Kajian Orbs: Blockchain Hibrid untuk Rangkaian Desentralisasi

Orbs (ORBS) sedang mencipta platform yang membolehkan perniagaan memilih blockchain yang mereka perlukan – Blockchain awam hibrid yang dikembangkan “untuk dunia nyata”.

Orbs dilancarkan pada bulan Mac 2019 dan sejak itu projek itu menghasilkan banyak minat. Ini adalah platform blockchain Ethereum yang boleh dikendalikan yang dijadualkan untuk mengatasi kekangan asas yang dihadapi oleh pemaju perusahaan dengan blockchain awam.

Namun, dapatkah mereka benar-benar melaksanakan target yang begitu ambisius itu?

Dalam tinjauan Orbs ini, saya akan memberi anda semua yang anda perlu ketahui mengenai projek, teknologi dan ahli pasukannya. Saya juga akan menganalisis kes penggunaan asas untuk token ORBS dan potensi jangka panjangnya untuk diterima pakai.

Apa itu Orbs?

Orbs telah diciptakan untuk membawa skala ke projek berasaskan Ethereum. Ini adalah blockchain terbuka yang merupakan lapisan generasi yang bekerjasama dengan Ethereum. Dengan menambahkan Orbs kepada Ethereum, pembangun aplikasi berasaskan blockchain mendapat faedah dari kedua-dua rantai tersebut. Ini bermaksud keselamatan dan kecairan yang tiada tandingan, integrasi ekosistem, dan bayaran rendah dengan struktur caj yang sesuai.

Tumpukan Blockchain Orbs

Tumpukan blockchain Orbs. Imej melalui Laman Web Orbs

Salah satu kelemahan Ethereum adalah kekurangan skalabilitas, tetapi dengan menggabungkan Orbs dan Ethereum pemaju dapat memanfaatkan blockchain Ethereum walaupun aplikasinya menyokong sejumlah besar pengguna sekarang. Ini dimungkinkan oleh penemuan Orbs Virtual Chains dan Randomized Proof of Stake sebagai algoritma konsensus.

Orbs berpusat di Israel tetapi baru-baru ini juga telah membuka pejabat di Korea Selatan setelah bergandingan dengan Kakao konglomerat internet. Orbs akan mengembangkan aplikasi blockchain untuk rangkaian Kakao lebih dari 50 juta pengguna. Orbs juga sedang mengusahakan penyelesaian blockchain khusus untuk Kik yang berpangkalan di Kanada, sebuah syarikat aplikasi sembang dan pesanan yang juga telah mengeluarkan token crypto bernama Kin yang bertujuan untuk memberi insentif kepada pengguna Kik.

Bagaimana Orbs Berfungsi?


Orbs menggabungkan skalabilitasnya sendiri, pengasingan rantai maya, dan yuran rendah dengan ekosistem Ethereum yang terdesentralisasi untuk menyediakan pemaju dengan semua yang mereka perlukan untuk menskalakan aplikasi blockchain terdesentralisasi mereka secara besar-besaran.

Terdapat tiga ciri utama untuk platform Orbs: Rantai Maya, Proof-of-Stake secara Rawak, dan Interoperabiliti Merentas Rantai.

Rantai Maya

Rantai maya berjalan di atas infrastruktur nod fizikal bersama, yang memberikan kelebihan blockchain khusus untuk semua rantai maya yang berkongsi persekitaran. Ini bermaksud desentralisasi dan keselamatan dari nod fizikal dan penyesuaian dan pengasingan berkat virtualisasi.

Rangkaian maya yang berbeza dapat memperoleh konsensus untuk urus niaga mereka secara bebas dan dijalankan bersamaan dengan sumber yang berasingan. Mereka juga melalui proses pemisahan dan dapat dikendalikan secara bebas semasa pengkomputeran dilakukan secara selari. Manfaat tambahan adalah pengurangan keperluan memori untuk mesin maya berkat pengasingan keadaan untuk setiap mesin maya.

Rantaian Maya Orbs

Kolam Sumber vs Rangkaian Sumber. Imej melalui Kertas Kedudukan Orbs

Kelebihan Rantai Maya:

  • Setiap aplikasi mempunyai rantai maya terlindung sendiri;
  • Pembangun dapat memilih protokol konsensus dan model tadbir urus untuk rangkaian maya yang berkaitan dengan aplikasinya;
  • Pengasingan mengelakkan kemungkinan berlaku kesesakan dari rantai lain;
  • Pelanggan boleh bermula dengan blockchain peribadi dan kemudian beralih ke blockchain awam tanpa perlu risau untuk berhijrah.

Proof-of-Stake secara rawak

Orbs menggunakan model konsensus PoS yang disebut Randomized Proof-of-Stake. Ia mempunyai faedah yang cepat dan selamat. Ia berfungsi dengan memilih jawatankuasa kecil secara rawak dari kumpulan validator yang besar untuk setiap pusingan konsensus. Kumpulan validator yang besar memastikan desentralisasi dan pengacakan memastikan keselamatan, sementara penggunaan jawatankuasa kecil untuk konsensus menjadikan kaedah konsensus yang cepat dan sangat berskala.

Pelaksanaan Orbs RPoS disebut Helix dan ia adalah algoritma toleran kesalahan Byzantine yang bergantung pada pertaruhan Orbs oleh Delegator dan Penjaga untuk memilih kumpulan Validator.

Kelebihan Bukti Kepentingan Rawak:

  • Mudah ditingkatkan untuk menampung ribuan transaksi sesaat;
  • Apabila bilangan nod meningkat, keselamatan dan kelajuan juga meningkat;
  • Setiap rantai maya individu dapat menyesuaikan model konsensus untuk mengoptimumkan penjimatan kos, throughput, keadilan atau kependaman;
  • Penggunaan toleransi kesalahan Byzantine.

Kerentanan antara rantaian

Aplikasi yang berjalan di Orbs dapat mengakses negara Ethereum dengan lancar berdasarkan kata sepakat. Akses rentas rantaian ini dicapai melalui penggunaan kontrak pintar dan ia memanfaatkan kekuatan Ethereum tanpa harus meninggalkan platform Orbs.

Rantai Palang Ethereum Orbs

Interoperabiliti rentas rantai dengan Ethereum Blockchain. Imej melalui Orbs

Salah satu contoh tindakan ini adalah pertukaran secara autonomi, di mana pemaju mampu menggerakkan sebahagian aset lapisan asas dengan selamat untuk berjalan di Orbs sambil menyimpan sisa aset di lapisan asas.

Kelebihan Interoperabiliti Merentas Rantai:

  • Ini menghindari keperluan untuk migrasi yang sukar dan menyakitkan jika diperlukan dari pertukaran peribadi ke blockchain awam (atau sebaliknya);
  • Pembangun dapat menggunakan ekosistem lapisan dasar untuk token mereka (iaitu pertukaran dan dompet);
  • Sekiranya keselamatan tambahan diinginkan, token boleh kekal pada lapisan asas Proof-of-Work, tanpa kekurangan kos dan prestasi biasa;
  • Manfaatkan kedua-dua skala Orbs dan kecairan lapisan asas.

Pasukan Orbs

Pasukan Orbs terdiri daripada lebih daripada 40 jurutera, pemaju, ahli perniagaan dan ahli akademik yang berpengalaman. Empat pengasas ini juga menghadirkan pengalaman dan kualiti kepemimpinan mereka sendiri, yang memungkinkan pengembangan yang pantas dan pintar.

Daniel Peled adalah Presiden dan pengasas bersama Orbs. Dia juga merupakan pengasas bersama dan CEO di PayKey, syarikat permulaan Fintech Israel yang menerima pelaburan dari orang-orang seperti Santander InnoVentures dan Mastercard. Di samping itu, dia telah lama menjadi sebahagian daripada adegan Bitcoin Israel dan merupakan orang Israel pertama yang melakukan ICO untuk syarikat blockchain.

Uriel Peled adalah pengasas bersama kedua terkemuka Orbs. Dia adalah penasihat utama untuk beberapa projek blockchain terkenal dan dinobatkan sebagai salah satu influencer blockchain teratas Israel. Pada masa lalu, Uriel mengasaskan Visualead, sebuah permulaan AR / VR yang kemudiannya diambil alih oleh Alibaba.

Yayasan Orbs Pengasas

Pengasas Orbs Network

Tal Kol adalah pengasas ketiga dan sebelum ini merupakan pengasas bersama Appixia, sebuah aplikasi permulaan mudah alih yang kemudiannya diambil alih oleh Wix.com. Dia ketika itu adalah Ketua Kejuruteraan Bergerak Wix.com. Dia juga bekerja dengan Kik sebagai Ketua Kejuruteraan untuk token Kin. Tal adalah peminat sumber terbuka dan juga pakar aplikasi blockchain.

Akhirnya, ada pengasas bersama Netta Korin yang bertugas sebagai Penasihat Kanan Jeneral Mordechai dalam projek khas di Kementerian Pertahanan Israel. Dia juga berkhidmat sebagai Penasihat Kanan Dr Michael Oren, Timbalan Menteri Diplomasi di Pejabat Perdana Menteri. Sebelum bekerja di Orbs dan dalam pemerintahan Israel, Netta bekerja sebagai pengurus dana lindung nilai setelah memulakannya sebagai pegawai bank pelaburan Wall Street.

Komuniti Orbs

Ketika mendorong penerapan dan kesadaran untuk suatu proyek, sering kali membantu melihat ukuran dan semangat masyarakat yang lebih luas.

Oleh kerana komuniti crypto pergi, Orbs tidak berada di dekat kekuatan projek besar dengan ribuan peminat yang bersemangat. Mungkin itu kerana mereka fokus terutamanya pada perniagaan dan bukan pada individu yang mungkin berspekulasi mengenai token mereka.

Mereka Telegram adalah pengikut terbesar, dengan lebih daripada 6,000 ahli. The Twitter akaun mempunyai kurang dari 4,500 pengikut, yang agak kecil untuk projek blockchain walaupun mereka melakukan tweet secara berkala.

The sub-Reddit kerana projek ini hanya mempunyai 436 pembaca, dan pada pertengahan April 2019, ia telah dihentikan kerana pasukan Orbs telah membuat gerakan masyarakat untuk Tidak setuju. Walaupun jauh lebih aktif daripada sub-Reddit, ia tetap rata-rata kurang dari 1 siaran sehari dalam tiga minggu pertama aktiviti.

Token ORBS

Orbs menjalankan ICO mereka pada Mei 2018, menaikkan $ 118 juta dengan menjual token pada harga $ 0.10 setiap satu, atau 0.000142 ETH. Jumlah bekalan token adalah 10 bilion, namun hanya 1.635.091.511 yang sedang beredar.

Token tidak dihantar kepada pembeli sehingga selepas mainnet Orbs disiarkan secara langsung pada 28 Mac 2019, hampir setahun selepas crowdsale. Harga pada debutnya ialah $ 0,053223, yang juga merupakan harga tertinggi sepanjang masa untuk token tersebut. Sehingga 8 Mei 2019, satu ORBS berharga hanya $ 0.034336 atau 0.000201 ETH. Itu adalah penurunan sebanyak 66.2% dalam dolar AS dari ICO, tetapi dari segi Ethereum, keuntungannya adalah 41,6%.

Prestasi Harga Token Orbs

Statistik Pasaran Token ORBS & Prestasi Harga. Sumber: CoinCodex

Harganya sudah cukup untuk mendorong ORBS menjadi 100 cryptocurrency teratas berdasarkan kapitalisasi pasaran sejak awal, dan kini berada di tempat ke-89.

Mereka yang berminat untuk membeli ORBS boleh melakukannya menggunakan Won Korea di Bithumb atau Coinbit. ORBS juga boleh dibeli dengan BTC di Upbit dan di bursa Bittrex. Token itu juga tersedia di beberapa bursa lain, tetapi belum disenaraikan di Binance, jadi pelabur yang percaya ia mungkin suatu hari nanti dapat menjangkakan kenaikan lebih tinggi apabila (jika) itu berlaku.

ORBS adalah token ERC-20 dan boleh disimpan di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC-20. Mereka yang ingin mengambil bahagian dalam Pertaruhan ORBS disyorkan untuk menggunakan MyCrypto dompet.

Pembangunan & Peta Jalan

Kadang kala sukar untuk menentukan dengan tepat berapa banyak kerja yang dilakukan pada projek blockchain. Namun, salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menganggarkannya adalah dengan memantau aktiviti pasukan di repositori awam. Code commits dapat dilihat sebagai barometer yang bagus untuk pembangunan.

Oleh itu, saya memutuskan untuk melompat ke Orbs Network GitHub untuk melihat jumlah aktiviti di repositori mereka. Terdapat banyak repos di GitHub mereka dengan pelbagai tahap aktiviti. Berikut adalah komit dari tiga repositori mereka yang paling aktif.

Orbs Network GitHub

Code Commits untuk memilih repositori selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, para pembangun agak sibuk menekan kod. Ini umumnya lebih banyak aktiviti daripada yang kita lihat pada projek lain yang mempunyai ICO di ruang crypto. Penting juga untuk menunjukkan bahawa rangkaian Orbs mempunyai 63 repos secara keseluruhan!

Oleh itu, dari sudut pembangunan kelihatan seperti Orbs bermaksud perniagaan (secara harfiah dan kiasan).

Mungkin tahap aktiviti ini masuk akal jika dilihat bersama dengan Peta Jalan dan tonggak yang lebih luas. Sekiranya kita melihatnya yang terbaru R&Dengan kemas kini, mereka telah mengeluarkan versi terbaru dari Gamma CLI mereka dan hendak melepaskan Nebula CLI mereka. Mereka juga sibuk meningkatkan SDK Kontrak, mengerjakan pemproses JavaScript dan melakukan penyelidikan Proof-of-Stake.

Mungkin pandangan yang paling penting dari kemas kini ini adalah apa yang dapat kita harapkan dalam beberapa bulan mendatang. Mereka telah menyenaraikan beberapa langkah penting yang terdapat dalam peta jalan teknologi yang akan datang. Ini termasuk:

  • Pengoptimuman Prestasi: Meningkatkan kestabilan rangkaian
  • Protokol Konsensus Helix: Pasukan ini berharap dapat menggabungkan Helix Consensus Protocol mereka ke dalam susunan perisian simpul. Ini telah berjalan selama berbulan-bulan sehingga merupakan langkah penting.
  • Penjelajah Blok Hubble: Ini akan menjadi alat berasaskan web yang akan memberi pengguna maklumat mengenai rantai maya.
  • Model Keselamatan PoS: Lebih banyak kerja akan dilakukan pada algoritma konsensus mereka.
  • Jambatan Pertukaran Autonomi: Fungsi untuk menukar token ERC20 dari Ethereum ke ekosistem Orbs (dan sebaliknya).

Akan menarik untuk melihat bagaimana perkembangan kemas kini ini dan kesannya terhadap projek yang lebih luas. Sekiranya anda ingin mengikuti pengumuman ini dan lain-lain maka anda boleh memantau rasmi Blog Orbs. Pasukan ini cukup aktif dalam mengemas kini komuniti.

Kesimpulannya

Projek ORBS adalah penyelesaian unik untuk skalabiliti Ethereum yang membolehkan perniagaan membuat aplikasi blockchain terdesentralisasi yang mampu menyokong sejumlah besar pengguna, dan tanpa pengetahuan teknikal kerana pasukan Orbs akan menguruskan semuanya.

Projek ini dimodalkan dengan baik memandangkan ICO yang besar dan pelaburan tambahan dari orang-orang seperti Kakao. Pelancaran mainnet Orbs baru-baru ini adalah langkah yang menarik dan menjanjikan untuk platform ini.

Walaupun harga ORBS yang tertekan pada pelepasannya agak membimbangkan, token tersebut telah meningkat dengan ketara berbanding token Ethereum, yang positif bagi mereka yang tidak berminat memindahkan dana mereka ke mata wang fiat.

Keseluruhan Orbs adalah projek yang dibiayai dengan baik dan bekerja keras untuk menunaikan janji. Ia mempunyai fokus pada blockchain sebagai perkhidmatan dan melayani pengguna perniagaan, yang dapat memberikan pertumbuhan pesat kerana lebih banyak perniagaan ingin menambahkan aplikasi berbasis blockchain.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me