Kajian Polymath: The Blockchain Untuk Sekuriti Kewangan

Token keselamatan nampaknya menjadi amarah sekarang. Dari pertukaran hingga peraturan dan platform penerbitan. Salah satu projek yang ingin memanfaatkannya ialah Polymath.

Ini adalah projek yang ingin mendorong penerbitan sekuriti digital. Mereka juga ingin melakukannya dengan cara yang sepenuhnya dalam kerangka peraturan global – menyediakan penerbit dengan keseluruhan alat yang sesuai.

Namun, bolehkah ia menjadi platform token keselamatan?

Dalam tinjauan Polymath ini, saya akan berusaha menjawabnya dan memberi anda apa yang perlu anda ketahui. Saya juga akan menganalisis kes penggunaan jangka panjang dan potensi penggunaan Token POLY.

Mengapa Polymath?

ICO menjadi sangat menarik dan sangat berisiko.

Walaupun pelabur awal dalam projek blockchain baru berpeluang untuk melihat pelaburan mereka meningkat sebanyak 100% atau bahkan 10,000%, mereka mempunyai peluang yang sama untuk melihat pelaburan mereka meningkat ke $ 0 ketika projek itu mati, atau lebih buruk lagi, pemaju hanya hilang dengan ICO dana.

Sejujurnya, dengan kira-kira separuh daripada semua ICO 2017 sudah gagal, ini adalah ruang yang cukup berisiko.

Terdapat juga konsekuensi undang-undang yang perlu dipertimbangkan. Sebilangan besar ICO semasa melanggar undang-undang sekuriti A.S. dalam satu cara atau yang lain, dan walaupun mereka mungkin tidak diatur sekarang, jika mereka diatur, ini boleh menimbulkan risiko jangka panjang yang pasti..

Mengapa Polymath

Mengapa Anda harus mempertimbangkan untuk mengeluarkan token keselamatan. Imej melalui Polymath

Mungkin yang paling teruk, mereka mengancam untuk memberikan lebih banyak pemeriksaan terhadap cryptocurrency dari agensi kerajaan dan pengawal selia.

Polymath ingin menjadi penawar penyakit ICO. Ia dikembangkan untuk membantu mengeluarkan token sekuriti dengan cara yang selamat dan teratur. Dan mereka akan melakukannya sambil memberi insentif untuk membawa produk kewangan baru ke pasaran di blockchain, dan juga membuat pengawal selia senang dan senang.

Sebagai langkah keselamatan tambahan, hanya pembeli yang disahkan dapat membeli atau memperdagangkan duit syiling POLY.

Nampaknya seperti senario yang ideal. Syarikat mendapat akses mudah ke modal, ada peningkatan ketelusan, tidak memerlukan peraturan dan dokumen yang berat, peningkatan kecairan, penglihatan yang lebih besar, dan insentif untuk membuat produk kewangan.

Mari kita lihat dengan lebih mendalam dan lihat apakah Polymath benar-benar baik untuk mata wang kripto, atau jika terdapat kelemahan dalam rancangan untuk membuat sekuriti sekuriti.

Apa itu Polymath?

Bitcoin, Ethereum dan kebanyakan cryptocurrency adalah token aplikasi atau utiliti pada rangkaian yang tidak terkawal dan terdesentralisasi. Token keselamatan, yang merangkumi bahagian kecil dari had pasaran cryptocurrency, serupa dengan aset tradisional seperti saham atau bon, yang biasanya diatur.

Tinjauan Polymath

Polymath oleh Nombor

Walaupun pasaran token sekuriti pada masa ini sangat kecil, Polymath bertujuan untuk mengubah statistik itu di kepalanya, menjadikan token sekuriti lebih dari 10x ukuran pasaran token aplikasi. Terdapat beberapa sebab mereka percaya bahawa ini boleh berlaku, termasuk:

  • Token keselamatan lebih selamat
  • Token keselamatan akan meningkatkan kecairan
  • Standard ST20 mereka menyediakan urus niaga hampir seketika
  • Dan akan ada persekitaran perdagangan dengan bayaran rendah 24/7.

Pasukan Polymath berusaha untuk mendapatkan penerimaan token keselamatan melalui penggunaan kontrak pintar untuk menerapkan sekatan dari bawah ke atas, bukannya memaksakannya dengan model penguatkuasaan peraturan dari atas ke bawah.

Polymath Mencari Model Baru

Secara tradisinya, pasaran kewangan diawasi oleh agensi pusat yang menyediakan peraturan dan penegakan ketidakpatuhan. Inilah cara pasaran saham, bon dan komoditi berfungsi hari ini.

Agensi pengawalseliaan membuat undang-undang dan peraturan yang diturunkan kepada semua pelabur dan syarikat yang terlibat dalam penyenaraian atau perdagangan, dan mereka semua harus mengikuti peraturan ini atau dilarang dari pasar, atau lebih buruk lagi, menghadapi tindakan hukum.

Polymath Tech Stack

Tumpukan teknologi Polymath

Itulah jenis peraturan yang akan diperoleh oleh pasaran cryptocurrency sekiranya alternatif tidak dijumpai.

Polymath berusaha membalikkan proses itu dengan melibatkan pegawai dan peguam kerajaan pada awal proses pembuatan token.

Sekiranya ini disiapkan dengan betul, ia dapat menghilangkan keperluan badan pengawas untuk terlibat dalam proses tersebut nanti. Bahkan boleh membuat pasaran berasaskan blockchain yang lebih sah yang akan mencapai arus perdana lebih cepat daripada mengikuti jalan tradisional.

Di bawah susunan ini, setiap token keselamatan baru yang dikeluarkan akan mematuhi peraturan sejak dikeluarkan.

Semak dan imbangan

Proses ini juga menganggap beberapa cek dan baki akan digabungkan ke dalam proses. Salah satunya ialah penggunaan “templat” untuk pembuatan token, dan semua token keselamatan baru harus mematuhi templat ini.

Ini akan membolehkan setiap token mempunyai ketelusan dan sejarahnya sendiri, yang membolehkan pelabur mendapatkan maklumat lengkap mengenai token tersebut sebelum melabur. Dan kerana semuanya berlaku pada blockchain, ia akan menjadi telus dan menghilangkan keperluan untuk banyak saluran yang tidak dipercayai untuk menyebarkan maklumat.

Terdapat dua hasil yang sangat positif dari ini.

  1. Ini akan membantu polis mana-mana pelaku jahat.
  2. Ini akan membolehkan peraturan pelaburan ditambahkan untuk token keselamatan individu.

Pada masa ini terdapat sesuatu yang dikenali sebagai klasifikasi Pelabur Bertauliah yang digunakan SEC untuk menyekat pembelian aset dan kelas aset tertentu. Idea di sebalik ini adalah bahawa mereka yang menerima klasifikasi Pelabur Terakreditasi adalah pelabur yang lebih canggih dan cenderung untuk ditipu. Mereka juga lebih mampu menilai risiko dan mengambil pelaburan dengan pulangan tinggi berisiko tinggi.

Dengan menggunakan model ini di pasar token keselamatan hasil yang sama dapat dicapai, tetapi tanpa memerlukan SEC dan peraturan.

Bagaimana Polymath Berfungsi?

Polymath akan menggunakan token POLY untuk menjalankan keseluruhan rangkaian, dan akan memberi insentif kepada pembangun dan pengacara untuk turut serta dengan memberikan POLY kepada mereka. Mereka yang mengeluarkan aset di blockchain, dan mereka yang melabur dalam aset akan membayar yuran di POLY untuk memastikan rangkaian berjalan lancar.

Dengan templat yang ada, penerbit dapat membuat token keselamatan mereka sendiri dengan cepat dan mudah melalui penggunaan kontrak pintar dan wizard Buat Token Keselamatan. Ini sudah diuji dan anda boleh mencubanya sendiri di Laman web Polymath.

Terdapat 29 bidang yang meminta maklumat asas syarikat, jenis pelabur yang anda cari, lokasi pelabur, dan sama ada pelabur mesti mendapat pengiktirafan antara lain.

Rangkaian Polymath

Sumber Gambar: Polymath

Setelah borang diisi dengan lengkap, anda boleh menghantarnya dan disemak oleh Perwakilan Undang-Undang Polymath. Perwakilan Undang-Undang akan mencari pematuhan peraturan, dan dapat memberi cadangan templat token keselamatan mana yang paling sesuai.

Sistem ini menyatukan lapisan Protokol, Undang-Undang, Aplikasi, dan Pertukaran, sehingga meningkatkan kepatuhan, ketelusan, dan akhirnya kecairan.

Polymath Melihat Masa Depan

Semua ini menjadi penting sekarang kerana hanya seketika sebelum sekuriti tradisional kita berakhir di blockchain. Walaupun terdapat beberapa kelemahan, keselamatan, kecekapan dan ketelusan jauh melebihi ini.

Terdapat rantaian lain yang mencari jalan keluar untuk ini, tetapi tidak ada yang mengambil pendekatan gambaran besar yang telah diambil oleh Polymath. Mereka ingin melibatkan bukan hanya masyarakat, tetapi juga dana modal teroka, ekuiti swasta, dan bahkan derivatif dalam satu platform yang menyelesaikan masalah kepatuhan undang-undang, keselamatan, desentralisasi dan kecairan.

Dan yang mengejutkan, kecairan mungkin menjadi kunci.

Potensi Token Keselamatan

Sumber Gambar: Dek Polymath

Pertukaran semasa tetap takut memberikan terlalu banyak maklumat mengenai token baru yang boleh menyebabkan peningkatan penyelidikan peraturan. Ini menjadikan ICO berada dalam kategori berpotensi tidak sah, dan membatasi kecairan kerana pelabur tetap ragu-ragu untuk melabur.

Penyelesaian Polymath menjadikan pasaran mesra pengawalseliaan, dan menghilangkan sekatan utama kepada kecairan. Ini harus membantu komuniti pelabur yang aktif dari semua bidang kewangan berkembang secara organik. Sekiranya ini terbukti benar, Polymath akan menjadi bukan sahaja pertukaran token keselamatan pertama, tetapi juga yang terbesar dan paling banyak dikembangkan sejauh ini. Mereka akan mempunyai kelebihan penggerak pertama yang sangat besar.

Walaupun ini semua terdengar indah, beberapa masalah tetap ada, walaupun Polymath nampaknya berjaya menyelesaikannya.

Potensi Polymath

SEC betul dalam sekurang-kurangnya satu risiko besar dengan ICO. Banyak masalah yang rumit oleh perdagangan antarabangsa, dan pasaran tanpa sempadan, tanpa nama dan legap hanya memperbesar masalah ini.

Pertimbangkan komen yang anda lihat di catatan Facebook. Mereka boleh menjadi lucu, malah meradang, tetapi tidak ada kesan kepada mereka. Dan sekiranya wang anda terikat kepada mereka, mereka mungkin tidak begitu lucu lagi.

SEC belum mahu terlalu terperangkap dalam cryptocurrency, dan inilah sebabnya mengapa mereka menggunakan pendekatan “anda sendiri, jadi berhati-hati” ke pasaran. Ini tidak dapat bertahan selamanya dan sudah berubah di beberapa pelosok dunia.

Sebagai contoh, Gibraltar baru-baru ini mengumumkan dunia peraturan ICO pertama bertujuan melindungi warganegara mereka dari ICO palsu. Mereka ingin meminta projek ICO untuk memberikan “maklumat yang mencukupi, tepat dan seimbang kepada sesiapa yang membeli token.” Dan pemangkinnya adalah ledakan pendanaan ICO pada tahun 2017.

Token keselamatan versi Polymath sudah memberikan banyak maklumat yang dicari oleh Gibraltar dengan peraturannya, yang bermaksud dengan token keselamatan peraturan tersebut tidak akan diperlukan terlebih dahulu.

Token POLY

Token POLY adalah token utiliti ERC20 pada platform Polymath. Saya tahu apa yang anda fikirkan – bukan Polymath platform token keselamatan?

Ya, ya tapi token POLY asli bukan sekuriti. Mereka adalah bahan bakar yang akan menggerakkan platform. Mereka akan digunakan oleh penerbit di platform yang ingin membuat sekuriti digital mereka sendiri.

Token POLY dilancarkan sebagai tayangan udara pada tahun 2018. Terdapat sejumlah 1 bilion token POLY dengan bekalan beredar lebih dari 400m POLY. Anda boleh melihat kontrak pintar Polymath ERC20 di sini.

Prestasi Harga Poli

Ketika dilancarkan pada awal tahun 2018 sebagai tayangan 240 juta syiling, Polymath berharga $ 0,79 per token, tetapi dengan cepat menembus token $ 1,64.

Malangnya, masa tidak baik untuk POLY, dan token telah kehilangan lebih dari 95% nilainya, diperdagangkan menjadi sekitar $ 0,02 kerana Disember 2019 akan bermula.

Prestasi Harga POLY

Prestasi Harga POLY. Imej melalui CMC

Ini tentu saja bukan sesuatu yang terpencil kepada Polymath. Seluruh ruang Altcoin menghadapi kejatuhan harga kerana pesimisme telah mencengkam sektor ini. Walau bagaimanapun, penipu POLY harus merasa lebih sukar dilakukan kerana token POLY bagaimanapun bukan sebahagian daripada ICO.

POLY diedarkan melalui aliran udara cryptocurrency. Ini bermaksud bahawa ia diberikan secara percuma dan tidak dijual di mana-mana orang ramai. Ini juga bermaksud bahawa Polymath tidak mungkin menghadapi sebarang pertanyaan dari SEC mengenai sama ada token mereka merupakan keselamatan.

Membeli & Menyimpan POLY

POLY disenaraikan dalam jumlah pertukaran yang wajar. Ini termasuk seperti Binance, Upbit dan Huobi. Walau bagaimanapun, sebahagian besar volume nampaknya berlaku di Bittrue exchange dengan lebih dari 50% daripada jumlah harian.

Ini bukan yang terbaik dari perspektif kecairan token kerana ini bermaksud pertukaran yang satu ini dapat memberi kesan yang besar di pasaran untuk token POLY. Ini juga bermaksud bahawa penemuan harga token sedikit berubah. Sesungguhnya, anda dapat melihat bahawa terdapat perbezaan dalam nilai di semua bursa ini.

POLY Binanace

Daftar di Binance dan Beli Token POLY

Dengan melihat lebih dekat buku-buku pesanan Binance, kita dapat melihat bahawa buku-buku itu agak kurus dan tidak banyak jumlah perolehan harian. Ini bermaksud bahawa pesanan anda cenderung menghadapi sedikit kelewatan sekiranya anda membuat pesanan blok besar.

Untuk penyimpanan, ini adalah token ERC-20 yang bermaksud anda mempunyai banyak pilihan. Anda boleh menggunakan dompet seperti MyEtherWallet atau MyCrypto atau anda juga boleh menggunakan Metamask. Sudah tentu, yang paling bijaksana adalah menyimpannya dalam dompet perkakasan seperti Ledger atau Trezor.

Polymath pada tahun 2020

Sejak penubuhannya lebih dari 2 tahun yang lalu, sudah pasti ada sejumlah perubahan yang telah berlaku di Polymath.

Salah satu perubahan yang paling ketara adalah jumlah token yang telah dikeluarkan. Pada bulan Disember 2019, terdapat 153 token yang digunakan, dan dua belas daripadanya mempunyai lima atau lebih pemegang token. Terdapat juga 305 simbol ticker yang telah disediakan.

Jelas, masih ada cara yang harus ditempuh, tetapi pertumbuhan dalam 18 bulan terakhir sangat baik, terutama ketika anda menggabungkannya dengan semua perubahan latar belakang yang telah terjadi, seperti pelepasan V.3 Polymath, yang membuat ERC-1400 serasi, atau pelepasan blockchain Polymath asli yang akan datang.

Dari segi sosial, kami telah menyaksikan Polymath terus berkembang Twitter sebanyak 10,000 dan yang berikutnya di Reddit sebanyak 1,500. Lebih mengecewakan adalah kerugian hampir 30,000 Pelanggan Telegram.

Juga mengecewakan ialah prestasi token POLY, yang telah jatuh ke atas $ 0,02 dan kini menjadi cryptocurrency ke-297 terbesar dengan permodalan pasaran. Ini adalah penurunan besar dari harga pelepasannya dan hanya sedikit di atas paras terendah sepanjang masa $ 0.018557 yang dilanda 25 November 2019.

Jelas, ada banyak ruang untuk mendapatkan token, tetapi ia memerlukan pemangkin. Pemangkin itu boleh datang dengan pelepasan blockchain asli untuk Polymath, tetapi kita harus menunggu kerana testnet tidak akan dilepaskan sekurang-kurangnya 6 bulan, dan mainnet mungkin lebih dari satu tahun lagi.

Piawai Token Keselamatan ERC-1400

ERC-1400 Security Token Standard adalah pustaka standard yang telah berkembang dari masa ke masa, dan telah menyaksikan peningkatan penggunaan di kalangan pembangun protokol dan penyedia perkhidmatan Ethereum.

Polymath dinaik taraf untuk menjadikan token ST-20 mereka sepenuhnya mematuhi piawaian ERC-1400 dengan pelepasan v3.0 “Poho” mereka pada bulan Julai 2019. Peningkatan itu diperlukan kerana penyedia perkhidmatan dan projek di seluruh ruang tanda keselamatan semakin menggunakan standard.

ERC 1400 Lifecycle Polymath

Kitaran Hayat ERC-1400. Imej melalui Blog Polymath

ERC-1400 berkembang dari satu standard monolitik menjadi perpustakaan piawaian yang boleh beroperasi dengan tujuan untuk memudahkan penyesuaian dan pertumbuhannya dalam landskap perundangan dan peraturan yang berubah dengan pantas, yang membolehkan fungsi baru ditambahkan tanpa menjejaskan perkhidmatan dan infrastruktur yang ada.

Polimesh Blockchain

Pada bulan Mei 2019 semasa Konsensus New York, Polymath mengumumkan niatnya untuk mengembangkan dan melepaskan blockchain awam lapisan dasar baru yang mendasari Polymath. Mereka menamakan blockchain awam baru ini Polimesh. Sejak itu sekumpulan 6 pembangun telah mengerjakan projek sumber terbuka, dan pada bulan Oktober 2019 mereka dapat memberikan bukti konsep.

Polimesh blockchain akan dibina di atas Substrat Pariti, asas blockchain yang dibina berdasarkan pencapaian dari protokol blockchain utama, dan menggunakan pelajaran yang dipelajari untuk memberi teknologi terkini kepada pembangun untuk membina blockchain yang fleksibel.

Pasukan Polymath mempertimbangkan beberapa pendekatan untuk membina blockchain asas mereka dan menetap di Parity Substrate kerana beberapa sebab yang melibatkan aspek teknologi, peta jalan, kesesuaian produk, dan komuniti. Pada akhirnya keputusan untuk menggunakan Parity Substrate jatuh ke modularitasnya yang merupakan sesuatu yang dirasakan oleh Polymath sangat penting untuk seni bina.

Substrat Modular

Sifat Modular Substrat. Imej melalui Blog Polymath

Polymath merancang untuk memperluas keupayaan Substrat teras dengan membina rangkaian modul yang menyediakan primitif kewangan pada lapisan blockchain asas. Ini merangkumi fungsi penting seperti identiti, aset terkawal itu sendiri, penyelesaian dan kategori penting lain fungsi pasaran modal.

Polymath merancang untuk melepaskan testnet untuk blockchain asasnya pada suku kedua 2020, dan mainnet dijadualkan untuk dilancarkan pada suku keempat tahun 2020. Tanpa peningkatan besar lain pada peta jalan projek, kita harus menunggu kira-kira 6 bulan agar testnet menunjukkan kepada kita arah baru untuk Polymath.

Pembangunan Polymath

Semua ini kelihatan hebat tetapi semua karya yang diklaim oleh Polymath selama setahun terakhir diterjemahkan menjadi output pembangunan?

Salah satu kaedah terbaik untuk menentukannya adalah dengan memeriksa repositori kod sumber terbuka mereka. Dengan memerhatikan jumlah kod yang dilakukan, seseorang dapat mengetahui secara kasar berapa banyak kerja yang sedang dilakukan.

Oleh itu, saya memutuskan untuk menyelami Polymath GitHub dan lihatlah repositori awam mereka. Berikut adalah jumlah komitmen untuk repos mereka yang disematkan selama 12 bulan yang lalu.

Polymath GitHub

Berkomitmen untuk memilih repos selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak kod yang dilakukan untuk repositori ini. Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat 45 repo lain dengan pelbagai tahap komitmen.

Ini lebih banyak daripada yang saya lihat pada projek lain yang berada pada tahap yang sama dalam kitaran hidup mereka dan menunjukkan bahawa perkara-perkara agak sibuk di HQ Polymath. Anda juga mungkin ingin melihat ke repo Polymesh mereka untuk mengetahui dengan tepat mengapa mereka begitu teruja dengannya.

Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan projek, anda boleh mengikutinya blog rasmi. Pasukan ini cukup aktif untuk mengemas kini komuniti mereka.

Kesimpulannya

Blockchain ada di sini, dan di sini untuk kekal, dan memandangkan ciri-ciri yang ada, hampir mustahil untuk membayangkan bahawa sekuriti dan aset kita tidak akan berada dalam blockchain tidak lama lagi. Ini hanya kaedah yang paling cekap dan telus. Seperti yang telah kita lihat dengan Polymath mengeluarkan sekuriti pada blockchain adalah mungkin dan berkesan.

Tambah bahawa peralihan besar ke STO berbanding ICO sebagai kaedah pilihan untuk meningkatkan modal di ruang blockchain dan Polymath dapat melihat pertumbuhan yang besar.

Sayangnya, pemerintah juga pasti masuk untuk mengatur pasar ini, bahkan beberapa sudah mulai. Dengan banyak modal yang berisiko, dan undang-undang keselamatan telah dilanggar oleh beberapa ICO, hampir mengejutkan kita belum pernah melihat peraturan muncul seperti cendawan setelah hujan musim bunga.

Setakat ini pengawal selia lambat bertindak. Sekiranya penyelesaian seperti Polymath dapat menyeragamkan pelepasan token keselamatan, kami mungkin mendapati pengawal selia kebanyakannya berdiri di samping untuk membiarkan ruang baru tumbuh secara organik.

Penyelesaiannya ada di hadapan kami dalam bentuk Polymask Network Security Token. Jelas sekali, Polymath masih sangat baru dan sepertinya telah memulai dengan baik, tetapi ada juga pasukan yang kuat di belakangnya, dan ia mempunyai produk yang berfungsi. Setelah blockchain asli disiarkan secara langsung, perkara-perkara boleh menjadi sangat menarik.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me