Kajian semula IoTeX (IOTX): Blockchain yang sedar akan privasi untuk IoT

IoTeX (IOTX) adalah penyelesaian berskala “blockchain-dalam-a-blockchain” peribadi untuk memberi kuasa kepada Internet of Things (IoT).

Ia direka untuk menghubungkan dunia fizikal peranti internet secara blok demi blok, dan akan cepat dan terukur berkat mekanisme konsensus Roll-DPoS yang unik. IoTeX juga membawa teknik ringan untuk menjaga privasi.

Namun, memandangkan senarai syiling privasi dan penyelesaian IoT yang luas, bolehkah mereka membezakan diri mereka sendiri?

Dalam ulasan IoTeX ini, kami akan memberi anda gambaran keseluruhan lengkap mengenai projek ini. Kami akan menggali teknologi, ahli pasukan dan kes penggunaan. Kami juga akan melihat peta jalan pembangunan dan kes untuk penggunaan token IOTX yang lebih luas.

Idea IoTeX

Jumlah peranti IoT dijangka melebihi 50 bilion pada tahun 2022 menurut penyelidikan yang dilakukan oleh Juniper Research. Itu jumlah yang banyak, dan sebilangan besar peranti yang disambungkan ke internet ini juga memerlukan kaedah komunikasi dan automasi yang selamat dalam masa nyata.

Terdapat beberapa masalah yang menghalang penggunaan teknologi IoT secara besar-besaran setakat ini. Ini termasuk:

  • Skalabiliti;
  • Kekurangan Privasi;
  • Kos Operasi Tinggi;
  • Kekurangan Nilai Fungsional.

IoTeX merancang untuk menyelesaikan masalah ini dengan blockchain yang berpusat pada privasi yang memberikan fleksibiliti dan skalabilitas dengan memanfaatkan mekanisme konsensus cepat yang berdasarkan Proof-of-Stake, digabungkan dengan penggunaan sidechains.

Teknologi IoTeX

Sebilangan Teknologi yang mendorong IoTeX. Sumber: Laman web IoTeX

IoTeX bukan tanpa persaingan. Salah satu pesaing terbesarnya ialah IOTA, yang menggunakan teknologi Directed Acyclic Graph (DAG) untuk menyelesaikan masalah skalabilitas dan menyediakan platform ringan untuk peranti dengan keperluan kuasa rendah.

Penggunaan teknologi DAG oleh IOTA harganya, dan harganya adalah persetujuan global. Pembangun IoTeX berpendapat harga ini terlalu tinggi dan ingin merancang penyelesaian blockchain untuk mengatasi masalah skalabiliti. Penglihatan mereka merangkumi blockchain yang terbuat dari banyak blockchain. Akan ada rootchain blockchain yang bertanggungjawab untuk keselamatan dan pemerintahan rangkaian, dan kemudian rantai sampingan yang menjalankan fungsi tertentu.

Teknologi IoTeX

Dari segi seni bina, IoTeX bertujuan untuk menjadi seperti saraf tunjang dan sistem saraf untuk sistem IoT. Seni bina ini merangkumi ciri reka bentuk berikut:

Pemisahan Tugas

Semasa berurusan dengan IoT terdapat banyak ciri berbeza yang diperlukan dalam blockchain, kerana aplikasi yang berbeza mempunyai keperluan yang berbeza. Ini menjadikan tidak praktikal meletakkan semua nod IoT ke dalam satu blockchain tunggal. Selain itu, blokchain akan menjadi kembung, membuat perhitungan menjadi perlahan dan berat.

Oleh itu, IoTeX bekerjasama dengan idea pemisahan tugas. Ini bermaksud rantai sampingan akan dibuat untuk setiap fungsi yang diperlukan, dan rantai sampingan ini akan dapat berinteraksi antara satu sama lain apabila perlu. Dengan membuat rantaian sampingan, pasukan yakin mereka dapat memaksimumkan kecekapan blockchain dan privasinya.

Privasi terbina dalam

IoTeX telah memasukkan beberapa mekanisme untuk memastikan privasi pengguna dan transaksi terpelihara. Salah satu cara untuk melakukannya adalah dengan menggunakan tanda tangan cincin. Ia menambah ini dengan kod pembayaran yang boleh dipercayai untuk menyembunyikan alamat penerima transaksi.

Pengasas IoTeX

Transaksi Rahsia dengan kemampuan Veri Awam. Imej melalui Buku Putih IoTeX

Dan ini semua dibina berdasarkan sistem alamat ringan yang tidak memerlukan alamat penerima untuk mengimbas seluruh rangkaian untuk mengetahui transaksi masuk.

Pisau cukur Occam

Alat cukur Occam adalah prinsip yang mengatakan bahawa penyelesaian paling mudah biasanya adalah penyelesaian yang betul. Apabila anda mengaplikasikannya ke IoT, ini bermaksud peranti yang berlainan mempunyai keperluan yang berbeza dan IoTeX mengatasinya dengan cara yang paling sederhana, dengan memberikan setiap peranti apa yang diperlukannya melalui rantai sampingan yang terpisah. Satu contoh untuk ini adalah di mana urus niaga perlu disampaikan. Rantai blok ini tidak memerlukan kontrak lengkap Turing dan jauh lebih mudah.

Mesra IoT

Penyelesaian blockchain IoT harus ringan dan meminimumkan penggunaan tenaga serta keperluan penyimpanan dan komputasi. Satu ciri reka bentuk yang unik dari IoTeX adalah bahawa rantaian bloknya dapat berjalan bersama-sama dan mengekalkan kebolehoperasian. Ini dilakukan melalui penggunaan root blockchain yang digabungkan dengan sidechains.

Root Blockchain dan Sidechains

Seni bina IoTeX terdiri dari blockchain root yang memberikan keselamatan dan tadbir urus untuk rangkaian, sementara juga menguruskan sub-rantai. Sub-rantai tersebut digunakan untuk menyambungkan peranti IoT yang berfungsi di persekitaran yang serupa, mempunyai tahap kepercayaan yang serupa, atau mempunyai tujuan fungsi yang serupa.

Senibina Rangkaian IoTeX

Gambaran keseluruhan seni bina rangkaian IoTeX

Ini dilengkapi dengan beberapa faedah, salah satunya ialah jika ada rantai bawah diserang rantai akarnya tetap tidak terjejas. Dengan blockchain IoTeX, seni bina ini juga disebut “blockchain-dalam-a-blockchain.”

Komunikasi Cross-Blockchain

Dengan protokol IoTeX komunikasi merentasi rantaian blok cepat, cekap dan murah. Pembangun telah memasukkan penyelesaian blok dalam penyelesaian, yang menjamin blok baru yang dibuat tidak dapat diubah.

Ini juga termasuk pegging, yang merupakan metode untuk menggunakan sidechains untuk skala jaringan Bitcoin. Rangkaian blok awam biasanya tidak termasuk finalitas blok segera, tetapi mekanisme konsensus IoTeX dapat mencapai final.

Konsensus Roll-DPoS IoTeX

Proof-of-Stake yang didelegasikan berfungsi dengan meminta pemangku kepentingan memilih pengeluar blok rangkaian. Ini adalah sejumlah pengeluar blok, dan setelah mereka terpilih, mereka tetap bertanggungjawab untuk menambahkan blok baru ke blockchain.

Mereka menerima ganjaran untuk melakukannya, yang mereka sebarkan kepada pihak berkepentingan yang memilih mereka. Proses ini memberi insentif kepada pengeluar blok untuk terus menghasilkan blok, dan memberi insentif kepada pihak berkepentingan untuk memilih pengeluar blok.

Mekanisme konsensus DPoS bukan tanpa kekurangan. Pertama dan terpenting adalah bilangan pengeluar blok statik yang ditetapkan bermaksud rangkaian tidak pernah mencapai desentralisasi. Detik, dan penting untuk blockchain IoT seperti IoTeX, adalah bahawa ia tidak dapat menangani seni bina blockchain yang kompleks, atau beberapa aplikasi berskala besar berjalan serentak.

Konsensus Roll-DPoS

Bukti Kepentingan Delegasi Secara Rawak. Imej melalui whitepaper IoTeX

IoTeX merancang untuk menyelesaikan masalah ini dengan algoritma Randomized Delegated Proof of Stake (Roll-DPoS) mereka. Ini menggabungkan DPoS dengan Verifiable Random Functions (VRF) dan Toleransi Kesalahan Byzantine Praktikal (PBFT). Dengan memasukkan ketiga-tiga elemen tersebut, kesepakatan Roll-DPoS dapat mencapai skala besar dan peningkatan desentralisasi.

Pasukan IoTeX

Pasukan di belakang IoTeX sangat berpengalaman dalam kriptografi dan cryptocurrency. Raullen Chai adalah pengasas bersama projek ini, dan selain menjadi saintis penyelidikan di University of Waterloo, dia juga memiliki gelar PhD dalam kriptografi. Sebelumnya dia bekerja di Uber sebagai ketua penyelidikan dan pengembangan kriptografi, dan sebelum itu dia adalah jurutera keselamatan di Google.

Qevan Guo adalah pengasas bersama IoTeX yang lain dan dia memiliki PhD dalam pembelajaran mesin dan visi komputer dari Universiti Nasional Singapura. Sebelum bekerja di IoTeX, dia adalah saintis penyelidikan dan pengurus kejuruteraan di Facebook.

Pengasas IoTeX

Pengasas dan ahli pasukan IoTeX

Pengasas ketiga IoTeX ialah Jing Sun, yang telah memimpin lebih dari 40 pelaburan dalam bidang keselamatan, blockchain dan IoT. Dia membawa pengalaman perniagaan ke projek itu, sebelumnya menjadi rakan pengasas Sparkland Capital, sebuah firma modal teroka yang menghubungkan Asia dengan Silicon Valley.

Dia telah berjaya mendapatkan beberapa perkongsian strategik, seperti satu dengan Blockchain Foundation, dan yang lain dengan Jinse, sebuah platform perkhidmatan industri blockchain. Satu lagi perkongsian utama diumumkan pada bulan Jun yang lalu dengan firma keselamatan dan pengesahan kontrak pintar CertiK. Mereka akan membantu memastikan bahawa blockchain IoTeX dan kontrak pintar benar-benar selamat.

Token IOTX

Token IOTX adalah token ERC-20 yang akan ditukar ke token asli (dijadualkan pada Q1 2019). Setelah bertukar token asli akan mengambil simbol ticker IOTX dan dapat ditambang untuk 50 tahun akan datang. Pada masa ini terdapat 1,331,040,005 IOTX dalam edaran, dan terdapat jumlah penawaran sebanyak 10 bilion token.

Alfa mainnet dijadualkan untuk ditayangkan pada suku pertama 2019. Pada masa itu pertukaran token akan berlaku untuk token asli dan token kemudian akan digunakan untuk memberi kuasa kepada rangkaian IoTeX, termasuk memacu aplikasi yang diedarkan dan mengaktifkan transaksi.

IoTeX mengadakan ICO pada Februari 2018, tetapi ia hanya penjualan peribadi. Mereka mengumpulkan sedikit lebih dari $ 14 juta dengan harga ICO $ 0,007.

Binance IOTX

Daftar di Binance dan Beli Token IOTX

IOTX mencapai paras tertinggi di atas $ 0.068 pada 1 Jun 2018 sebagai tindak balas untuk disenaraikan di Binance. Sejak itu harganya diperdagangkan lebih rendah disebabkan oleh pasaran beruang yang luas dalam mata wang kripto. Sehingga 7 Disember 2018 setiap IOTX bernilai $ 0,007177.

Jumlah dagangan terbesar dalam token IOTX adalah di Binance, dengan jumlah yang jauh lebih kecil diperdagangkan di Kucoin dan Gate.io. Terdapat juga sejumlah kecil yang diperdagangkan di Bilaxy.

Sebagai token ERC-20, IOTX boleh disimpan di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC-20, namun setelah ditukar untuk token IOX asli, dompet IoTeX asli perlu digunakan. Terdapat versi beta dari dompet yang tersedia dari https://iotexscan.io/wallet.

Pembangunan & Peta Jalan

Salah satu kaedah terbaik untuk mengetahui berapa banyak kerja yang dilakukan oleh projek ini adalah dengan melihat aktiviti GitHub mereka. Ini akan memberi anda metrik segera kod yang dikeluarkan setiap minggu / bulanan. Melihat pada IoTeX Github repositori mereka masih kelihatan agak aktif.

Pengasas IoTeX

IoTeX GitHub Berkomitmen untuk repo teras dan penjelajah. Sumber: GitHub

Sekiranya kita melihat frekuensi komitmen IoTeX berbanding dengan projek lain, mereka mendapat peringkat nombor 90 (dikemas kini hingga Oktober). Ini meletakkan mereka di antara komitmen Zcash (ZEC) yang berpusat pada privasi pada 89 dan Trinity Network pada 91.

Melihat peta jalan IoTeX, kita dapat melihat bahawa langkah besar seterusnya adalah pelancaran pelancaran Mainnet alpha mereka pada Q1 tahun 2019. Tidak lama selepas itu pada Q2 2019 mereka dijangka akan melancarkan IoT DApps mereka yang akan memungkinkan untuk disatukan dengan pintar peranti. Sekiranya semuanya berjalan sesuai rencana, kita boleh menjangkakan untuk melihat Beta di Q3 dan kemudian Mainnet GA di Q4.

Dari segi komunikasi umum, pasukan IoTeX nampaknya cukup terlibat dengan komuniti mereka. Sebagai contoh, mereka baru-baru ini diberi status Label Emas oleh Maklumat Binance. Menurut Binance:

Projek Label Emas adalah untuk membantu memastikan pengguna memperoleh kemas kini tepat pada masa ini mengenai projek kripto, serta maklumat yang boleh dipercayai, tepat dan komprehensif

Memang, ini nampaknya berlaku kerana jika anda menuju ke pejabat Blog IoTeX anda dapat melihat keteraturan yang mereka kirimkan kemas kini. Mereka melakukan ini dalam bahasa Inggeris dan Korea memandangkan lokasi geografi sebahagian besar komuniti mereka.

Kesimpulannya

IoTeX adalah projek yang bercita-cita tinggi yang dapat memberi kesan besar pada perniagaan dan industri kerana dapat digunakan dengan puluhan miliar peranti IoT di masa depan. Pasukan ini sangat pintar, dengan beberapa PhD berusaha untuk merealisasikan visi IoTeX.

Pratonton mainnet dilancarkan pada 15 November 2018 dan alpha mainnet untuk projek itu dirancang untuk dilancarkan pada suku pertama 2019, dan itu akan memberikan idea yang lebih baik tentang seberapa maju projek ini, dan berapa banyak permintaan mereka ” telah dihasilkan. Testnet sudah berfungsi dengan kontrak pintar, dompet dan penjelajah blockchain. Pasukan ini baik dalam memenuhi tarikh akhir dengan produk yang kukuh.

Pelabur mungkin kecewa dengan kekurangan keuntungan dari harga ICO, tetapi hampir sepenuhnya jatuh ke pasaran bear dalam mata wang kripto. Ini akan berlalu, dan token IOTX (atau IOX) berpotensi membuat keuntungan besar dengan cepat, terutamanya jika produk yang berjaya telah dilancarkan.

Dengan persaingan IOTA, pasukan IoTeX pasti akan dicabar sepanjang jalan, tetapi mereka percaya bahawa mereka mempunyai penyelesaian terbaik untuk aplikasi IoT dan berusaha keras untuk membuktikannya.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me