Kajian OmiseGO: Projek Blockchain Membatalkan Bank

OmiseGo adalah salah satu projek cryptocurrency yang lebih menarik yang cuba menjadi bank, pertukaran, dan gerbang blockchain yang disokong oleh aset terdesentralisasi.

Dibangunkan di rangkaian Ethereum, OmiseGo telah menyatakan bahawa tujuan mereka adalah untuk menjadi “platform pertukaran dan penyelesaian bernilai tinggi yang unggul”. Melalui ini, mereka berharap dapat memberi orang-orang di Asia cara yang cepat dan mudah untuk membuat pembayaran antarabangsa dengan cara yang terdesentralisasi.

Ini pasti rancangan yang bercita-cita tinggi tetapi mereka realistik?

Dalam tinjauan OmiseGO ini, kami akan melihat secara mendalam projek tersebut termasuk teknologi, sokongan pasukan, titik penjualan unik dan prospek token OMG.

Omise & OmiseGO

Kita tidak boleh bercakap OmiseGO tanpa bercakap tentang Omise, yang merupakan syarikat induk yang mencipta OmiseGO. Omise dibuat pada tahun 2013 sebagai pintu masuk pembayaran dalam talian yang serupa dengan Paypal atau Stripe. Ia berpusat di Thailand dan diasaskan oleh Jun Hasegawa dan Donnie Harinsut.

Oleh kerana Omise sudah mempunyai produk pembayaran dalam talian yang banyak, pelepasan OmiseGO hadir dengan banyak perhatian media dan perkongsian berprofil tinggi. Dua daripada penasihat projek adalah pengasas bersama Ethereum, Vitalik Buterin dan Gavin Wood. Sekiranya itu tidak mencukupi, OmiseGO juga telah disahkan oleh Bank of Thailand dan Kementerian Kewangan Thailand.

Laman Web Syarikat Omise

Gambaran Keseluruhan Syarikat Omise. Sumber: Laman web Omise

Omise sudah mula menggunakan OmiseGO untuk menambah rangkaian pembayaran yang ada. Syarikat seperti McDonald’s dan Alipay menggunakan Omise dan juga akan menerima OmiseGO.

Omise mengganggu sektor kewangan ketika diperkenalkan ke Asia dan syarikat itu merancang untuk melakukan hal yang sama dengan OmiseGO. Salah satu cara mereka mengaktifkan gangguan adalah dengan membuat label SDK dompet mereka, yang memungkinkan pihak ketiga untuk mengembangkan dan menggunakan penyelesaian pembayaran.

OmiseGO telah berjanji untuk menurunkan kos transaksi untuk transaksi kewangan; termasuk pertukaran mata wang fiat dan crypto, membuat pembayaran, menghantar wang dan banyak lagi.

Oleh kerana hubungannya dengan Omise, OmiseGO lebih dekat dengan penerimaan dan penggunaan arus perdana oleh pedagang dan peruncit, dan jika berjaya, Paypal akan menggunakan cryptocurrency.

Latar Belakang OmiseGO

Saya ingin menekankan di sini sekali lagi bahawa Omise dan OmiseGO adalah dua syarikat yang berbeza yang menawarkan dua produk yang berbeza. Ini kadang-kadang menjadi bingung kerana OmiseGO disokong oleh Omise dan terdapat banyak persimpangan antara keduanya. Oleh kerana itu, sejarah akan mengandungi maklumat mengenai kedua-duanya.

Omise diciptakan sebagai penyelesaian pembayaran dalam talian yang serupa dengan Paypal dan Stripe tetapi tertumpu pada pasaran di Asia Tenggara dan Jepun. Ia dirancang untuk dapat memproses kad kredit secara sah kerana mematuhi PCI sepenuhnya. Dalam talian ia boleh disatukan dengan semua platform e-dagang utama seperti OpenCart, Magento dan WooCommerce.

Ia juga dirancang untuk menyokong sistem perbankan SWIFT, yang akan terus memastikan transaksi cryptocurrency selaras dengan peraturan kewangan. Sebenarnya, OmiseGO telah menyatakan hasratnya untuk akhirnya menggantikan sistem SWIFT untuk membolehkan pertukaran mata wang antara semua platform.

Omise berada di puncak pembayaran mudah alih dan mempunyai dompet mudah alih sendiri yang serupa dengan Apple Pay. Ia juga telah membuat chatbot Facebook yang membolehkan pembayaran melalui Facebook Messenger.

Omise sudah diterima oleh lebih daripada 10,000 peniaga di rantau Asia, dengan yang terbesar adalah McDonalds Thailand dan Alipay. Ia juga diterima oleh Bose, Allianz, Burger King dan banyak lagi.

Rakan Kongsi Omise

Beberapa Rakan Omise

Sangat penting untuk membezakan antara Omise dan OmiseGO di sini. Hanya kerana peniaga ini menerima pembayaran Omise tidak berarti mereka menerima pembayaran OMG.

OmiseGO secara sah merupakan anak syarikat Omise. Sekiranya anda dilaburkan dalam token OMG, itu tidak bermakna anda juga melabur di Omise sebagai syarikat. Tetapi Omise terikat dengan OmiseGO kerana akan menggunakan blockchain OmiseGO dan akan menyokong token OMG.

Kerana OMG telah disatukan dengan platform Omise yang ada dan berjaya, ia telah mendapat banyak perhatian dan pujian media. Ia juga tidak menyusahkan bahawa OMG telah diterima oleh kerajaan dan industri perbankan Thailand.

Secara keseluruhan, pertumbuhan OMG sangat disekat oleh hubungannya dengan Omise, dan ini boleh menjadi salah satu kunci untuk OMG menjadi cryptocurrency pembayaran utama.

Rangkaian Plasma OMG

OMG adalah salah satu token pertama untuk memulakan pengembangan di Plasma Network, yang merupakan rangkaian kontrak pintar yang akan berjalan di atas rangkaian Ethereum. Plasma adalah pengembangan Vitalik Buterin yang dapat berfungsi sebagai rantai kanak-kanak Ethereum.

Plasma dirancang untuk menangani skalabiliti peringkat perusahaan dan secara teorinya dapat menangani hingga 1 juta transaksi sesaat. Itu menjadikannya lebih pantas daripada rangkaian Visa, yang memproses maksimum 50,000 transaksi sesaat.

OMG melancarkan rangkaian Plasma pada akhir 2018 dan telah menggunakannya untuk membuat rangkaian pembayaran peer-to-peer mereka, yang dilancarkan pada bulan September 2019. Rangkaian ini dibuat untuk membolehkan peer-to-peer yang super cepat dan murah pembayaran, dan setakat ini nampaknya berjaya melakukan hal itu.

Rangkaian Plasma Ethereum

Gambar melalui Kepingan Plasma

Dengan penambahan rangkaian pembayaran P2P yang berjalan di Plasma, rangkaian OmiseGO dapat menangani 4.000 transaksi sesaat. Itu setanding dengan rangkaian Visa, yang sendiri menangani 1,700 transaksi sesaat (walaupun mereka dapat menangani hingga 50,000 transaksi sesaat).

Bayaran rendah juga berfungsi. Berkat pengelompokan transaksi di rantai anak Plasma, bayaran di rangkaian P2P adalah 90% lebih rendah daripada yang akan dibayar di rangkaian Ethereum. Dan rangkaian OmiseGO juga telah meningkatkan keselamatan dengan menambahkan lapisan konsensus Proof-of-Authority.

Dan tentu saja, semua ini dilengkapi dengan antara muka yang mudah digunakan. Salah satu tujuan OmiseGO adalah menjadikan pengalaman pengguna menjadi kelas pertama. Pasukan di OmiseGO percaya bahawa ini adalah salah satu kunci untuk penggunaan secara besar-besaran rangkaian dan teknologi blockchain yang terdesentralisasi.

Kes Penggunaan OMG

Salah satu tujuan yang dinyatakan dalam kebanyakan projek cryptocurrency adalah gangguan sistem perbankan global dan tradisional, tetapi OmiseGO sebenarnya menyesuaikan diri dengan trend perbankan semasa.

Seperti yang mungkin anda perhatikan dari judul artikel ini, OmiseGO memiliki tujuan untuk “memberikan perbankan kepada yang tidak bank”. Ini serupa dengan apa yang dilakukan oleh penyedia pembayaran dalam talian yang sudah mapan dengan mata wang fiat. OmiseGO ingin memberikan perkhidmatan itu dengan cryptocurrency.

OmiseGO berjanji untuk menjadikan perdagangan lebih murah untuk semua orang. Mereka juga berusaha untuk menjadikan rangkaian dan teknologi blockchain yang terdesentralisasi lebih mesra pengguna kerana mereka merasakan aksesibilitas adalah salah satu kunci untuk penerapan utama rangkaian pembayaran P2P yang terdesentralisasi.

Gambaran Keseluruhan Kes Penggunaan Token OMG

Gambaran keseluruhan kes penggunaan Token OMG

Pertimbangkan betapa rumitnya proses memproses transaksi kad kredit. Walaupun anda tidak melihatnya sebagai pengguna, infrastruktur yang menyokong urus niaga kad kredit sangat besar, yang terdiri daripada bukan sahaja pedagang dan penerbit kad, tetapi juga rangkaian kad dan pemerolehan. Tidak perlu dikatakan, semua tahap ini menjadikan pemprosesan transaksi kad kredit jauh lebih mahal daripada yang sepatutnya.

E-dagang berkembang tetapi masih kurang daripada 15% daripada semua penjualan runcit. Pilihan pembayaran mudah alih juga berkembang, dengan kira-kira 40% peruncit menerima beberapa bentuk pembayaran mudah alih. Walau bagaimanapun, hanya 3% peruncit yang menerima cryptocurrency, dan Bitcoin adalah yang paling biasa diterima.

Data Bank Dunia menunjukkan beberapa 2 bilion orang di seluruh dunia ketika ini tanpa bank. Di A.S. sahaja, terdapat 9 juta orang yang tidak dibank dan 24.5 juta orang yang kurang bank, menurut data dari FDIC.

Ekonomi A.S. tentunya jauh lebih besar daripada Thailand, tetapi Omise dan OmiseGO berusaha menjangkau seluruh Asia Tenggara, dan Jepun dan China. Ini adalah pasaran berpotensi besar, terutama China, di mana pembayaran mudah alih berkembang jauh lebih cepat daripada di negara maju yang lain. OmiseGO mungkin agak tidak diketahui di Barat, tetapi ia merancang untuk menjadi nama rumah tangga di Asia.

Gambaran Keseluruhan Rangkaian OmiseGo

Gambaran keseluruhan Rangkaian OmiseGo. Imej melalui OmiseGo Blog

Ada yang melihat persaingan OMGs sama dengan ETH. Ini termasuk NEO dan Cardano, kedua-duanya lebih besar daripada OMG pada masa ini.

Persaingan sebenarnya datang dari platform pembayaran dalam talian. Ini termasuk Paypal, Stripe, Apple Pay, Samsung Pay, dan lain-lain, serta penerbit kad kredit seperti Visa, Mastercard, dan American Express, dan bahkan bank itu sendiri sejak mereka menyokong kad kredit. Pertandingan ini juga merangkumi ratusan pemproses pembayaran yang sedang berlangsung.

Mana-mana ini boleh bekerjasama dengan OmiseGO dan menggunakan teknologi mereka untuk bergerak ke masa depan, tetapi mereka juga boleh berusaha untuk menerapkan penyelesaian mereka sendiri. Paypal sudah mengajukan paten blockchain, seperti juga Mastercard. Selain itu, Apple, Samsung, American Express dan Visa semuanya mempunyai pengembangan blockchain dalaman.

Ini boleh menjadi jalan yang panjang dan pertempuran yang sukar bagi OmiseGO untuk menang sebagai pemproses pembayaran crypto teratas, tetapi mereka berada dalam kedudukan yang baik untuk pertempuran.

OmiseGO eWallet Suite

OmiseGO eWallet Suite adalah toolkit sumber terbuka yang dikembangkan oleh OmiseGO dan ditawarkan secara percuma kepada perniagaan, pedagang, dan pengguna sebagai cara untuk menggunakannya dengan mudah ke Rangkaian Omise.

Sebelumnya disebut SDK eWallet, ia telah berkembang menjadi Suite eWallet kerana ia terdiri bukan hanya dari tiga SDK yang berbeza (satu untuk Android, satu untuk iOS dan satu untuk Ruby), tetapi juga komponen lain yang memperluas kegunaannya.

Sebaik sahaja eWallet Suite disambungkan ke Ethereum dan pengguna rangkaian OmiseGO Plasma dapat menghantar, menerima, dan menyimpan token ERC-20 dan ERC-721, serta mata wang fiat token dan aset digital lain yang telah dibuat di rangkaian. Peningkatan masa depan diharapkan dapat mengembangkan kemampuan ini untuk memasukkan mata wang tambahan, dengan tujuan utama untuk mewujudkan pertukaran agnostik mata wang.

Pertukaran mata wang fiat disokong melalui pemalam ke eWallet, tetapi penyedia eWallet akan bertanggungjawab untuk pematuhan peraturan di bidang kuasa masing-masing.

Suite OmiseGo Ewallet

Suite OmiseGo Ewallet & Kebaikan

Pada akhirnya eWallet adalah aplikasi web. Untuk berinteraksi dengan eWallet berasaskan web, Suite lengkap juga merangkumi yang berikut:

  • API untuk menghubungkan antara eWallet dan pelbagai perisian.
  • SDK untuk membolehkan pembangun membina aplikasi dan plugin untuk platform dengan mudah, yang memungkinkan untuk integrasi antara aplikasi dan Rangkaian Omise dengan lancar.
  • Panel front-end yang mudah digunakan yang memungkinkan untuk membuat akaun, mengeluarkan token, log aktiviti, dan banyak lagi fungsi pentadbiran.
  • Aplikasi backend di peringkat pelayan dan aplikasi mudah alih.
  • Aplikasi demo tersedia untuk pembangun untuk menunjukkan bagaimana eWallet dapat dilaksanakan.

Dengan pelbagai jenis alat yang tersedia di eWallet Suite adalah mungkin bagi sesiapa sahaja untuk membuat dan mengintegrasikan antara muka muka depan yang membolehkan mereka membuat, menyimpan, bertransaksi, mengesan, dan mengeluarkan aset digital. Selanjutnya, pembangun akan dapat menyesuaikan aplikasi untuk keperluan khusus mereka.

Salah satu penggunaan eWallet Suite yang paling bercita-cita tinggi adalah Burger King Thailand, yang dimiliki oleh Minor Group International, salah satu syarikat perhotelan, restoran, dan gaya hidup terbesar di Asia Tenggara. Mereka melancarkan eWallet pada bulan Disember 2018 yang menggunakan OmiseGO eWallet Suite.

EWallet ini menyediakan penyelesaian backend untuk program kesetiaan Minor Group. EWallet ini kemudian membantu memberi insentif kepada pelanggan untuk kembali dan membelanjakan lebih banyak wang dengan memberi mereka poin kesetiaan dan faedah lain.

Dengan program tersebut pengguna akan mendapat mata setiap kali mereka melakukan pembelian menggunakan aplikasi mudah alih syarikat. Mata ini kemudiannya dapat ditebus untuk diskaun restoran dan hadiah lain.

Ini adalah salah satu contoh bagaimana teknologi blockchain dapat menawarkan perkhidmatan yang lebih baik untuk pengguna dan infrastruktur yang lebih baik untuk syarikat.

Pasukan OmiseGO

Ia berpusat di Thailand dan diasaskan oleh Jun Hasegawa dan Donnie Harinsut, yang kekal sebagai CEO dan COO Omise. Walaupun Donnie kekal sebagai COO OmiseGO, peranan CEO telah diambil oleh Vansa Chatikavanij sejak April 2019. Vansa sebelumnya adalah pengarah urusan OmiseGO sebelum melangkah ke peranan CEO.

Jun Hasegawa (tidak perlu bingung dengan model Amerika-Jepun dengan nama yang sama), memiliki pengalaman lebih dari 16 tahun dalam e-commerce dan pembayaran mudah alih sebelum mendirikan Omise. Dia kekal sebagai pengarah di Omise dan OmiseGO.

Ahli Pasukan OmiseGo

Ahli Pasukan OmiseGo

Ezra Donnie Harinsut bertemu dengan Jun Hasegawa ketika mereka berdua bekerja untuk syarikat perkhidmatan periklanan Jepun Alpha-do. Selain menjadi pengasas dan COO semasa di Omise, dia juga berkhidmat sebagai CEO Omise Payment sejak April 2019.

Vansa Chatikavanij bergabung dengan OmiseGO pada tahun 2017 setelah menghabiskan 7 tahun bekerja di Bank Dunia. Dia pindah ke jawatan CEO di OmiseGO setelah dua tahun sebagai Pengarah Urusan. Dia juga merupakan pengasas bersama Sky Visual Imaging Venture, yang merupakan syarikat yang terlibat dalam penggalangan dana peringkat awal.

Komuniti

OmiseGO mempunyai kehadiran media sosial yang besar. Sebenarnya, beberapa akaun mungkin merupakan yang terbesar yang pernah saya lihat. Contohnya, OmiseGO Akaun Twitter mempunyai 286,000 pengikut.

Halaman Facebook juga mempunyai lebih daripada 10,000 pengikut, yang cukup besar di Facebook kerana penggunanya tidak begitu berminat dengan blockchain.

Di Reddit, OmiseGO subreddit mempunyai lebih daripada 40,000 pengikut. Ia mempunyai banyak catatan setiap hari, dan berpuluh-puluh komen pada banyak jawatan tersebut. Tidak perlu dikatakan, komuniti OmiseGO di Reddit sangat aktif.

Salah satu saluran yang hilang untuk OmiseGO ialah Telegram. Terdapat saluran, tetapi hanya 550 pengguna kerana ia digunakan untuk pengumuman sahaja.

OmiseGO juga agak unik dengan penggunaan YouTube. Saluran ini mempunyai lebih dari 1,500 pelanggan, yang cukup besar untuk saluran YouTube blockchain. Pasukan ini menggunakan saluran untuk karya pendidikan, dan juga untuk menghantar rakaman dari persidangan.

Token OMG

Blockchain OmiseGO adalah Proof-of-Stake dan token OMG adalah token ERC-20. Yang mengatakan, penentuan taruhan belum dilaksanakan untuk token OMG, dan belum ada indikasi kapan ia dapat dilaksanakan.

Pada awal November 2019, terdapat jumlah bekalan dan bekalan beredar 140,245,398 OMG. Dan hanya itu yang akan ada kerana OMG tidak dapat dikurangkan, bekalannya terhad dan tidak ada rancangan untuk membuat lagi di masa depan.

Harganya pada $ 0,947526 dan kapitalisasi pasaran lebih dari $ 132 juta, menjadikannya kedudukan # 43 dalam cap pasaran di antara semua cryptocurrency. Ini adalah penurunan yang cukup besar untuk token OMG, yang pernah berada di kedudukan teratas dalam 20 cryptocurrency teratas.

Prestasi Harga OMG

Prestasi Harga Token OMG. Imej melalui CMC

Semasa OmiseGO ICO, yang mengumpulkan $ 25 juta, 65% dari bekalan token OMG diedarkan. 20% ditahan oleh Omise untuk perbelanjaan operasi, sementara 10% diberikan kepada pemaju, dan 5% disisihkan untuk tayangan udara kepada pemegang ETH.

Titik udara itu berlaku pada bulan September 2017 untuk pemegang minimum 0.1 ETH pada ketinggian blok 3988888 dan satu-satunya. Mana-mana orang lain yang mendakwa udara OMG adalah penipuan.

Harga OMG telah menurun sepanjang 2018 seiring dengan pasaran cryptocurrency yang lebih luas. Harganya memuncak pada 8 Januari 2018, pada $ 28.35 dan terus menurun sejak itu.

Terdapat lonjakan kecil pada bulan April yang mengambil harga kembali ke $ 20.48, tetapi dengan aliran menurun yang stabil, ia telah turun sepenuhnya di bawah $ 1 pada awal November 2019. Ini menjadikan bulatan penuh token OMG kembali ke harga ICO $ 1. Sekiranya pelabur awal masih bertahan, mereka mungkin agak kecewa dalam perjalanan pulang pergi.

Berniaga & Menyimpan OMG

Sekiranya anda ingin membeli OMG, anda perlu melakukannya dengan BTC, ETH atau USDT. Ia tidak tersedia untuk pembelian fiat, kecuali pembelian Won Korea Selatan atau Baht Thailand dari pertukaran di negara masing-masing.

Pada masa ini, jumlah pertukaran terbesar untuk OMG adalah ZB.com, diikuti oleh Bithumb di mana banyak OMG ditukar dengan Won Korea Selatan. Huobi Global juga kekal sebagai bursa utama dan terdapat beberapa dozen bursa lain yang menawarkan perdagangan OMG. Secara umum, pengguna Asia akan mempunyai masa yang jauh lebih mudah untuk mendapatkan dan menggunakan OMG kerana tidak banyak terdapat atau diterima di Eropah dan Amerika Utara.

Bagi pedagang di pasaran Barat yang sudah mempunyai cryptocurrency, pertaruhan terbaik anda untuk membeli token mungkin adalah seperti Binance. Terdapat buku pesanan yang agak kuat di bursa ini dengan spread tawaran-permintaan yang berpatutan dan perolehan harian yang lumayan.

Binanace OMG

Salah satu kritikan terhadap OMG ialah ia tetap terpusat. 100 akaun teratas memiliki kira-kira 65% daripada semua token OMG. Sekiranya anda mengambil hak milik OmiseGO dari persamaan, dan token yang dipegang oleh bursa, masih ada 25% daripada jumlah penawaran yang dipegang oleh sebilangan kecil pengguna.

Rakan utama OMG termasuk SBI Investment, SMDV, SMBC, Golden Gate Ventures, Ascend Capital, East Ventures, Krungsri Finnovate, dan Global Brain.

Kerana OMG adalah token ERC-20, anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC, seperti MetaMask dan MyEtherWallet. Kami sebenarnya telah melengkapkan catatan di dompet OmiseGo terbaik jika anda berminat.

Kemajuan Pembangunan

Jadi nampaknya ada banyak yang berlaku dengan projek OmiseGo, tetapi adakah kemajuan ini diterjemahkan ke dalam output pembangunan yang sebenarnya?

Untuk membuat penentuan ini, membantu melihat repositori kod awam dan memerhatikan pelanggaran tersebut. Ini dapat memberi anda penentuan yang baik mengenai berapa banyak pekerjaan yang sedang dilakukan dan kemajuan yang dicapai oleh pembangun.

Oleh itu, saya memutuskan untuk melompat ke OmiseGo GitHub dan memantau aktiviti pengekodan mereka. Di bawah, kami mempunyai kod yang ditetapkan untuk tiga repositori paling aktif selama 12 bulan terakhir.

OmiseGo GitHub

Code Komited kepada Repos yang dipilih selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, ada banyak pekerjaan pembangunan yang telah dilakukan dengan banyak kod komit ke repositori ini. Terdapat juga 53 repositori lain di GitHub walaupun ini mempunyai lebih sedikit komitmen dan aktiviti daripada di atas.

Tahap aktiviti pengekodan ini lebih banyak daripada yang biasa kita lihat untuk projek-projek pada tahap yang serupa dalam perkembangannya. Sekiranya anda ingin mengetahui perkembangan terkini, anda boleh terus menerus mengikuti perkembangannya blog rasmi.

Kesimpulannya

OmiseGO melihat perhatian yang sangat kuat semasa ICO dan tidak lama kemudian, dan sementara buzz telah hilang, ia tetap menjadi duit syiling yang sangat kuat. Ia mempunyai beberapa manfaat yang dapat membawanya ke ketinggian baru ketika menjadi lebih maju dan memasuki penggunaan arus perdana. Salah satunya adalah matlamatnya untuk menyediakan perbankan kepada orang-orang yang tidak bank di Asia Tenggara. Yang lain adalah tujuannya memasuki perbankan mudah alih di China. Kedua-duanya dapat mewujudkan penggunaan OMG secara meluas.

Jangan lupa bahawa blockchain OmiseGO menyokong pintu masuk pembayaran digital Omise yang sudah berjaya. Itu sahaja memberi kelebihan besar kepada OmiseGO.

Sekiranya OmiseGO menjadikan Rangkaian Plasma berfungsi dengan baik pada akhir 2018, ia akan menjadi rangkaian blockchain terpantas di planet ini. Akhirnya throughput transaksi akan menjadi besar dan cukup pantas untuk penggunaan seharian.

Dan akhirnya sokongan untuk OmiseGO secara substansial, dengan pengasas bersama Ethereum bertindak sebagai penasihat, beberapa firma VC Asia terkemuka memberikan sokongan, dan OmiseGO mendapat sokongan bank pusat Thailand dan Kementerian Kewangan.

OmiseGO memiliki banyak bagian yang diperlukan untuk menjadi pembayaran digital setiap hari untuk sebahagian besar Asia, dan dari sana berpotensi di dunia. Ini pastinya merupakan projek yang perlu diperhatikan dalam beberapa bulan dan tahun-tahun mendatang.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me