Kajian Protokol Haven: Perbankan Luar Pesisir Digital

Apa yang terlintas di fikiran apabila anda memikirkan tentang bank luar pesisir? Anda mungkin membayangkan pantai berpasir Bahama, cahaya matahari Seychelles, atau mungkin gunung bersalji Switzerland.

Mempunyai tempat di mana anda dapat menyimpan mata wang dan aset secara diam-diam dengan sedikit atau tanpa pengawasan pemerintah adalah kenyataan bagi kebanyakan elit dunia tetapi merupakan sesuatu yang tidak dapat dijangkau oleh rata-rata orang.

Sebagai kelas aset di luar sistem kewangan semasa, dianggap bahawa cryptocurrency akan memainkan peranan ini. Seperti yang telah kita lihat, Bitcoin dan banyak cryptocurrency lain nampaknya bergabung dengan status quo dan bukannya berpisah darinya. Haven Protocol berharap dapat mengubahnya dengan memperkenalkan protokol yang memungkinkan sesiapa sahaja untuk benar-benar memindahkan aset mereka “luar pesisir”.

Sejarah Haven Protocol

Haven Protocol mempunyai jenis sejarah berbatu yang merupakan ciri banyak cryptocurrency teratas. Projek ini diumumkan pada 21 Februari 2018 oleh dua pembangun tanpa nama di Bitcointalk. Haven Protocol digambarkan sebagai garpu Monero yang memungkinkan untuk membuat syiling yang mewakili pelbagai aset termasuk koin stabil dan logam berharga.

Haven Protocol Bitcointalk

Catatan asal mengenai Haven Protocol di forum Bitcointalk.

Pada masa itu, ini dianggap mustahil untuk dilakukan di blockchain swasta seperti Monero. Ini kerana blockchain seperti Monero tidak menyokong tokenization seperti Ethereum, dan alternatif untuk tokenization (Colored Coins) memerlukan tahap ketelusan yang tidak terdapat pada blockchain swasta.

Haven Protocol Original

Perincian pelancaran asal untuk Haven Protocol.

Kemustahilan tugas yang ada di samping projek yang tidak mempunyai dana peribadi, tidak ada ICO, dan hanya premis kecil, mengakibatkan banyak daya tarikan untuk Haven Protocol ketika dilancarkan. Malangnya, kedua-dua pembangun tanpa nama itu segera menyedari bahawa mereka tidak dapat memenuhi apa yang telah dijanjikan. Mereka membuang token utama mereka di pasaran dan meninggalkan projek itu pada akhir tahun 2018.

Haven Protocol 2019

Pos Medium mengumumkan pengambilalihan Haven Protocol oleh masyarakat.

Pada Januari 2019, beberapa anggota teras komuniti Haven mengambil alih projek ini. Mereka percaya bahawa kedua-dua pengasas tanpa nama itu telah berusaha dengan niat baik untuk menyampaikan apa yang telah mereka janjikan. Ini sepatutnya dinyatakan dalam kod asal yang telah ditinggalkan oleh pemaju tanpa nama.

Pasukan baru menggunakan kod asal Haven Protocol dan mengubahnya menjadi projek sumber terbuka. Mereka menugaskan diri untuk memenuhi visi aslinya sebagai bank persendirian luar pesisir yang dapat diakses oleh sesiapa sahaja yang mempunyai sambungan internet.

Pelancaran Haven Protocol

Dengan bantuan beberapa pembangun utama Monero, pembangun baru Haven Protocol berjaya menambah Syiling Berwarna ke blockchain peribadi pada Mei, 2020 – tonggak besar untuk kedua-dua projek. Aset sintetik pertama Haven Protocol, xUSD, ditayangkan pada bulan Julai, 2020. Sejak masa itu, lebih daripada 4.5 juta xUSD telah dicetak.

Apa itu Haven Protocol?

Protokol Haven adalah garpu Monero yang menyokong penciptaan syiling peribadi yang mewakili aset stabil dan tidak menentu. Hampir semua aset boleh dibuat di Haven Protocol termasuk mata wang dan komoditi. Semua ini adalah peribadi secara lalai. Tujuannya adalah untuk memungkinkan untuk membuat sendiri bank luar pesisir digital yang tidak dapat dijangkau oleh pemerintah dan pengawal selia.

Haven Protocol Luar Pesisir

Tidak seperti banyak cryptocurrency yang kita lihat hari ini, Haven Protocol tidak mempunyai premis, tidak mengadakan tawaran duit syiling awal, dan tidak menerima pembiayaan benih. Sebaliknya, 5% daripada semua ganjaran blok secara automatik diperuntukkan kepada pasukan pembangunan.

Pasukan Protokol Haven

Haven Protocol’s dua pemaju teras pergi dengan nama samaran Dweab dan Neac. Dweab adalah ahli matematik dan Neac adalah ahli kriptografi. Kedua-duanya juga merupakan pembangun perisian dan mempunyai pengalaman 20+ tahun dalam bidang masing-masing.

Pulau Cayman

Nikmati foto Kepulauan Cayman ini.

Pada bulan September 2020, pasukan Haven Protocol mengumumkan penciptaan Yayasan Haven. Terdaftar di Kepulauan Cayman, misi Yayasan Haven untuk meningkatkan penggunaan cryptocurrency asli Haven Protocol, XHV, bersama dengan pelbagai asetnya (terutamanya xUSD). Ini termasuk memudahkan senarai pertukaran (yang memerlukan penandatangan sah) dan membuat tanjakan on-off fiat-crypto.

Bagaimana Haven Protocol berfungsi?

Walaupun Haven Protocol digambarkan sebagai garpu Monero, lebih tepat untuk menyebutnya sebagai klon Monero. Haven Protocol mempunyai transaksi yang sama sesaat (1700 – secara teori tidak terhad kerana saiz blok adaptif), yuran transaksi asas yang sama (kurang dari 1 sen), masa sekatan yang sama (2 minit), dan algoritma perlombongan yang sama (bukti kerja – RandomX).

Cryptocurrency Syiling Berwarna

Imej melalui BeritaBTC

Perbezaan utama (dan mungkin satu-satunya perbezaan) adalah bahawa Haven Protocol telah melaksanakan sesuatu yang disebut Syiling Berwarna. Koin Berwarna adalah teknologi yang pada awalnya dirancang untuk Bitcoin pada tahun 2013 dan membolehkan anda memberikan atribut tertentu kepada Bitcoin (atau sebahagian kecil dari Bitcoin). Ini memungkinkan Bitcoin untuk mewakili aset seperti saham Tesla atau bahkan satu dolar AS.

Syiling Berwarna Monero

Kertas penyelidikan oleh pemaju Monero yang berperan penting dalam mengaktifkan Colored Coins on Haven Protocol.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, ini dianggap mustahil dilakukan di Monero kerana anda perlu dapat melihat Bitcoin (atau pecahan Bitcoin) yang “diwarnai” dengan atribut pada blockchain. Betapa tepatnya pemaju Haven Protocol yang berjaya melaksanakan Coins Berwarna secara terang-terangan di luar skop artikel ini tetapi diperincikan dalam Haven Protocol’s Pos sederhana dari Mei 2020.

Transaksi Monero

Gambaran keseluruhan ringkas transaksi Monero. Imej melalui Pusat Syiling

Penjelasan mudahnya ialah Monero menggunakan jumlah output untuk menentukan sama ada transaksi itu sah dan pemaju Haven Protocol berjaya mencari jalan untuk memasukkan nilai pelbagai syiling berwarna dengan tepat dalam jumlah ini.

Perlombongan Haven Protocol XHV

Seperti Monero, Haven Protocol menggunakan bukti algoritma perlombongan kerja yang dipanggil RawakX. Tidak seperti bukti algoritma perlombongan kerja yang lain, RandomX direka untuk tahan terhadap peralatan perlombongan khusus (pelombong ASIC). Oleh itu, semua yang anda perlukan untuk menambang mata wang asli XHV Protocol Haven, adalah komputer biasa, walaupun lebih baik yang baru.

Kolam Perlombongan Protokol Haven

Salah satu daripada 5 kolam perlombongan Haven Protocol.

XHV adalah salah satu cryptocurrency yang paling menguntungkan untuk ditambang sekarang. Pulangan perlombongan mencapai kira-kira 1 $ sehari dan ini boleh menjadi 2-3x lebih tinggi jika anda mempunyai elektrik yang murah. Sekiranya anda berminat untuk melombong XHV, anda boleh melakukannya dengan menyertai salah satu daripada lima Kolam perlombongan Haven Protocol. Anda boleh belajar bagaimana mengatur nod Protokol Haven anda dengan menghubungi pasukan melalui Tidak setuju atau Telegram.

Privasi Haven Protocol

Haven Protocol mempunyai ciri privasi yang sama dengan Monero. Walaupun teknologi di sebalik ini juga berada di luar ruang lingkup artikel ini, ada tiga yang harus anda ketahui.

Cryptocurrency Tandatangan Cincin

Imej melalui Researchgate

Yang pertama adalah Tandatangan Cincin yang menyembunyikan identiti dompet yang menghantar transaksi. Dalam transaksi Ring Signature, mana-mana dompet yang termasuk dalam kumpulan dompet yang sama dapat menandatangani transaksi keluar tersebut. Ini menjadikan mustahil untuk mengetahui dompet mana sebenarnya transaksi itu berasal.

Ring Cryptocurrency CT

Imej melalui Pengalaman Baik

Yang kedua ialah RingCT yang mengaburkan jumlah syiling yang dihantar dalam sebarang transaksi. Sebaliknya, hanya jumlah input dan output yang dipertanggungjawabkan. Sekiranya anda tidak dapat mengetahui, ini adalah ciri privasi yang menjadikannya sukar untuk menerapkan Colored Coins di Monero.

Cryptocurrency Alamat Stealth

Imej melalui Hackernoon

Yang ketiga adalah Alamat Stealth yang menyembunyikan identiti dompet yang menerima transaksi. Ini melibatkan penciptaan alamat satu kali yang menjadikan transaksi tidak dapat disambungkan ke penerima, walaupun mereka menggunakan satu alamat yang stabil. Oleh kerana hanya pengirim dan penerima yang mengetahui alamat sekali, hanya mereka yang dapat menentukan sama ada transaksi dihantar.

Protokol Haven xUSD

xUSD adalah menjaga privasi stablecoin. Ia juga berfungsi sebagai landasan xAsset pada Haven Protocol yang digunakan untuk pudina jenis xAssets lain.

Cryptocurrency Aset Sintetik

Perhatikan bahawa ini bukan cara Haven Protocol berfungsi, tetapi ini adalah idea umum. Imej melalui DeFiPrime

xUSD adalah stabelcoin sintetik. Ini bermaksud bahawa secara teknikalnya tidak ada yang menyokongnya. Sebaliknya, ia hanya mencerminkan harga aset yang sepatutnya diwakilinya. xUSD termasuk dalam kategori ini, dan Haven Protocol menggunakan Chainlink dan Band Protocol untuk memeriksa harga XHV, xUSD dan xAssets lain. Ini bermaksud bahawa tidak seperti tiga jenis stablecoin lain, xUSD tidak boleh kehilangan pegangannya menjadi 1 $ USD.

Protokol Haven xUSD

Penjelasan Haven Protocol sendiri mengenai pencetakan xUSD.

Sekiranya tidak ada sokongan XUSD, maka dari mana ia mendapat nilainya? Di sinilah Haven Protocol pudina dan pembakaran mekanisme masuk. Untuk mencetak xUSD, anda mesti membakar XHV jumlah USD yang setara. Jadi, sebagai contoh, jika 1 XHV bernilai 1 $, mencetak 100 xUSD memerlukan 100 XHV.

Di sinilah keadaan menjadi sedikit gila. Anda juga dapat membakar xUSD untuk mencetak jumlah XHV yang setara dalam USD. Jadi, sebagai contoh, jika harga XHV turun menjadi hanya 50 sen USD, pembakaran 100 xUSD akan memberi anda 200 XHV. Anda kemudian boleh menjual XHV ini di bursa untuk mendapatkan fiat $ 100 USD (jika itu yang anda mahukan, kami tidak akan menilai anda).

Perbankan Protokol Haven

Imej melalui Youtube

Dalam praktiknya, ia membolehkan anda membuat akaun bank USD anda sendiri yang tidak dapat dikesan berbanding xUSD. Terima kasih kepada mekanisme pencucian dan pembakaran, anda sebenarnya boleh menukar xUSD dengan USD sebenar melalui XHV menggunakan pertukaran cryptocurrency. Sistem ini mengekalkan keseimbangannya berkat transaksi dan yuran unik Haven Protocol, yang akan dibincangkan sebentar lagi.

Haven Protocol xAssets

xAssets adalah perwakilan sintetik aset dunia nyata pada Haven Protocol. Tidak ada batasan secara harfiah mengenai aset mana yang dapat diwakili, dan juga tidak ada batasan kecairan aset tersebut (iaitu anda boleh membeli sebilangan saham sintetik Tesla yang anda mahukan). Ini kerana seperti xUSD, secara teknikalnya tidak ada apa-apa yang menyokong xAssets. Mereka hanya menggambarkan harga yang diberikan oleh oracle.

Haven Protocol xAssets

Untuk mencetak xAsset yang lain, anda mesti membakar xUSD. Tidak mungkin pergi terus dari XHV ke mana-mana xAset selain xUSD. Ini terutama untuk kesederhanaan di pihak pemaju, dan juga dibenarkan oleh fakta bahawa kebanyakan komoditi (misalnya minyak, logam berharga) dinilai secara universal dalam USD.

Walaupun begitu, anda boleh mencetak mata wang sintetik lain seperti xEUR atau xGBP menggunakan xUSD. xAssets belum dilaksanakan pada saat penulisan, dan set xAssets pertama yang akan disokong diperincikan di bahagian Peta Jalan artikel ini. Oh dan tentu saja, semua xAsset sepenuhnya peribadi seperti XHV dan xUSD.

Transaksi Haven Protocol

Sebagai tambahan kepada ciri privasi yang disebutkan sebelumnya, Haven Protocol telah menambahkan beberapa ciri tambahan pada urus niaganya untuk memastikan mekanisme mint dan burn untuk xUSD tetap stabil. Yang pertama adalah sesuatu yang disebut ‘Nota’.

Transaksi Haven Protocol

Anda boleh menganggap nota setara dengan wang kertas fizikal (wang tunai). Transaksi di Haven Protocol dirancang sedemikian rupa sehingga setiap ‘perubahan’ yang terkait dengan nota tertentu tidak dapat dibelanjakan atau dipindahkan sehingga transaksi selesai.

Contohnya, andaikan anda membeli 100 XHV di bursa dan menghantarnya ke dompet anda. Kecuali jika anda membagi jumlah itu secara manual di dompet anda, ia akan dianggap sebagai satu nota. Ini bermaksud bahawa jika anda ingin menghantar 50 XHV kepada satu orang dan 50 XHV yang lain kepada yang lain, anda harus menunggu sehingga transaksi 50 XHV pertama selesai sebelum menghantar yang kedua.

Buka kunci Protokol Haven

Ini mungkin kelihatan konyol memandangkan urus niaga di Haven Protocol hanya memerlukan beberapa minit, tetapi masuk akal setelah anda memperhatikan ciri kedua: masa buka kunci antara xUSD dan XHV. Tempoh buka kunci ini boleh berkisar antara 6 jam hingga 7 hari. Ini untuk mengelakkan orang memanipulasi mekanisme pudar dan bakar xUSD (yang berlaku dalam dua bulan pertama pembebasannya).

Untuk mengelakkan berlakunya percanggahan yang berlaku semasa tempoh buka kunci, bayaran penukaran bersama dengan harga di mana anda membeli aset tersebut terkunci ketika anda melakukan transaksi. Sebagai contoh, jika anda memulakan penukaran antara 100 XHV hingga 100 xUSD tetapi harga XHV turun menjadi hanya 50 sen USD, anda masih akan mendapat 100 xUSD tanpa mengira tempoh buka kunci yang anda pilih.

Analisis Cryptocurrency XHV

XHV mempunyai bekalan semasa kira-kira 14.25 juta. Oleh kerana XHV mempunyai jadual pelepasan yang sama dengan Monero, ini bermakna 2 XHV akan ditambang setiap blok (setiap 2 minit) hingga Mei 2021, apabila hadiah blok dikurangkan menjadi 1 XHV setiap blok.

Pelepasan Protokol Haven

Selepas Mei 2022, Haven Protocol akan memasukkan sesuatu yang disebut pelepasan ekor, di mana ganjaran blok akan menjadi 0.6 XHV selama-lamanya hingga ke masa hadapan. Yang mengatakan, Monero (dan dengan tambahan Haven Protocol) dapat mengubah algoritma perlombongan mereka dan menyekat ganjaran jika yang baru didapati meningkatkan privasi dan desentralisasi (penentangan terhadap pelombong ASIC).

Inflasi Haven Protocol

Walaupun pelepasan ekor Haven Protocol secara teknikal menjadikannya inflasi, bekalan XHV sebenarnya berubah dari hari ke hari apabila orang membakar XHV ke pudina xUSD dan sebaliknya. Ini bermaksud bahawa XHV secara teknikal mempunyai dua jadual pelepasan / bekalan beredar dengan Offshore (termasuk xUSD dan xAssets) dan tanpa Offshore (tidak termasuk xUSD dan xAssets). Ini dapat dilihat pada gambar di atas.

Haven Protocol XHV ICO

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, Haven Protocol tidak memiliki ICO, tidak ada premis, dan tidak ada dana dari firma modal teroka. Yang mengatakan, Yayasan Haven yang disebutkan di atas menerima Derma 1 juta dolar dari entiti tanpa nama pada akhir September, tidak lama selepas mereka ditubuhkan secara rasmi di Kepulauan Cayman.

Analisis Harga Cryptocurrency XHV

Sekiranya anda fikir carta harga untuk XHV kelihatan agak pelik, anda pasti betul. Pam besar pada akhir 2018 nampaknya disebabkan oleh kumpulan Telegram. Fakta bahawa ia bertepatan dengan masa pemaju asal menjual XHV mereka yang dahulu menyebabkan tuduhan penipuan keluar oleh komuniti Haven Protocol.

Harga Cryptocurrency XHV

Imej melalui Coingecko

Tidak perlu dikatakan, jika anda menolak tindakan harga dari sebelum 2019 (yang boleh dibenarkan memandangkan apa yang berlaku), ini bermakna XHV telah menyaksikan pergerakan 30x dari paras terendah 10 sen pada bulan September 2019. XHV nampaknya telah memulakan langkah parabola pada bulan Mei, sekitar masa pemaju Protokol Haven mengumumkan bahawa mereka menemui cara untuk melaksanakan Coins Berwarna.

Di mana untuk mendapatkan Haven Protocol XHV

Sekiranya anda ingin memulakan akaun bank luar pesisir anda sendiri dengan Haven Protocol, anda memerlukan XHV. Malangnya, pilihan anda agak terhad buat masa ini – Bittrex atau bustnya. Jumlah dagangan di sana bukan yang terbaik tetapi telah meningkat dalam beberapa minggu terakhir.

Pertukaran Cryptocurrency XHV

Imej melalui CoinMarketCap

Semasa artikel ini sedang ditulis, Bittrex mengumumkan mereka akan membuang sebilangan kecil koin privasi. Walaupun tidak disebutkan namanya, XHV mungkin terjejas. Walaupun harganya telah turun sejak satu hari yang lalu, nampaknya telah membuat pemulihan yang mengagumkan kerana kebanyakan pemegang XHV nampaknya telah memilih untuk menukar xUSD daripada menjual XHV di bursa.

Dompet Cryptocurrency XHV

Sekiranya anda ingin menyimpan cryptocurrency XHV anda, satu-satunya pilihan anda adalah yang asli Haven Vault (dompet web). Walaupun Haven Wallet juga tersedia untuk peranti mudah alih, ulasan menunjukkan bahawa pengalaman pengguna bukanlah yang terbaik.

Dompet Cryptocurrency XHV

Pasukan Haven Protocol kini sedang mengembangkan versi dompet mudah alih yang lebih stabil, bersama dengan dompet desktop yang boleh dimuat turun.

Peta Jalan Protokol Haven

Haven Protocol mungkin mempunyai salah satu peta jalan yang paling menarik bagi mana-mana cryptocurrency. Dan lebih baik lagi, Peta jalan Protokol Haven dinyatakan dengan jelas di laman web mereka.

Protokol Haven Travala

Sebagai permulaan, Haven Protocol sedang dalam proses berintegrasi dengan Travala, bermaksud mungkin menggunakan XHV untuk membayar percutian (bukan masa terbaik). Haven Protocol berharap dapat menambahkan xUSD sebagai pilihan pembayaran juga.

Pemalam XHV WooCommerce

Haven Protocol juga sedang dalam proses penyatuan dengan WooCommerce. Ini akan memungkinkan XHV digunakan sebagai kaedah pembayaran dengan pelbagai pedagang yang menggunakan WooCommerce. Perkara ini tidak begitu penting jika bukan kerana fakta bahawa mereka berhasrat untuk memungkinkan untuk membayar perkhidmatan menggunakan xUSD dan xAssets lain.

Peta Jalan Protokol Haven

Bercakap mengenai xAssets, Haven Protocol akan mula memperkenalkannya pada suku pertama 2021. xAssets pertama yang akan disokong ialah emas, perak, Yuan Tiongkok, dan Euro.

Tadbir Urus Protokol Haven

Catatan blog Haven Protocol mengenai pengumuman Haven Foundation juga mengisyaratkan bahawa mereka akan membina alat pembayaran seperti kad debit cryptocurrency yang akan menyokong XHV, xUSD, dan xAssets lain. Ini juga mengisyaratkan bahawa ia bertujuan menjadikan projek itu menjadi organisasi autonomi yang terdesentralisasi. Kedua-duanya tidak tercatat dalam peta jalan mereka pada masa ini.

Walaupun tujuan pembangunan ini menjanjikan, mereka menjadi pucat dibandingkan dengan grail suci: pertukaran aset tanpa kepercayaan. Seperti yang anda ketahui, ramai di komuniti Monero percaya bahawa hanya masalah masa sebelum Monero dihapus dari kebanyakan bursa dan secara amnya tidak tersedia untuk diperdagangkan.

Cryptocurency Pertukaran Atom

Imej melalui WallstreetMojo

Untuk melindungi daripada ini, banyak pengembang Monero dan anggota komuniti telah berusaha untuk memungkinkan pertukaran antara XMR dan BTC secara tidak amanah menggunakan pertukaran atom. Haven Protocol juga sedang diberi tumpuan bekerjasama dengan ThorChain untuk memungkinkan pertukaran XHV dengan cryptocurrency lain.

Oleh kerana Haven Protocol pada dasarnya adalah klon Monero, jika dan ketika teknologi pertukaran atom ini tersedia untuk Monero, ia juga akan dapat diakses oleh Haven Protocol. Perkara yang sama mungkin berlaku untuk Monero mengenai Haven Protocol dan ThorChain. Ini akan memungkinkan untuk memperdagangkan BTC anda untuk Monero dan xUSD, privasi yang memelihara stablecoin, tanpa menggunakan pihak ketiga seperti pertukaran.

Pengambilan Protokol Haven kami

Haven Protocol mungkin merupakan salah satu projek paling berharga di ruang cryptocurrency. Pasaran kripto menjadi sangat bergantung pada stablecoin yang dikeluarkan dari pihak terpusat, iaitu Tether (USDT). Dengan khabar angin yang beredar bahawa pengawal selia boleh mengejar penerbit stablecoin ini, sudah tiba masanya untuk meneroka alternatif berdasarkan kripto.

Cagaran MakerDao USDC

Sebilangan besar token Ethereum yang menyokong DAI stablecoin sebenarnya adalah USDC. Gambar melalui Blog MakerDAO.

Koin stabil berpusat dan algoritma boleh dibilang tidak cukup berkembang untuk mengisi kekosongan terpusat yang akan ditinggalkan. Pertimbangkan hakikat bahawa sejumlah besar cryptocurrency yang menyokong DAI stablecoin sebenarnya USDC! Walaupun ada kemungkinan perbaikan di kem-kem tersebut, keduanya tidak dapat menjaga privasi dengan secukupnya.

Ramai di antara anda akan tahu bahawa ada berpuluh-puluh syarikat blockchain yang menjana pendapatan dengan mengesan urus niaga awam di blok awam di Bitcoin dan Ethereum bagi pihak pemerintah dan pengawal selia. Walaupun USDC dan USDT berpegang teguh, mereka akan menjalani pengawasan yang sama kerana dibina di blok awam. Lebih-lebih lagi, mereka dapat menjentikkan jari pada bila-bila masa dan beku aset stabil anda.

Sekiranya cryptocurrency ingin menjadi sesuatu yang berada di luar sistem kewangan, ia mesti mengambil balik privasi yang dimilikinya ketika pertama kali muncul dengan Bitcoin pada tahun 2009. Mengandung stabilcoin terpusat, terlalu berpatutan, dan algoritma bukanlah cara untuk melakukan ini. xUSD nampaknya merupakan jalan penyelesaian, atau sekurang-kurangnya pendahulu kepada apa yang akan menjadi penyelesaiannya.

Sumbangan Yayasan Haven

Seseorang tidak hanya menerima sumbangan 1 juta dolar.

Yang mengatakan, ada beberapa elemen mengenai. Pertama, tidak jelas dari mana dana berjumlah 1 juta dolar itu berasal, dan walaupun apa yang dikatakan oleh entri blog, wang itu pasti ada. Kedua, pergantungan Haven Protocol pada oracle awam adalah tumit Achilles mereka. Sekiranya mereka kehilangan akses ke oracle itu, projek itu boleh musnah dan terbakar. Walau bagaimanapun, risiko ini agak rendah.

Akhirnya, Protokol Haven boleh dibahaskan belum menentang protokol mereka. Ada kemungkinan banyak lagi eksploitasi mekanisme pudina dan pembakaran yang belum mereka ketahui, dan mungkin ada jalan panjang sebelum menjadi sesuatu yang boleh dipercayai.

Yang mengatakan, hanya perlu waktu sebelum pemaju di Monero mengetahui bagaimana melakukan pertukaran atom dengan Bitcoin. Setelah itu berlaku, nilai privasi yang memelihara stablecoin akan dapat direalisasikan. Oleh itu, Haven Protocol boleh menjadi salah satu projek paling berharga di ruang ini, tetapi masih ada jalan yang panjang.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me