Kajian Rantai Pautan: Penyelesaian Kontrak Pintar untuk sebarang Blockchain

ChainLink mendapat perhatian sejak kebelakangan ini. Sehingga LINK telah meningkat ke had pasaran hampir $ 1 bilion dalam cap pasaran.

Pemangkin untuk keuntungan ini adalah pelancaran Chainlink di Ethereum mainnet pada bulan Mei 2019 dan senarai Coinbase. Pada dasarnya, matlamat projek adalah untuk mewujudkan perkhidmatan oracle yang terdesentralisasi. Sekiranya berjaya, ia boleh mengubah penggunaan dan keberkesanan kontrak pintar selama-lamanya.

Dalam tinjauan Chainlink ini, kami akan menyelidiki secara mendalam mengenai projek ini termasuk kes teknologi, penggunaan, penggunaan & Prospek harga LINK.

Keperluan untuk Oracle

Apabila kontrak pintar disebutkan hampir semua orang memikirkan Ethereum. Ini kerana ketika Ethereum dilancarkan pada tahun 2015 ia mengandungi sesuatu yang membawa teknologi blockchain ke tahap seterusnya.

Kontrak pintar Ethereum bermaksud bahawa teknologi blockchain boleh menjadi lebih daripada sekadar kaedah untuk melakukan transaksi kewangan. Kontrak pintar Ethereum mengembangkan utiliti blockchain secara besar-besaran.

Terdapat satu masalah dengan kontrak pintar Ethereum, dan itulah hakikat bahawa mereka hanya berfungsi dengan data pada blockchain mereka sendiri. Walaupun itu masih menjadikan mereka alat yang sangat berguna, alat ini tidak semudah yang berguna. Membuat cara untuk memasukkan data dari luar rantai akan memberikan kontrak pintar peningkatan yang besar dalam kes penggunaan yang berpotensi.

Sambungan pautan ke Kontrak Pintar

Bagaimana kontrak pintar chainlink akan berfungsi. Sumber: Laman web pautan rantai

Pengasas Chainlink melihat ini, dan mereka bergerak untuk mengisi jurang. ChainLink sedang dibuat sebagai cara untuk menggunakan oracle untuk menarik data dari sumber luar rantai. ChainLink oracle akan dapat menggunakan kumpulan data, antara muka program aplikasi (API) dan sumber dunia nyata yang lain. Ini membuka kemungkinan kontrak pintar menggunakan sumber data sama sekali, tidak kira apa sumbernya.

ChainLink akan sangat membantu projek yang memerlukan data di luar talian agar sangat berguna. Dengan memberi akses blockchain ke kumpulan data tradisional, ChainLink berusaha menjadi jambatan antara data tradisional dan masa depan teknologi blockchain.

Dengan set asas tersebut, mari kita lihat lebih terperinci mengenai apa yang sedang dikembangkan ChainLink, dan bagaimana ia dapat mengubah ruang blockchain.

Bagaimana ChainLink Berfungsi

Fungsi utama ChainLink adalah untuk mewujudkan jambatan antara sumber rantai dan sumber luar rantai. Ini bermaksud terdapat dua komponen utama dalam seni bina ChainLink – infrastruktur on-chain dan infrastruktur off-chain. Mari lihat bagaimana kedua-duanya berfungsi.

Fungsi On-Chain

Kontrak pintar on-chain adalah bahagian pertama seni bina ChainLink. Termasuk dalam kontrak pintar adalah oracle yang diciptakan untuk memproses permintaan data pengguna.

Oracle ini akan menerima permintaan pengguna untuk data rantai yang diserahkan ke rangkaian menggunakan kontrak permintaan dan memprosesnya, mengirimkannya ke kontrak pintar yang sesuai untuk dipadankan dengan oracle yang kemudian dapat memberikan data rantai luar yang diperlukan. Terdapat tiga jenis kontrak yang dapat membantu mencocokkan: kontrak reputasi, kontrak pemadanan pesanan, dan kontrak penggabungan.

Sambungan pautan ke Kontrak Pintar

Kelakuan Oracle on-chain seperti yang ditentukan oleh Chainlink. Sumber: Whitepaper Rantai Pautan

Kontrak reputasi memastikan bahawa penyedia oracle boleh dipercayai dan boleh dipercayai. Jika ya, permintaan diteruskan ke kontrak pencocokan pesanan, yang berfungsi untuk meneruskan kontrak permintaan ke oracle yang sesuai berdasarkan tingkat layanan yang diminta, dan tawaran dari oracle. Akhirnya, oracle agregat mengumpulkan data dari oracle yang dipilih dan memberikan hasil terbaik kepada kontrak yang meminta.

Fungsi Luar Rantai

Komponen luar rantai adalah bahagian lain dari seni bina ChainLink. Ini adalah node oracle yang wujud di luar rantai, tetapi disambungkan ke rangkaian Ethereum. Saya katakan rangkaian Ethereum di sini kerana pada masa ini ChainLink hanya mampu berinteraksi dengan kontrak pintar Ethereum, tetapi di masa depan ia dirancang untuk bekerjasama dengan banyak rangkaian dan kontrak pintar yang berbeza. Sebilangan besar kerja dilakukan oleh oracle di luar rantai ini, kerana mereka mengumpulkan sebahagian besar data yang diminta.

Semua data yang dikumpulkan diproses melalui ChainLink Core, yang merupakan perisian yang menghubungkan blockchain ChainLink dengan sumber data di luar rantai. ChainLink Core bertanggungjawab untuk memproses data dan menyampaikannya ke oracle on-chain.

Gambaran keseluruhan aliran kerja pautan

Gambaran keseluruhan aliran kerja Pautan Rantai

Semua kerja oleh simpul luar rantai ini tidak dilakukan sebagai amal. Node ini diharapkan dapat menerima pembayaran untuk pengumpulan dan penghantaran data. Dan mereka dibayar, dalam token LINK.

Terdapat fungsi sekunder nod rantai yang menjadikannya cukup berguna untuk pembangun. Nod di luar rantaian memungkinkan penyatuan penyesuai luaran, seperti aplikasi terdesentralisasi (dApps) di rangkaian Ethereum. Penyesuai luaran ditulis oleh pemaju untuk melakukan subtugas dalam nod luaran. Ini menjadikan pengumpulan dan pemprosesan data lebih berkesan.

Pembahagian Oracle dan Sumber

Sifat dan perbezaan ChainLink yang terdesentralisasi dari protokol oracle lain ditunjukkan oleh konsep pengagihan oracle dan pengedaran sumber yang digunakan oleh ChainLink. Desentralisasi ini membantu ChainLink mengelakkan pemusatan dan masalah keselamatan lain.

Pembahagian sumber dan pengedaran oracle adalah kunci keselamatan dan desentralisasi rangkaian oracle. Pembahagian sumber adalah konsep yang menyebabkan oracle menarik data mereka dari pelbagai sumber. Ini membantu mereka menjaga reputasi jaringan yang baik. Dan pengedaran oracle adalah konsep yang mempunyai permintaan data yang dikontrak ke beberapa oracle untuk mengekalkan desentralisasi.

Permintaan diedarkan pautan rantai

Permintaan diedarkan di kedua-dua oracle dan sumber data

Gambar di atas menunjukkan taburan dua peringkat pada rangkaian Chainlink. Walau bagaimanapun, ini berguna untuk melihat contoh praktikal.

Permohonan Cuaca

Syarikat mencipta pengguna yang dipanggil Aplikasi Cuaca Siang Matahari. Pengguna memerlukan data cuaca terkini, dan untuk mendapatkannya ada permintaan yang dikemukakan ke ChainLink. Oracle yang sesuai menempatkan tiga oracle yang berbeza untuk mencari dan menghantar data yang diperlukan, mengikuti metodologi pengedaran oracle untuk mengekalkan rangkaian yang selamat.

Kerana rangkaian juga memerlukan pengedaran sumber, setiap oracle akan menarik data mereka dari sumber yang berbeza. Kami akan memanggil oracle X, Y dan Z. Oracle X mendapat datanya dari Accuweather dan Wunderground.

Oracle Y memperoleh datanya dari Pusat Data Iklim Nasional dan Peta Cuaca Terbuka, sementara Oracle Z mendapatkan datanya dari Perkhidmatan Cuaca Nasional dan Pentadbiran Lautan dan Suasana Nasional.

Dengan pengedaran oracle dan sumber ini, jaringan tetap benar-benar terdesentralisasi, dan Sunshine Day Weather menerima data agregat dari tiga oracle terkenal yang semuanya menerima data mereka dari sumber yang berbeza.

Manfaat lain dari sistem ini adalah bahawa oracle diberi insentif untuk tetap jujur, kerana data yang dilaporkan akan dibandingkan dengan data dari oracle lain. Sekiranya data penipuan dilaporkan, oracle akan melihat reputasinya tenggelam, dan dapat menghadapi hukuman lain yang dikenakan oleh jaringan.

Persekitaran Pelaksanaan yang Dipercayai

Persekitaran Pelaksanaan yang Dipercayai, atau TEE untuk oracle, adalah ditambah ke Chainlink pada akhir tahun 2018 apabila Town Crier diambil alih oleh Chainlink.

Menggabungkan TEE dengan pengiraan terdesentralisasi memberikan Chainlink lapisan keselamatan tambahan untuk pengendali nod individu. TEE memberikan kelebihan untuk membenarkan semua pengiraan dilakukan oleh nod secara peribadi, bahkan dari pengendali nod itu sendiri.

Ini meningkatkan kebolehpercayaan keseluruhan rangkaian oracle kerana mencegah sebarang simpul daripada mengganggu pengiraan yang dilakukan oleh mereka.

Kes Penggunaan ChainLink

Kemungkinan besar perkembangan positif terbesar setakat ini di ChainLink adalah kerjasama dengan rangkaian transaksi perbankan SWIFT. Mari kita hadapi, SWIFT adalah salah satu rangkaian kewangan global terbesar, dan kejayaan dengan mereka dapat menyebabkan banyak perkongsian lain dalam industri kewangan dari bank hingga pemproses pembayaran hingga pakaian insurans.

Kontrak Pintar SWIFT

SWIFT Smart Oracles bertindak sebagai “Middleware”. Sumber: kontrak pintar

Walaupun SWIFT tidak menggunakan ChainLink, ia mengembangkan SWIFT Smart Oracle dengan bantuan ChainLink, dan memungkinkan untuk penyatuan antara kedua-duanya.

Satu lagi positif adalah bahawa ChainLink mempunyai sedikit persaingan, dan bahkan mereka yang mengusahakan pengembangan oracle blockchain jauh di belakang Chainlink.

Token LINK berada di bawah tekanan sepanjang 2018, tetapi itu berlaku untuk keseluruhan pasaran cryptocurrency. Setelah mencapai tahap terendah pada bulan Jun 2018, ia membuat pemulihan yang baik dan diperkuat lebih tinggi bermula pada bulan April 2019 ketika para peniaga dan pelabur mengetahui bahawa Chainlink akan dilancarkan di Ethereum mainnet. Sejak itu harganya naik kira-kira 400%

Perkongsian ChainLink

Kerjasama yang telah dijalin oleh ChainLink juga merupakan sebahagian daripada kekuatannya. Perkongsian SWIFT adalah yang terbesar, tetapi bukan satu-satunya perkongsian kukuh yang telah dibentuk oleh ChainLink.

Rakan Rantai Pautan

Permintaan diedarkan di kedua-dua oracle dan sumber data

Ia menarik, kerana sepertinya pasukan di belakang ChainLink lebih memfokuskan diri pada membina perkongsian dan bukannya pemasaran, dan itulah sebahagian besar sebab mengapa duit syiling itu tidak disedari oleh kebanyakan peminat cryptocurrency. Berikut adalah perkongsian ChainLink terbesar setakat ini:

  • SWIFT: Rangkaian komunikasi antara bank yang besar;
  • OS Zeppelin: Sistem operasi yang dibangunkan khusus untuk membuat kontrak pintar;
  • Rangkaian Permintaan: Platform pertukaran yang bertujuan untuk menjadi standard pertukaran fiat dan cryptocurrency;
  • Modal Isyarat: Sebuah firma aset swasta yang berpusat di London.

Chainlink telah sangat aktif dalam menambah rakan kongsi baru dan pengendali nod sejak pelancaran di Ethereum mainnet. Nampaknya hampir satu atau dua hari berlalu tanpa pengumuman baru mengenai rakan yang bergabung untuk menjalankan nod Chainlink.

Semua ini sangat positif bagi Chainlink, meningkatkan penggunaan blockchain walaupun pasukan terus memfokuskan pada pengembangan dan bukannya pemasaran. Nampaknya Chainlink memasarkan dirinya sendiri, dan rakan kongsi baru datang mencari Chainlink dan bukannya sebaliknya.

Itu petanda baik untuk sebarang jenis perniagaan…

Komuniti Pautan Rantai

Chainlink agak unik di antara projek blockchain dengan cara kedua, dan begitulah cara mengendalikan pemasaran. Walaupun banyak projek telah banyak menumpukan pada menjaga ketelusan dan aliran informasi yang lengkap kepada pengguna, Chainlink sebaliknya telah memfokuskan diri pada perniagaan untuk mewujudkan perkongsian.

Pasukan ini terus memberi maklumat kepada pengguna, tetapi aliran maklumat sering jarang dan tersebar dari masa ke masa.

Anda dapat melihatnya di saluran sosial projek. Dihidupkan Twitter, Chainlink mempunyai 36,500 pengikut, yang cukup rendah untuk projek yang sudah ada sepanjang Chainlink. Tweet boleh juga sporadis, dengan beberapa hari tersebar di antara tweet kadang-kadang.

Sosial Pautan Rantai

Statistik Pengguna di Telegram & Reddit

Salah satu komuniti terbesar di Chainlink mesti menjadi komuniti mereka Saluran Telegram, yang mempunyai lebih daripada 12,000 ahli. Di sinilah anda boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai pengembangan Chainlink.

Di Reddit, yang dianggap sebagai salah satu hangout teratas bagi peminat cryptocurrency, the Subreddit pautan mempunyai lebih daripada 11,000 pengikut.

Catatan dibuat setiap hari dan terdapat banyak komen pada setiap catatan, tetapi perbualan hampir sepenuhnya dari pengguna, dengan sedikit penglibatan dari pasukan Chainlink.

Token LINK

Token LINK menguat dengan kuat tepat selepas ICO dan pada bulan Oktober 2017 ia mencapai $ 0.47. Setelah turun dari tahap tinggi, kenaikan semula pada Disember 2017 dan Januari 2018 bersama dengan pasaran cryptocurrency yang lain, mencapai paras tertinggi $ 1,35 pada Januari 2018.

Ia jatuh pada tahun 2018 bersama dengan pasaran yang lain, mencecah paras rendah $ 0.1647 pada akhir bulan Jun, tetapi pada 18 September 2018 ia pulih dan diperdagangkan pada $ 0.2872 dan merupakan duit syiling terbesar ke-50 dengan cap pasaran, dengan cap pasaran daripada $ 100,530,182.

Prestasi Harga LINK

Prestasi Harga LINK. Imej melalui CMC

Dari September 2018 hingga Mei 2019 harga LINK kekal sekitar $ 0.25 hingga $ 0.50 ketika pasaran crypto memulakan pemulihan perlahan. Mei 2019 adalah ketika harga benar-benar melonjak ketika para pelabur didorong oleh pelancaran Chainlink di mainnet Ethereum.

Pada 1 Mei 2019 LINK diniagakan pada $ 0,476462 dan pada 29 Jun 2019 ia mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada $ 4,54. Ia kembali ke kawasan $ 1,60 pada bulan September, tetapi telah meningkat dengan stabil sejak dan pada 27 Oktober 2019 ia diperdagangkan pada $ 2,72.

Membeli & Menyimpan LINK

Pada masa lalu, jika anda ingin membeli LINK sendiri, anda perlu melakukannya dengan BTC atau ETH kerana tidak ada pembelian fiat untuk token tersebut. Walau bagaimanapun, ia baru-baru ini ditambahkan di Coinbase, dan kini boleh dibeli di sana menggunakan USD.

Binance masih merupakan pertukaran terbaik untuk membeli LINK walaupun sebahagian besar jumlah dagangan ada di bursa tersebut. Anda juga boleh membeli di Huobi, OKEx, dan Mercatox serta berpuluh-puluh pertukaran kecil dan sederhana lain.

LINK Binance

Daftar di Binance dan Beli Token LINK

Dari segi kecairan LINK, ia tersebar dengan baik di semua bursa di mana ia disenaraikan. Ini bermaksud bahawa anda tidak bergantung pada kecairan dari satu pertukaran yang akan mengurangkan risiko.

Melihat buku pesanan individu seperti Binance, ia cukup mendalam dan terdapat perolehan yang berpatutan. Ini bermaksud bahawa anda dapat membuat pesanan blok besar tanpa banyak penurunan harga.

Sebaik sahaja anda mempunyai token LINK, anda pasti menyimpannya di dompet luar talian. Berikan bahawa ini adalah token ERC20 mana-mana dompet yang menyokong Ethereum. Ini termasuk dompet seperti MetaMask atau MyEtherWallet.

Pembangunan Rantai Pautan

Oleh itu, bagaimana pengembangan teras Chainlink? Nah, cara terbaik untuk memahami perkara ini adalah dengan melihat kepada umum mereka GitHub.

Dengan memerhatikan keseluruhan komitmen di repositori, anda dapat memperoleh gambaran kasar mengenai output pembangunan umum. Berikut adalah jumlah komitmen ke repositori inti sepanjang tahun lalu.

Chainlink GitHub

Jumlah Komitmen Terhadap Core Repo dalam 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat terdapat aliran kemas kini yang cukup kerap sepanjang tahun sehingga semuanya masih aktif. Berbanding dengan projek lain di ruang itu, Chainlink masuk sekitar 60 dari segi total melakukan.

Oleh itu, walaupun keluaran pembangunannya tidak seluas beberapa projek lain yang saya lihat, ia masih wajar. Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan ini, anda boleh terus menghubungi pejabat mereka Saluran getah.

Masa Depan Chainlink

ChainLink belum melancarkan peta jalan formal, jadi kami tidak dapat yakin apa perkembangan selanjutnya.

Sebenarnya, kurangnya komunikasi dari pasukan pengembangan, serta kurangnya pemasaran untuk projek ini, telah menjadi salah satu kekecewaan terbesar dalam komuniti ChainLink.

Sudah terkenal bahawa pengasas ChainLink Sergey Nazarov lebih suka bekerja di belakang tabir, dan bukan untuk penampilan umum.

Chainlink Sergey Nazarov

Pengumuman pautan dengan sedikit peminat. Imej melalui Twitter

Itu telah diperbaiki sepanjang tahun lalu, dengan Chainlink meningkatkan jumlah maklumat yang diberikannya kepada masyarakat pengguna.

Ia masih boleh dilakukan dengan lebih baik. Pada masa ini pasukan membuat catatan ke Twitter dengan kerap, tetapi blognya sering dikemas kini. Sumber maklumat terbaik ialah Telegram.

Nilai yang dibawa oleh Chainlink adalah kemampuan untuk menyediakan oracle yang boleh dipercayai yang dapat digabungkan secara efisien dan selamat ke dalam jaringan oracle.

Kerja Chainlink yang sedang dijalankan adalah untuk mencapai matlamat ini dengan membolehkan pengguna individu memilih node individu dengan kualiti tertinggi dan kemudian mengabungkan nod ke dalam rangkaian oracle yang tahan serangan Sybil. Kemudian Chainlink memberikan langkah-langkah keselamatan untuk memastikan rangkaian ini dapat berfungsi sebagai pencetus kontrak pintar yang boleh dipercayai.

Salah satu kaedah digunakan oleh rangkaian Chainlink untuk membolehkan penggunanya memilih node individu dengan kualiti tertinggi adalah dengan menyediakan data yang diperlukan yang menunjukkan seberapa baik node tersebut memenuhi permintaan, dan seberapa baik mereka memenuhi permintaan pada masa lalu.

Penjelajah Pautan Rantai

Chainlink Explorer adalah cara untuk memastikan semua data ini tersedia untuk pengguna. Ia dilancarkan pada bulan Mei 2019 bersamaan dengan pelancaran di Ethereum mainnet dan dirancang untuk memberi gambaran mengenai fungsi nod Chainlink dalam dua dimensi utama:

  1. Maklumat terperinci mengenai pemenuhan permintaan pengguna setiap nod. Ini merangkumi kedua-dua aktiviti luar rantai dan hasil dalam rantai, dan ia memberikan data kritikal kepada pembangun kontrak pintar mengenai seberapa baik prestasi node dan rangkaian oracle.
  2. Data kebolehpercayaan dan kelajuan untuk setiap nod yang disambungkan ke penjelajah digabungkan untuk aktiviti on-chain dan off-chain. Ini memungkinkan para pengembang Chainlink untuk mulai memahami bagaimana sistem reputasi akan berfungsi dalam jaringan Chainlink, dengan hipotesis berasal dari data transaksi yang sebenarnya.

Pasukan Chainlink merancang untuk mengembangkan keupayaan penjelajah untuk memberikan tahap pandangan yang lebih mendalam mengenai operasi setiap simpul individu. Ini akan merangkumi pelbagai metrik mengenai kebolehpercayaan dan kelajuan node, yang mana dApps dan kontrak telah menggunakan nod tertentu, dan data mengenai pemenuhan komitmen setiap nod.

Penjelajah Pautan Rantai

Antara Muka Pengguna Chainlink Explorer. Imej melalui Pautan Rantai

Apabila transaksi sebenar meningkat di mainnet, pasukan mengharapkan peningkatan jumlah bukti yang dapat disahkan untuk setiap kebolehpercayaan oracle, memberi pengguna dan peningkatan wawasan mengenai prestasi oracle.

Setelah pasukan dapat membuat kerangka berdasarkan data untuk pengguna memilih operator nod, mereka akan dapat membahagikan node menjadi rangkaian oracle yang mencapai desentralisasi.

Untuk mencapai tahap ini, tim sedang mengerjakan tahap agregasi di seluruh jaringan oracle, ingin memberikan keselamatan dan kecekapan yang diperlukan yang diharapkan dari rangkaian oracle tersebut.

Tandatangan Ambang

Satu langkah ke arah ini adalah pendekatan baru untuk penggunaan tanda tangan ambang pada Chainlink, yang akan memungkinkan tim untuk membuat jaringan oracle yang dapat berisi ribuan nod.

Manfaat utama penyediaan tandatangan ambang ini adalah bahawa ia membolehkan oracle mengesahkan tandatangan mereka di rantai yang memberikan keselamatan tambahan dan ia melakukannya dengan cara yang paling efisien.

Menjadikan rangkaian oracle besar cekap adalah tujuan yang diinginkan kerana ia akan menjadi kaedah pilihan untuk menawarkan input yang boleh dipercayai untuk kontrak pintar bernilai tinggi.

Input Kontrak Pintar

Selain mewujudkan rangkaian oracle yang cekap, selamat dan sangat terdesentralisasi, Chainlink juga berusaha menjadi sumber input dan output kontrak pintar yang terbesar.

Salah satu tujuan untuk mencapai keadaan ini adalah untuk membuat pembangunan kontrak pintar secepat pembangunan aplikasi web sekarang. Sama seperti cara pemaju web memperoleh dari kumpulan besar API dan aliran data, pembangun kontrak pintar juga akan dapat menarik dari koleksi input dan output, jika pasukan Chainlink berjaya mencapai matlamat ini.

Kontrak Pintar Rantai Pautan

Kebolehpercayaan Kontrak Pintar Akhir ke Akhir. Imej melalui Pautan Rantai

Ini akan menjadikan Chainlink sebagai blockchain untuk para pemaju dan kontrak pintar untuk mencari input dan output yang telah dibuat dengan cepat yang dapat dilaksanakan dengan cepat di dApps atau yang dapat dengan selamat dan mudah menerima permintaan input / output tertentu.

Oleh kerana Chainlink jauh di depan jaringan oracle lain seumpamanya, mencapai tujuan ini dapat memperkukuhkan kedudukan Chainlink dalam pengembangan dan pelaksanaan kontrak pintar.

Kesimpulannya

Projek ChainLink bukanlah yang paling mudah untuk dikendalikan, tetapi setelah anda melakukannya, mudah untuk melihat bagaimana ia dapat memanfaatkan ekosistem blockchain secara besar-besaran ke depan.

Rantai blok dengan sendirinya sangat terhad, dan mereka memerlukan oracle untuk membuka potensi sepenuhnya. Kerana ChainLink adalah salah satu dari beberapa projek yang bekerja pada pengembangan oracle mereka dapat dengan mudah menjadi pemimpin industri untuk tahun-tahun yang akan datang.

Kekurangan pemasaran telah menimbulkan keprihatinan di kalangan komuniti ChainLink, tetapi ini diimbangi oleh kerjasama yang dijalin oleh pasukan ChainLink. Sejujurnya, jika mereka berjaya dengan SWIFT, mereka mungkin tidak memerlukan pemasaran dan akan menjadi ikan paus bernilai satu bilion dolar dalam komuniti perkhidmatan kewangan tanpa mengira.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me