatnya untuk sepenuhnya memonopoli kewangan, projek ini pasti mempunyai banyak potensi dan menonjol sebagai usaha yang menjanjikan di dalam dan di luar crypto.

Kesimpulannya

Pendapat kami mengenai token Numeraire sedikit kurang positif. Inilah sebabnya:

Bekalan yang mencurigakan NMR

Sebagai token ERC-20, cukup mudah untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai NMR menggunakan Etherscan.io. Dalam surat-menyurat e-mel antara Coindesk dan Richard Craib, dinyatakan bahawa 1.7 juta NMR tidak dijelaskan ketika Craib telah menggariskan apa yang akan berlaku dengan token tersebut setelah pemotongan bekalan.

Bekalan Numerai

Bekalan Mencurigakan Numerai. Imej melalui Ethercan

Seperti yang dapat kita lihat dengan jelas dalam tangkapan skrin di atas, Craib (jelas Numerai Founder: Rc) telah menyimpan lebih dari 400 000 NMR untuk dirinya sendiri. Beberapa alamat lain nampaknya mengandungi sejumlah besar NMR juga, dan dipersoalkan sama ada ia adalah saintis data yang berjaya dari Numerai.

Fakta ini boleh membuat beberapa orang kecewa kerana ia boleh menjadi bendera merah ketika pencipta token menyimpan sejumlah besar wang untuk dirinya sendiri.

Potensi harga NMR

Prestasi harga Numeraire cukup mengagumkan berbanding kebanyakan cryptocurrency lain. Walau bagaimanapun, fakta bahawa ia tidak meningkat dengan ketara sesuai dengan jangkaan 2017/2018 menunjukkan bahawa ia mungkin bukan aset yang akan 10 kali ganda dalam masa terdekat.

Oleh kerana NMR dibakar setiap kali saintis data kehilangan kejohanan di Numerai atau ketika seseorang menyampaikan maklumat yang salah di pasar Erasure, ini bermakna jumlah bekalan NMR secara beransur-ansur akan berkurang.

Walaupun pengurangan penawaran secara beransur-ansur ini menunjukkan kenaikan harga secara bertahap dari waktu ke waktu (dengan asumsi permintaan untuk NMR tetap sama atau meningkat), ini menyajikan masalah kedua yang mungkin merupakan kejatuhan kedua Numerai dan ekosistem Erasure. Ini kerana ketika token NMR terakhir dibakar, tidak akan ada lagi cara bagi para saintis data atau pemburu maklumat untuk mempertaruhkan penyerahan mereka atau menerima pembayaran di kedua-dua platform.

Nampaknya kemungkinan ini berlaku dalam masa terdekat agak tipis dan memandangkan jumlah NMR yang diterima atau ditawarkan dinyatakan dalam USD $, ini bermakna Numerai dan Erasure mempunyai jangka hayat yang lebih lama daripada mereka.

Mereka sekurang-kurangnya akan wujud hingga Mei 2028, iaitu ketika kejohanan sains data mega akan berakhir di Numerai. 3 juta token yang dimenangi kemungkinan akan dijual, memperkenalkan bekalan baru NMR ke pasaran melalui pertukaran untuk pembelian dan penggunaan orang lain untuk dipertaruhkan di Numerai dan juga Erasure.

Semua yang dikatakan, terserah kepada anda di mana anda meletakkan taruhan anda. Tiada perkara di atas adalah nasihat kewangan atau pelaburan, dan kami mengesyorkan agar anda membuat kajian sendiri untuk topik yang kami bahas di sini yang anda ingin ketahui lebih lanjut mengenai.

Pastikan anda mengikuti tinjauan cryptocurrency yang lebih mendalam. Sehingga itu, periksa kami Saluran YouTube untuk perkembangan terkini dan terhebat dalam crypto. Jumpa anda di artikel seterusnya!

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me